Skip to main content

مزایا و معایب بازاریابی الکترونیکی

By فروردین ۳۰, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

 

انواع بازاریابی الکترونیکی دارای تفاوت‌های بسیاری با روش‌های سنتی است و مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

 بازاریابی الکترونیکی (E_Marketing)، زیرمجموعه‌ای از کسب کار الکترونیکی (E_Business) است که با استفاده از واسطه الکترونیکی فعالیت‌های بازاریابی را انجام می‌دهد و به سازمان کمک می‌کند تا به اهداف مطلوب خود در حوزه‌ی بازاریابی دست یابد.

بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing)، بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing) و بازاریابی سیار (mobile Marketing)، انواعی از بازاریابی الکترونیکی هستند که در آن‌ها استفاده از برخی از پرکاربرد‌ترین واسطه‌های الکترونیکی برای بازاریابی محوریت دارد.

طبق آنچه که در کتاب تجارت الکترونیکی از طریق بهینه سازی موتورهای جست‌وجو آمده است، برخی تفاوت‌های بازاریابی الکترونیکی با بازاریابی سنتی به این ترتیب برشمرده شده است:

  • رویکرد یک به یک: کاربران هدف، اغلب اینترنت را به صورت فردی مرورگری (browse) می‌کنند، بنابراین پیام‌های بازاریابی را به شکل فردی دریافت می‌کنند. این ویژگی به ویژه در رده‌ بازاریابی جست‌وجوگری، پررنگ‌تر است.
  • – جذابیت برای علاقه‌مندی‌های خاص: بازاریابی اینترنتی، تلاش‌های بازاریابی را به جای تمرکز بر یک حوزه‌ی جغرافیایی و جمعیت شناختی بر رفتارها یا علاقه‌مندی‌های ویژه متمرکز می‌کند.
  • – مرزها و محدودیت‌های ناچیز برای ورود به این حوزه: برخلاف بازاریابی سنتی که مستلزم به کارگیری منابع قابل توجه مالی و فیزیکی سازمان است، ورود به این حوزه حتی با داشتن یک نشانی الکترونیکی نیز امکان‌پذیر است.
  • – در دسترس‌بودن ۲۴ ساعته، ۷ روز هفته، ۳۶۵ روز سال
  • – قادر به برقراری درجه‌ی بالایی از تعاملات است.
  • – اندازه‌گیری همزمان عملکرد (میزان موفقیت) تلاش‌های بازاریابی
  • – امکان توزیع آنی و سریع با هزینه‌ی اندک
  • – قابلیت استفاده به‌طور همزمان و در ترکیب با فعالیت‌های بازاریابی سنتی

در حالت آرمانی، بازاریابی برخط (آنلاین) و غیربرخط (آفلاین) یعنی هر دو صورت الکترونیکی و سنتی را بایستی به صورت یکپارچه و مکمل به کار گرفت، در حالی که در واقعیت اغلب به صورت جداگانه و نامناسب انجام می‌شوند.

برخی از مزایای بازاریابی الکترونیکی به شرح زیر است:

  • – کاهش در هزینه‌ها، به دلیل خودکارسازی و استفاده از واسطه‌ی الکترونیکی
  • – قابلیت و امکانات پاسخ‌گویی سریع، از سوی کاربران (مشتریان) و هم بازاریابان وجود خواهد داشت
  • – قابلیت اندازه‌گیری و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با عملکرد سامانه‌ی بازاریابی و به طور کلی کسب و کار افزایش می‌یابد
  • – طبیعت رسانه الکترونیکی، به مصرف‌کنندگان فرصت جست‌وجو و خرید محصولات و خدمات را به شکل ساده‌تری می‌دهد
  • مزیت‌های رقابتی اینترنت به عنوان یک رسانه، مانند هزینه‌های پایین تبلیغ بین‌المللی، ساختار منعطف فروش در بازار مقصد و … باعث می‌شود برای فروش محصولات در بازارهای جدید کاربرد داشته باشد
  • شکل‌گیری محصول و خدمات جدیدی که می‌توان آنها را به وسیله‌ی اینترنت مبادله کرد، کاربردی نوآورانه محسوب می‌شود که باعث شکل‌گیری محصولات جدیدی در این بخش شده است.
  • – امکان بازاریابی نفر به نفر
  • – افزایش تعاملات با مشتریان بالقوه که می‌تواند به خرید یا ارائه‌ی خدمات منجر شود
  • برخی معایب نیز که در برخی منابع ذکر شده نیزبرای بازاریابی الکترونیکی اشاره شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • – وابستگی شدید به فن‌آوری در عین حال، عدم نفوذ فن‌آوری در بسیاری از جوامع و بازارهای هدف
  • – پنهان از دید خریدار، عدم توانایی در لمس، بوکردن، چشیدن یا امتحان‌ کردن (پروکردن)
  • – کالاهای ملموس، بازاریابی و به طور کلی خرید بر خط را با دشواری روبه‌رو می‌کند
  • – مسائل امنیت و محرمانگی
  • – هزینه‌های بالای نگهداری به دلیل تغییرات شدید محیطی (فن‌آوری و رقبا)
  • – شفافیت زیاد قیمت‌گذاری که منجر به جنگ قیمت می‌شود
  • – به دلیل از بین‌رفتن مرزهای منطقه‌ای و جغرافیایی، رقابت جهانی خواهد بود و شرکت‌ها در این محیط با رقبایی از هر اندازه و باهر امکاناتی روبه‌رو هستند

بازاریابی الکترونیکی را می‌توان در مدل‌های کسب و کار مختلفی پیاده‌سازی کرد، از جمله مدل کسب و کار تجارت الکترونیکی، که در آن کالاها را مسقیما به مصرف‌کنندگان می‌فروشند، مدل کسب و کار انتشاراتی (publishing) که به معنای فروش تبلیغات است و وبگاه‌های رهنمون‌گر که این کسب و کارها، از طریق رهنمون‌سازی بازدید‌کننده‌ای که بازدید وی منجر به خرید می‌شود به سایر وبگاه‌ها درآمد کسب می‌کنند.

منبع: ایسن

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!