Skip to main content

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و اهمیت آن

هدف هر کسب و کاری، ایجاد و نگه داشتن مشتری است. “پیتر دراکر”

با گسترش علم روز دنیا و پیدایش ارتباطات، ضرورت بکارگیری CRM ( مدیریت ارتباط با مشتری ) امری است طبیعی …امروزه در هرکجا که نام از شرکت و سازمانی می آید، از نحوه ی ارتباط با مشتری و چگونگی رفتار و جذب مشتری پرسیده شده و ارتباط با مشتری مهم ترین خصوصیت یک شرکت به حساب می آید.با توجه به نابه سامانی های بازار عرضه و تقاضا، چه در داخل کشور و چه در عرصه بین الملل، تولیدکنندگان را وا می دارد که در مراحل تولید و عرضه محصولات و خدمات خود برای مصرف کنندگان به نحوی عمل کنند که(جدای از جلوگیری از بروز ضرر و زیان) منفعت خود را بدست آورند.

به طور کلی تولیدکنندگان، در هر شرایطی خود را از آفت های بازار دور نگه داشته و یک حریم امن از نظر اقتصادی برای خود فراهم می نمایند. تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خدمات می بایست جهت عرضه سریع و بدون واسطه جهت دستیابی مشتریان به کالاهای تولیدی، شرایطی را فراهم نمایند که تولیدات ایشان حتی الامکان به دور از دلالی بازی(که جز با بالا بردن قیمت کالا نقشی برای مصرف کننده ندارند) باشد و با تأسیس و راه اندازی مراکز عرضه مستقیم کالاهای خود و دستیابی آسان و راحت مصرف کنندگان به کالاهای موجود و به دور از کالاهای تقلبی در حفظ منافع عرضه کننده و تقاضاکننده تلاش نمایند. این کار در نهایت منجر به ارایه ی کالاهایی با برترین کیفیت و نازلترین قیمت شده و باعث ایجاد مسیری هموار و راحت برای مصرف کننده در بدست آوردن کالا می شود. این امر سبب  می شود که تولیدکننده، مشتریان خود را حفظ کرده، برای آنها احترام قائل شده و در مقابل، مشتری نیز با رضایت بیشتری کالاهای تولید شده را خریداری می کند که تداوم این راه سبب به وجود آمدن بازاری سرشار از سود و رونق می گردد.

CRM از جنس استراتژی است که برای کسب آگاهی بیشتر در مورد “نیازها” و “رفتار” مشتریان برای ارتباط بیشتر با آنان استفاده می شود. روابط خوب با مشتری “رمز موفقیت” در تجارت و کسب و کار می باشد. مناسب ترین راه شناخت CRM فرآیندی است که به جمع آوری تمامی اطلاعات در مورد مشتریان، فروش، تاثیر بازاریابی، واکنشها و رفتار بازار در کنار هم کمک می کند. در نتیجه CRM بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی مشتریان، راضی نگه داشتن آنها و تبدیل آنها به مشتری دائمی می باشد. به نوعی یک استاندارد و شگرد بازاریابی است که توسط آن مشتری را پیدا می کنند و بعد از آن تلاش می کنند تا وی را همیشه نگه دارند و به یک خریدار و مشتری دائمی تبدیل کنند. CRM می تواند باعث افزایش فروش و پایداری تجارت شود چرا که مصرف کننده از محصولات، خدمات، نحوه معاشرت و قیمت های ما راضی است و این یعنی پیشرفت و تداوم تولید و فروش به لطف مصرف کنندگان و مشتریان.

پس اهم مطلب بدین شرح می باشد که در تشریح توضیحات فوق به صورتی گام برداشته شود که ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی بین تولیدکننده، عرضه کننده و خریدار پدید آید و از بروز رکود، ضرر و زیان جلوگیری شود. در ادامه با توضیح بیشتری در خصوص ضرورت CRM آشنا خواهید شد…


شماره تماس جهت مشاوره!