Skip to main content

بازاریابی یک کار گروهی است

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

 کار تیمی به معنای دستیابی به فراسوی مرزهایی است که مانند حصاری ما را از دیگران جدا ساخته است و همچنین به معنای رساندن ما به مکان هایی برای به ثمر رسانیدن کارها می باشد. می خواهیم به یک نمونه از کار تیمی که توانست یک عمل به ظاهر ناممکن را به سرانجام برساند نگاهی بیندازیم. در پنجم آگوست ۲۰۱۰ بیش از نیم میلیون تن سنگ به یکباره از معدن مس “سن خوزه” در شیلی خارج و کاملاً درب ورود آن را مسدود کرد. ۳۳ نفر زیر هفتصد متر سنگ سخت مدفون شدند و احتمال زنده پیدا کردن هر کدام از آنها کمتر از ۱% تخمین زده می شد.

 اما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید بعد از هفتاد روز همه ۳۳          معدن چی نجات پیدا کردند. چیزی که در آن ۷۰ روز اتفاق افتاد، کار تیمی خارق العاده صدها نفر از حوزه های فیزیکی،  فرهنگی، سازمانی و حرفه ای متفاوت بود که برای کمک به هم نوعان خود یکجا جمع شده بودند. آنها با یکدیگر تیم  شدند، تجربه کردند و سریع از شکست ها درس گرفتند.

 کار تیمی، وقتی افراد کنجکاو هستند و وقتی خواسته ها و مهارت های سایر همکارانشان را درک می کنند و می فهمند، به بهترین صورت انجام می شود. در نتیجه برای انجام آن به مهارتهایی نیاز است تا بتوان ارتباط کاری خیلی خوبی را حین فعالیت های گروهی ایجاد نمود تا  نتیجه کار را بتوان به طور ملموس احساس کرد. در مورد فعالیت های بازاریابی و ویزیتوری نیز چنین است. فعالیت های بازاریابی اگرچه چالشی به بزرگی معدن “سن خوزه” نیست اما بدون تلاش تیمی کل سازمان نیز به ثمر نخواهد نشست. و نباید تصور کرد که فعالیت های بازاریابی، ویزیتوری و فروش شخصی، متکی به شخص است. بلکه باید این را قبول کرد که موفقیت در گرو کار تیمی همه اعضای سازمان یا شرکت است. یعنی اگر قرار باشد یک ویزیتور کالا را خوب بفروشد، باید از پشتیبانی خوب شرکت خود برای تأمین به موقع جنس، تغییر ندادن ناگهانی قیمت ها و دیگر عوامل برخوردار باشد تا بتواند در کار خود موفق باشد و این به معنی داشتن یک گروه منسجم و فعال و دارای اهداف مشترک است.

همانگونه که آقای دیوید پاکارد(یکی از بنیان گزاران شرکت HP) اظهار می دارد، اهمیت بازاریابی بیش از آن است که انجام آن فقط به عهده واحد بازاریابی گذاشته شود. هر موسسه ای که به دنبال تحقق بازاریابی درست است، برای ارائه خدمت به بازار باید کلیه افراد درون سازمانی را که به مشتریان فکر کرده و به آنها خدمت می کنند، را فراخوان کند زیرا اساساً در چنین موسساتی تصمیمات هر فرد از نحوه اثرگذاری آن تصمیم بر مصرف کننده متاثر می شود. و اینجاست که تیم و کار تیمی پا به میدان می گذارد و باعث از بین رفتن دیوارهایی می شود که بخشهای مختلف سازمان را از بخش بازاریابی جدا کرده اند و همچنین به سازمان کمک می کند تا بتواند به اهداف عالی خود که تهیه، اصلاح و اجرای خط مشی های بازاریابی رقابتی است دست یابد.

به مشتری خود تعظیم کنیم!!!!

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

غالبا انسان ها همیشه در مقابل مافوق خود تعظیم مى کنند.

همچنین اغلب، القاب خاصى براى مافوق ها به کار مى رود؛ مثل ارباب، عالیجناب و سرور. جایگاه مقامات عالى نیز ویژه و مخصوص است، مثلاً در جلسات شرکت، مدیر همیشه در محلى خاص و بهتر از کارکنان مى نشیند، پدر در خانواده جایگاه و مقام و منزلت برترى نسبت به فرزندان دارد و مربى باشگاه ورزشى، موقع سخنرانى براى اعضاى تیم، جایگاه ویژه خود را دارد. در مقابل افراد مافوق، افرادى وجود دارند که انسان خودش را نسبت به آن ها بالاتر و برتر مى بیند و گاه بر اثر تکبر و خود برتر بینی به دیده تحقیر به آن ها مى نگرد. مطالبى که بیان کردیم، مى تواند مقدمه اى در زمینه رابطه بازاریاب با مخاطب باشد.

فرض کنید شما به عنوان بازرایاب یا ویزیتور براى معرفى یک کالا یا خدمت به شرکت یا سازمانى رفته اید و مدیر سازمان را  قانع مى کنید کالاى شما را براى سازمان خود خریداری نماید. اما سازمان مذکور بعد از دریافت کالا متوجه مى شود محصول یا کالاى دریافت شده نه تنها ویژگى هاى ذکر شده را ندارد، بلکه ایراداتى نیز دارد. بنابراین، برای پس دادن یا تعویض آن به شما مراجعه می کند  اگر شما کالا را پس نگیرید یا در مقابل اعتراض مشترى جواب قانع کننده اى به او ندهید مشترى را بیشتر عصبانى مى کنید. در حالى که اگر هنگامى که ناراحتى مشترى را مى بینید، به سرعت از پشت میز بلند شوید، به سمت وى بیایید، با خوش رویى و در حالى که خود را به صورت تعظیم در مقابل مشترى خم مى کنید، با او دست داده  و براى رفع مشکل بکوشید، به احتمال زیاد مشترى خشمگین را آرام کرده و حتی می توانید شرایط را به سمتی پیش ببرید که وی را برای خرید محصولات جدیدتان آماده کنید.

همه ی این اما و اگر ها بستگی به خود ما دارد که می خواهیم به دیگران چگونه نگاه کنیم، آیا می توانیم مانند مدیر عامل شرکت TOYOTA فقط به خاطر یک اشتباه کوچک در تعداد محدودی از تولیدات شرکتمان، در یک برنامه رسمی از تمامی حضار عذر خواهی کرده و به آنها تعظیم کنیم و به اشتباه مجموعه خود اعتراف کنیم یا به جای آن، بخواهیم با غرور و تکبر، زیر بار اشتباهات خود نرویم و به دنبال یک راه فرار برای توجیه اعمال خود باشیم. پس صرف نظر از اینکه به مشتری خود تعظیم بکنیم یا نه، باید به این اعتقاد داشته باشیم که در برابر اشتباهات خود قدرت پذیرش اشتباه را داشته و به مخاطب خود احترام بگذاریم. یکی از تکنیک های احترام همین تعظیم کردن ظاهری یا کلامی در برابر مشتری است. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

میزان رضایت مشتریان خود را محاسبه کنیم

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

پس از خرید، خریدار کالا یا خدمت خریداری شده را با انتظارات خود مقایسه می کند که ممکن است نتیجه آن رضایت مشتریان و یا نارضایتی آنها باشد، در واقع جلب رضایت مشتریان تابع عملکرد ذهنی و انتظاراتش است. انتظارات خریداران متاثر از تجربیات قبلی آنها از خریدشان، نظرات دوستان و آشنایان و دیگر فاکتورهای دخیل در امر خرید است.

ممکن است بازاریابان انتظارات مشتریان خود را بیش از حد بالا ببرند و باعث نارضایتی آنان شود بنابراین ویزیتورها و بازاریابان موفق باید با دنبال کردن انتظارات مشتریان، سعی کنند رضایت مشتریان شان را در حد توان خود حفظ کنند. برای دنبال کردن و اندازه گیری رضایتمندی مشتریان، مدیران فروش شرکت ها می توانند با استفاده از ابزارهای ارائه شده زیر، میزان رضایت مشتریان  خود را از محصولات و خدمات ارائه شده اندازه گیری کنند:

  • راه اندازی سیستم های انتقادات و پیشنهادات.
  • بررسی رضایت مشتری : مثلا با ارسال پرسشنامه و یا برقرار کردن تماس تلفنی با آنها .
  • خرید خیالی: مثلا از افرادی استفاده می کنند که تجربه خود را در ارتباط با خرید محصولات شرکت یا رقبا را در اختیارشان قرار دهند و حتی در بعضی مواقع این مشتریان خیالی تظاهر به مشکلاتی کرده تا عملکرد شرکت را در واکنش به مشکلات بیابند.
  • تجزیه و تحلیل مشتریان از دست رفته: شرکتها مشتریانی را که فروشنده خود را عوض کرده و دیگر از شرکت خریدی انجام نمی دهند را شناسایی و با آنها تماس برقرار کرده و علت آن را جویا می شود.

پیشنهاد ارزش چیست؟

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در کتاب قواعد بازار یابی نوشته Mary Anne Raymond & Jeff Tanner در فصل دوم کتاب از برنامه ریزی استراتژیک (Strategic planning) صحبت شده است که در بخش اول به موضوع جالب “پیشنهاد ارزش”  (Value proposition)  می پردازد که ترجمه مفهومی آن را خدمتتان تقدیم می کنم.

  • پیشنهاد ارزش چیست؟

خریداران به ارزیابی محصولات و خدمات ارائه شده می پردازند تا دریابند که آیا مزیت های مطلوب آن ها را در خود دارد یا خیر. به عنوان مثال اگر ما بخواهیم یک تور مسافرتی را برای خود انتخاب کنیم، باید بدانیم آیا با توجه به مقدار هزینه های مالی و زمانی، آیا این مقصد سفر مطلوب ما هست یا خیر؟ این میزان مطلوبیت، پیشنهاد ارزشی است که تامین کننده تور، به ما پیشنهاد می کند.

بنابراین ما به عنوان یک بازاریاب، قبل از آن که بتوانیم برنامه استراتژیک خود را تنظیم کنیم، نیازمند آن هستیم که “پیشنهاد ارزش” محصولات و خدمات خود را برای مشتریانمان به صورت واضح مشخص نماییم. به عنوان مثال ممکن است توانایی های تکنولوژیکی و یا قمیت پایین محصولات و خدمات ما نسبت به رقبا، یک مزیت رقابتی برای ما ایجاد کند. “پیشنهاد ارزش” به این پرسش پاسخ می دهد که چرا مشتری باید محصولات ما را خریداری کند و یا از خدمات ما استفاده کند.

در آینده نزدیک این بحث بطور مبسوط تر بیان خواهد شد….

اتاق های فکر (Types of Think Tank)

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

اتاق های فکر، مؤسساتی با اندازه، ساختار، دامنه کاربرد و تأمین مالی مختلف هستند. انواع اتاق فکر را می توان به چهار گروه اصلی زیر طبقه بندی کرد:

  • اتاق های فکر، سیاسی و ایدئولوژیک

هدف این اتاق های فکر، کمک به سیاستمداران برای تعیین اهداف کلی حزب ها (مخصوصا آنهایی که در پی بدست آوردن قدرت بیشتر هستند) می باشند. بعضی اوقات این اتاق های فکر، به جای خلق ایده و خط مشی جدید به بازتاب نظرات موجود سیاسی و حزبی می پردازند که این از نقاط ضعف این اتاق های فکر محسوب می شوند زیرا مغایر با هدف اصلی تشکیل اتاق فکر است که همان خلق ایده و تبیین سیاست می باشد. به  این اتاق های فکر Advocacy Tank یا اتاق فکر مدافع حزب گفته می شود.

  •  اتاق های فکر آکادمیک

با هدف ارتقاء سطح دانش ایجاد می شود و معمولا تحت حمایت دانشگاه ها و مؤسسات علمی می باشند.  گاهی اوقات به این گروه اتاق متخصصان (Specialist Tank)   نیز می گویند. چون معمولا اعضای حاضر در آن ها همگی از تحصیل کردگان و دانش آموختگان همان موضوع مورد بحث می باشند. این گروه معمولا به کار و تحقیق روی یک موضوع علمی خاص می پردازد و سعی در بالا بردن سطح علم و آگاهی آن موضوع خاص دارد.

  • اتاق های فکر تحقیق قراردادی (Contract Research).

کار این نوع اتاق های فکر کمک به تعیین خط مشی برای مشتریان خود می باشد که معمولا آژانس های دولتی هستند. آنها معمولا آنالیز کمی اهداف را ارائه می کنند و موضوعات متنوعی را در دستور کار خود دارند که متناسب با نیاز و درخواست مشتری آنها می باشد.

  • اتاق های فکری که معمولا در مؤسسات غیر دولتی (NGOs ) فعالیت دارند

آن ها معمولا حول محورهای اجتماعی فعالیت دارند.  از بارزترین نمونه این نوع اتاق فکر در کشور خودمان می توانیم به اتاق فکرهای شورای شهرها اشاره کنیم.

 

پر مخاطب ترین روش در بازاریابی اینترنتی…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در نظر سنجی که در سایت marketingprofs.com از بین ۳۰۰ نفر از بازاریابان اینترنتی مطرح دنیا انجام شد، از آنها خواسته شده بود که در مورد موثرترین روش­های بازاریابی اینترنتی که منجر به افزایش فروش محصولات و کسب درآمد می ­شود، نظر خود را بیان کنند. اکثر افرادی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت داشته اند عقیده دارند که استفاده از بازاریابی ایمیلی و تکنیک های آن می­ تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش فروش یک کسب و کار اینترنتی داشته باشد، نتایج نظر سنجی عبارتند از:

  • بازاریابی ایمیلی ۴۸%
  • استفاده از صفحه فرود در وب سایت ۴۵%
  • بازاریابی محتوایی ۴۳%
  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو) ۳۷%
  • بازاریابی رسانه ­های اجتماعی ۲۶%
  • برگزاری وبینار و رویدادهای آنلاین ۲۶%
  • تبلیغات در موتورهای جستجو  ۲۳%
  • آزمایش فرآیندها و بهینه سازی ۱۰%

نتایج نظرسنجی فوق نشان می ­دهد که در حدود نیمی از این افراد عقیده دارند که استفاده صحیح از تکنیک های بازاریابی ایمیلی می ­تواند کمک بسیار زیادی به رشد یک کسب و کار و افزایش فروش آن بکند. در این مقاله قصد دارم برخی از نکاتی که در مورد بازاریابی ایمیلی مطرح می ­شود را به اختصار توضیح دهم.

  1. بازاریابی ایمیلی به معنی ارسال هرزنامه به تعداد انبوهی از ایمیل های مختلف نیست. در واقع انجام چنین کاری ارزش زیادی برای شما ایجاد نخواهد کرد و در اکثر مواقع منجر به فروش نخواهد شد.
  2. ارسال ایمیل به افراد غیرعلاقمند و نامرتبط می ­تواند این ریسک را به همراه داشته باشید که ایمیل­ های شما اسپم شناخته شوند.
  3. ایمیل نقش بسیار زیادی در برقراری ارتباط موثر و مداوم با مخاطب دارد. یک مدیر سایت برای ایجاد ترافیک و هدایت بازدیدکننده به سمت سایت خود متقبل هزینه­ های مختلفی می­ شود، در صورتی که نتواند این بازدید را بر روی سایت خود حفظ کند لطمه شدیدی خواهد خورد.
  4. با استفاده از ایمیل و ایجاد صفحه فرود می­ توان لیست ایمیل افرادی که به موضوع سایت شما علاقمند هستند را جمع آوری کرد و با آنها ارتباط ایجاد کرد. صفحه فرود، صفحه ای است که شما کاربران سایت را به سمت آن صفحه هدایت می­ کنید و در آن صفحه از طریق فرم خاصی که دارید اطلاعات آنها را دریافت می­ کنید.
  5. به طور متوسط، تعداد اعضا خبرنامه ­های اینترنتی در سال ۲۵% کاهش خواهند داشت و بهتر است همواره لیست مخاطبین خود را افزایش دهید.
  6. استفاده از ایمیل زمانی تاثیر زیادی خواهد داشت که آن را با سایر برنامه­ های بازاریابی خود هماهنگ کنید، به عنوان مثال لینک شبکه­ های اجتماعی خود را در قالب ایمیل­ ها قرار دهید و یا آدرس صفحه فرود خود را در شبکه­ های اجتماعی معرفی کنید.
  7. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از ایمیل ­های ارسالی از طریق موبایل خوانده می­شوند، سعی کنید که قبل از ارسال ایمیل از نمایش صحیح آن در دستگاه ­های مختلف اطمینان حاصل کنید.
  8. اطمینان حاصل کنید که کلیک کردن بر روی جملات فراخوان برای عمل، در ایمیل­های ارسالی شما امکان پذیر باشد.
  9. از جملات توصیفی در کنار تصاویر استفاده کنید تا در صورتی که تصاویر ایمیل نمایش داده نشدند، توضیحات مربوط به تصویر قابل خواندن باشد.
  10. امکان لغو عضویت را در ایمیل­ های خود قرار دهید تا افرادی که علاقمند به دریافت ایمیل نیستند به راحتی بتوانند از لیست شما خارج شوند. این کار به بهبود کیفیت لیست شما کمک می­کند.
  11. فاصله زمانی ارسال بین ایمیل­ ها نباید خیلی کوتاه یا خیلی طولانی باشد.
  12. طراحی ساده و مناسب صفحه فرود می­ توان تاثیر قابل توجهی در رشد لیست مخاطبین شما داشته باشد، در صفحه فرود از کلیدهایی با رنگ متفاوت استفاده کنید و سعی کنید در اطراف فرم فضای خالی وجود داشته باشد.
  13. در ایمیل­ های ارسالی از عنوان مناسب و جذاب استفاده کنید، طول عنوان ایمیل بهتر است بین ۴ تا ۹ کلمه باشد و در ذهن خواننده سوال ایجاد کند تا باعث باز کردن ایمیل شود، البته به هیچ عنوان نباید از عناوین زرد و فریبنده در عنوان ایمیل استفاده کرد.
  14. برای ارسال ایمیل می­ توانید از وب سایت هایی مانند mailchimp.com استفاده نمایید. اینگونه وب سایت ­ها علاوه بر اینکه امکان ارسال ایمیل به مخاطبین را در اختیار شما قرار می­ دهند، امکان ایجاد صفحه فرود و همچنین مشاهده آمار ایمیل­ های دریافت شده و نرخ کلیک کاربران را برای شما فراهم می­ کنند.

تصمیم گیری های فاجعه بار / قسمت دوم

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در قسمت قبل گفتیم که یکی از معروف ترین شرکت های شکلات سازی انگلیس برای انجام مسئولیت اجتماعی خود و مبارزه با چاقی دست به ابتکاری جالب زد که با استقبال عمومی از سوی مسئولان کشور و و مردم مواجه شد. این شرکت تصمیم گرفت به ازای هر هشت پوند که صرف خرید شکلات هایش می شود، یک پوند آن را صرف تجهیزات ورزشی کنند. مزیت این تصمیم مهم برای “کدبری” این بود که آنها نه تنها به رفع بحران چاقی از طریق ارائه تجهیزات ورزشی کمک می کردند بلکه در عین حال می توانستند شکلات های بیشتری هم به مردم بفروشند. ظاهرا این شرایط از همه نظر برای “کدبری” مفید بود. شرکت به خاطر اعتبار بلند مدتش در چشم پوشی از سود و پشتیبانی از جامعه به خود افتخار می کرد و این کمپین جدید هم، در همین راستا بود. در بهار سال ۲۰۰۳ کارخانه های شکلات سازی شروع به پخش ۱۶۰ میلیون قطعه شکلات کردند که کوپن “فعال شوید” در روی بسته های آن قرار داشت. اما “کدبری”  در بین این همه هیجان نتوانست متوجه این قضیه شود که یک محاسبه ساده، می تواند این نقشه را کلا از بین ببرد.

کمیته تغذیه انگلستان، آمار قابل توجهی ارائه کرد: فقط برای به دست آوردن یک توپ بسکتبال، کوپن ۱۷۰ شکلات لازم بود و بچه هایی که این مقدار شکلات را خورده باشند، باید با توپ بسکتبالشان ۹۰ ساعت کامل بازی کنند تا همه این کالری کسب شده از طریق شکلات را بسوزانند و همچنین برای به دست آوردن تجهیزات بازی کریکت باید ۲۷۳۰ بسته شکلات و برای به دست آوردن تجهیزات بازی والیبال میزان باور نکردنی ۵۴۰۰ شکلات لازم بود!!!

این ماجرا جالب تر از آن بود که روزنامه نگاران تشنه بتوانند براحتی از آن بگذرند. این طرح وقتی راه اندازی شد، توانسته بود به خبر دوم و یا سوم همه روزنامه ها تبدیل شود و با ارائه این آمار از سوی کمیته غذایی توانست به صدر اخبار برسد. حالا روزنامه ها و اخبار سراسر کشور به این نتیجه رسیده بودند که “کدبری”  شکلات هایش را به زور وارد دهان بچه های بیگناه می کند و این پایان کار بود.

استراتژی “کدبری” داشت نتیجه ای عکس می داد و این شبیه گل زدن به تیم خودی بود. در نتیجه این شرکت سعی کرد تا به صورت دفاعی عمل کند و بیان کرد که ۹۵% مردم شکلات می خورند و این شرکت کاری کرده که از بسته بندی هایش نیز استفاده شود و شروع کرد به جنگیدن با افکار عمومی و تلاش برای دفاع از موقعیتش. قبول این واکنش برای شرکت “کدبری”  بسیار مشکل بود اما در نهایت تلاش هایش برای جلب توجه دوباره مردم موفقیت آمیز نبود و در دسامبر ۲۰۰۳ و پس از ۸ ماه از آغاز این طرح، “کدبری”  در سکوت این طرح را به پایان رساند.

این شرکت بعد ها اذعان کرد که ما کم تجربه بودیم و درک درستی از مردم و رسانه ها نداشتیم و مسائل عمومی و روابط عمومی را نمی شناختیم و این به ضرر ما تمام شد. بعضی شرکت ها هدف خود را به دست آوردن پول می دانند و بعضی ها هم مثل “کدبری”  دوست دارند فکر کنند هدف والاتری دارند و به جامعه خدمت می کنند. اما مشکل وقتی پیش می آید این دو هدف با هم ترکیب شوند. اگر شرکت “کدبری”  تجهیزات ورزشی را بدون هیچ زرق و برقی به مردم می داد می توانست نتیجه بهتری را عاید خود کند.

همیشه در خاطر بسپاریم که وقتی برند ها به سراغ تبلیغات برای فعالیت های اجتماعی می روند مردم به آنها شک خواهند کرد و این دلیلی هست که دنبال این شرکت ها می روند تا سر از کار آنها در بیاورند زیرا مردم از خودشان می پرسند که؛ بلاخره این یک کار خیریه است یا یک کاسبی؟ آنها خیلی سریع، سر از کار شرکت ها در خواهند آورد و به بقیه هم، خواهند گفت. در نتیجه کسب و کار وقتی جواب می دهد که اهداف کاملاً مشخص شده باشند. زیرا همه متوجه می شوند هر کسی دنبال چیست و چه کسی از آن کسب و کار خود سود خواهد برد.

مدیریت بازاریابی در واقع همان مدیریت…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

مدیریت بازاریابی در واقع همان مدیریت تقاضاست.

ما در اینجا هشت حالت مختلف تقاضا و وظایفی که مدیران بازاریابی در برخورد با آنها مواجه اند را بیان می کنیم:

  1. تقاضای منفی: بازار نسبت به کالا هیچ علاقه و توجهی ندارد و از آن اجتناب می کند، مثلا کارفرمایان از به کار گرفتن افراد با پیشینه محکومیت نظر مساعدی ندارند. در اینجا وظیفه بازاریابی یافتن دلایل بی توجهی بازار نسبت به کالاست.
  2. تقاضای صفر: مصرف کننده از وجود کالا اطلاع ویا علاقه ای به آن ندارد مثلا دانشجویان ممکن است علاقه ای به شرکت در کلاسهای زبان خارجی نداشته باشند که در اینجا وظیفه بازاریابی برقراری ارتباط بین مزیتها و نیازهای طبیعی فرد است.
  3. تقاضای پنهان: مصرف کنندگان نیاز شدیدی دارند که با کالای موجود راضی نمی شوند مثلا برای سیگارهای بی ضرر تقاضای پنهان وجود دارد که در اینجا وظیفه بازاریابی انجام خدمات موثری است که تقاضای موجود را پاسخ دهد.
  4. تقاضای رو به پایین: زمانی که مقدار تقاضا نسبت به یک کالا کاهش پیدا کند، مثلا موسسات آموزش عالی خصوصی ممکن است با کاهش تعداد متقاضیان ورود به دانشکده ها باشند که وظیفه بازاریاب در اینجا بررسی دلایل کاهش تقاضا و تفییر جهت دادن تقاضای رو به پایین با استفاده از بازنگری در بازاریابی محصول است.
  5. تقاضای بی قاعده: تغییرات تقاضا بر اساس ساعت، روز و فصول مختلف سال است، مثلا در امر حمل و نقل عمومی بسیاری از وسایل نقلیه در ساعات غیر اداری بدون استفاده می مانند در حالی که در ساعات اداری رفت و آمدها ،کمبود آنها احساس می شود، در اینجا وظیفه بازاریاب استفاده از روشهای اصلاح الگوی تقاضا با به کار بردن تبلیغات و دیگر محرکهاست.
  6. تقاضای کامل: بهترین نوع تقاضاست و هنگامی است که سازمانها از عملکرد خود راضی اند، در اینجا وظیفه بازاریاب حفظ سطح فعلی تقاضا در شرایط تغییر سلیقه مصرف کنندگان و افزایش رقابت است.
  7. تقاضای بیش از حد: وقتی سازمانها با سطحی از تقاضا که بالاتر از سطح مورد انتظارشان است مواجه می شوند و توانایی مقابله با آن را ندارند ،مثلا بعضی از پارکها در ایام تابستان با ازدحام گردشگران مواجه می شوند که وظیفه بازریاب در اینجا پیدا کردن روشهایی برای کاهش موقت یا دائمی تقاضاست مانند افزایش قیمت فروش یا کاهش تبلیغات.
  8. تقاضای غیر سالم و مضر: مربوط به محصولات ناسالم است که سازمانها را به تلاشهای سازنده ای جلب می کند مثلا برای جلوگیری از مصرف سیگار تبلیغات زیادی انجام می گیرد در اینجا وظیفه بازاریابی ترغیب مردم به ترک چیزی که مورد علاقه آنهاست از طریق ابزارهایی مثل افزایش قیمت فروش و یا عدم دسترسی به آن کالاهاست.
شماره تماس جهت مشاوره!