Skip to main content

آشنایی با فرآیند تجاری( قسمت اول )

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

یک فرآیند تجاری یا روش تجاری یک مجموعه از وظایف و فعالیت های ساختار یافته و مرتبط با هم است که خدمت یا محصول مشخصی را برای مشتری و مشتریان تولید می کند. همچنین می تواند به عنوان یک فلو چارتی از دنباله ای از فعالیت هایی که نقاط تصمیم را بهم مرتبط می کنند نشان داده شود و یا به صورت ماتریس فرآیندی؛ از دنباله ای از فعالیت ها با قوانین مرتبط بر مبنای داده های فرآیند نیز می تواند تعریف شود.

آشنایی با فرآیند تجاری( قسمت اول )

سه نوع فرآیند تجاری وجود دارد:

۱. فرآیند های مدیریتی؛ فرآیند هایی که انجام عملیات را مدیریت می کنند. فرآیند های مدیریتی به نوعی شامل حاکمیت شرکتی و مدیریت استراتژیک است.

۲. فرآیند های عملیاتی؛ فرآیند های شامل هسته اصلی تجارت که ارزش های سیستم را تولید می کند،به عنوان مثال: دریافت سفارش مشتری و باز نمودن حساب بانکی.

۳. فرآیند های پشتیبانی؛ که هسته اصلی تجارت را پشتیبانی می کندف به عنوان مثال: سلامت وامنیت، حسابداری، استخدام مرکز تلفن و پشتیبانی فنی.

یک فرآیند تجاری با چشم انداز مدیریتی، شروع و با دست یافتن به هدف مدیریتی پایان می یابد. سازمان های فرآیند محور، موانع گروه های ساختار یافته را ازبین می برند و از سیلو های عملیاتی دوری می کنند. یک فرآیند تجاری پیچیده ممکن است به چند زیر فرآیند تقسیم شود که هرکدام در عین این که ویژگی خود را دارند تلاش می کنند به هدف خود برسند.

تحلیل فرآیند تجاری شامل مرتبط نمودن فرآیند و زیرفرآیند ها به فعالیت ها و وظایف می باشد. فرآیند های تجاری به منظور افزایش ارزش برای مشتری طراحی شده اند و نباید شامل فعالیت های غیرضروری باشد.

یک فرآیند تجاری خوب به گونه ای طراحی شده که کارایی را افزایش دهد. فرآیند تجاری از طریق روش ها و تکنیک های متعدد می توانند مدلسازی شوند به عنوان مثال: مدلسازی یک فرآیند تجاری یک تکنیک مدلسازی است که می تواند برای رسم فرآیند های تجاری در یک گردش کار استفاده شود. آدام اسمیت یکی از دانشمندان علم مدیریت بود که توانست فرآیند تجاری را در مثال معروفی از کارخانه سنجاق سازی توضیح دهد.

در مطلب های بعدی شما را با فعالیت این دانشمند بزرگ در مطرح کردن فرآیند تجاری سازی آشنا می کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

۱۰ دلیل برتری بازاریابی محتوا نسبت به دیگر انواع بازاریابی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی محتوا را امروزه نه تنها یکی از راه‌ های بازاریابی می دانند، بلکه این نوع از بازاریابی را آخرین راه از راه ‌های بازاریابی می ‌دانند.

همان طور که ست گادین می گوید دوره انواع روش‌ های بازاریابی و تبلیغ ها به سر آمده و راه باقی مانده بازاریابی محتوا می‌ باشد.

۱۰ دلیل برتری بازاریابی محتوا نسبت به دیگر انواع بازاریابی

۲۰۰ میلیون نفر در حال حاضر از اد بلاکر استفاده می‌ کنند.

شرکت‌ ها بودجه ‌های سنگینی را صرف تبلیغ می ‌کنند و امروزه سازمان‌ های تبلیغاتی پیشنهاد می ‌کنند که باید هزینه ‌ها هدفمند باشند مثلاً دیگر زمان آن گذشته که پول برای بیلبرد پرداخت شود، شما باید بیایید و داخل وب‌سایت‌ ها  هزینه کنید و تبلیغ خود را در آن جا به صورت بنر یا پاپ آپ قرار دهید، که گاهی نیز با بازاریابی محتوا نیز اشتباه گرفته می‌شود اما، نکته مهم این است که در تابستان پارسال ۲۰۰ میلیون نفر نرم‌افزار های اد بلاکر (نرم افزار های حذف انواع تبلیغ) را دانلود کرده ‌اند. در صورتی که در بازاریابی محتوا این گونه نرم ‌افزار ها مانعی برای ما نمی باشند. البته این گونه نرم‌افزار ها کمکی به مخاطبین و هزینه سنگین به افرادی که به تبلیغ های اینترنتی روی آورده اند وارد می‌کنند.

استراتژیست های بازاریابی محتوا ۸ برابر ترافیک بیشتری را نسبت به سایت ‌هایی که استراتژیست محتوا ندارند تجربه می‌کنند.

در بازاریابی محتوا اتصال دادن محتوای با کیفیت بسیار سخت است اما، نتیجه نهایی نشان دهنده ی ارزش این کار است. افرادی که در جهان بازاریابی محتوا به مقامی رسیده ‌اند به این نکته ایمان دارند که باید قلب‌ های استفاده کننده ی محتوا را بدست آورد البته؛ با محتوا های چند مرحله ای.

اگر نگاهی به مجله های معتبر بیاندازید، متوجه محتوای با کیفیت و نتایج آن خواهید شد، بعضی از مطلب های آن ها به بیش از ۱ میلیون بازدید کننده یونیک در ماه می رسند. این ها اتفاقی نیستند. مردم به دنبال محتوای مفید اینتراکتیو هستند و این را نویسندگان این مجله ها می دانند. یا خود سایت موسسه بازاریابی محتوا (contentmarketinginstitute) را اگر جستجو کنید می ‌توانید مطالبی را پیدا کنید که به وسیله کاربران تا حدود هزار مرتبه باز پخش می ‌شود. خود این سایت دسته بندی های مفیدی را در مورد بازاریابی محتوا دارد از قبیل:

  • مقاله ها                                                  
  • منابع
  • تحقیق ها
  • رویداد ها
  • دوره‌ ها
  • مجله

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دسته بندی انواع بازارها در تجارت

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

طبق مطلب قبلی یک بازار انواع بسیاری از سیستم ها، مؤسسه ها، روش ها، روابط اجتماعی و سازمان ها است که از طریق آن ها، احزاب و گروه ها برای تبادل بکار گرفته می شوند. زمانی که بسیاری از افراد تصمیم می گیرند محصول و یا خدمات را با یکدیگر مبادله کنند به عبارتی یک بازار هرچند در مقیاس کوچک شکل می گیرد. در فرآیند مبادله افراد می توانند در ازای مبادله پول دریافت کنند اما، این امکان هم وجود دارد که به جای پول بعضاً کالای مورد نیاز خود را نیز دریافت کنند؛ با توجه به این که افراد در فرآیند مبادله چه چیزی را مبادله می کنند انواع مختلفی از بازار ها با ماهیتی مختلف شکل می گیرند. بازار ها الزاما نباید به شکل فیزیکی باشند امروزه بازار های غیر فیزیکی نیز شکل می گیرند و بسیاری از تبادل ها را پوشش می دهند، به بیان دیگر شکل گیری یک بازار امروزه منوط به داشتن فضا های فیزیکی به صورت قطعی نیست اما، با این وجود بازار های فیزیکی هنوز برای مشتری جذابیت خاص خود را دارد و این بازار ها نیز نقش مهمی را در اقتصاد ایفا می کنند.

بازار های مختلف می توانند خود بخود بوجود بیایند زمانیکه یک گروه به یک کالا یا سرویس علاقه دارد که گروه دیگر می تواند آن را تولید کند بازار می تواند شکل گیرد. بنابر این یک بازار می تواند برای سیگار وجود داشته یاشد، دیگری برای آدامس، و حتی برای  تحویل در آینده یک کالا؛ وجود داشته باشد در خیلی موارد می تواند بازار سیاه وجود داشته باشد، زمانی که یک کالا بطور غیر قانونی مبادله شود؛

برای مثال :  بازارهایی برای کالا هایی زیر فرمان اقتصادی با وجود فشار برسرکوب آن ها، و بازارهای مجازی مانند: ای بی، که در آن خریداران و فروشندگان بطور فیزیکی در طول مذاکره دخالت نمی کنند. یک بازار می تواند به عنوان یک حراج، به عنوان یک بازار الکترونیکی خصوصی، به عنوان بازار کالای عمده، به عنوان یک مرکز خرید، به عنوان یک موسسه مجتمعی مانند یک بازار سرمایه و به عنوان یک بحث غیر رسمی بین دو فرد باشد، و به این شکل سازماندهی شود.

دسته بندی انواع بازارها در تجارت….

انواع بازار ها را می توان به این گونه نیز دسته بندی کرد:

  • بازار های مصرف کنند گان فیزیکی
  • بازار های تجارت فیزیکی
  • بازار های غیر فیزیکی
  • بازار های مالی
  • بازار های غیر قانونی و غیر مجاز

بازارها بسیار متفاوت هستند این تفاوت می تواند در:

  • شکل
  • مقیاس(حجم و بازه جغرافیایی)
  • موقعیت مکانی و انواع شرکت کنندگان، مانند انواع کالا و خدمات معامله شده و غیره را شامل شود.

در مطلب های بعدی شما را با توضیح های تکمیلی هر کدام از انواع بازار ها آشنا می کنیم.

بازاریابی محتوا، حلقه موفقیت در تجارت….

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی محتوا، هر نوع بازاریابی که شامل تولید و اشتراک گذاری رسانه ها و اطلاع رسانی عمومی محتوا به منظور جذب و حفظ مشتری می باشد را شامل می شود. همچنین بازاریابی محتوا به عنوان رویکردی از بازاریابی استراتژیک متمرکز بر تولید و توزیع محتوای سودمند، مرتبط و متداوم برای جذب و حفظ مخاطبانی که به وضوح تعریف و شناخته شده اند، می باشد و در نهایت بر انگیختن عملکرد مشتریان پردرآمد را نیز شامل می شود.

بیش از این بازاریابی محتوا می تواند به عنوان مرحله ای از بدست آوردن تا داشتن رسانه ها توصیف شود. این یعنی  اطلاعات، برهم کنش اجتماعی و بوجود آوردن کانال های برند خود، برند هایی که به طور فزاینده؛ عملکردی شبیه به شرکت های رسانه ای دارند و همچنین اجرای جشن و مراسم رسمی متشابه مانند نمایش و برنامه تفریحی و مهمانی نیز می باشد. درنهایت برند ها می توانند رسانه ی ارتباطی خودشان را داشته باشند و بدین طریق کانال های پرداخت رسانه ای را جایگزین کنند.

نوع  اشتراک تجارت های محتوایی به طور مستقیم رابطه ی نزدیکی با آنچه که می فروشند دارد. با این وجود تمرکز اصلی محتوا براساس نیاز های مشتریان احتمالی است. این اطلاعات را می توان دائما از طریق روش های متفاوتی مانند

  • اخبار
  • ویدیو
  • گزارش های رسمی
  • کتاب الکترونیکی
  • اطلاعات تصویری
  • ایمیل
  • خبرنامه ها
  • مطالعه های موردی
  • راهنما ها و دستورالعمل ها
  • مقاله های پرسش و پاسخ
  • تصاویر
  • بلاگ ها و غیره منتشر گردد.

مدت زمان زیادی است که از تبلیغ ها برای انتشار اطلاعات درباره ی برند ها و مشهور ساختن برند ها استفاده می شود.

بازاریابی محتوا، حلقه موفقیت در تجارت….

درسال ۱۸۹۵ جان دیر اقدام به راه اندازی مجله ای به نام فارو کرد که اطلاعاتی را در اختیار کشاورزان قرار می داد تا چگونه پر درآمدتر باشند. این مجله که اولین نشریه ی سنتی در نظر گرفته شده است هنوز در حال انتشار است و به ۱.۵ میلیون خواننده در چهل کشور رسیده است و به ۱۲ زبان متفاوت ترجمه شده است. درسال ۱۹۰۰ میشل مجله ای به نام میشل گاید را بوجود آورد که  اطلاعاتی درباره ی نگهداری اتومبیل، تسهیلات و دیگر توصیه های مسافرتی را در اختیار رانندگان قرار می داد. دراولین سری آن ۳۵۰۰ نسخه به صورت رایگان منتشر شد. درسال ۱۹۰۴ ژل_ او فروشنده، خانه به خانه برای توزیع رایگان کتاب آشپزیش می رفت. با بازار گرمی دسر به عنوان غذای چندکاربردی، تا سال ۱۹۰۶ فروش شرکت به بیش از یک میلیون دلار رسید.

عبارت “بازاریابی محتوا” در اوایل سال ۱۹۹۶ استفاده می شد، درست در زمانی که جان اف.اپدهال کنفرانس میز گردی را برای روزنامه نگاران در انجمن آمریکایی برای ناشران روزنامه برگزار کرد. در سال ۱۹۹۸ جرل جیمرسون عنوان” مدیر آنلاین و بازاریابی محتوا” را در نتس کیپ در نظر گرفت. در سال ۱۹۹۹ جف کنن نویسنده این طور نوشت: “در بازاریابی محتوا، محتوا برای این بوجود آمده است تا اطلاعاتی را که مصرف کنندگان به دنبال آن ها هستند را در اختیار شان قراردهد.” تا سال ۲۰۱۴ شبکه اینترنتی مجله ی فربس درباره ی هفت روش عامه پسندی که شرکت ها برای بازاریابی محتوا استفاده می کردند، نوشتند. که در آن ستون نویس اشاره می کند که تا سال ۲۰۱۳ استفاده از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از راهکار بازاریابی کلی در میان شرکت ها از ۶۰ درصد در سال یا خیلی قبل از آن به ۹۳ درصد جهش داشته است. با وجود این حقیقت که ۷۰ درصد سازمان ها محتوای بیشتری را بوجود می آورند، تنها ۲۱ درصد از بازاریاب ها فکرمی کنند درپیگردی آن باید موفق باشند.

بازاریابی محتوا در نظر بسیاری از مدیران بخشی زاید  است یا خیلی از مسئولین سازمانی آن را در حد یک مطلب نویسی ساده می پندارند در حالی که این بازاریاب محتوا است که می تواند با در دست داشتن محتوایی مناسب خیل عظیمی از مشتریان را به سمت سازمان و شرکت سرازیر کند. این نوع بازاریابی در کشور های غربی دارای اهمیت فوق العاده ایی است اما، متاسفانه در ایران به جایگاه شایسته ایی که در خور آن است نرسیده است که این مهم با تغییر رویکرد بیشتر مدیران ایرانی به مقوله بازاریابی محتوا می تواند موفق تر پیش رود.

در مطلب های بعدی شما را با بازاریابی محتوا بیشتر آشنا می کنیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

توسعه  یافتگی اقتصادی و تاثیر آن بر موفقیت تجاری

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

چگونه می توان کشورهای توسعه نیافته رو به کشورهای توسعه یافته تغییر داد؟ همانطوری که می دانیم تاکنون چندین تئوری در زمینه توسعه یافتگی وجود دارد که دو تئوری از مهمترین آن ها، نظریه مارکسیسم است که در جهان منسوخ شده است، و دومین نظریه، نظریه روستو است که همه ی کشور های توسعه یافته جهان بر اساس آن عمل کردند و توسعه یافته شده اند.حال این سوال پیش می آید که چرا کشور های در حال توسعه نمی توانند با توجه به تئوری روستو به توسعه یافتگی دست یابند؟

توسعه  یافتگی اقتصادی و تاثیر آن بر موفقیت تجاری

مهمترین نقش را می توان در دل فرهنگ و علوم جامعه شناسی پیدا کرد. همانطور که می دانید رشد اقتصادی با توسعه اقتصادی تفاوت بسیاری دارد، توسعه اقتصادی به مردم، فرهنگ، آداب و رسوم و باور های مردم یک کشور بستگی دارد. تغییر هر فرد، یعنی تغییر یک جامعه، چون جامعه از اجتماعی از افراد تشکیل شده است. در واقع عدم تغییر مردم کشور های توسعه نیافته به عدم توسعه یافتگی این کشور ها منجرخواهد شد. بنابر این می توان گفت که مردم بیشترین نقش را در توسعه یافتگی کشورشان دارند. و نهایتا این در موفقیت تجاری آن ها نیز اثر گذار است.

اما نقش دولت و حکومت در برابر ملت چیست؟ “فرهنگ سازی” نقش بسزایی در جامعه دارد که باید از دوران کودکی در مدارس و دبیرستان ها و دانشگاه ها توسط آموزگاران ، دبیران ، و اساتید دانشگاه در چارچوب آموزشی صورت گیرد.

 یکی از راه حل توسعه یافتگی و موفقیت های تجاری کشور، منوط به تغییر بنیان های اساسی یک کشور است. چطور بنیان های اساسی یک کشور را می توان تغییر داد؟ رهبران سیاسی کشور و رهبران اقتصادی کشور باید از هم تفکیک شوند. با تفکیک این دو بخش رهبران این دو بخش می توانند تمرکز بیشتری روی قسمت های استراتژیک این کشورها داشته باشند و به هدف نهایی “توسعه یافتگی” هر چه سریعتر دست یابند. اگرچه این کار به برنامه ریزی و سازماندهی و کنترل منسجمی نیاز دارد.

نقش رهبران اقتصادی شامل :

  • برنامه ریزی و پیش بینی
  • سازماندهی
  • هدایت و رهبری و کنترل بانک مرکزی کشور
  • وزارت خانه های کار و تامین اجتماعی
  • وزارت ورزش
  • آموزش و پرورش و آموزش عالی
  • بهداشت و درمان و کشاورزی و
  • اقتصاد و دارایی است.

نقش رهبران سیاسی شامل :

  • برنامه ریزی و پیش بینی
  • سازماندهی
  • هدایت و رهبری و
  • کنترل همه وزارت خانه ها می باشد بجز وزارت خانه هایی که زیر نظر رهبران اقتصادی است.

بنابر این هر دو نوع رهبری برای توسعه یافتگی نیاز است و بر موفقیت های تجاری دراز مدت اثر گذار است.

با تفکیک این وظایف، می توان به درستی کشور های توسعه نیافته رو به توسعه یافتگی رسانید و در ادامه به بازار های تجاری پویایی تبدیل شد و  موفقیت های تجاری بلند مدتی را حاصل کرد این پروسه مهم، منوط به همکاری دولت ها و ملت ها با یکدیگر می باشد و عدم همکاری یکی، باعث عدم موفقیت خواهد شد. بنابرین اتحاد بین دولت ها و ملت ها در این تئوری، بسیار حایز اهمیت است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

مفهوم بازار در اقتصاد به چه معناست…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

یک بازار انواع بسیاری از سیستم ها، مؤسسات، روش ها، روابط اجتماعی و سازمان ها است که از طریق آن ها، احزاب و گروه ها برای تبادلات بکار گرفته می شوند. زمانی که در یک بازار گروه ها کالا و خدمات را بوسیله داد و ستد، مبادله می کنند بیشتر افراد در تجارت ها به فروشندگانی که کالا و خدماتشان (شامل کارگر ها) می باشد را پیشنهاد می کنند و برای تبادل پول، خریدار ها و فروشندگان، اعتماد می کنند. می توان گفت که یک بازار، فرآیندی است که بوسیله آن قیمت ها، کالا ها و خدمات پایه ریزی می شوند. بازار، تجارت را آسان می کند و توزیع و تخصیص منابع در جامعه را قدرت می بخشد. بازار ها اجازه می دهند هر بخش تجاری، ارزیابی و قیمت گذاری شود. یک بازار  در بیشتر مواقع بدون اراده و اختیار پدیدار می شود و یا ممکن است با برنامه ریزی و هدفمند توسط فعل و انفعال های انسانی برای  قادر ساختن تبادل های حقوقی (مالکیت) خدمات و کالا ایجاد شود.

مفهوم بازار در اقتصاد به چه معناست…

بازار ممکن است تفاوت داشته باشد با محصول ها (کالاها، خدمات) یا فروش کارخانه ها (کارگر و سرمایه)، تفاوت در محصول ها شامل

  • مکانی که در آن تبادل صورت می گیرد
  • خریداران مورد هدف قرار گرفته
  • بقا (زمان)
  • فرآیندهای فروش
  • قوانین دولت
  • مالیات ها
  • کمک مالی
  • مینی مم دستمزد ها
  • سقف قیمت ها
  • قانونی بودن تبادل ها
  • قابلیت تبدیل به پول
  • سختی احتکار
  • اندازه، تمرکز
  • عدم تقارن
  • قیمت های نسبی و
  • توسعه جغرافیایی می باشد.

مرزهای جغرافیایی یک بازار ممکن است بطور قابل توجهی متنوع باشد، برای مثال: بازار غذا در یک ساختمان واحد، بازار ملک در یک شهر، بازار مصرف کننده در کل یک کشور یا اقتصاد تجارت بین المللی اتحادیه (چند کشور) که بطور کلی از قوانین مشابهی استفاده می شود. همچنین بازار ها می توانند در سطه جهانی باشند، برای مثال :  تجارت جهانی الماس. اقتصاد های جهانی می توانند رده بندی شوند، برای مثال بازارهای توسعه یافته یا بازارهای در حال توسعه.

در مسیر اصلی اقتصاد ها، مفهوم بازار، هر ساختاری است که اجازه می دهد خریداران و فروشندگان، هر نوعی از کالا، خدمات و اطلاعات را مبادله کنند. مبادله کالا ها و یا خدمات، با پول و یا بدون پول، یک معامله است. شرکت کنندگان در بازار شامل تمام خریداران و فروشندگان یک کالا که روی قیمت های آن تاثیر دارند می باشند، که موضوع اصلی مطالعه های اقتصادی است که به چندین نظریه و مدل توسعه یافته است که در مورد بازار اصلی با فشار بر عرضه و تقاضا بحث می کند. موضوع اصلی این است که چه مقدار یک بازار می تواند به عنوان بازار آزاد در نظر گرفته شود که از مداخله دولت آزاد است. اقتصادهای خرد، بطور سنتی، روی مطالعه ساختار بازار و بهره وری تعادل بازار تمرکز دارند. در خیلی مواقع عدم اطلاع از مباحث بالا باعث می شود که اقتصاد دان ها بگویند ورشکستگی اتفاق افتاده است. اگر چه نتیجه واضح نیست که چگونه توزیع منابع می تواند بهبود یابد زیرا همیشه امکان ورشکستگی دولت ها وجود دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

نام تجاری و ترکیب رنگ ها در رونق بازاریابی گردشگری…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در راستای مبحث پیشین در زمینه تاثیر رنگ ها بر نام تجاری در بازاریابی توریسم ایران در این مطلب به ادامه مطلب قبلی خواهیم پرداخت.

همزمان با رشد تجارت گردشگری و افزایش نام های تجاری متعدد در این صنعت، بازاریابی گردشگری تحول بسیاری پیدا کرده است شاید غیر قابل باور باشد اما، همزمان با تمام تحول هایی که در بازاریابی گردشگری رخ داده است؛ تاثیر متقابل ساخت نام تجاری و استفاده از رنگ ها در یک نام تجاری موفق در صنعت گردشگری و نقش گردشگران اهمیت فوق العاده ایی دارد، امروزه بقا یا فنای یک نام تجاری در بازاریابی گردشگری در دست دولت ها نیست بلکه این یک گردشگر است که تعیین می کن یک نام تجاری در صنعت گردشگری باقی بماند یا از بین برود، یک خدمت گردشگری کاملا تقلیدی و یا یک محصول گردشگری بی کیفیت که در بیشتر مواقع امروزه حتی این محصول ها صنایع دستی کشور میزبان هم نیستند مانند بسیاری از محصول های چینی که در بازار های گردشگری هر کشوری فراوان است، اهمیت ساخت یک نام تجاری ماندگار با ترکیب رنگی زیبا را در بازاریابی گردشگری فوق العاده دارای اهمیت می کند.

در مطلب پیشین ذکر کردیم خیلی از کشور ها در ساخت نام تجاری خود از رنگ های جذاب بهره می برند، هر کشوری در ذهن گردشگران دارای یک رنگ است و بازاریابان گردشگری همواره تلاش می کنند تا بتوانند به شناخت کاملی از رنگ های تداعی کننده در صنعت گردشگری دست یابند و از این رنگ ها برای ساخت نام تجاری در صنعت گردشگری  کشور خود استفاده کنند. در بازار متلاطم گردشگری که بسیار جذاب است بسیاری از گردشگران به جای مقایسه های پیاپی، ذهن خود را بر هجوم تبلیغ های گردشگری می بندد اما، درست در همین خلا فکری بازاریابان گردشگری بسیاری از کشور ها فعالیت تخصصی خود را آغاز می کنند و این سوال می تواند شروع تمام فعالیت های بازاریابی گردشگری موفق باشد که:

زمانی که ذهن گردشگر در برابر هجوم تبلیغ های فریبنده ی بازار های گردشگری بسته می شود چه چیزی در ذهن گردشگر سالیان سال می تواند باقی بماند؟ یک نام تجاری با رنگ هایی که تداعی کننده کشور میزبان است این قابلیت منحصر به فرد را برای ماندگاری به عنوان یک پسماند ذهنی در ذهن گردشگر دارا می باشد. خدمات گردشگری مکرر تغییر می کنند، محصول های گردشگری به روز می شوند اما، یک نام تجاریِ با کیفیت و الهام گرفته از رنگ های زیبا تنها سلاحی می تواند باشد که سال های متمادی در پس زمینه ذهن گردشگران جاودانه می شود؛ این نام تجاری در صنعت گردشگری است که گردشگر را ترغیب می کند که چندین بار از یک کشوری بازدید کند.

نام تجاری و ترکیب رنگ ها در رونق بازاریابی گردشگری…

رنگ اولین نمادی است که باعث جلب توجه، جذب و یا دفع یک گردشگر می شود، کشور ایران در صنعت گردشگری دارای یک نام تجاری نیست، برای این که تاثیر رنگ ها در ساخت نام تجاری را به عنوان یک مکمل قوی ذکر کنیم از این مثال ها بهره می گیریم:

چه رنگی تداعی کننده شهر اصفهان است؟ رنگ آبی آسمانی و رنگ آبی فیروزه ایی به نمادی از شهر اصفهان تبدیل شده است این رنگ در صنایع دستی اصفهان به وفور دیده می شود به بیان دیگر این رنگ هر زمان که شما به یاد اصفهان بیفتید در ذهن شا در کنار سایر ویژگی های گردشگری اصفهان قرار می گیرد.

چه رنگی تداعی کننده شهر یزد است؟ رنگ قهوه ایی و کرم رنگ ترمه های اصیل یزد از اولین رنگ های ترمه در ایران است و به احتمال زیاد اولین رنگی است که در کنار جاذبه های گردشگری یزد تداعی می شود. بازاریابی گردشگری از جذاب ترین شاخه های بازاریابی است که می توان تاثیر رنگ ها و نام های تجاری و ترکیب آن ها را به طرز شگفت انگیری مشاهده کرد.

نام تجاری در صنعت گرشگری زنده، پویا و محرک است، هم علت و هم معلول است.

ساخت نام تجاری با رنگ های زیبا و برگرفته شده از صنایع و میراث گردشگری یک کشور در وهله اول به توانایی و هوشیاری یک بازاریاب و در مراحل بعدی به سایر امکانات وابسته است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

پیاده روی اربعین، ابر رویداد گردشگری مذهبی…..

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

اصطلاح “ابر رویداد” در مبحث رویداد ها در مطالعه های حوزه گردشگری وجود دارد.

فستیوال کَن و المپیک های ورزشی نمونه هایی از یک ابر رویداد هستند. در همین راستا پیاده روی اربعین به دلیل جمعیت شرکت کننده در آن و دستاورد های ناشی از آن، قابلیت یک ابر رویداد مذهبی را داراست. نگاه علمی به پدیده اجتماعی و فرهنگی اربعین نیاز به ساختارمند شدن این رویداد را دارد چرا که، تجربه نشان داده است که اگر چنین پدیده هایی به حال خود رها شوند، در ادامه از راه اصلی خارج می شوند یا دستاویز عده ای قرار می گیرند که به اربعین نگاه دیگری دارند.

از دیدگاه گردشگری مذهبی، در رویداد “پیاده روی اربعین“، نمی توان وجه تمایزی بین میهمان و میزبان قائل شد. در اغلب رویداد های گردشگری، دولت ها نقش بسزایی در مدیریت رویداد دارند اما، در “پیاده روی اربعین” دولت ها کمترین نقش را دارند و نقش اصلی را بخش خصوصی و مردمی ایفا می کنند. بنابراین باید به اربعین علاوه بر گردشگری مذهبی و  نگاه اقتصادی در حوزه گردشگری، نگاه اجتماعی و فرهنگی منحصر به فردی نیز داشت.

قدمت این رویداد را می توان از سال ۲۰۰۰ به بعد دانست. از زمان پیامبر(ص) پیاده روی به سمت یک مقصد مقدس مرسوم بوده است و می توان گردشگری مذهبی را از شکل های اولیه گردشگری دانست، به مرور زمان در ایران این نوع از گردشگری مذهبی در دوره صفویه رایج شد: (برای مثال پیاده روی به سمت مشهد مقدس که امروزه نیز همچنان در مناسبت های مذهبی می توان آن را مشاهده کرد.) نکته مورد توجه در حوزه گردشگری مذهبی و رویداد اربعین در این است که، عدد چهل از ابتدا در میان ایرانیان و دین اسلام مقدس بوده است و از این زاویه اگر بنگریم، یکی از علت های برگزاری پیاده روی اربعین نیز به این عامل بر می گردد.

پیاده روی اربعین، ابر رویداد گردشگری مذهبی…..

ریشه اصلی این نوع پیاده روی ها را می توان به نوعی به ایرانی هایی که در حوزه علمیه نجف مشغول تحصیل بودند ارتباط داد با توجه به بُعد تاریخی که ذکر شد پیاده روی اربعین را می توان یک گردشگری مذهبی با ریشه ایرانی در نظر گرفت و بنابراین می توان به دنبال ثبت جهانی و ثبت علمی این ابر رویداد به عنوان گردشگری مذهبی ایرانی _ اسلامی بود. از این ابر رویداد می توان در جهت ارتباط های میان فرهنگی با کشورهای دیگر و به عنوان ابزاری در راستای صلح جهانی استفاده نمود.

ابر رویداد گردشگری مذهبیِ پیاده روی اربعین که از شکل های منحصر به فرد با قدمت بسیار بالا در حوزه گردشگری است می تواند با توجه به مطلب های ذکر شده در بالا این قابلیت را داشته باشد تا مانند سایر فستیوال هایی که به نام سایر کشور ها در حوزه گردشگری ثبت جهانی شده اند به نام ایران و در حوزه گردشگری مذهبی ثبت جهانی گردد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

آشنایی با برخی از فن بازار های ملی و بین المللی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در ادامه آشنایی با فن بازار ها و نقش آن ها در تجاری سازی فناوری ها، در این نوشته در مورد برخی از فن بازار های مهم ملی و بین المللی  صحبت خواهیم کرد.

فن بازار ملی ایران

فن بازار ملی ایران در دفتر همکاری های فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده و متولی برگزاری نمایشگاه های فن بازار ملی ایران در هفته پژوهش می باشد. فن بازار ملی ایران در جهت جمع آوری و تدوین بانک های اطلاعاتی فعالیت می کند و حمایت ها و خدمات لازم را در حوزه های مرتبط با فناوری ارائه می دهد.  سایت اینترنتی این فن بازار دارای لینک ها و بخش های مختلفی همچون :

آشنایی با برخی از فن بازار های ملی و بین المللی

در لینک راهنمای این سایت راهنمایی های لازم همچون راهنمای ثبت نام، ثبت محصول، ثبت پیشنهاد فناوری و ثبت تقاضای فناوری، جهت استفاده از خدمات این فن بازار قرار داده شده است. عضویت در این سامانه و استفاده از خدمات اینترنتی این فن بازار رایگان می باشد. در بخش جشنواره ها، گزارش های جشنواره های برگزار شده توسط این سازمان قرار داده شده است. فن بازار ملی ایران با فن بازار های آسیا و اقیانوسیه (APCTT)، کنفدراسیون صنایع هند (CII) و مرکز عمومی انتقال فناوری بلاروس   ( RCTT)دارای همکاری می باشد. دسترسی به سایت اینترنتی این سازمان از طریق آدرس www.techmart.ir میسر می باشد.

فن بازار آسیا و اقیانوسیه (APCTT)

این فن بازار در سال ۱۹۷۷ در استان بنگلر هندوستان و با هدف تسهیل در فرآیند انتقال تکنولوژی در منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل شد. در سال ۱۹۹۳ اداره مرکزی این سازمان به دهلی نو منتقل شد و هم اکنون نیز در آن جا مستقر می باشد. مهمترین هدف های این سازمان انتقال تکنولوژی، بستر سازی برای توسعه ابداع ها و فناوری های نو  و مدیریت این ابداع ها و فناوری های ذکر شده است. از جمله فعالیت های این سازمان انجام خدمات مشاوره ای در زمینه های گوناگون همچون تاسیس موسسه ها و بنگاه ها، توسعه منابع انسانی و مشاوره های اقتصادی می باشد. سایت اینترنتی این فن بازار دارای خدمات متنوع و گسترده ای است و امکان استفاده از خدمات این سازمان را از طریق اینترنت فراهم کرده است. دسترسی به سایت اینترنتی این سازمان از طریق آدرس www.apctt.org امکان پذیر است.

کنفدراسیون صنایع هند (CII)

کنفدراسیون صنایع هند CII، با هدف ایجاد و تقویت محیطی مناسب جهت رشد و توسعه صنایع در کشور هند و نیز ارتقای سطح همکاری بین صنعت و دولت در این کشور تأسیس شده است. این کنفدراسیون بعنوان سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی، نقشی کلیدی در فرآیند توسعه کشور هند دارد. این فن بازار با بیش از ۱۲۰ انجمن غیر دولتی(NGO) اقتصادی در سرتاسر هندوستان دارای همکاری می باشد و بعنوان اولین انجمن کسب‌ وکار هند بیش از ۱۱۴ سال پیش تاسیس شده است. این سازمان دارای ۶۵ مرکز در هندوستان می باشد و هم‌اکنون دارای بیش از ۷۸۰۰ سازمان دولتی و خصوصی عضو و بیش از ۹۰۰۰۰ عضو غیرمستقیم در سطح کشور هند است. فعالیت های بین المللی این سازمان نیز رو به گسترش می باشد بطوری که دارای دفاتری در کشورهای

  • استرالیا
  • اتریش
  • چین
  • فرانسه
  • آلمان
  • ژاپن
  • سنگاپور
  • بریتانیا 
  • ایالات متحده و
  • دارای همکاری با ۲۲۳ سازمان در ۹۰ کشور می باشد.

این سازمان دارای همکاری های مشترک با فن بازار ملی ایران است. سامانه اینترنتی این سازمان با آدرس www.cii.in قابل دسترسی است.

مرکز عمومی انتقال فناوری بلاروس (RCTT)

مرکز عمومی انتقال فناوری بلاروس، RCTT ، در سال ۲۰۰۳ با حمایت کمیته ملی علم و فناوری، آکادمی ملی علوم جمهوری بلاروس، برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) تاسیس شد. هدف اساسی این مرکز، ارتقای همکاری بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فناوری های جدید و نیز صاحبان سرمایه است. از جمله فعالیت های این سازمان تهیه بانک اطلاعاتی ابداع ها و فناوری های نوین در جهت انجام خدمات انتقال تکنولوژی به متقاضیان می باشد. اجرای دوره های آموزشی در زمینه های تحقیق، ابداع و توسعه و انجام خدمات مشاوره ای به نوآوران از جمله خدمات این سازمان می باشد. سایت این سازمان از طریق آدرس www.ictt.by قابل مشاهده است.

 مرکز انتقال و تبادل فناوری شانگهای  (STTE)

مرکز انتقال و تبادل فناوری شانگهای STTE ، به‌صورت مشترک توسط وزارت علوم و فناوری چین و دولت محلی شانگهای چین، به‌عنوان اولین فن‌بازار دائمی و خصوصی در چین راه‌اندازی گردیده است. مأموریت این مرکز، ارتقا سطح تبادلات در حوزه فناوری ‌های جدید و نیز محصول های دانش‌بنیان در سطح مناطق مختلف در درون چین و همچنین در خارج از این کشور و نیز ارائه خدمات و تسهیلات جهت تسریع در فرآیند صنعتی‌سازی و تجاری سازی یافته‌های علمی است.  این سازمان دارای ۴۵ کارمند، ۳۸ محقق دانشگاهی و ۲۲ متخصص در زمینه تحقیق و توسعه (R&D) می باشد. متخصصانی که زمینه های مختلف علم و فناوری همچون :

  • مکانیک
  • الکترونیک
  • شیمی
  • داروسازی
  • علوم زیستی
  • مدیریت و
  • اقتصاد را در این سازمان پوشش می دهند.

تا پایان سال ۲۰۰۸ مرکز انتقال و تبادل فناوری شانگهای، بیش از ۱۰۰۰ واسطه متخصص در امر انتقال تکنولوژی را آموزش داده به نقاط مختلف شهر شاهنگهای و صنایع مختلف اعزام کرده است. جمع آوری درخواست های عرضه فناوری و تقاضای فناوری و پیگیری آن ها، تهیه برنامه های اقتصادی و تجاری برای طرح ها، تشخیص مسائل و مشکلات مربوط به فناوری ها و کمک در حل مسائل و برگزاری نشست های بین المللی جهت تبادل اخبار و کمک به توسعه فناوری از جمله خدمات این سازمان می باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

زبان بدن همه چیز را در مذاکره فاش می کند…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

اون روز برای شرکت ما، روز خیلی مهمی بود. باید برای خرید محصول اولیه، تصمیم نهایی رو می گرفتیم.

چند نفر از نمایندگان شرکت های مورد نظرمون رو دعوت کرده بودیم و قرار بود باهاشون یه جلسه نهایی داشته باشیم..

به نظر می رسید همه اون شرکت ها به دنبال جلب نظر ما بودند؛ بطوری که حاضر بودند برای رسیدن به این هدف، حتی وعده های دروغین هم بدن. سرمون حسابی شلوغ بود و چون می دونستیم که وقت زیادی هم نداریم، کلافه و سردرگم شده بودیم. چطور  می تونستیم بفهمیم کدومشون صداقت بیشتری دارن؟؟؟

که یک دفعه چشمم افتاد به کتاب زبان بدن از آلن پیز که همیشه توی کتابخونه خودنمایی می کرد.. انگار یکی بهم گفت: ” آدم ها شاید بتونن افکارشون رو پشت کلامشون پنهان کنن اما، زبان بدنشون همه چیز رو فاش می کنه…”

جلسه شروع شد و من با خیال آسوده تری به سخنان و البته زبان بدن مذاکره کنندگان توجه می کردم…

زبان بدن همه چیز را در مذاکره فاش می کند…

حرکت های سر و صورت…

یکی از بزرگترین و مهم ترین مهارت هایی که یک مدیر می تواند کسب کند تشخیص حرکت های غیرکلامی فریبنده است…

بچه ها کاملاً آشکارا از این ژست ها استفاده می کنند : کودکی که در حال دروغ گفتن است، دستهایش را روی دهانش می گذارد تا بطور غریزی مانع از خروج کلمه های فریبنده شود. همانطور که شخص بزرگتر می شود، حرکت دست روی صورت تغییر یافته و کمتر بصورت آشکار انجام می شود.

البته نا گفته نماند که فریب کاری می تواند به معنای شک و تردید، عدم اطمینان یا اغراق هم باشد.

در خیلی از موارد گرفتن جلوی دهان بطوریکه دست جلوی دهان را پوشانده و شست روی گونه فشار داده می شود، می تواند نشان دهنده فریب کاری باشد. حتی گاهی افراد سعی می کنند با سرفه کردن مصنوعی، ژست گرفتن جلوی دهان را مخفی کنند.

لمس بینی و مالیدن چشم یا گوش ها نیز نوع مخفیانه ای از ژست گرفتن جلوی دهان است. در تمام این موارد وقتی افکار منفی از فریب کاری به ذهن خطور می کند، دستور های ناخودآگاهی به مغز صادر می شود تا دهان را بپوشاند  اما، در انتها همانطور که شخص سعی می کند تا کمتر این حرکت مشخص باشد، دستش را از صورتش دور کرده و حرکت سریع لمس بینی یا مالیدن چشم یا گوش رخ می دهد.

زیر لب دروغ گفتن نیز اشاره به گروهی از حرکت ها دارد که شامل به هم فشردن دندان ها، لبخند مصنوعی، مالیدن چشم و نگاه کردن به نقطه ای دیگر می باشد.

به هر حال توانایی تفسیر درست حالت های ذکر شده در مورد حرکت دست روی صورت، در مجموعه شرایط مرتبط با آن ها، نیاز به زمان و مشاهده های بسیار و همینطور در نظر گرفتن موقعیتی که افراد این حرکت ها را انجام می دهند، دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!