Skip to main content

محیط وظیفه ای و خطاهای مدیران در استراتژی های بازاریابی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

همانطور که در جلسه های قبل عنوان شد برای تدوین یک استراتژی خوب بازاریابی باید ابتدا محیط را شناسایی نمود. در جلسه گذشته در رابطه با محیط کلان و تاثیر آن بر سازمان صحبت شد.

در این جلسه قصد داریم به معرفی محیط وظیفه ای بپردازیم. محیط وظیفه ای در حقیقت عناصر یا گروه هایی هستند که به طور مستقیم بر سازمان تاثیر گذاشته و از آن تاثیر می گیرند.  این گروه ها شامل

  • مشتریان
  • تامین کنندگان
  • رقبا
  • نهاد های دولتی
  • مدیران
  • حکومت ها
  • جوامع محلی
  • بستانکاران
  • کارکنان
  • اتحادیه های کارگری
  • گروه های ذی نفع
  • واسطه های محلی در سطح داخلی و بین المللی است.

محیط وظیفه ای و خطاهای مدیران در استراتژی های بازاریابی

تحقیق ها نشان می دهد که بسیاری از مدیران در تشخیص عوامل استراتژیک خارجی دچار مشکل نزدیک بینی استراتژیک می شوند ، یعنی ارزش های تخصصی مدیران و استراتژی های فعلی باعث می شود که آن ها در تشخیص متغیر های خارجی و تفسیر آن ها دچار خطا شوند و به اطلاعات نا آشنا و منفی پاسخ نا مناسب دهند.

بنابر این پیشنهاد می شود که مدیران استراتژیک با سایر مدیران به ویژه مدیر فروش و بازاریابی، در طی جلسه ای عوامل را اولویت بندی نموده و فرصت ها و تهدید ها را مشخص کنند تا بتوانند صنعت را بهتر تجزیه و تحلیل کنند. روشی که عموما می توان از آن در تشخیص مهمترین عوامل محیطی استفاده کرد قانون پارتو یا ۲۰/۸۰ است. این قانون بیان می کند که تنها ۲۰ درصد عوامل محیطی هستند که بر ۸۰ درصد عوامل موثر هستند و این ۲۰ درصد مهمترین عوامل محیطی سازمان هستند و مدیران بازاریابی و استراتژیک باید توجه ویژه ای به این عوامل کنند. در این حالت دو خطا ممکن است اتفاق افتد:

  • ۱.ممکن است عوامل کم اهمیت به اشتباه مهم ارزیابی شوند و در فهرست عوامل تاثیرگذار وارد شوند.
  • ۲.ممکن است عوامل مهم و تاثیرگذار به اشتباه از فهرست اولویت ها حذف شوند یا کم ارزش تلقی شوند.

جهت رفع این مشکل باید مدیر استراتژیک با کمک سایر مدیران سازمانی در تمام سطوح سازمان (ساری و جاری نمودن استراتژی در سازمان ) پرسشنامه و چک لیستی تهیه کرده و از ایجاد خطا تا حد امکان جلوگیری نماید.

پس از آن باید گروه های استراتژیک در صنعت مربوطه شناسایی شوند. یک گروه استراتژیک مجموعه ای از واحد های تجاری یا شرکت هایی است که استراتژی های مشابهی را با منابع مشابهی دنبال می کنند. ساختار و فرهنگ یک شرکت، انواع استراتژی های مورد استفاده در شرکت را تعیین می کند ، پس از دسته بندی و گروه بندی شرکت های موجود در یک صنعت و گروه استراتژیک، فضای رقابتی

به ۴ دسته تقسیم می شود:

  • ۱. مدافعان: شرکت هایی با خط تولید محدود که به بهبود کارایی عملیات فعلی خود تمرکز می کنند و بدلیل هزینه های سنگین، توان نوآوری در آن ها محدود است.
  • ۲. فرصت جویان: شرکت های آینده نگری که خط تولید نسبتا وسیع داشته و بر نو آوری تاکید دارند.
  • ۳. تحلیل گران: شرکت هایی که حداقل در دو بازار متفاوت ثابت و متغیر فعالیت نموده و کارایی و نو آوری خاصی دارند.
  • ۴. واکنش گران: شرکت هایی که فاقد رابطه بین استراتژی و ساختار و فرهنگ بوده و اغلب پاسخ های ناکارامد به فشار های محیطی می دهند.

بر این اساس شرکت ها می توانند در یکی از این نواحی یا مرز بین آن ها واقع شوند. بسیاری از ماتریس های تدوین استراتژی بر اساس تقسیم بندی در این نواحی انجام می شود. در جلسه های بعدی در رابطه با رویکرد ها و شیوه های تحلیل هر یک از این نواحی صحبت خواهیم نمود.

منابع : 

  • رسولی، رضا؛ صالحی، علی(۱۳۹۲)، مدیریت استراتژیک پیشرفته، دانشگاه پیام نور.
  • علی احمدی، علیرضا؛ فتح الله، مهدی؛ تاج الدین، ایرج(۱۳۹۰)، نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک(رویکردها، پارادایمها، مکاتب، فرایندها، مدلها، تکنیکها و ابزار)، انتشارات تولید دانش.
  • فروزنده، لطف الله؛ امینی، محمدتقی؛ خباز باویل، صمد(۱۳۹۲)، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی، دانشگاه پیام نور.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

تکنولوژی و بازاریابی محتوا در مستر ویزیتور…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

همان گونه که در مطالب قبلی صحبت از این موضوع کردیم که مخاطب امروزی همچون گذشته دیگر فریب تبلیغ را نمی‌خورد، یا خواهان این موضوع هستند که خود تصمیم گیرنده نهایی باشند، یا به عباراتی ما به وسیله بازاریابی محتوا این اجازه را به مخاطب می‌دهیم که با در گیر شدن با موضوع و محتوا تولید شده از سوی ما، خود به یک کارشناس در آن مورد تبدیل شود. در مورد انواع محتوا و رسانه‌ های خاص خود برای بازاریابی محتوا در مطالب آینده صحبت خواهیم کرد. اما یکی از بهترین نوع بازاریابی محتوا  (با توجه به کالا یا خدمت )، محتوا بصری به دلیل تاثیر قوی آن می باشد. محتوا بصری را می توان به انواع مختلفی دسته بندی کرد از کوچکترین آن با توجه به بودجه و محدودیت ما می تواند بروشور و کاتالوگ باشد تا کار های بزرگتر انیمیشنی، موشن گرافیکی و ساخت تیزر.

تکنولوژی و بازاریابی محتوا در مستر ویزیتور…

البته به لطف گسترش روز افزون تکنولوژی، دست استراتژیست ‌های محتوا به شدت در این قسمت باز شده است. یکی از کاربردی ‌ترین محتوا های بصری جالب و مفید که البته باید به عنوان مکمل محتوا اصلی برای جمع‌بندی استفاده ‌شود اینفو گرافیک ‌ها هستند.

محتوا و سایت تخصصی بازاریابی و بازرگانی مستر ویزیتور….

با توجه به ظرفیت‌ های موجود در بخش‌ های تولیدی، صنعتی، گردشگری و خدماتی در کشورمان سایت تخصصی بازاریابی و بازرگانی مسترویزیتور در جهت آموزش محتوا رایگان تخصصی بازاریابی و بازرگانی در گرایش‌ های مختلف راه اندازی شد. تا‌کنون بیش از ششصد و چهل مقاله تخصصی در گرایش ‌هایی از قبیل: اصول بازاریابی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی گردشگری، بازرگانی بین الملل، فنون مذاکره و داستان های بازاریابی منتشر شده است. با توجه به حجم فعالیت‌ ها و تخصصی شدن مقاله ها، گروه ‌های مختلف با ارائه محتوا تخصصی شکل گرفته شد که از آن ها می توان به کانال محقق یار، آقای بازرگان، آموزش زبان انگلیسی، زبان ایتالیایی و کانال تخصصی بازاریابی نام برد.
با توجه با تعامل مناسب با قسمت صنعت، سایت تخصصی بازاریابی مسترویزیتور، قسمت استخدام بازاریاب را فعال کرد تا بتواند کمکی به جوانان جویای کار و فعالان حوزه صنعت کرده باشد. این سایت بدنبال ایجاد تعامل دو طرفه بین جامعه دانشگاهی و صنعت در زمینه انجام فعالیت های بازاریابی، بازرگانی و فروش است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

بازاریابی اینترنتی، تحت وب و یا آنلاین

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی اینترنتی که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین نیز گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصول و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چرا که نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیت ها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است.مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی، ویژگی های فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است.پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان بوجود آورده است که هر شخصی کالا ها، محصول یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریداران بفروش رساند. بازاریابی اینترنتی، ذاتا ادامه ایی از بازاریابی سنتی در سال های گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کار های کوچک و بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند.

بازاریابی اینترنتی، الکترونیکی، تحت وب و یا آنلاین

بررسی بازار، اصلی ترین و مهمترین بخش از بازاریابی اینترنتی است. دلیل این موضوع آن است که مهم نیست چه میزان فرد، در فروش تبحر دارد، چیزی که اهمیت دارد آن است که بدانیم چه چیزهایی مورد علاقه مردم نیست. هرکسی که علاقه به کسب و کار از طریق اینترنت دارد اولین چیزی که نیاز دارد تحقیق کردن است. با تحقیق در مورد این که چه چیزهایی را دیگران می فروشند تا افرادی را که به دنبال آن کالا ها هستند بیابند، بررسی بازار نام دارد و کلید اصلی موفقیت در بازاریابی، تحقیق در بازار است و بدون آن، هر تلاشی در بازار، محکوم به شکست خواهد بود.

داشتن سایتی خوب لازمه کسب و کار و بازاریابی اینترنتی است. بازاریاب های قدیمی، نیاز داشتند تا به مکان های عمومی فروش، نظیر فروشگاه ها و حراجی ها تکیه کنند تا به مشتریان فعال خود دسترسی داشته باشند. معادل به روز شده ی فروشگاه ها، وب سایت ها می باشند. همانطور که یک فروشگاه نیاز دارد تا به زیبایی طراحی شده باشد و محیطی مناسب را برای مشتریان خود فراهم آورد، یک سایت فروش نیز نیازمند طراحی حرفه ای است. یک سایت خوب همچنین نیاز دارد تا اطالاعات را به طریقی موثر نمایش و ارائه دهد و این امکان را فراهم آورد تا مشتریان به آسانی سفارش خدمات و پرداخت ها را انجام دهند. مخاطب در بازاریابی اینترنتی یکی از ارکان مهم می باشد. بازاریابی اینترنتی همانند کسب و کار های دیگر، بر نگاه مشتریان به کالا ها و خرید محصول تکیه دارد. جذب بازدید کنندگان زیاد به سایت، کلید اصلی موفقیت در اینترنت است. ترافیک سایت، ستون فقرات بازاریابی اینترنتی است و تقریبا روش های نا محدودی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

بسیاری از مردم در اروپا و ایالات متحده، با تکیه بر کسب و کار اینترنتی و فروش کالا ها و ارائه خدمات، زندگی خود را می چرخانند درحالی که این تکنولوژی امروزه ممکن است کمی تغییر کرده باشد، اصول اصلی آن، همچنان دست نخورده باقی مانده است. با دانستن اینکه چه چیزی را بفروشیم  و همچنین چگونه وب سایتی مناسب آن طراحی کنیم و بازدید کننده برای آن جذب کنیم، می توان گام های مناسب را برداشت تا در مسیر به دست اوردن سود از طریق اینترنت قرار گرفت.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

آموزش نرم افزار spss ،آشنایی با Split File

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

 Split File در نرم افزار spss

دستور  split از جمله دستور هایی است که به کمک آن می توانیم داده ها را به تفکیک گروه های مختلف تحلیل کنیم. دستور شکستن، فایل داده را بر اساس مقادیر کدها و یا ارزش های یک یا حداکثر ۸ متغیر گروه یندی(دسته بندی) شده، به چند گروه بسته به تعداد طبقات آن متغیر تقسیم می کند.

این دستور، خروجی(Output) ندارد، بلکه تنها شکل داده مان را برای تحلیل به تفکیک گروه های مختلف تغییر می دهد. ضمن آنکه با اجرای این دستور، مقادیر متغیری که بر اساس آن فایل داده را گروه بندی کرده ایم، از کوچک ترین مقدار به بزرگترین مقدار مرتب می شوند.

 آموزش نرم افزار spss ،آشنایی با Split File

 

 

کلیه آموزش ها در کانال مقاله نویسی و پایان نامه نویسی محقق یار قابل دسترس است.

مطالب مرتبط:

آشنایی با محیط SPSS

وارد کردن داده ها

جدول فراوانی قسمت اول

جدول فراوانی قسمت دوم

آلفای کرونباخ

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

تاثیر رنگ ها بر نام تجاری در بازاریابی توریسم ایران….

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی توریسم یک جَنگ است، جَنگ واژه ایی که در ادبیات روزمره بشر غریبه نیست اما، می توان این واژه را بر عکس معنای خشن آن، زیبا و منحصر به فرد کرد.

بسیاری از کشور ها امروزه برای فعالیت اثر بخش در حیطه بازاریابی توریسم از از نام های تجاری یا همان برند ها استفاده می کنند و به عبارتی با  این روش در حوزه بازاریابی توریسم می جَنگند. یک نام تجاری فقط یک نام نیست، نام تجاری در هر صنعتی و در تمام فعالیت های بازاریابی توریسم یک نماد، شکل، صوت… و حتی رنگ است.

در تبلیغ های توریسم در کشور ترکیه رنگ قرمز را می توانید به وضوح مشاهده کنید حتی نام تجاری این کشور در حوزه بازاریابی توریسم از ترکیبی از رنگ های گرم و قرمز تشکیل شده است. در این کشور قرمز رنگ بسیار مهمی برای مردم ترکیه است و بازایابان این کشور از این رنگ در نام تجاری در صنعت توریسم خود به وفور استفاده می کنند.

برزیل برای نام تجاری خود در حوزه بازاریابی توریسم از رنگ زرد استفاده می کند و بیشتر تبلیغ های خود را در صنعت گردشگری با رنگ زرد پوشش می دهد، اگر ترکیه برای یک توریسم با قرمز تداعی می شود و برزیل با رنگ زرد در ذهن یک گردشگر نقش می بندد؛ این سوال به عنوان یک بازاریاب ایرانی باید ذهن را به چالش بکشد که:

صنعت گردشگری و بازاریابی توریسم ایران چه رنگیست؟ یک گردشگر کشور ایران را با چه رنگی می شناسد؟ ایران برای یک توریسم و حتی مردم ایران چه رنگیست؟

با وجود رتبه عالی کشور ایران در داشتن میراث گردشگری اما، هنوز ایران دارای یک نام تجاری مناسب در این صنعت سود آور به صورت بین المللی نیست که این مسئله بسی جای تامل دارد و یکی از عواملی است که متاسفانه رشد بازاریابی گردشگری ایران را با کندی مواجه کرده است اما، جالب است که بدانید ایران برای بیشتر توریست ها با رنگ آبی تداعی می شود، تا جایی که می توانید با جستجو کلمه آبی ایرانی به فارسی یا آبی ایران به انگلیسی” Blue Iran ” متوجه اهمیت فوق العاده نقش رنگ ها در بازاریابی توریسم گردید.

تاثیر رنگ ها بر نام تجاری در بازاریابی توریسم ایران….

کشور ایران در حوزه گردشگری دارای یک نام تجاری بین المللی نیست امروزه بسیاری از کشور ها مانند ترکیه با داشتن نام تجاری بین المللی و ترکیب آن با رنگ های زیبا در صنعت توریسم خود بازاریابی در این حوزه را با چالش کمتر و موفقیت بیشتری طی می کنند. گرچه صنعت توریسم ایران هنوز به یک نام تجاری بین المللی دست نیافته است اما، در گاهی مواقع تبلیغ های ایران و بنر هایی که در حوزه توریسم ایران تهیه می گردد با رنگ آبی شکل می گیرند؛ به راستی چرا؟ شاید یک بازاریاب ایرانی نیز در ضمیر ناخودآگاه خود مانند یک توریسم، ایران را آبی می بیند…

مساجد تاریخی ایران زینت داده شده اند با کاشی کاری های آبی آسمانی و آبی فیروزه ایی، پُر فروش ترین ترمه های مشهد و یزد، ترمه هایی با رنگ آبی آسمانی و فیروزه ایی است، در هر حمام تاریخی ایران بدون استثنا رنگ آبی را می توان مشاهده کرد، کاخ های ایرانی با فرش های آبی زینت داده می شوند و جالب است بدانید فرش هایی با رنگ آبی قیمتی بالاتر را به خود اختصاص می دهند، سفال های زیبای شهر همدان آبی است، بیشتر صنایع دستی زیبای اصفهان آبی رنگ است، رنگ آبی در نقاشی های مینیاتور ایرانی جزیی جدا نشدنی است، خاتم کاری های زیبای شیراز با ترکیب مینا کاری با رنگ های آبی چشم هر انسانی را میخکوب می کند…

برای هر توریسم و هر ایرانی رنگ آبی پلی است به گذشته و میراث گردشگری ایران…

حال با این آشنایی با تاثیر رنگ ها می توان این نتیجه را گرفت که؛ اگر در هر صنعتی از جمله صنعت توریسم رنگ ها را با یک نام تجاری زیبا ترکیب کنید می توانید یک بازار توریسمی فوق العاده ایی برای صنعت گردشگری کشور خود به وجود آورید و در نهایت بازاریابی توریسم را رونق بخشید. کاری که امروزه بسیاری از کشور ها با قدمتی ناچیز انجام می دهند و هر ساله میلیون ها گردشگر را به کشورشان جذب کرده و سود آوری بالایی را برای کشورشان به ارمغان می آورند.

این مسیر برای ایران و با توجه به قدمت منحصر به فرد کشورمان در حوزه میراث گردشگری بسیار راحتر اتفاق می افتد اگر به عنوان یک بازاریاب کمی خلاق تر بیاندیشیم…

در مطالب بعدی شما را بیشتر با دنیای رنگ ها و ترکیب آن با نام تجاری و بازاریابی آشنا خواهیم کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی…

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در جلسه های قبل در رابطه با عناصر کلیدی در تدوین استراتژی های بازاریابی صحبت شد.

در این جلسه قصد داریم در مورد ایجاد آگاهی استراتژیک و اهمیت ان مطالبی را بیان کنیم ، « محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی » .

فرض کنید شما مدیر بازاریابی یک شرکت بزرگ هستید و به دنبال معرفی یک محصول مهم و جدید. حال چگونه به مشتریان اطلاع رسانی می کنید؟ مدیران بازاریابی ابتدا با برنامه های تبلیغاتی کار را شروع نموده و مشتریان را آگاه می کنند(ایجاد اگاهی)، سپس فرآیند فروش را بررسی نموده تا سهم بازار شرکت را مشخص کنند و این که کنترل و ارزیابی می کنند که آیا مشتریان وفادار مانده و یا تبلیغ های شفاهی و دهانی داشته اند یا خیر؟ و به طور مداوم ارزیابی و کنترل انجام می شود تا بتوانند محصول جدید را در بازار جا بیاندازند. حال تصور کنید که شما مدیر عامل یک شرکت بزرگ هستید و در صدد هستید که استراتژی جدید و مهمی را در سازمان خود تدوین و اجرا کنید. فرآیند انجام این امر چگونه است؟ در این بخش به توضیحی پیرامون این فرآیند خواهیم پرداخت.

در ابتدای امر باید محیط سازمانی را شناسایی نمود. این محیط می تواند در داخل یا خارج از سازمان باشد. در این جلسه به معرفی محیط کلان می پردازیم.

محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی…

محیط کلان :  محیطی است که به طور غیر مستقیم بر تصمیم های بلندمدت سازمان اثر می گذارد.

عوامل موثر در محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی عبارتند از:

  • عوامل اقتصادی: عواملی نظیر روند تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره، عرضه پول، نرخ تورم،  درصد بیکاری، کنترل قیمت/دستمزد، توزیع درآمد بین طبقه های اجتماعی، صادرات سرمایه و نیروی کار در کشور، روند بازار بورس، نوسان قیمت و…

 

  • عوامل تکنولوژیکی: شامل میزان بودجه تخصصی جهت تحقیق و توسعه، حمایت از مالکیت معنوی، انتقال تکنولوژی و سرعت تغییر در تکنولوژی، میزان استفاده از کامپیوتر در صنایع و…

 

  • عوامل سیاسی_قانونی: شامل قوانین مالیاتی، مقررات تجارت خارجی، قوانین استخدام و ارتقای شغلی، بازار های کار، نفت و ارز، قوانین ضد تراست، میزان یارانه های دولت و…

 

  • عوامل اجتماعی_فرهنگی: بررسی ها نشان می دهد که گروه سنی بالای ۵۰ سال در اغلب کشور ها من جمله ایران رو به افزایش است. لذا اگر مدیر استراتژیک و بازاریابی نیم نگاهی به آینده داشته باشد می تواند فرصت های بسیاری را در عرضه محصول ها و خدمات به این گروه سنی پیدا کند. این عوامل شامل تغییر در سبک زندگی، نگرش در مورد کیفیت محصول و ارائه خدمات، نحوه مصرف انرژی، سطح رفاه عمومی، درآمد سرانه و عادات خرید و… است.

 

  • عوامل جهانی: برخلاف تصور برخی افراد که معتقدند جهانی شدن می تواند موجب مشکل های فراوان برای شرکت ها شود، تحقیق ها نشان می دهد که فرصت های بسیار در این امر نهفته است که اگر مدیر بازاریابی یک شرکت، کمی دقت استراتژیک داشته باشد می تواند از آن در راستای منافع شرکت استفاده کند. این عوامل عبارتند از: نرخ های تبدیل ارز، تجارت جهانی، ظهور قدرت های جدید اقتصادی ماننند هند و چین، توافق نامه های تجاری بین بلوک های منطقه ای مانند نفتا و…

 

  • عوامل جمعیت شناختی: ویژگی های سنی جمعیت یک عامل تعیین کننده در محیط عمومی و کلان سازمان ها است. مثلا در سال ۲۰۰۲، ۱۴ درصد از کارکنان آمریکایی در سن ۵۵ سال و بالاتر بودند در حالی که در سال ۲۰۱۲ این نسبت به ۲۵ درصد افزایش یافته است. بنابراین مدیران باید توجه ویژه ای به فرآیند استخدام نیروی انسانی  نموده و روش های جدیدی را به کار گیرند. به طور کلی این عوامل شامل شرایط سنی، سطوح طبقه ایی و درآمدی، توزیع جغرافیای جمعیت، جنسیت و… می شود.

تحقیق ها نشان می دهد بین این عناصر ارتباط وجود دارد ،مثلا؛ قانون دولت در زمینه واردات دارو یک نکته مثبت برای داروخانه است اما، همین امر می تواند برای شرکت های دارویی یک نکته منفی باشد. 

منابع : 

  • رسولی، رضا؛ صالحی، علی(۱۳۹۲)، مدیریت استراتژیک پیشرفته، دانشگاه پیام نور.
  • فروزنده، لطف الله؛ امینی، محمدتقی؛ خباز باویل، صمد(۱۳۹۲)، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی، دانشگاه پیام نور.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

نقش بازاریابی محتوا در توریست مارکتینگ

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

نقش بازاریابی محتوا در توریست مارکتینگ

بازاریابی محتوا زیر مجموعه استراتژی محتوا در صنعت توریست همچون صنایع دیگر کاربرد دارد و ابزاری برای افزایش مشتری و بازخورد دادن به استراتژیست محتوا است.

این گونه بازاریابی اگر به درستی تدوین و اجرا شود در حوزه آنلاین، بهترین گزینه برای استراتژی بهینه‌سازی وب‌سایت و شبکه‌ های مجازی می‌باشد.

 اگر تازه با مفهوم بازاریابی محتوا آشنا شده‌اید، بازاریابی محتوا زمانی شکل می‌گیرد که شرکت برای مشتری بالقوه خود محتوای جدید و مفید و مرتبط با دغدغه او به اشتراک بگذارد.

از بستر های دیجیتال می‌توان

  • وب‌سایت
  • ایمیل مارکتینگ و
  • اینفوگرافیک‌ها که مدیریت آن با شرکت می‌باشد.

تا شبکه‌های اجتماعی که خود شرکت ها نیز در آنجا میهمانند ولی می‌توانیم با تولید محتوا اینتراکتیو از این پلتفرم ها به عنوان درهایی برای ورود مشتری بالقوه به وب‌سایت استفاده کنیم.

۵ مرحله اساسی بازاریابی محتوا در توریست مارکتینگ

۱_ ارتباط با محتوا Relevance    

تمام محتوا اینتراکتیو تولید و به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های مجازی و وب‌سایت یا ایمیل مارکتینگ باید مناسب مشتری بالقوه ما باشد. یعنی قبل از تولید محتوا باید دلایل سفر به ایران در گروه‌ های مختلف بررسی شود، تا محتوا تولیدی دغدغه آن گروه‌ ها را رفع کند.

هیچ شخصی این روزها وقت خود برای محتوایی که با آن ارتباط برقرار نمی‌ کند، تلف نمی ‌کند. ما باید بعد از بررسی دقیق نیاز مخاطب، محتوایی تولید کنیم که مخاطب، بعد از دریافت محتوا به علت مفید بودن به سایرین هم معرفی کند.

یکی دیگر ازنکته های مهم، محتوا مناسب در زمان مناسب است.

برای مثال : با بررسی تعطیلات کشور های مختلف محتوا گوناگون تولید و در زمان مناسب منتشر شود. برای مثال محتوایی که ۹۰ درصد آن آموزشی(مقاله آموزشی برای برنامه‌ریزی بهتر تعطیلات) یا سرگرمی (عکسی زیبا از مناطق زیبا به همراه توریست‌ها) را منتشر می‌کنیم.

۲_درگیر شدن با محتوا Engagement

تمام محتوا اینتراکتیو تولید شده از سوی ما باید مخاطب اصلی را درگیر کند. منظور از درگیر شدن جلب توجه کردن است، ممکن است محتوا اینتراکتیو به گونه‌ای باشد که باعث خنده مخاطب شود و مخاطب را وادار به کامنت گذاشتن یا انتشار دوباره مطلب در شبکه‌های اجتماعی کندو یا از تصاویر دیگر توریست‌ ها برای محتوا استفاده کنیم و این به جلب اعتماد و وفاداری به نام تجاری ما بسیار کمک می‌کند.

۳_بهینه سازی محتوا optimization

محتوا اینتراکتیو تولیدی ما باید به گونه‌ای منتشر شود که تمام مشتریان بالقوه ما آن را مشاهده و قابل مصرف باشد. برای اطمینان از مفید بودن محتوا و تلف نکردن وقت باید به جاهایی که مشتری امکان دارد زمان بیشتری سپری کند، توجه خاصی کرد که در توریست مارکتینگ، شبکه ‌های اجتماعی یکی از بهترین مکان‌ ها می‌باشد و امکان دارد با نظر استراتژیست محتوا حتی بین شبکه‌ های اجتماعی هم تفاوت قائل شویم.

در بازاریابی محتوا آنلاین این نکته بسیار مهم است که محتوا باید رسپانسیم یا سازگار با موبایل باشد که هرگاه مخاطب نیاز داشت از محتوا ما استفاده کند و به کامپیوتر شخصی دسترسی نداشت، به مشکل بر نخورد.

زمان ارسال محتوا به وسیله ایمیل بسیار مهم است زیرا یک جمله معروف وجود دارد: “عمر محتوا ارسال شده بسیار کوتاه است، در توییتر حدود ۳۰ دقیقه و در ایمیل حدود ۵ ساعت می‌باشد.”

۴_تداوم در تولید محتوا  consistency

برعکس تصورات رایج، بازاریابی محتوا در بلند مدت پاسخ می‌دهد و نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد. برای مثال می‌توان لیستی از بیشترین بازدید های ۳ ماه  گذشته از کشور را منتشر کرد و هر ماه آن را به روز رسانی کرد و…

موفقیت زمانی بدست می‌آید که مخاطب با محتوا اینتراکتیو که به صورت مستمر تولید می‌کنیم، تعامل داشته باشد و به نام تجاری ما اعتماد کند و خریدار داستان ما باشد تا خدمتمان.

۵_اندازه گیری موفقیت محتوا measurement

در اوایل متن گفتیم که یکی از ابزارهای استراتژیست محتوا برای تدوین استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا می‌باشد زیرا بعد از انتشار محتوا تازه سنجش اثربخشی محتوا آغاز می شود. می‌توان شاخص‌ های مختلفی را بررسی کرد در توریست مارکتینگ، مانند میزان سفرهای انجام شده در زمان مشخص و مقایسه آن با قبل از محتوا منتشر شده یا تعداد دفعات مقاله های خوانده شده در وب‌سایت  و ارائه بازخورد به استراتژیست محتوا برای اعمال تغییر ها در استراتژی محتوا.

درصورت مفید بودن این متن لطفا با استفاده از شبکه ‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

زبان بدن حلقه گم شده یک سخنرانی….

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

اولین جلسه ترم جدید، استاد از همه دانشجو ها خواست که هر جلسه یک یا چند نفر، یه سخنرانی ۱۵ دقیقه ای ارائه کنن.

شاید باورتون نشه اما، همین موضوع به ظاهر ساده، خواب رو از چشم خیلی از بچه ها گرفته بود و این واقعا جای تامل داشت…

چندتا از بچه ها سخنرانی هاشون رو ارائه داده بودند اما، متاسفانه همه معتقد بودند سخنرانی خسته کننده ای داشتند. با اینکه بنده های خدا روی محتوای متنشون هم خیلی کار کرده بودند.

تا اینکه استاد فوت کوزه گری رو دمید:” بچه ها؛ سخنرانی فقط خوندن و ارائه یک متن نیست؛ به زبان بدنتون بیشتر توجه کنید…”

در مورد Body language خیلی تحقیق کردم. کتاب زبان بدن از آلن پیز، خیلی کمکم کرد. توی اون نوشته بود:” دانشمندان متوجه شده اند که از میزان تاثیر کلی یک پیام(ارتباط):

  • ۷% کلامی(فقط کلمه ها)
  • ۳۸% آوایی(از جمله تن صدا) 
  • ۵۵% آن غیر کلامی است.”

زبان بدن حلقه گم شده یک سخنرانی….

در مبحث سخنرانی، زبان بدن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در این زمینه باید به دو نکته اساسی توجه کنیم:

اول : اینکه زبان بدن ما به مخاطب حس خوب و خوشایندی مخابره کند.

دوم : اینکه بتوانیم با کمک گرفتن از تکنیک های شناخت زبان بدن مخاطب، حس و حال درونی آن ها را کشف و در شرایط مختلف، اقدام های لازم را به عمل آوریم.

به عنوان مثال :  هرگاه مخاطب پاهای خود را روی هم می اندازد، باید به خستگی وی شک کنید! و اگر انداختن پا روی پای دیگر، با تکان دادن پای بالایی یا با گذاشتن دست ها زیر بغل، بصورت ضربدر یا با ضرب گرفتن روی دسته صندلی همراه باشد، یعنی در لحظه های بحرانی به سر می برید و باید حتما مسیر سخنرانی را از یکنواختی خارج کنید!

به علاوه، از دیگر نشانه های خستگی مخاطب، لمس کردن و مالیدن پشت گردن، تکان دادن سریع سر برای تائید کردن، تماس چشمی محدود، نگاه کردن به سقف و آسمان و در و دیوار و گوشی و… می باشد!!

و برعکس، کشیدن دست به روی چانه به همراه کمی جمع کردن چشمان و تماس چشمی طولانی، نشان دهنده این است که مخاطب در حال تعمق و ارزیابی سخنان ماست.

بطور کلی زبان بدن در سخنرانی (مانند سایر ارتباطات کلامی) به قسمت های مختلفی از جمله حالت صورت(چشم ها، ابرو ها، لب و ..)، حالت شانه و گردن، حالت دست ها ، حالت پا ها، و ژست های کلی در حین سخنرانی تقسیم می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

راه های جذب مشتری در بازاریابی ورزشی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در این مقاله تلاش می کنیم تا راه های جذب مشتری را در شاخه نوینی از علم بازاریابی به نام بازاریابی ورزشی بررسی کنیم، موارد زیر راه کار های لازم را مشخص می نماید:

  • برای جذب مشتری جدید هیچ گاه از مشتری قدیمی غافل نشوید:
    اگر چه جذب مشتری جدید کاری جذاب است ولی اگر مشتری قدیمی چنین بپندارد که اهمیت خود را از دست داده است از شما دور خواهد شد.

 

  • پس از بروز مساله (از نظر ارتباط با مشتری) هر چه سریع تر آن را حل کنید.
    هیچ سازمان، کالا یا خدمتی نمی تواند برای همیشه کامل باشد. در ارتباط سازمان با مشتری امکان دارد، مساله یا شکایتی به وجود بیاید.
    شکایت تبدیل به ابراز نظر مثبت و موجب افزایش وفاداری مشتری خواهد شد.
    معمولا افراد آخرین رویداد را بیشتر در ذهن خود نگه می دارند و اگر آخرین رویداد این باشد که سازمان برای حل مساله دریغ نکرده است، این اقدام می تواند موجب حفظ و تقویت ارتباط با مشتری شود.
    کل داستان در این است که مشتریان ناراضی بیش از مشتریان راضی، دوست و رفیق دارند. از همین دیدگاه تمایل بیشتری دارند که درباره حرکت نامناسب یک فروشگاه یا نارضایتی خود از یک محصول و خدمات به دوستان، خانواده و همتایان بگویند، ولی درباره خوبی سازمان یا فروشگاه سخن زیادی بر زبان نمیارند.

    راه های جذب مشتری در بازاریابی ورزشی

  • همیشه حالت بدون باخت به وجود بیاورید.
    هیچ گاه نباید مشتری بازنده باشد. اگر در یک معامله مشتری بازنده باشد، احتمال کمی وجود دارد که باز هم به آن فروشگاه مراجعه یا از همان محصول استفاده کند.

در اینجا دو راه حل برای جذب مشتری در بازاریابی ورزشی وجود دارد که هم مشتری و هم فروشنده می توانند برنده باشند:

  1. فروشنده برای حفظ مشتری و افزایش وفاداری او در مواردی سود کم را تحمل کند، البته برای یک دوره کوتاه مدت.
  2. دادن پاداش، بابت وفاداری مشتری که در نتیجه در هر معامله سود فروشنده اندکی کمتر می شود ولی با افزایش تعداد مشتری ها این کمبود جبران خواهد شد.
  • همیشه حق با مشتری نیست ولی مساله مهم تفهیم این موضوع به مشتری است.
    اغلب مشتری مرتکب اشتباه می شود. امکان دارد مشتری انتظار های نامعقولی داشته باشد. این یک واقعیت است که سازمان بدون مشتری نمی تواند وجود داشته باشد اما، کارکنان واحد فروش باید بتوانند به مشتری تفهیم کنند که اشتباه از جانب او بوده است، ولی باید در این کار ظرافت عمل وجود داشته باشد.

 

  • مشتری خواستار لذت است نه تامین رضایت.
    فقط تامین رضایت مشتری موجب ایجاد وفاداری وی نسبت به سازمان نخواهد شد،بلکه لذت بردن از محصول و خدمات موجب افزایش وفاداری خواهد شد. اگر سازمان ها بتوانند با مشتریان صمیمی شوند و به خواست مشتری گوش دهند موجب خواهند شد که آنان از این رابطه لذت ببرند. برای اینکه مشتری از محصول لذت ببرد نباید هزینه محتمل شود. اگر خدمت ارائه شده از حد انتظار بیشتر باشد، موجب لذت بردن وی از این خدمت خواهد شد.
  • نباید فراموش کرد که مشتری حق انتخاب دارد.
    از آنجا که بازار ها روز به روز بیشتر می شوند، هیچ سازمانی نمی تواند در مورد وفاداری مشتریان مطمئن باشد. بسیاری از مشتریان به ظاهر راضی به محض اینکه روزنه ای پیدا شود به شرکت رقیب روی می آورند. هر سازمانی که متوجه وجود فرصتی شود باید تماس های خود را با مشتریان بیشتر و رابطه را تقویت نماید. یک تلفن به مشتری برای آگاهی از دیدگاه وی درباره خرید می تواند رابطه را تقویت نماید.

 

  • برای پی بردن به خواست مشتری به حرف های او گوش فرا دهید.
    دوره ای که سازمان ها تصمیم می گرفتند چه کالایی را عرضه کنند و سپس آن را به مشتری تحمیل می کردند به سرعت به پایان می رسد. تنها راهی که می توان متوجه خواست مشتری شد؛ این است که به حرف های آن ها گوش فرا دهیم. اگر کسی حرف بزند و ما به او گوش ندهیم، با ما خداحافظی خواهد کرد. ارتباط بامشتری بر پایه همین اصل قرار دارد. یکی از سریعترین راه ها برای از دست دادن مشتری این است که آن ها را نادیده گرفته و به آنها توجه نکنیم.

 

  • درباره کالا و خدمات دیدگاه مثبت داشته باشید.
    کسانی که برای یک سازمان کار می کنند باید در مورد آن سازمان و محصول های آن همواره تصویر مثبتی به مشتری ارائه کنند. می گویند یک کارخانه بزرگ تولید خودرو دارای دو توقفگاه بود. توقفگاه نخست که از خیابان مجاور قابل مشاهده بود متعلق به آن دسته از کارکنان بود که با خودروی تولیدی همین شرکت به محل کار خود می آمدند. کارکنانی که با خودروهای تولیدی شرکت های دیگر به آنحا می آمدند ناگزیر بودند در توقفگاه دوم، دورتر از خیابان مجاور توقف کنند. شرکت دارای این دیدگاه بود که اگر مشتریان بالقوه مشاهده کنند که کارکنان شرکت از محصول های شرکت های رقیب استفاده می کنند ، این پرسش در ذهن آن ها خطور می کرد.

 

  • خود را به جای مشتری بگذارید تا احساس او را درک کنید.
    همیشه ارزش آن را دارد که خود را به عنوان مشتری بدانید که به سازمان وارد می شود. همیشه خود را به جای مشتری بگذارید و آنگاه بپرسید: آیا این سازمان از ورود من استقبال به عمل می آورد؟ هر قدر مشتری را بیشتر درک کنید توازن بین مشتری و محصول به صورتی در می آید که کفه ترازو به نفع مشتری سنگین تر خواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

تحلیلی بر ۴p آمیخته بازاریابی…..

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

 در ۴p  آمیخته بازایابی، تبلیغ یک ابزار ارتباطی بازاریابی است که به منظور ارائه پیشنهاد که برای مشتریان بالقوه شناخته شده می باشد و با هدف متقاعد کردن آن ها جهت تحقیق بیشتر در این خصوص استفاده می شود. در خصوص تبلیغ می توان تبلیغ آمیخته را پیشنهاد داد که خود شامل

  • تبلیغ
  • روابط عمومی
  • تبلیغ فروش و
  • فروش شخصی می باشد.

۴p آمیخته بازاریابی برای کسب و کار مفید می باشد و شرکت ها در حال تلاش جهت یافتن تعادل در آن  برای رسیدن به موفقیت می باشند. همچنین آمیخته بازاریابی  در کسب و کار برای آسان تر کردن ارائه شرایط بازاریابی و در ادامه تطبیق و تنظیم مناسب موثر و تاثیر گذار می باشد.

بومز و بیتنر مسئول ایجاد آمیخته بازاریابی گسترده که P7را نمایان می کند، هستند. ۴P اصلی ادموند جروم مک کارتی که شامل

  • محصول
  • قیمت
  • تبلیغ و
  • مکان می باشد که امروزه با اشخاص، فرآیند و شواهد فیزکی مشترک شده است.

تحلیلی بر ۴p آمیخته بازاریابی…..

وجود اشخاص در بازاریابی محصول یا خدمات بسیار مهم و لاینفک می باشد. در صنعت خدمات حرفه ای، مالی یا میهمان نوازی؛ اشخاص تولید کننده نیستند بلکه  تا اندازه ای خود محصول ها هستند. وقتی که افراد خود محصول هستند؛ آن ها نسبت به هر گونه کالای محسوس مشتری بر درک عمومی در یک سازمان تاثیر می گذارند. از نقطه نظر مدیریت بازاریابی، مهم است که مطمئن شویم کارمندان در راستای استراتژی های پیام رسانی گسترده تر؛ شرکت خود را معرفی می نمایند. اطمینان از این موضوع آسان است زمانی که اشخاص احساس کنند که با آن ها منصفانه رفتار شده است و به اندازه کافی دستمزد دریافت می کنند که از پس زندگی روزانه خود برآیند.

بعضی از فرآیند ها اشاره می کند به “مجموعه ای از فعالیت هایی که منجر به دریافت سود محصول می شود.”

فرآیند سفارش وظایف؛ ترتیبی است که افراد به عنوان بخشی از کار خود وظایفی را بعهده می گیرند و همچنین می تواند به عنوان گام های ترتیبی توسط بسیاری از کارمندان، زمانی که سعی می کنند وظایف خود را به اتمام برسانند ارائه گردد. برخی افراد فوراً مسئول اداره و مدیریت فرایند های چندگانه می باشند. برای مثال: مدیر رستوران می بایست بر عملکرد کار کنان خود نظارت کند و مطمئن شود فرآیند ها دنبال می شوند. او همچنین زمانی که مشتریان سریعاً سلام می کنند، می نشینند، غذا می خورند و رستوران را ترک می کنند طوری که مشتری دیگر نیز می تواند این فرآیند را شروع کند، انتظار می رود نظارت کند.

شرایط فیزیکی گواه یا نشانه ثابت و با دوامی است که خدمات در آن روی می دهد. در خصوص خریدن محصول فیزیکی، شواهد فیزکی خود محصول است. بر طبق چارچوب بومز و بیتنر ،”شواهد فیزیکی خدمتی است که دریافت می گردد و هرگونه کالای مملوس که کارائی، عملکرد و ارتباط خدمات را تسهیل می بخشد.” شرایط فیزیکی برای مشتریان مهم است, چون که کالا های مملوس شاهد این هستند که فروشندگان هر آن چه که مشتری انتظار دارد برای وی (فراهم نمی کنند) فراهم می کنند.

جالب ترین محیط فیزیکی که محصول را احاطه می کند زمانی است که فروخته می شود اما، هنوز اشخاص بسیاری مایل به پرداخت برای آن کالای یا خدمت مذکور می باشند. هرکس که متوجه اهمیت محیط فیزکی در کسب و کار نمی باشد کافی ایست تنها به مقایسه قیمت هتل ۲ ستاره با ۴ ستاره بیردازد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!