رنگ؛ عاملی چشم نواز و بسیار کاربردی در زمینه بازاریابی. مطالعات بی شماری نشان داده اند که رنگ های مختلف، تاثیرات متفاوت و خاص خود را روی مصرف کنندگان می گذارند. برخی از رنگ ها باعث ایجاد هیجان و برخی دیگر مایه آرامش انسان می شوند.
رنگ؛ عاملی چشم نواز و بسیار کاربردی در زمینه بازاریابی. مطالعات بی شماری نشان داده اند که رنگ های مختلف، تاثیرات متفاوت و خاص خود را روی مصرف کنندگان می گذارند. برخی از رنگ ها باعث ایجاد هیجان و برخی دیگر مایه آرامش انسان می شوند. به این ترتیب، شرکت ها و برندها می توانند به آسانی و تنها با انتخاب ترکیب رنگ مناسب، مشتریان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهند. شما چطور؟ آیا در وب سایتتان از ترکیب رنگی مناسب استفاده می کنید؟ رنگ ها چطور انسان را تحت تاثیر قرار می دهند؟
سبز:
- مرتبط با سلامت، آرامش، طبیعت
- مرتبط با ثروت و افراد و برندهای ثروتمند
- مورد استفاده در فروشگاه ها برای ایجاد حس آرامش برای مشتریان
- استفاده مکرر در امور مربوط به حفاظت از محیط زیست
آبی:
- مورد علاقه آقایان
- مرتبط با آرامش، آب، اعتماد
- ایجاد احساس امنیت و اعتماد به برند
- کاهش اشتها و افزایش بهره وری
- رایج ترین رنگ برای ادارات و برندهای محافظه کار
- آرام کننده ذهن
- افراد جوان رنگ آبی را به بلوغ نسبت می دهند.
قرمز:
- تحریک کننده اشتها؛ مورد استفاده بسیاری از فست فودهای زنجیره ای
- ایجاد احساس نوعی ضرورت
- مرتبط با حرکت، هیجان، اشتیاق
- پرانرژی و جلب توجه کننده
- تحریک کننده توانایی «حل مسئله» و خلاقیت ذهنی
- استفاده رایج برای فرآورده های زیبایی و ضدپیری
- نشانگر برند، محصولات و خدمات خلاقانه، هوشمند و مبتکرانه
سفید:
- رنگ خلوص، پاکی و امنیت
- استفاده شده برای نشان دادن بی رنگی یا خنثی بودن
- می تواند نشانگر خلاقیت نیز باشد.
خاکستری:
- رنگ همبستگی، زمان نامحدود و عمل گرایی
- استفاده بیش از حد آن باعث ایجاد احساس پوچی می شود.
- در عین زیبایی ممکن است احساس پیری، مرگ و افسردگی را در انسان برانگیزد.
مشکی:
- رنگ قدرت، اعتبار، ثبات و توانایی
- اغلب به عنوان نماد هوش به کار می رود.
- اگر بیش از حد استفاده شود، باعث خستگی مشتری می شود.
نکته:
۱ـ استفاده از رنگ های روشن تر باعث ایجاد هیجان و کنش گرایی بیشتر مشتری می شود.
۲ـ استفاده از رنگ های خنثی زمانی منطقی خواهدبود که بخواهید اطلاعات مهم و نسبتا سنگینی را به مشتری انتقال دهید.
۲ـ استفاده از رنگ های خنثی زمانی منطقی خواهدبود که بخواهید اطلاعات مهم و نسبتا سنگینی را به مشتری انتقال دهید.
استفاده از رنگ ها در بازاریابی چه نتایجی به همراه دارند؟
- رنگ هایی که به وسیله یک برند خاص مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند تاثیر زیادی بر مشتری داشته باشند.
- ۱ درصد مصرف کنندگان براساس رایحه یا صدا تصمیم گیری کرده اند.
- ۳ درصد مصرف کنندگان به بافت محصول نگاه کرده اند.
- ۹۳ درصد مصرف کنندگان بر روی ظواهر بصری محصول متمرکز شده اند.
- رنگ اغلب می تواند تنها دلیل خرید یک محصول باشد.
- ۸۴.۷ درصد مصرف کنندگان معتقدند که رنگ، اولین عامل جذب مشتری است.
- ۵۲ درصد مصرف کنندگان، در صورت عدم رضایت از زیبایی دکور فروشگاه، دیگر به آنجا نمی روند.
- ۸۰ درصد مصرف کنندگان بر این باورند که رنگ می تواند عامل شناخت و شهرت یک برند باشد.
نتیجه گیری:
استفاده از رنگ در بازاریابی به نیازها و فرهنگ مشتریان بستگی دارد. اگرچه ممکن است رنگ ها در هر کشور معنای خاصی داشته باشند، برندهای هوشمند می توانند از این عامل به بهترین شکل ممکن به نفع خود استفاده کرده و مشتریان بیشتری جذب کنند.
منبع: شهر خبر
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده