Skip to main content

عناصر اصلی و مهم در بازاریابی صنعت توریسم

عناصر اصلی در ساختار صنعت توریسم عبارتند از :

۱)حمل ونقل : شامل انواع روش های انتقال مسافران از قبیل جاده /خط آهن / هواپیما و کشتی می باشد.

۲)مهمانپذیری (اقامت):شامل انواع روش های اسکان دادن مسافران و تهیه آذوقه و وسایل مورد نیاز مسافران می باشد.

۳)جذابیت های توریست : شامل انواع روش هاو برنامه ها برای جلب توجه توریست ها می باشد.

۴)واسطه ها (زنجیره های توزیع) : مانند کارگزاران تورها ومراکز ثبت هتل و واسطه های هوایی و… می باشد .

مجموعه این اجزاء دارایی ها یا منابع توریستی کشور ایران را تشکیل می دهند و زمانی که در کنار هم قرار می گیرند محصول توریسم شکل می گیرد.این همان محصولی است که مسافران خواهان خرید آن هستند.

مانند همه محصولات، محصولات توریسم نیز تنوع زیادی دارند و می توان آن ها را به روش های جالبی که مورد علاقه و در خواست مشتریان است تولید وعرضه کرد.

چنین محصولی می تواند گذراندن یک تعطیلات در کنار ساحل دریای شمال ویا بندر بوشهرباشد یا رفتن به کوهستان های کهکیلویه و بویراحمدویا نگاهی به گذشته کشورمان و دیدن حیات وحش دلفریبش ویا یک تور خرید باشد .توریست ها می توانند چندین گزینه را با قیمت های متفاوت در اختیار داشته باشند.

حمل ونقل:

وسایل حمل ونقل یکی از مولفه های اصلی توریسم به شمار می روند ابزار اصلی حمل ونقل مسافران شامل جاده/ خط آهن /کشتی و هواپیما است و انتخاب هریک از این وسایل به عوامل زیر وابسته هستند:

۱.فاصله تا مقصد وزمان لازم برای رسیدن

۲.موقعیت اجتماعی مسافر و اهمیت راحتی او در سفر

۳.ایمنی

۴.قیمت

۵.جغرافیای مقصد

۶.رقابت میان ارائه دهندگان خدمات توریستی

توریسم در منطقی رشد می کند که شبکه حمل ونقل در آن جا به خوبی رشد کرده باشد بنابر این  می توانیم نتیجه بگیریم که رشد صنعت حمل ونقل با جاذبه توریستی مناطق مختلف ایران همبستگی مثبت دارد.وسیله غالب در توریسم بین الملل هواپیما ودر توریسم داخلی کشورمان خودرو شخصی است . استفاده از خودرو شخصی به دلیل انعطاف در توقف ها ی جا به جا /تماشای مناظر و حمل ونقل وسایل تفریحی در مناطقی که به خوبی توسط وسایل حمل ونقل عمومی پشتیبانی نمی شوندصورت می گیرد.

افزایش استفاده از خودرو های شخصی بیش ازهرعامل فردی دیگری بر رفتار مسافرتی گردشگران تاثیر داشته است .به این ترتیب خدمات پشتیبانی کننده ای نظیررستوران های بین راهی /تعمیرگاه ها/ پناهگاه های مسافرتی وقطارهای مخصوص حمل خودروایجاد شده اند.

علیرغم مشکلاتی که استفاده از خودرو شخصی برای محیط زیست به وجود می آورد اما انعطاف پذیری و هزینه پایین استفاده از این نوع وسیله باعث استفاده گسترده ازآن در مسافرت های داخل ایران شده است. از اثرات منفی استفاده از وسایل نقلیه موتوری می توان به آلودگی /فرسایش فیزیکی واز بین رفتن سرزمین های طبیعی برای ایجاد جاده نام برد.

شماره تماس جهت مشاوره!