Skip to main content

کانال فروش و توزیع اینترنتی

سازمان ها و شرکت های توزیعی از کانال ها و مجاری گوناگون توزیعی برای فروش محصولات خود استفاده می کنند؛ در پست های قبلی با دو نوع از شیوه های توزیعی رایج آشنا شدیم و این بار در ادامه بحث به معرفی کانال فروش و توزیع اینترنتی پرداخته و مزایا و معایب استفاده از این روش را شرح خواهیم داد:

اینترنت به عنوان ابزاری جدید با حذف واسطه ها از بین سازمان فروش و مصرف کننده نهایی، در رده کانال های بدون واسطه طبقه بندی می شود. به وسیله اینترنت مشتریان می توانند کالای مورد نظر خود را بدون واسطه و با قیمت های مناسب تری از میان انبوه کالاها انتخاب کنند. اگرچه در حال حاضر حجم خرید و فروش اینترنتی نسبت به ظرفیت آن ناچیز است اما بی تردید در آینده شاهد افزایش این حجم خواهیم بود.

کانال فروش اینترنتی در واقع به معنای ارائه محصول و ویژگی های آن در وب سایت های اینترنتی به مشتریان نهایی است؛ در این روش با ایجاد سیستمی هوشمند فرایند سفارش و تحویل کالا در کوتاهترین زمان ممکن انجام می گیرد. همچون پایانه های فروش که با قرار گرفتن در محل های شلوغ تر و پر رفت و آمدتر، میزان فروش آنها بیشتر خواهد شد، سایت های اینترنتی هم باید دارای ترافیک بالایی(تعداد مراجعه کننده روزانه بالا) باشند؛ از این روست که بسیاری از شرکت های مطرح دنیا همانند سامسونگ، ال جی و … همواره آدرس اینترنتی خود را تبلیغ و معرفی می نمایند.

مهمترین مزایای استفاده از کانال فروش اینترنتی

  • دامنه وسیع مشتریان: هرکسی در هر زمان و مکانی، امکان سفارش و خرید محصولات را دارد.
  • حاشیه سود مناسب: به دلیل حذف واسطه ها و پایین بودن هزینه های استفاده از این کانال، سود قابل توجهی برای سازمان قابل پیش بینی است.
  • فراهم شدن امکان تحلیل دقیق وضعیت فروش: در فضای مجازی به راحتی می توان میزان فروش در مناطق مختلف، تاثیر کوچکترین تغییر قیمت بر میزان فروش و یا تعداد مشتریان وفادار را به کمک آیتم های فراوانی به دست آورد.
  • هزینه بازاریابی نسبتا اندک
  • امکان اعمال سریع تغییرات عناصر بازار یابی

نقاط ضعف کانال های اینترنتی

  • حجم پایین فروش: اگر چه خرید از این طریق برای مشتریان ساده تر خواهد بود، اما مصرف کنندگان نهایی بنا به دلایلی مانند نا آشنایی با این شیوه خرید، بی اعتمادی نسبت به فضای مجازی و دلایل دیگر مراجعه حضوری به خرده فروشان را ترجیح می دهند.
  • نا آگاهی سازمان های فروش: تولیدکنندگان و سازمان های فروش نیز چندان با این شیوه فروش آشنا نیستند و یا آن را یک روش مطمئن برای فروش محصولات نمی دانند.

برگرفته از کتاب مدیریت کانال های توزیع و فروش دکتر محمد حقیقی و همکاران، ۱۳۹۱


Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!