سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب

زبان بدن یکی از زیر شاخه های علوم ارتباطی است که به آن زبان جسم نیز گفته می شود. زبان بدن امروزه در دنیای تجارت توانسته است تاثیر شگرفی را بر علم بازاریابی داشته باشد. زیرا زبان جسم یا همان زبان بدنِ مخاطب در فرآیند بازاریابی می تواند قبل از کلام او بروز کند و این حالت به نوعی بیان گر منظور مخاطب ماست که در ذهن او وجود دارد بدون این که کلامی را به زبان آورد.

زبان بدن رابطه ی ایی دو طرفه است که در هر بُعدی به مخاطب نیاز دارد. در دنیای خرید و فروش، مشتری مخاطب بازاریاب است و بازاریاب برای این که بتواند بازاریابی هدفمندی را برای فروش محصول و خدمات در پیش گیرد باید آشنایی کافی با لحن بیان و علائم زبان بدن داشته باشد. آشنایی با زبان بدن می تواند در مذاکره های بازاریابی نیز مفید واقع شود چون داده های تحلیلی خوبی را از رقیب به نمایش می گذارد.

زبان بدن و تجارت و بازاریابی

“بازاریاب تیزبین به دانش زبان جسم در جزییات اجزا بدن که از نظر دیگران فاقد اهمیت است دقت می کند. درست در زمانی که خریدار ها این اجزا را به دست فراموشی می سپارند، حرکت های جسم یا همان زبان بدن به صورت ناخود آگاه به حرکت در می آید. اگر به عنوان مثال در یک روز سرد زمستانی در یک ایستگاه اتوبوس شخصی دست ها و پا های خود را در هم گره زده و نشسته باشد، به احتمال بسیار زیاد به علت سرما است و نه حالت دفاعی. اما همین حالت در پشت یک میز و در حالی که شما سعی می کنید ایده ایی را مطرح کنید و یا کالایی را به او بفروشید به این معناست که شخص در حالت دفاعی و یا منفی قرار گرفته.” کتاب زبان بدن در بازاریابی و فروش

افراد حرفه ایی در تجارت می توانند با اطلاعات کاملی که از زبان بدن مشتریان خود کسب می کنند، بازاریابی محصول ها و خدمات خود را حرفه ایی تر  نمایند. آن ها معتقدند که با استفاده از زبان بدن می توانند تا حدود زیادی حرکت های ناخودآگاه افراد را تعبیر و تفسیر نمایند و این اطلاعات می تواند به آن ها در بازاریابی موفق تر کمک کند. به همین دلیل بازاریابی به شیوه ی نوین تاکید زیادی بر یادگیری زبان بدن دارد. با این وجود بازاریاب حرفه ایی باید بداند که رفتار های غیر کلامی افراد در فرهنگ های مختلف تعابیر متفاوتی می تواند داشته باشد که این امر تاثیر قابل توجه ایی در فروش محصول و خدمات دارد. در حالت کلی می توان بیان کرد که بازاریابی باید با توجه به زبان بدن جامعه ی میزبان پیش رود و بازاریاب نیز باید توانایی تفسیر زبان بدن را با توجه به فرهنگ های مختلف جوامع در خود تقویت کند.

  • تالیف: واحد تامین محتوای سایت آقای بازاریاب

ممکن است به مقاله های زیر علاقه مند باشید:

مطلب قبلیمطلب بعدی

2 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *