Skip to main content

تقدم رفتار مصرف کنندگان در بازاریابی محصول ها و خدمات

تقدم رفتار مصرف کنندگان در بازاریابی محصول ها و خدمات

بازاریابی به عنوان یک فعالیت انسانی همه جانبه در دنیای امروز مورد تحلیل قرار می گیرد، زیرا برای این که فعالیت بازاریابی موفق پیش رود باید دانست که این فعالیت در گرو ارضای نیاز ها و خواسته ها از طریق مبادله ی کالا، محصول و یا خدمت می باشد. بنابر این، آن چه که مهم است اینست که بدانید مصرف کننده نقطه ی عطف تمام فعالیت های بازاریابی است و مصرف کننده مقدم بر سایر جنبه های این فعالیت است.

تحلیل رفتار مصرف کننده

توجه به مصرف کننده در سطوح مختلفی جریان دارد. شاید بتوان گفت: برای تحلیل بهتر رفتار مصرف کننده می توان آن را در دو بخشِ خرد و کلان تقسیم بندی کرد. بخش خرد به بررسی رفتار مصرف کننده در حیطه ی روانشناسی تجربی و بالینی می پردازد که می تواند در بازاریابی محصول ها و خدمات راهگشا باشد و بخش کلان به مباحث جامعه شناسی، جمعیت شناسی و… می پردازد. توجه به هر دو بخش برای داشتن فعالیتی موفق در زمینه ی بازاریابی مهم است. مصرف کننده قبل از خرید محصول و یا خدمات تحقیق مفصلی را در ذهن خود انجام می دهد، به همین علت حوزه ی بازاریابی نیاز به برقراری ارتباط با مصرف کننده دارد.

مصرف کننده در ابتدا از یک نیاز در وجود خود مطلع می شود، بنابر این درصدد رفع آن بر می آید.

در مرحله ی بعدی او محصول ها و خدمات را ارزیابی می کند در واقع بازاریاب باید در این مرحله هوشیار باشد.

در مرحله ی سوم او تصمیم می گیرد به خرید واقعی بپردازد. در این مرحله فعالیت بازاریابی نمودی ظاهری را آغاز می کند.

مرحله چهارم به فعالیت های پس از خرید می پردازد از جمله؛ اطمینان یا عدم اطمینان و یا خرید مجدد و…

اگر بازاریابی به صورت درستی اتفاق افتاده باشد مرحله چهارم به صورت دایره وار به مرحله نخست متصل خواهد شد و چرخه ی خرید مشتری تکرار می شود که این نکته می تواند به این نتیجه نهایی رهنمون شود که مشتری نقطه ی عطف در فعالیت های فروش است که در نهایت چرخه ی سود را تکمیل می کند و  فروش را افزایش خواهد داد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!