سایت تخصصی بازاریابی، آقای بازاریاب
بازاریابی

هر شغلی و هر فرایندی با مشکلات و چالشهایی روبرو خواهد بود . صاحبان مشاغل و بازاریابان بدنبال هر تغییری باید با آن دست و پنجه نرم نمایند تا بتوانند در دنیای امروزی به حیات خود ادامه دهند . قطعا بازاریابی به شیوه سنتی نمی تواند جوابگوی نیازها و خواسته های هم بازاریابان و هم مخاطبان باشد. وقت آن نه تنها فرا رسیده بلکه بسیار هم دیر شده است و باید با بازاریابی سنتی خداحافظی نمود و آن را در صندوقچه خاطرات تنها گذاشت و هر از چند گاهی فقط و فقط برای اطلاع از چگونگی بازاریابی در گذشته به آن نیم نگاهی داشت. برخی از مسائلی که بازاریابان با آن باید در آینده دست و پنجه نرم کنند:

  • جامه عمل پوشاندن  به وعده ها

بازاریابان باید به همه وعده ها و نه قسمتی از آن بطور صحیح و کامل جامه عمل بپوشانند . مشتریان به سرعت برق از بازاریابانی که به قول خود عمل نمی کنند فرار خواهند نمود. باید بدانیم که هر وقت که می توانیم عمل نماییم باید قول دهیم و یا وقتی قول دهیم که می توانیم عمل نماییم. قطع به یقین وقتی با صراحت اعلام نماییم که نمی توانیم به وعده ای عمل نمایییم بهتر است تا اینکه وعده ای داده شود و بعد اعلام نماییم که قادر به انجام آن نیستیم. شرکتها و سازمانها وعده هایی را به مخاطبان می دهند و این وعده هه باید به تحقق کامل برسند و این مستلزم این خواهد بود که سازمانها و شرکتها بودجه کافی برای بازاریابی را در نظر بگیرند وگرنه بزودی رقبا آنها را از گردونه خارج خواهند کرد.

  • افزایش اطلاعات خریداران

در گذشته هر شخصی که به فروشنده مراجعه می نمود مشتری تلقی می شد ولی در حال حاضر مشتری  کسی هست که پس از خرید اول مجددا نیز به ما مراجعه نماید . او در وهله اول خریدار است و سپس مشتری خواهد شد. هم اکنون اطلاعات مشتریان بسیار قوی تر و بالاتر از گذشته است. با ابزارهای کنونی که در اختیار مشتریان است تبادل اطلاعات به سرعت برق و باد در حال چرخش بین مشتریان بوده و همانند سابق نیست که اطلاعات با فاصله زمانی بسیار زیاد بین مشتریان و مردم تبادل شود. اینترنت زندگی بازاریابان را دچار سختی هایی نموده است . در گذشته مشتریان تقریبا تمام اطلاعات لازم را از فروشندگان دریافت می نمودند و این کار را برای فروشندگان راحتتر می نمود و بازاریابان به سهولت می توانستند مشتری را قانع و او را به خرید تشویق نمایند .

  • مسئولیت پذیری و اندازه گیری

باید در مقابل خدماتی و محصولاتی که ارائه می دهید مسئولیت پذیر باسید و به تمام جوانب حرفهایی که زده میشود توجه داشت و به آن عمل نمود . هر گاه بازاریابان به آن درجه از مسئولیت پذیری برسند که مورد انتظار مشتری است بالطبع نتایج مطلوبتری عاید سازمان خواهد شد . سازمانها نیز باید خود را مکلف نمایند که درجه مسئولیت پذیری را نزد مشتریان سنجش نمایند . همواره سنجش نتایج بر حسب  اهدافی که تعیین می گردد یکی از چالشهای روبروی سازمانها و شرکتهای بازاریابی می باشد.

  • اخلاق در بازاریابی

در بازارهی رقابتی  امروزی همواره استفاده از شیوه های مختلف  بازاریابی توسط سازمانها و شرکتها؛ بازاریابی را به این متهم ساخته اند که  مستلزم دروغ ؛ تقلب ؛ بی عدالتی ؛ وعده واهی ؛ سوء استفاده از کودکان و سایر اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه و عدم توجه به رفاه اجتماعی می باشد . اما همین بازاریابی با هر تعبیری که از آن می شود برای سازمانها و شرکتها بسیار مفید و سود آوری داشته و نقش بسزایی در اقتصاد آن سازمانها دارد.

حال چه باید کرد؟ آیا بازاریابی باید ادامه یابد یا خیر ؟ اخلاقیات یا سود آوری کدامیک ؟

بنظر می رسد که نه تنها حذف بازاریابی نمی تواند کار درستی باشد که مشکلاتی را نیز بدنبال خواهد داشت . باید برنامه ای تدوین نمود تا در آن به اصلاح و بهبود اخلاق در بازاریابی بیانجامد و بدین ترتیب بتوان در عرصه های کنونی بازاریابی علاوه بر سود آوری ؛ اخلاق را نیز پیاده نمود. اخلاقیات ؛ استانداردهای رفتاری هستند که رفتارهای افراد و گروهها و سازمانها و شرکتها را کنترل می نماید. بازاریابان باهوش و نابغه دریافته اند که آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است ممکن است امروزه بتواند در موفقیت آنها نقشی داشته باشد ولی قرار نیست در آینده نیز آنان را به موفقیت برساند. در بازارهای رقابتی شدید امروزی دیگر ((یک چیز ،برای همه )) مناسب نیست. بگذریم که در گذشته به دلیل عدم وجود کالاهای رقیب و کمبود محصولات و خدمات مشتریان مجبور به انتخاب بودند لیکن باور کنیم که امروز اینطور نیست و اینطور نیز نخواهد ماند.

≪بازاریابی سنتی در حال مرگ نیست ؛ مدتهاست که مرده است≫


814738326_51332_11379157415112354621

  • نویسنده: آقای مجید جعفرزاده
مطلب قبلیمطلب بعدی

0 دیدگاه

  1. ممنون از مطلب خوبتون .ما میتوانیم در کارهای روزمره از این مطلب استفاده کنیم چون امروزه کارها اکثرا به شکل بازاریابی در آمده و مطالب اینگونه مارا در جاده موفقیت راهنمایی میکند.

  2. با سلام خدمت آقای جعفر زاده بزرگوار
    به نکات تخصصی و خوبی توجه نمودید که واقعا از آن بهره بردیم.
    به خصوص پارگراف آخر که نتیجه خوبی را ارائه داده بودید و همچنین جمله پر محتوا و کوتاه و در عین حال پر مغز متن شما…
    “بازاریابی سنتی در حال مرگ نیست مدتها ست که مرده است..”
    توفیقات روز افزون شما را از درگاه خداوند متعال خواستاریم.
    سربلند باشید.

  3. با سلام و عرض ادب
    جناب اقای جعفر زاده مطالب بسیار جالب و پر معنایی انتخاب کرده اید که لذت بردیم و مطالبی بود که داریم به چشم میبینیم

  4. با سلام
    مطالب شما بسیار مفید و آموزنده بود ولی به نظر اینجانب میتوان با بهره گرفتن از تجربیات روش سنتی در بهبود فرآیند متدهای جدید موفقیت بیشتری بدست آورد . با تشکر

  5. باسلام
    اخلاق ن تنها دربازاریابی بلکه درتمام مشاغل باید پیاده شود وما درتمام امور شاهد سودآوری بیشتر باشیم .ان شااللباتشکر

  6. با سلام
    مطالب بسیار مفیدی در رابطه با تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن امروزی در مطالب فوق ارائه شد. که دانسته های خریدار در آن محرک تغییر و تحول در بازاریابی به شیوه های نوین می باشد.

  7. با سلام و خسته نباشید از مطالب ارزنده شما با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در تمامی عرصه ها بازاریابی نیز از این امر مستثنی نبوده و نیست لزوم دوام و قوام هر فعالیت در هر عرصه ایی ایجاد خلاقیت و نوٱوری می باشد.

  8. باسلام
    مطلب شما را مطالعه و نکاتی از آن را در اختیار واحد بازرگانی محل کار خود قرار دادم و بسیار مورد استقبال قرار گرفت با تشکر

  9. با سلام و احترام
    آقای جعفرزاده به نکات خوبی اشاره فرمودید..
    به امید روزی ک بازاریابان ما مسولیت پذیر، اخلاق گرا و … باشند.
    سپاسگزارم

  10. با سلام، تشکر از مطلب دلنشین شما وزحماتی که بابت جمع آوری آن کشیدید، لازم میدانم بعرض برسانم ، بازاریابی سنتی هنوز بطور کامل به سمت مرگ حتمی نرفته چرا که اکثر شهرستانها بازارهایی دارند که هنوز به سبک وسیاق سنتی اداره میشه ومشتریان خاص وثابت خود را دارند. با تشکر

  11. با سلام و تشکر از وقتی که صرف جمع اوری این مطالب نمودید.یقینا با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در دنیای امروزی بازاریابی هم روز به روز پیشرفت خواهد کرد و برای موفقیت در این امر باید دنبال راهکارهای نوین در اینده باشیم.به این امید که در اینده در این عرصه موفقیتهای چشمگیری داشته باشیم.خسته نباشید

  12. سلام از مطالب این مقاله استفاده بردم . اما جمله آخر که بازاریابی سنتی مرده است منو تحریک کرد که تفکر کنم و واقعه بینانه به این مسئله نگاه کنم که آیا در کشور ما واقعا بازاریابی سنتی مرده است . به نظر من اینگونه نیست بلکه هنوز فعال است چرا که جامعه ما هنوز در حال گذر از سنت به مدرنیته است اما کامل گذر نکرده است چنانچه بازاریابی سنتی رو فراموش کنیم و مرده بدانیم قطعا بخش اعظمی از بازار ایران را از دست خواهیم داد . در کل امیدوارم با رشد آگاهی هر چه سریعتر مرگ بازاریابی سنتی را ببینم . چون باور دارم یکی از شکستهای بازار در عصر جدید گیر کردن مردم بین بازار یابی سنتی و بازاریابی مدرن هست

  13. سلام با سپاس از مطالب مفید وارزشمندی که مطرح نموده اید با تحولات سریعی که در همه جنبه های زندگی وجامعه بشری رخ داده لازم است از شیوه های نوین بازاریابی استفاده شود زیرا روش های قدیمی وسنتی دیگر جوابگو نیست

  14. با سلام
    احتراماً، متشکر از مطالب مفید و با ارزش ، مطالب آنقدر مفید و با ارزش می باشد که نیازمند طرح در فضاهای محیطی مجلس و جلسات هیئت دولت می باشد و دغدغه مسئولین گردد. موفق باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *