Skip to main content

استراتژی قیمت گذاری در بازاریابی بین الملل

By فروردین ۲۹, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

استراتژی قیمت گذاری در بازاریابی بین الملل

یک شرکت قبل از تصمیم درباره گسترش فعالیت های خود به خارج از مرزهای کشور باید درک روشنی از محیط بازاریابی بین الملل داشته باشد. در استراتژی قیمت‌گذاری بین‌المللی، مدیران عموما با طیف گسترده‌ای از عوامل خارجی و داخلی  سازمان مواجه هستند و دغدغه اصلی شرکت در این مورد است که چگونه مدیران با این عوامل کنار می آیند و اثر نهایی آنها را مشخص می‌کنند. و مساله اساسی این است که آنها باید تفاوتهای سیاسی، فرهنگی، زبانی، اقتصادی و قانونی هرکدام از شرکتها و بازارها را مدنظر داشته باشند.

همان طور که می دانیم قیمت عنصر مهمی در بازاریابی است و شرکت ها استراتژی­های گوناگونی برای استفاده از قیمت در دست یابی به هدف های بازاریابی ایجاد می کنند و آنها را به کار می گیرند. استراتژی قیمت گذاری، سیاست کلی شرکت ها در زمینه قیمت گذاری است و با تاکتیک های بازاریابی که شرکت برای یک دوره زمانی محدود یا برای یک محل معین به آن متوسل می شود فرق دارد.

تصیمات یک شرکت درباره قیمت گذاری تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل محیطی(خارجی مثل تقاضا، شرایط رقابتی، ماهیت بازار و سایر عوامل محیطی) و عوامل مربوط به خود شرکت (داخلی مثل خط مشی، ترکیب عناصر بازاریابی، اهداف بازاریابی شرکت، هزینه ها و سازمان قیمت گذاری شرکت)  قرار می گیرند. یک بعد مهم در قیمت‌گذاری در شرکتها، اثری است که سیستم‌های داخلی آنها در تعیین قیمتها دارند. این امر در هماهنگی یا عدم هماهنگی زیرسیستم های سازمان عیان است.

خط مشی قیمت گذاری به عنوان یکی از عناصر استراتژی بازاریابی باید منعکس کننده هدفها و مقاصد شرکت باشد. اگر شرکتی درصدد باشد که در بازار حداکثر نفوذ را پیدا کند یا حجم فروش را بالا ببرد باید خط مشی قیمت گذاری از این تلاش حمایت کند. توازنی که مدیریت بازاریابی روی هر گروه از عوامل در زمینه توسعه و اجرای استراتژی قیمت‌گذاری بین‌المللی قرار می‌دهد بسیار مهم است. یک استراتژی قیمت‌گذاری بین‌المللی باید کاهش هزینه را به‌عنوان ظرفیتی برای به‌حداکثر رسانیدن سود به‌دست آمده تلقی کند. تاثیرات بیرونی قیمت‌گذاری بین‌المللی شامل میزان توجه خریداران به قیمتها و موانع ورود و خرید و توزیع و گرایشهای اقتصادی هرکشور است.

در نتیجه، شرکت ها در امر بازاریابی بین الملل خود با استفاده از استراتژی قیمت گذاری کامل، قیمت صادرات را به گونه ای در نظر میگیرند که یک حاشیه سود از پیش تعیین شده برحسب پول داخلی به هزینه محصول اختصاص یابد. حاشیه سود آنها نسبت به تغییر نرخ ارز بی کشش بوده و انتقال تغیرات نرخ ارز به قیمت کالاهای تجاری هنگام اجرای این سیاست کامل است. به این ترتیب، تلاش جهت ارزیابی درست قیمت، منجر به راهنمایی مدیران برای تعیین قیمت مناسب و سودآور می‌شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!