Skip to main content

تاثیر بازاریابی رایحه در استراتژی فروش

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

تاثیر رایحه ها در بازاریابی  می توانند موجب برانگیخته شدن عواطف و یا آرام شدن احساسات شود. رایحه ها ممکن است خاطره ای را زنده کند و یا تنش را تسکین دهد. نتایج پژوهشی نشان می دهد که مصرف کنندگانی که آگهی های مربوط به گل یا شکلات را می دیدند و همزمان رایحه ی گل یا شکلات را نیز استشمام می کردند، مدت بیشتری را برای پردازش اطلاعات محصول صرف می کنند و احتمال بررسی سایر محصولات در آن دسته نیز در این افراد بیشتر بود.

برخی از پاسخ های ما به رایحه ها ناشی از تداعی های قبلی هستند که احساسات خوب یا بدی را در ذهن ما زنده می کنند، و بدین خاطر است که شرکت ها در تکاپو هستند تا رابطه ای بین رایحه ها، حافظه، و خلق و خو را کشف کنند. محققان فولگرز مشاهده کردند که تاثیر رایحه در  استراتژی فروش بسیار زیاد است و برای بسیاری از افراد، بوی قهوه خاطرات دوران کودکی را از مادرشان زنده می کند که صبحانه درست می کرده است. بنابراین ، این رایحه آن ها را به یاد خانه می اندازد، این شرکت مفهوم فوق را به یک آگهی بازرگانی تبدیل کرد که در آن یک مرد جوان با لباس رسمی ارتش یک روز صبح زود به خانه اش می رسد، او به آشپزخانه می رود، بسته ی فولگرز را باز می کند، بو را استشمام می کند، و با خوشحالی می گوید: او به خانه آمده است!

تاثیر بازاریابی رایحه در استراتژی فروش

بتدریج که دانشمندان آثار قوی رایحه ها را بر رفتار کشف می کنند، بازاریابان روش های خلاقانه ای برای بهره گیری از این رابطه ها پیدا می کنند. شرکت های تبلیغاتی سالیانه حدود ۸۰ میلیون دلار برای بازاریابی رایحه ایی خرج می کنند؛ موسسه ی بازاریابی رایحه برآورد می کند که این رقم در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار خواهد رسید. این شکل بازاریابی حسی پیشرفت های جالبی پیدا می کند، چون تولیدکنندگان راه های تازه ای برای وارد کردن بو به محصولات، مانند

  • لباس های مردانه
  • شوینده ها،
  • کابین های هواپیما پیدا می کنند.

چند راهبرد رایحه ای جدید از این قرارند:

  • یکصد پمپ بنزین در کالیفرنیا از نوعی فناوری استفاده می کنند که رایحه ی قهوه را در هوای جایگاه پخش می کند، بدان امید که این بو، مشتریان پمپ بنزین را وسوسه کند که برای خوردن یک فنجان قهوه به داخل فروشگاه بروند.
  • شرکت غذایی کرافت حامی یک ویژه نامه تابستانی مجله ی پیپل بود. پنج تا از آگهی های آن در این شماره به خوانندگان امکان می دهد که یک لکه را بمالند تا بتوانند بوی محصول تبلیغ شده را استشمام کنند، از قبیل کلوچه ی شکلاتی چیپس آهویی و پنیر خامه ای فیلادلفیا.
  • شرکت مارس اخیرا از فناوری رایحه برای منتشر کردن رایحه ی شکلات در فروشگاه های دنیای ام ام خود استفاده کرده است .

در تابستان سال ۲۰۰۷، مرغ بریان کنتاکی غذای حدود سه دلاری  جدید خود را طی یک بر نامه ی راهبردی در چندین ساختمان اداری ارایه کرد، که در آن یک بشقاب جوجه کباب، یک پیش غذا، و یک بیسکویت در چرخ دستی های توزیع نامه های اداری قرار داده شده بود.

سخنگوی شرکت می گوید: اول به کارکنان اتاق توزیع نامه های اداری، فهرست این غذا داده شد تا بتوانند با کارکنانی که برای کنتاکی دست و پا می زدند، سرو کار داشته باشند.” شاید دفعه ی بعد که نامه ایی آغشته به روغن مرغ به دستتان برسد، علتش را بدانید. “

برگرفته از کتاب رفتارمصرف کننده، نوشته : مایکل آر. سولومون ، ترجمه : دکتر کامبیز حیدرزاده

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

عوامل تبلیغات و نقش فروش در بازاریابی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

فعالیت برای افزایش فروش یکی از پنج جنبه تبلیغات است. بخش دیگر شامل فروش شخصی و  بازاریابی تبلیغات می باشد. عموما رسانه ها و ارتباطات بازاریابی، به منظور تحریک تقاضا در بازار و یا بهبود در دسترس بودن محصول بکار گرفته می شوند.

برای مثال : برخی از شرکت ها از جوایز، قرعه کشی ها و… به عنوان عاملی تحریک کننده در جهت تسلط به بازار استفاده می کنند. این فعالیت ها می تواند بوسیله مشتریان، کارکنان فروش و حتی کسانی که به صورت جزئی در بازار فعالیت می کنند، انجام شود. در مجموع فروش به اقدامات هدفمند به منظور اداره بازار گفته می شود. برخی از این اقدامات تبلیغاتی که حتی به صورت غیر معمول نیز انجام می شوند،برنامه ریزی شده اند.

عوامل تبلیغات و نقش فروش در بازاریابی

تبلیغ فروش شامل چند فعالیت ارتباطاتی است که به منظور ایجاد انگیزه در مصرف کننده، خرده فروشان، عمده فروشان و یا دیگر متقاضیان برنامه ریزی می شود، این تلاش ها ممکن است حس خرید را در قشرهای ذکر شده افزایش دهد،

برای مثال :  بعضی از این تبلیغات ارایه نمونه رایگان، قرعه کشی، تخفیف و…. می باشد.

عوامل  تبلیغاتی  و نقش فروش در بازاریابی به منظور جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی و در جهت مقابله با رقابت موجود در بازار برنامه ریزی می شوند، که این اقدامات می تواند در شکل های مختلف ارایه شود.

تخفیف یکی از روش های افزایش فروش می باشد که تاثیر بسیار چشمگیری بر فکر و نظر مشتریان در هنگام خرید خواهد داشت. در نظر گرفتن تخفیف برای مشتریان و ایجاد این ذهنیت در آن ها به منظور پس انداز کردن پول بیشتر و صرفه جویی در مبلغ خرید می تواند آن ها را مشتاقانه به سمت خرید سوق دهد. از دیگر نمونه های تخفیف می توان به کاهش قیمت فروش، بن تخفیف، بسته های رایگان و… اشاره کرد. که در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از این موارد به منظور متقاعد کردن مشتریان استفاده می کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

برنامه بازاریابی موتور سیکلت های شرکت هوندا

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

شرکت هوندا ارائه دهنده محصولاتی است که برای هر بخشی از جامعه خوب هستند. این وسایل نقلیه دارای شهرت خوبی هستند، میلیون ها موتورسیکلت هرساله در سرتاسرجهان به فروش می‌رسد. آخرین مدل از این موتورسیکلت توجه مشتریان را به خود جلب خواهد کرد و در هر مدل جدید ویژگی های مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد که برای دوستدارن موتورسیکلت سرگرم کننده است.

موتورسیکلت ها نه تنها برای شهر بلکه به دلیل ساختار و طراحی قوی و پایدار برای مناطق روستایی نیز خوب هستند. مردمی که در مناطق دورافتاده زندگی می کنند برای پوشش مسافت های طولانی خرید موتورسیکلت را ترجیح می دهند، هدف بازار برای این وسیله نقلیه در دو چرخ موتور دوچرخه خواهد بود. نام برند هوندا محبوب است و تصور خوبی در میان کاربران ایجاد کرده است.

هوندا طیف گسترده ای از مدل ها که شامل آخرین مدل موتورسیکلت می باشد را در هرسال با عنوان این نام تجاری آماده سازی کرده است. در مدل های جدید ویژگی های نو و مختلف اضافه شده است که جنب و جوش و پیچیدگی را ایجاد می کند. نام تجاری روش منحصر به فرد و ابتکاری نو را در وسایل نقلیه آماده کرده است، که برای تامین سرمایه شان به آن ها کمک می کند. رهبر بازار، خودروی این نام تجاری است و می تواند توجه مشتریان را به خود جلب کند.

برنامه بازاریابی موتور سیکلت های شرکت هوندا

موتورسیکلت های این شرکت در بازار از طریق نمایندگی های مختلف که در بازار های مختلف کار می کنند ارائه می شود. این شرکت حق استفاده از این نام تجاری  و هویت وسایل نقلیه ای را که وجود دارد را مرتبا بر طبق تقاضای شرکت حمایت می کند. مشتریان در نزدیک ترین مرکزخرید شرکت می توانند انواع مدل ها را مشاهده کنند همچنین آن ها می توانند برندهای جدیدی که از موتورسیکلت وجود دارد را نیز مشاهده کنند.

در شرکت های خودروسازی نام هوندا قابل اعتماد و نیرومند است و محصولات این شرکت شهرت عظیمی بدست آوردند. شرکت به راحتی موتورسیکلت های خود را با بالاترین نرخ عرضه می کند.

  • سیاست قیمت گذاری
  • هزینه تولید
  • مبلغ مالیات

و سایر هزینه ها را نیز در برمی گیرد که می تواند باعث شود گرانبهاتر شده و ساختار خوب چرخه تولید باعث افزایش ارزش وسیله شود.

کارخانه شرکت هوندا راه حل تبلیغاتی خوبی دارد و شرکت سیاست های تبلیغاتی موثر صوتی و جلوه های بصری را برای ارائه وسیله نقلیه آماده می کند. آخرین اطلاعات به صورت تبلیغات الکترونیکی و کاغذی در اختیار مشتریان قرارداده می‌شود. برای انجام تبلیغات وسایل نقلیه از رسانه های اجتماعی استفاده شده است. همچنین از فعالیت های ورزشی مختلف حمایت می کنند و رویداد ها تصور نام تجاری را در میان مشتریان ترویج می دهند.

هوندا یک کارخانه اتومبیل سازی پیشتاز است، که درحال حاضر وسایل نقلیه خود را بدون در نظر گرفتن دسته بندی خاص راه اندازی می کند. این شرکت خط تولید کامل دارد که با پوشش دادن ورود موتورسیکلت های کم هزینه نظیر همین موتورسیکلت ها فعلی می تواند ذوق خوبی و عناصرسرمایه ای برای مردم ایجاد کند. شرکت درحال حاضر امکانات جدید موتورسیکلت را معرفی می کند و  برخی تغییرات انقلابی را برای دوستداران موتورسیکلت به ارمغان می‌آورد.

شرکت هوندا پروژه های مختلف برای کارخانه طراحی می کند تا در کامل شدن آن ها به کارخانه کمک کند. شرکت به سرمایه گذاری ساخت صنعت اتومبیل و همچنین بدست آوردن سود بیشتر از فروش کمک می کند. آن ها باید بدانند سرمایه گذاری و موتورسیکلت ها با مناسبترین قیمت و بالاترین تکنولوژی ارائه می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

بازاریابی استراتژیک در برند رولکس

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

هنگامی که هویت یک برند بوجود می آید برای یک مدت طولانی ماندگار می شود و می توان آن را برای بازاریابان به عنوان، جهت پیدا کردن یک راه برای تجدید نظر در مخاطبان جوان، به چالش کشید. با این حال، برای ماندن و حفظ کسب و کار مارک ها، ضروری است که ببینید شکل درست انجام این کار چگونه است. حتی بزرگترین برند های تجاری نیز در طول زمان در حال تغییر هستند و به تکامل می رسند، پس چگونه یک نام تجاری مانند رولکس درخواست تجدید نظر در بازار جوان پسندانه دارد؟

رولکس، سازنده ساعت های لوکس می باشد و در حدود بیش از ۱۰۰ سال است که در بازار ساعت فعالیت می کند و نوع خاصی از مخاطبان آن را می پسندند.

بازاریابی استراتژیک در برند رولکس

به عنوان یک نام تجاری لوکس، رولکس یک نماد از وضعیت مخاطبان مسن تر نیز می باشد که آن ها امروزه، در حال تلاش برای درخواست تجدید نظر بوده اند. نام تجاری نسل جوان معتقد است پدر و مادرشان چیزی را می پوشند  که ممکن است به نظر برسد کمتر جذاب باشد. بازاریابی استراتژیک رولکس نیاز دارد یک راه برای رسیدن به مخاطبان جوان داشته باشد، به طوری که آن ها به رسانه های اجتماعی تبدیل شده باشند. به تازگی، مشیبل گزارش داد که: “رونق”، در عصر دیجیتال است.

براساس درخواست تجدید نظر مخاطبان جوان، یک صفحه فیس بوک برای این نام تجاری راه اندازی شده که برای دیدن، استفاده های اجتماعی و تعیین چگونگی نوع محتوای مخاطبان ارائه می شود.

به عنوان مثال:کاربران در صفحه فیس بوک رولکس نظرمی دهند و می خواهند در مورد ویژگی های متمایز ساعت مطمئن شوند، بنابراین این شرکت به ایجاد یک سری داستان ها می پردازد و آن را یک موفقیت بزرگ می نامد و بیش از ۱۰۰۰۰۰ لایک( تاییدیه) بدست می آورد.

نام های تجاری درخواست تجدید نظر در جهت تغییر بازار های هدف را کامل می کنند. با پیدا کردن چیزی که مخاطبانشان؛ در آن، در حال گذراندن زمان خود هستند و باید اقداماتی را برای رسیدن به آن ها انجام دهند، بازاریابان می توانند یک استراتژی موثر برای تعامل با مشتریان داشته باشند و اطمینان حاصل نمایند که نام تجاریشان موفق باقی مانده است.

عوامل تاثیر گذار بر منابع انسانی هتل ها

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

عوامل تاثیر گذار بر منابع انسانی هتل ها

در این مقاله با توجه به اهمیت منابع  انسانی در هتل ها، تلاش شده تا عوامل تاثیر گذار را مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل تاثیر گذار بر منابع انسانی هتل ها شامل موارد ذیل است:

عامل سازمانی موثر در هتل ها :

اغلب تقاضای منابع انسانی بطور مستقیم به عملکرد سازمان مرتبط است. یانگ دریافت که فاکتورهای موثر بر کارمندیابی در صنعت هتلداری عبارتند از:

  • نسبت اشغال( اتاق ها)
  • اندازه هتل
  • نرخ ترک شغل نیروی کار
  • بهره وری
  • تعداد اتاق ها
  • ساعات کاری و
  • وضعیت اقتصادی

در بین این فاکتور ها تعداد اتاق ها شاخص کلیدی در کارمندیابی است.

دیویدسون و همکارانش مشخص کردند که نسبت اشغال( اتاق ها) فروش کل، فروش غذا و نوشیدنی و شاخص بهره وری نیروی کار هتل فاکتور های خاص هتلداری است که تقاضای منابع انسانی هتل را تحت تاثیر قرار می دهد. بعلاوه کارکنان عملیاتی و مدیریت گروه های سنی، سطوح دستمزد، جنسیت، شکل گیری مهارت ها، و موقعیت های کاری همگی بر تقاضای منابع انسانی در هتل ها تاثیر می گذارد.

عامل صنعت موثر در هتل ها :

در صنعت مهمان نوازی، تقاضای منابع انسانی به شدت تحت تاثیر توسعه و روند این صنعت قرار دارد. باوم و لاندتورپ( ۲۰۰۰) ادعا کرد که مهم ترین عامل موثر بر تقاضای منابع انسانی تغییرات فصلی در صنعت مهمان نوازی است، از جمله؛ ساعت اوج و غیر اوج در روز، و فصول شلوغ و خلوت در یک سال بود. کراکوور( ۲۰۰۰) بیان می کند که تغییرات فصلی تقاضای منابع انسانی را در صنعت هتلدرای تحت تاثیر قرارمی دهد.

در ماه های مختلف ترکیب های مختلفی از گردشگران داخلی و بین المللی را می توان مشاهده کرد.

عامل اقتصاد کلان موثر در هتل ها :

در یک نگاه کلان، صنعت هتلداری به روند کلی اقتصاد بسیار حساس است و شاخص قیمت و تولید ناخالص ملی دو فاکتور مهم تاثیرگذار بر تقاضای منابع انسانی هتل است.( پرایاگ و هسانی، ۲۰۱۵).

سه عامل بالا از جمله عوامل مهم و تاثیر گزار بر منابع انسانی هتل ها می باشند که نقش مهمی را در برنامه ریزی صنعت گردشگری کشور ایفا می کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

رونق بازاریابی در قهوه خانه های ایرانی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی گردشگری شاخه ایی از علم بازاریابی است که این توانایی را دارد تا با سایر بخش ها و علوم مختلف ارتباط برقرار کند. کشور ایران با توجه به فرهنگ غنی خود می تواند به راحتی بازاریابی گردشگری خود را هم در داخل کشور و هم در عرصه بین المللی متحول کند؛ یکی از زوایای پنهان فرهنگ ایران، فرهنگ فولک لوریک ایران است که شامل؛ زیر بخش های متعددی از جمله بنا های فولک لوریک کشور می باشد، این بنا ها که بر گرفته از بخش های اصیل فرهنگ ایرانی است می توانند همگامی مثبتی را با بازاریابی گردشگری کشور در جذب گردشگران ایفا کنند.

یکی از انواع بنا های جالب و جذاب فولک لوریک ایرانی، بنای قهوه خانه ها می باشند. نخستین و قدیمی ترین قهوه خانه ایرانی در زمان شاه طهماسب صفوی در شهر قزوین شکل گرفت به مرور زمان این بنا های زیبای ایرانی در زمان شاه عباس صفوی در اصفهان گسترش یافت، در دوره حکومت قاجار ها بر ایران به خصوص در زمان سلطنت ناصر الدین شاه، قهوه خانه های متعددی در تهران ساخته شد. قهوه خانه ها همان گونه که از نامشان پیداست برای ایرانیان محلی برای نوشیدن قهوه بوده اند، با ورود چای به کشور کاربری این بناهای فولک لوریک تغییر پیدا کرد و این مکان ها به محلی برای نوشیدن چای و خوردن نهار و شام تبدیل شدند. قهوه خانه های ایرانی مکانی برای نشر اخبار، شاهنامه خوانی، غزل خوانی و مشاعره نیز بوده است.

رونق بازاریابی در قهوه خانه های ایرانی

قهوه خانه های فولک لوریک ایرانی در طول ۴۰۰ سال که از پیدایش آن ها می گذرد همواره توانسته اند توجه گردشگران زیادی را به سمت خود جلب کنند. معماری خیره کننده این بنا های زیبا، تاثیر بسیار زیادی در جذب گردشگران دارند. فضای سرپوشیده ی این گونه بنا ها که کم و بیش به حمام های ایرانی شباهت دارد با طاق های گنبدی زیبا و اصیل، ستون های سنگی و آجری، سکو ها، دهانه های قوسی و جناقی برای هر گردشگری حتی خود ایرانیان نمایی از تمام خاطراتی است که شکوه زندگی زبیای مردم کشور را به تصویر می کشد.

قهوه خانه های ایرانی مانند یک موزه هستند که اشیا متعددی را در خود جای می دهند از جمله

  • سماور های زیبا
  • قوری و نعلبکی های چینی ایرانی با گل های سرخ فریبنده
  • استکان های کمر باریک ساخت کشور
  • دیوار کوب ها
  • آویز های سنتی و
  • شمایل ائمه همگی مانند اشیا یک موزه چشم های هر گردشگری را با برقی از تحسین همراه می کند.

این بنا های فولک لوریک ایرانی در گذشته در چند طبقه بندی قرار می گرفتند؛

  • قهوه خانه های شهری
  • قهوه خانه های میان شهری
  • قهوه خانه های درباری و اشراف
  • قهوه خانه های دوره گرد و سیار

با شکل گیری قهوه خانه ها در ایران گذراندن اوقات فراغت مردم کشور تغییر کرد، قهوه خانه ها در گذشته محلی برای تفریح نیز محسوب می شدند، قهوه خانه های فولک لوریک ایرانی طی چند دهه گذشته با ورود فرهنگ غربی به کشور و شکل گیری ساندویچ فروشی ها و کافی شاپ ها رونق گذشته خود را از دست داند اما، قهوه خانه های قدیمی بسیاری در ایران وجود دارند که علاوه بر محلی برای نشستن و نوشیدن چای، صبحانه، نهار و شام به مکانی تاریخی تبدیل شده اند که، هنوز توانسته اند در همهمه و شلوغی شهر های کشور گردشگران را به سفری کوتاه در تاریخ ایران ترغیب کنند. چند مورد از این قهوه خانه ها در تهران هنوز فعالیت می کنند که با بازسازی بافت سنتی خود امروزه به محلی برای گردهمایی افراد و جذب گردشگران داخلی و خارجی بدل شده اند.

این قهوه خانه های زیبا با معماری چوب، سنگ و کاه گل، عکس هایی از شمایل حضرت علی و پهلوانان باستانی ایران، گلدان های سنتی کشور و دیزی های خوشمزه ایرانی توانسته اند نقش هر چند کوچکی را در برابر بسیاری از جاذبه های مدرن شهری در جذب گردشگران ایفا کنند.

قهوه خانه تنها نمونه ایی از بنا های فولک لوریک ایرانی هستند که این توانایی را دارند تا با بازاریابی گردشگری کشور پیوندی عمیق و ریشه داری ایجاد کنند، این بنا ها علاوه بر جذب گردشگران خارجی برای بسیاری از گردشگران داخلی نیز بسیار جالب می باشند. بازاریابی گردشگری کشور می تواند با بهره بردن از وجود چنین بنا های زیبایی در کشور تحولی فوق العاده را در جذب گردشگران ایفا کند. بنا هایی که بر گرفته شده از زندگی و فرهنگ فولک لوریک ایران است و در دنیای مدرن امروزی با جاذبه های مصنوعی گردشگری توان بالقوه زیادی را در احیا مجدد بازاریابی گردشگری ایران با توجه به واقعیت های منحصر به فرد فرهنگی را دارا می باشند.

عناصر کلیدی در تدوین استراتژی بازاریابی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

عناصر کلیدی در تدوین استراتژی بازاریابی

همان طور که در جلسه های قبل بیان شد، تدوین و اجرای مناسب استراتژی می تواند سازمان را در محیط رقابتی حفظ نموده و سبب می شود علاوه بر رقابت و کسب مزیت های رقابتی  استراتژی شرکت بتواند به فرصت های خوبی دست یابد و به عبارتی از آب گل آلود در این فضای به شدت رقابتی و متغیر ماهی بگیرد. در این جلسه می خواهیم به عناصر کلیدی در تدوین و اجرای استراتژی بپردازیم.

مدیریت ارشد در استراتژی:

در هر سازمان اولین و مهمترین عامل برای تدوین و اجرای استراتژی، مدیریت ارشد سازمان است. اگر مدیریت ارشد از تدوین و اجرای استراتژی در سازمان حمایت کند مشکل های مربوط به هزینه های تدوین و اجرا، مقاومت کارکنان در برابر استراتژی جدید و بسیاری از مسائلی از این دست حل خواهد شد، زیرا مدیریت ارشد در استراتژی با قدرت اختیاری که دارد می تواند استراتژی را در سطح سازمان به کار انداخته و در حقیقت تحول های اساسی سازمان از این بخش نشات خواهد گرفت.

ترجمه استراتژی به اصطلاحات عملیاتی:

بسیاری از افراد در یک سازمان( کارکنان، مدیران وظیفه ای…) و حتی گاهی مدیریت ارشد سازمان از مباحث استراتژیک، آگاهی و اطلاع جامعی ندارند و آن را درک نکرده اند. به همین منظور باید مشاور یا فردی در تیم تدوین استراتژی حضور داشته باشد که بتواند اهمیت و ضرورت کار و سپس فرآیند ها را به افراد توضیح دهد تا آن ها در عمل بتوانند استراتژی را در فرآیند ها لحاظ کنند. در غیر این صورت پس از صرف هزینه های گزاف، استراتژی روی اوراق باقی خواهد ماند و دردی از سازمان دوا نخواهد شد. استراتژی باید در تمام سطوح سازمانی رخنه کند.

تبدیل استراتژی به کار هر روز هرکس:

در این بخش باید مراحل انجام فرآیند ها کاملا توسط تیم تدوین استراتژی بررسی گردد و به کارکنان گوشزد شود که فرآیندی اشتباه طی نشود و دقیقا با شرح وظایفی که برای آنان مشخص شده پیش برود. این اقدامات می تواند از طریق تهیه بروشورهای کوچک و توزیع آن بین کارکنان، رفع موانع اجرای فرآیند های داخلی با درخواست از کارکنان و… صورت گیرد.

تبدیل استراتژی به فرآیندی مستمر و ایجاد همدردی و اتحاد سازمانی در راستای همسویی سازمان با استراتژی ها:

در این بخش باید پیگیری شود که فرآیند ها دائما و پیوسته اجرا شده باشد و به قول معروف کسی از زیر کار در نرود. در حقیقت اگر در این بخش همدلی سازمانی بین کارکنان و مدیریت ایجاد شود و برای همه مشخص شود که اهداف سازمانی منافاتی با اهداف شخصی آن ها ندارد و حتی این دو می توانند در یک راستا باشند کارکنان خود رفتار شهروندی نسبت به سازمان پیدا می کنند، و در نهایت بهره وری و اثربخشی استراتژیک اتفاق خواهد افتاد.
به عنوان نمونه به شرکت موبیل و رشد آن در مناظر مختلف توجه فرمایید:
منظر مالی:
افزایش سرمایه از ۶% به ۱۶%.
تبدیل شدن از رتبه آخر در سال ۱۹۹۳ به رتبه اول در طی ۴ سال متوالی ۱۹۹۵ الی ۱۹۹۸.
بهبود گردش نقدی از ۵۰۰ میلیون دلار در سال به ۷۰۰ میلیون دلار.
کاهش هزینه های اقتصادی به میزان ۲۰%.
رشد حجم فعالیت ۲ تا ۲.۵ % بیش از صنعت.
منظر مشتری:
بهبود مستمر رضایت مشتری برای ۳ سال متوالی.
منظر داخلی:
افزایش نوآوری در محصول.
بهبود مستمر کیفیت برای ۴ سال متوالی و بهبود مستمر سفارشات بی نقص.
۷۰% کاهش در ضایعات استحصال.
افزایش ایمنی در محیط کار و ۶۳% کاهش در تعداد حوادث کاری.
منظر یادگیری و رشد:
افزایش آگاهی استراتژیک کارکنان نسبت به استراتژی از ۲۰% به ۸۰%.

منبع:
رابرت اس. کاپلان؛ دیوید پی. نورتون( ترجمه پرویز بختیاری)، سازمان استر اتژی محور، سازمان مدیریت صنعتی.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

بزرگترین اشتباه های فروش (قسمت دوم)

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

کتاب بر هم زدن معامله ی فروش ((KILLING THE SALE همانطور که در قسمت قبلی توضیح دادیم، تان دانکن ده اشتباه بزرگ را در هنگام فروش توسط فروشنده توضیح می دهد. این کتاب توسط محمد ابراهیم گوهریان و مریم میرجمالی به فارسی ترجمه شده است.

تکیه کردن بر محرک های خارجی در فروش :

«تکیه کردن بر محرک های خارجی در فروش » در اصطلاح استفاده کردن از محرک های بیرونی است. نظیر:

  • کتاب های موفقیت
  • نوارها
  • فیلم های ویدئویی
  • سمینارها و

 محرک هایی از این قبیل تا انرژی بگیرید و اشتیاق خود را برای فروش حفظ کنید.

بزرگ ترین اشتباه های فروش

ارتکاب این اشتباه مانند این است که شکلات بزرگی بخورید تا در طول هفته انرژی داشته باشید. تا زمانی که قند در رگ های شما جریان دارد، انرژی دارید اما کم کم این انرژی تحلیل می رود و خیلی زود به حالت اول بر می گردید؛ یعنی خسته، گرسنه و بی انرژی می شوید. در مورد فروش هم چنین است. تنها تفاوت این است که شکلات خوردنی است و نام و نشان دارد.

شما انگیزه ی اصلی خود را در فروش نمی توانید نادیده بگیرید و فقط برای حفظ آن انگیزه به «تکیه کردن به محرک های خارجی» پناه می ببرید. در این صورت اشتیاق شما برای فروش به حالت های روحی شما بستگی پیدا می کند؛ به این که در آن روز یا در لحظه فروش چه حسی دارید. این امر حفظ نیروی حرکت را بسیار دشوار می کند. تلاش برای حفظ انرژی فروش بدون توجه به انگیزه اصلی آن مانند این است که فقط با تکیه بر نفس خود، بدون خوردن آب و غذا بخواهید در دوی ماراتن شرکت کنید.

مهم نیست زمانی که صدای شلیک تیر شروع مسابقه نواخته می شود، میزان آدرنالین ترشح شده در بدن شما چقدر است؟ اگر مواد غذایی به بدن نرسد هر چقدر هم که نفس خوبی داشته باشید، انرژی لازم برای دویدن به ماهیچه های شما نمی رسد و سرانجام از حال می روید.

کار موقت              نداشتن انگیزه

کار دائم        داشتن انگیزه

شوق و اشتیاق شما به فروش (به عنوان یک فروشنده) تا حد زیادی به انگیزه ی شما بستگی دارد؛ به این دلیل که انگیزه باعث حرکت می شود. محرک های بیرونی (کتاب ها، نوارها، سمینارها و …) مانند فعال کننده ایی عمل می کنند که به انگیزه ی فعلی شما ضربه می زنند تا کاری دائم و با انگیزه را آغاز کنید. شاید شما هم این را تجربه کرده باشید.

انگیزه های واقعی خود را در فروش کشف کنید:

خلاصه این که شوق و اشتیاق دائمی در فروش زمانی آغاز می شود که به انگیزه اصلی خود از این کار پی ببرید. متاسفانه در این مرحله است که بیشتر فروشندگان اشتباه می کنند یا به انگیزه ی اصلی خود از فروش پی نمی برند و یا انگیزه ی خود را پول و کسب درآمد می دانند. این اشتباه ها باعث ایجاد فراز و نشیب هایی در کسب و کار و همچنین رنجش مشتریان می شود.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر مشتریان شما ذهنتان را در هنگام انجام معامله می توانستند بخوانند و به افکارتان پی ببرند، چه اتفاقی می افتاد؟ آیا در این صورت باز هم تمایل داشتند از شما خرید کنند؟ آیا به شما اعتماد می کردند؟ یا این که به سرعت از مغازه ی شما بیرون می رفتند اگر چیزی وجود داشت که انگیزه ی واقعی فروشندگان را از فروش نشان می داد و به مشتریان این امکان را می داد که افکار آن ها را بخوانند، به راستی بعضی از فروشندگان از این موضوع خوشحال می شدند اما، برای بسیاری از فروشندگان نیز، آشکار شدن افکارشان وحشت آور است.

اگر شما به جهت حفظ شوق و اشتیاق خود برای فروش به چیز هایی از این قبیل متکی هستید؛ اگر برای پشت سرگذاشتن موقعیت های سخت این حرفه، مرتب نتیجه و پاداش کار خود را به خود گوشزد می کنید؛ اگر بدون توجه به دلیل فروش، در درجه ی اول برای حفظ انگیزه ی فروش خود فقط به دنبال کارهای انگیزشی هستید؛ به «تکیه کردن بر محرک های خارجی» دچار شده اید و قبل از آن که دیر شود، این وضع را باید تغییر دهید.

در فروش واقع بین باشید:

بیشتر فروشندگان نمی دانند که عامل اصلی حفظ انگیزه ی فروش در درون آن هاست نه در آخرین و بهترین کالاهای انگیزشی. هنگامی که انگیزه ی اصلی شما از فروش مشخص باشد، راه برای رسیدن به موفقیت نیز مشخص می شود و غیر از این هیچ راه دیگری وجود ندارد.

به این مثال توجه کنید:

من سخنران هستم و به دیگران انگیزه می دهم. این کار را برای گذران زندگی ام انجام می دهم. بنابراین به نفع من است که به مردم انگیزه بدهم.اما تا زمانی که به انگیزه ی واقعی خود از فروش پی نبرید، هر کاری کنید، فقط یک ترغیب کننده ی کوتاه مدت برای شما محسوب می شود و در نهایت برای ادامه دادن، به چیز دیگری نیاز دارید.

به مثال دیگری توجه کنید:

من در سن هشتاد سالگی احساس شادی و موفقیت می کنم. هنوز هم مانند سنین سی سالگی، پر شور و حرارت هستم. ایجاد تغییر در زندگی شما و زندگی خانواده ام باعث خوشحالی و رضایت من می شود.

پی بردن به انگیزه ی اصلی برای زندگی کردن به طور دقیق همان چیزی است که به آن نیاز دارید تا علاقه ی شما برای ادامه ی فروش برانگیخته شود. باید به دقت بررسی کنید و ببینید چه چیزی باعث می شود می شود که فروشنده باشید. سپس باید انگیزه های اصلی خود را به معادله تان برای موفقیت اضافه کنید. در این صورت در مسیر درستی به سمت شغلی دائمی و رضایتبخش در حرفه ی فروش قدم گذارده اید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

استراتژی بازاریابی شرکت لنوو lenovo

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

استراتژی بازاریابی شرکت لنوو lenovo

در ۲۶ مارس ۲۰۰۴ شرکت لنوو یک توافق نامه ایی را با کمیته بین المللی المپیک جهت همکاری در سطوح بالا امضا کرد. شرکت لنوو اولین شرکت چینی ایی بود که به این مهم  دست یافت. ورزش یک پیشینه قدیمی و  طولانی دارد اما، تا آن زمان از این پیشینه طولانی به عنوان وسیله جهت بازاریابی مدرن استفاده نشده بود. هدف شرکت لنوو از تجزیه و تحلیل بازاریابی این بود که، بازاریابی بوسیله ورزش صورت گیرد و شرکت لنوو به عنوان متولی این کار قرار گرفت.

شرکت لنوو انتظار داشت تا تعدادی استراتژی بازاریابی ورزشی از این روش پیدا کند و به شرکت ها در جهت استفاده از ورزش به عنوان یک فرصت فوق العاده  برای سیستم های بازاریابی استاندارد راهنمایی دهد و راه ورود به بازارهای جهانی را، در این روش برای شرکت های چینی هموار سازد.

بازاریابی ورزشی با افزایش سرمایه گذاری می توانست باعث افزایش تولید و نهایتا افزایش فروش شود، در نتیجه هماهنگی پیوسته بازاریابی ها وعملکرد بر پایه شرایط درست می توانست باعث موفقیت شود. اقتصاد بوسیله پیشرفت های تکنولوژی متحول شده بود و شرکت لنوو به عنوان بزرگترین شرکت در زمینه کامپیوتری  فعالیت خود را در المپیک چین آغاز کرد. اسپانسر های بزرگ باید تولیدات خوب خود را در المپیک ارائه می دادند این یعنی این که شرکت لنوو باید یک سری از استراتژی هایی را برای بازاریابی ورزشی داشته باشد و از آنجایی که بازاریابی ورزشی نیروی محرک شرکت لنوو بود پس المپیک توانست باعث رونق برند لنوو شود. لنوو بهترین محصولات را برای المپیک فراهم کرده بود که دارای ضمانت نامه های قدرتمند بودند  بنابراین بازاریابی ورزشی یکی از مهمترین فرآیند های پیشرفت  لنوو بود.

  • استراتژی بازاریابی شرکت لنوو

استراتژی بازاریابی شرکت لنوو این فرضیه را توصیف می کرد که آن ها تکنولوژی المپیک و فرهنگ المپیک هستند. تکنولوژی و فرهنگ المپیک دو بخش از اساسی ترین استراتژی های مهم المپیک  پکن بودند، به منظور دستیابی به این اهداف، شرکت لنوو یک سری  برنامه های پیشرفته برای بازاریابی در المپیک را اجرا کرد.

برای بازاریابی ورزشی و به منظور دستیابی به اهداف، شرکت لنوو باید یک نقشه راه ایجاد می کرد و از جزئیات بازاریابی ورزشی مطلع می شد. تکنولوژی  المپیک و فرهنگ های المپیک دو استراتژی شعار المپیک پکن بودند.تکنولوژی المپیک به این معنا بود که؛ اسپانسر اصلی المپیک باید تولیدات با کیفیت جهت ارائه در المپیک معرفی کند و تنها نام مشهور برند مهم نیست.

فرهنگ المپیک به این معنا بود که؛ بازاریابی ورزشی یک فرهنگ است و تاکید بر روی کسب و کار بازاریابی ورزش نباید فقط جهت فروش زیاد باشد بلکه هدف باید ایجاد فرهنگ مناسب و ورزش برای مشتری ها و در نهایت ایجاد اشتیاق در مردم باشد.

بازاریابی ورزشی برای شرکت ها از جهت اینکه ورزش یک فعالیت دینامیکی و با سلامت افراد درگیر است و فرهنگ مناطق را نیز در بر می گیرد می تواند در جهت افزایش محبوبیت برند و نام تجاری شرکت نقش به سزایی داشته با شد.با توجه به توضیحات و بحث های مطرح شده  باز هم هستند کسانی که ادعا می کنند؛ شرکت لنوو صلاحیت اسپانسری المپیک را نداشت و ارزش آن به اندازه ای نبود که اسپانسر المپیک شود.

به هر حال ارزش شرکت لنوو از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ از ۳۰۷۰۰۰۰۰۰۰۰ یوان به۶۰۷۰۰۰۰۰۰۰۰  یوان افزایش پیدا کرده  بود. شهرت نام تجاری برند لنوو توانست  از ۵۳ درصد به ۶۲ درصد برسد و فروش خالص آن نیز ۴ درصد افزایش یافت. تجربه موفقیت آمیز پایان المپیک ۲۰۰۸ شرکت لنوو، با ارائه خدمات نوین و با کیفیت، که برنده شدن نشان خدمات طلایی المپیک را در پی داشت منجر به افزایش خدمات رسانی این شرکت شد به طوری که این شرکت توانست به اوج پیشرفت و ترقی برسد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

استراتژی بازاریابی تویوتا در بازار جهانی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

استراتژی بازاریابی تویوتا در بازار جهانی

تویوتا موفق ترین برند خودرو سازی در بازار ژاپن  و همچنین در بازار جهانی است، این امر باعث شده تا این شرکت خواهان ساختن تولیداتی با بالاترین  کیفیت باشد. تویوتا به این موضوع عقیده دارد که نداری بهتر از این است که داشته باشی و نتوانی پیشرفت کنی .بنابر این به صورت پایدار در کوشش هست که کیفیت کار را در انجام هر قسمتی که می تواند بالا ببرد. این گرایش و یا این تلاش می تواند در یک لغت به معنای کایزن خلاصه شود به این معنی که رشد و پیشرفت کاری کلید و کلمه اصلی برای راهنمایی شدن به سمت اوج و کمال می باشد.      

کارخانه موتور سازی تویوتا (تی ام سی) یک شرکت چند ملیتی است که در ضمینه تولیدات ماشین، کامیون، اتوبوس و همین طور ربات ها کار می کند، فعالیت این شرکت توسط برج نظارت یا مرکز مدیریت در شهر تویوتا سیتی کنترل می شود. تویوتا بزرگترین کارخانه ماشین سازی و دومین کارخانه بزرگ  تولیدات  در آسیا می باشد.

تویوتا یکی از سه شرکت  آسیایی مثل هوندا و نیسان است که در زمینه تولیدات ماشین با آمریکا رقابت می کند و همچنین این شرکت ها ارائه دهنده خدماتی مالی نیز هستند. خدمات مالی تویوتا در زمینه های مختلفی فعالیت می کند، تولیدات فروخته می شوند اما، زیر نظر اسم های تویوتا ساین و لکسوس.

اکثریت سهام تویوتا به اسم دایهاتسو و هینو می باشد و همین طور ۸.۷% از کاخانه فیوجی وکارخانه خودروسازی سوبارو  را دارا می باشد. درسال ۲۰۰۵ کارخانه تویوتا و همین طور دایهاتسو ۸.۵۴  میلیون دستگاه نقلیه فروختند تقریبا ۵۰۰ هزار کمتر از جنرال موتور در سال، در جولای ۲۰۰۶ بیشترین فروش برای فورد بود.

تویوتا در امریکا دارای سهم فروش قابل توجهی می باشد، همینطور در اروپا و آفریقا و استرالیا جزو لیدر ها می باشد.

تویوتا دارای کارخانه های زیادی در دنیا است که هر کدام از این کارخانه ها کار تولید و سوار کردن قطعات را در ناحیه های مختلف انجام می دهند از جمله کارخانه های مونتاژ در ژاپن، آمریکا، استرالیا، کانادا، اندونزی، لهستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، بریتانیا، فرانسه، برزیل پاکستان، هند، آرژانتین، جمهوری چک، مکزیک، مالزی، تایلند، چین و ونزوئلا هستند.

اولین تولید تویوتا درسال ۱۹۵۹ و  خارج از ژاپن در کشور برزیل(سائوپائولو ) بود که یک خودرو لندکروزر به اسم اف جی ۲۵۱ ساخته شد.

بازار تویوتا در اروپا:

سرمایه گزاران ژاپنی همواره برای ورود به بازار های اروپا تلاش می کنند، به عبارتی سرمایه گذران ژاپنی برای رسیدن به هدف والا و تبدیل شدن به یک لیدر بزرگ بازار جهانی تلاش می کنند.

تویوتا دومین شرکت خودرو سازی در جهان  و دارای هشت کارخانه به اسم قاره کهن می باشد که در بریتانیا، فرانسه، لهستان، ترکیه و چک با ۵۵ هزار کارمند فعالیت می کند تمام  کارخانه ها با کنترل یک سیستم توزیع  و تحقیق و توسعه در مرکز کشور بلژیک به اسم زاویتم کار می کنند. هر قسمت از کنترل دارای عملیات منحصر به فرد خود است که باعث شده کارخانه ها سالیانه به سود های میلیون یورویی برسند که این عملکرد ها براساس قرارداد های تعیین شده و ساخته شده کار می کنند. تمام این کارها باعث به وجود آمدن زنجیره ای از پژوهش ها و پیشرفت ها و گسترش در کار بر اساس استاندارد ایمن شده است.

در اروپا در سال ۲۰۰۳ شرکت تویوتا در سه برند متعلق به این شرکت در بازار سهام رکوردی جدید به اندازه  ۴.۴ درصد داشت، درسال ۲۰۰۴،  ۱۷ واحد تولید خودرو حدود ۱.۳ میلیون وسیله نقلیه تولید کردند که این کار باعث به وجود آمدن شغل برای ۲۰۰ هزار کارمند جدید شد. سرمایه گزاران ژاپنی پس از مدتی شروع به سرمایه گزاری در روسیه کردند، در سال ۲۰۰۵ تویوتا شروع به ساخت تویوتا کمری در نزدیکی شهر سن پتزبورگ کرد، این سرمایه گزاری شروعی بود به سمت شرق و پایین آوردن هزینه های تولید و نزدیک شدن به بازار های قابل انعطاف بود.

بازار تویوتا در امریکا:

فعالیت های تجاری در آمریکا برای خودرو سازان ژاپنی بسیار سود آور بوده است اگرچه در دهه ۱۹۸۰ برند های آسیایی صد درصد  مهم بودند. در سال ۱۹۹۳ تعداد کارخانه های موجود در آمریکا ۱۱ عدد بوده است و  تویوتا توانست رشد خود را از ۱۵.۳ به ۲۰.۶ تا سال ۲۰۰۴ برساند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!