Skip to main content

۱۱ راز بازاریابی از بزرگان بازاریابی دنیا

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی روش های گوناگونی دارد. آنچه کسب و کار را موفق می کند، فرآیندهای قابل تکرار و مقیاس پذیر است. نگرش مناسب برای جذب توجه مشتری و تبلیغ برند در پدید آوردن یک کمپانی پایدار و سودآور اصل انکارناپذیری است.یازده بازاریاب با استعداد بهترین ترفندها، استراتژی ها و توصیه های خود را برای رشد کسب و کارها با ما به اشتراک گذاشته اند.

۱. جیمز ماهون: کشف خواسته های مردم

مشتری دائم شما را متعجب می کنند اما آنها تنها افرادی نیستند که باید در نظر گرفته شوند.

جیمز ماهون، گزارشگر تلویزیون CBS و مشاور بازاریابی پیشنهاد می کند: «به کسانی که مشتریان پایه شما نیستند بی توجهی نکنید. این افراد معمولا بیشترین درس را به شما می دهند.»

کمپانی ها با گسترش محدوده تحقیق در مورد مشتریان معمولا فرصت های جدیدی کشف می کنند.

۲. پیپ لاجا: بهینه سازی نرخ تبدیل پول

پیپ لاجا، بنیانگذار «ConversionXL»، می گوید فرآیند، از هر تاکتیکی مهم تر است. «اگر فقط بر تاکتیک ها تمرکز دارید، در اشتباهید؛ سعی کنید بر فرآیند بهینه سازی نرخ تبدیل تمرکز کنید. این کار نیاز به تحقیق عمیق و آزمایش های بسیار دارد.»

فرضیه ها و نظریه ها باید دائم مورد چالش قرار بگیرند. لاجا ادامه می دهد: «مهمترین نکته در بهینه سازی نرخ تبدیل پیدا کردن مسائل اصلی است. اگر نمی دانید با تغییر عناصر مختلف در وب سایت تان چه تغییراتی به وجود می آید، وقت خود را تلف کرده اید.»

۳. نوح کاگن: تبدیل مخاطبان ایمیلی به مشترکین

نوح کاگن، بنیانگذار SumoMe، می گوید: «با مخاطبان خود مطالب جالب و مرتبط به اشتراک بگذارید تا اعتماد و وفاداری آنها را به دست آورید.»

برای اطمینان از این که مشتریان ایمیل شما را باز خواهند کرد از این پنج عنصر استفاده کنید:

۴. مایک آلتون: فعالیت مثبت و اثرگذار در لینکداین

شبکه های اجتماعی کمی شلوغ شده اند. اگر افرادی را دنبال کنید که محتوای با مفهوم و مفید به اشتراک می گذارند می توانید از دیدن پیام های غیر ضروری جلوگیری کنید.

مایک آلتون، نویسنده سایتی در مورد شبکه های اجتماعی، می گوید: «بهترین توصیه من برای اعضای لینکداین این است که در انتخاب افرادی که دنبال می کنید دقت کنید. در استفاده از این شبکه باید بسیار محتاط باشید.»

در لینکداین، برخلاف فیس بوک، کسانی را دنبال کنید که نمی شناسید تا ارتباطات جدیدی را آغاز کنید. از این طریق هر بار که وارد لینکداین می شوید، به جای دیدن پست های تکراری که احتمالا در فیس بوک دیده اید، یک مبادله اطلاعاتی پر ثمر وجود خواهد داشت که همیشه برای دیدن آن اشتیاق خواهید داشت.

۵. برایان آیزنبرگ: اهمیت روابط با افراد تاثیرگذار

بازاریاب های باهوش، به جای تلف کرن ساعت ها و روزها برای جذب مخاطب، از نفوذ و قدرت دیگران به نفع خود بهره می برند. افراد تاثیرگذاری در شبکه های اجتماعی هستند که نیم میلیون فالوئر و ۲۰۰ هزار دنبال کنند ه در Pinterest دارند و سال هاست که به جمع آوری طرفدار می پردازند. آنها تمام دشواری های جذب مخاطب را انجام داده اند و تنها کاری که شما باید بکنید، برقراری ارتباط با این نوع افرباد یا شرکت هاست اما به یاد داشته باشید این گونه بازاریابی (Influencer Marketing) یک معامله تراکنشی نیست بلکه رابطه ادامه دار است. برایان آیزنبرگ نویسنده و بنیانگذار و مدیر بازاریابی IdealSport می گوید: «اگر به چنین بازاریابی علاقه دارید، باید وقت کافی برای شناختن این افراد و اهداف شان بگذارید.»

۶. دارمش شا: بازاریابی درون سو (Inbound Marketing) نیاز به محتوا

برندها در همه جای دنیا به محتوا علاقمند هستند و این علاقه، علاقه ای کاملا منطقی است. کسب و کارهایی که به دنبال فروش محصولات و خدمات خود هستند پول های زیادی را برای تبلیغاتی خرج می کنند که هرگز دیده نمی شود. در واقع باید کسب و کارها بودجه بازاریابی خود را هوشمندانه مدیریت کنند. دارمش شا، مدیر بازاریابی HubSpot و بنیانگذار Inbounding می گوید: «اولین کاری که باید انجام شود ایجاد محتوا در روزهای ابتدایی شروع کسب و کار است.»

دارمش شا به این دو دلیل محتوا را در رأس اولویت ها قرار می دهد: اول، بازاریابی فقط به معنای پیدا کردن مشتری برای محصولی که تولید کرده اید نیست. در واقع اطلاع داشتن در مورد بازار کارتان نیز بسیار مهم است. دوم، بازاریابی درون سو زمان بر است و نیاز به سرمایه گذاری بلندمدت دارد؛ بنابراین هر چه شما زودتر شروع کنید، برای تان بهتر خواهد بود.

۷. الکس اتینگر: تمرکز تبلیغات بومی بیش از فروش روی تعهد به مشتری است

طبق پیش بینی eMarketer هزینه تبلیغات بومی آمریکا از ۳.۲ میلیارد در سال ۲۰۱۴ به ۸.۸ میلیارد دلار در ۲۰۱۸ خواهد رسید. الکس اتینگر مدیر تبلیغات شرکت ContentClick پیشنهاد می کند: «دست از خودخواهی بردارید و اعتماد مشتری را جلب کنید تا به شما متعهد شود. بسیاری از برندها بیش از حد بر چیزهایی متمرکز می شوند که می خواهند عرضه کنند (کوپن، پیشنهادهای ویژه و …) و این مسئله آنها را از درگیری و ارتباط دو طرفه با مشتریان دور می کند.»

۸. آرجن دِو آرورا: ایجاد هدف جدید، تقسیم بندی و سنجش

آرجن دِو آرورا، رئیس شرکت Retargeter و بنیانگذار Immediately می گوید: «برندها باید تبلیغات شان را بخش بندی و هدف گذاری کنند. راز موفقیت در این کار ایجاد چند کمپین بر اساس قسمت های منحصر به فرد وب سایت های این برندهاست.»

هر مشتری مسیر خرید متفاوتی را طی می کند. در تبلیغات از ایده بازاریابی جامع دوری کنید و سعی کنید تبلیغات متفاوت و مبتکرانه ای داشته باشید.

۹. موری نیولندز: با نشریه های همفکر مشارکت کنید

نکته ای که در مورد عصر دیجیتال دوست دارم، در دسترس بودن دانش حرفه ای است. اگر بخواهم چیزی از ریچارد براتسون بیاموزم، ستون او را در مجله آنترپرونر می خوانم. بسیاری از متخصصان به این نشریه ها کمک می کنند و از این راه در مقابل مخاطبان شان قرار می گیرند.

موری نیولندز، بنیانگذار سایت due.com، در مورد تهیه محتوای مدیریت پیشنهاد می کند: «نشریه هایی که بازار شما را تحت تاثیر قرار می دهند، پیدا کنید و با آنها همکاری کنید. با ایده های بزرگ و محتوای مناسب، خود را به عنوان یک مدیر معرفی کنید. در مورد تمام صنعت کاری تان مقاله بنویسید نه فقط در مورد علاقه مندی های خودتان.

۱۰. الکس دبلوف: استفاده از ویدئوهای کنشگرایانه

الک سدبلوف، مدیر بخش تبلیغات ویدئویی شرکت Virool، به کارآفرینان می گوید: «ویدئو را به عنوان قسمتی از فرآیند انگیزشی ببینید نه بر اساس بازخوردی که دریافت می کند. هنگامی که مخاطبان درست خود را بیابید، آنها به نفع شما عمل خواهند کرد و ویدئوها بیشتر و بیشتر به جریان می افتند.»

دبلوف در مورد استراتژیک بودن ارسال ویدئوها می گوید: «ما معمولا به مشتریانمان می گوییم که قبل از توزیع گسترده ویدئو، آن را میان مخاطبان نزدیکتر خود به آزمایش بگذارند. برای مثال، سه کلیپ ویدئویی کوتاه در اینستاگرام ارسال کنید و ببینید کدام یک بیشترین لایک را می گیرند. این راهی بی دردسر و ارزان است که شما را قادر می سازد ویدئوهای خود را بهینه سازی کنید.»

۱۱. جورجیانا لودی: در وبینارها (سمینارهای اینترنتی) همه جانبه بودن را مد نظر قرار دهید

جورجیانا لودی معاون بازاریابی شرکت Unbounce می گوید هر مورد کوچکی نیاز به تفکر استراتژیک دارد. مسئله این نیست که خود سمینار کم اهمیت است (البته که نیست)، بلکه مسئله این است که در اغلب موارد فرصت های ناشی از این سمینارها دست کم گرفته می شود.»

شرکت کنندگان نه تنها تخصص و اعتبارشان را به همراه می آورند بلکه در حالت ایده آل مخاطبان جدیدی نیز برای شما خواهند یافت. دعوت های ایمیلی شما باید مردم را به ثبت نام ترغیب کند، حتی اگر نتوانند در خود سمینار حضور داشته باشند. صفحه ثبت نام شما نباید صفحه ای پیچیده و دشوار باشد و دکمه های به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی پس از انجام ثبت نام برای آنها نمایش داده شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

اعتماد سازی در شبکه های اجتماعی و افزایش فروش

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

امروزه تعاملات شبکه‌های اجتماعی عنصر اصلی موفقیت در فرآیندبازاریابی کسب و کارها است. از سوی دیگر با رشد میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و امکان پوشش خبری ۲۴ ساعته از طریق این شبکه‌ها، جلب توجه مخاطب از طریق تقویت قدرت ارتباط اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از عوامل مهم شکست یا موفقیت یک کسب و کار باشد.و آگاهی از عادات و علاقه‌مندی مردم و افزایش تعاملات شبکه‌های اجتماعی یک برند با مخاطبان خود می‌تواند علاوه بر افزایش فروش سبب اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی شده و فرصت انجام معاملات بیشتری را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد. در این مطلب ایده‌هایی را که سبب اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی شده و میزان فروش را در عصر ارتباطات تحت تاثیر قرار می‌دهند، گردآوری کرده‌ایم.

روش‌هایی برای اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی و افزایش فروش:

به اشتراک‌گذاری اطلاعات

اقتصاد اطلاعاتی واقعیت غیر قابل چشم‌پوشی عصر حاضر است. اما آگاهی از این‌که چه اطلاعاتی باید به اشتراک گذاشته شوند، یک عنصر کلیدی در افزایش اعتبار برند است. به اشتراک‌گذاری اطلاعات مفید می‌تواند همدلی، اعتماد و اعتبار برای یک برند به همراه داشته باشد. زیرا اطلاعات قدرت تاثیرگذاری فوق‌العاده‌ای دارند. هر چند انتظار نمی‌رود که همه‌ی برندها اطلاعاتی را ارائه دهند، اما این کار می‌تواند منجر به اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی شده و در نهایت میزان فروش را افزایش دهند.

اعلام آمادگی برای ارائه‌ی مشاوره و راهنمایی

با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در عصر حاضر، بیشتر مردم تمایل دارند به صورت آنلاین به سوالات خود پاسخ دهند. از این رو لینک به صفحه‌ی اصلی سایت کسب و کار، ارائه‌ی مشاوره‌ی رایگان به صورت آنلاین و قرار دادن اطلاعات تماس برای پاسخگویی به سوالات مختلف در شبکه‌های اجتماعی تاثیر به سزایی در ایجاد اعتماد در مخاطبان خواهد داشت.

برقراری ارتباط با مخاطبان

در بسیاری از موارد تاثیر روانی یک جمله بسیار بیشتر از ارزش افزوده‌ای است که در ازای خرید یک محصول به مخاطب ارائه می‌شود. به عنوان مثال پاسخ به کامنت‌های مخاطبان و تشکر از همراهی آن‌ها هر چند ممکن است بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما تاثیر زیادی در اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی کسب و کار و افزایش فروش خواهد داشت.

ایجاد ارتباط مودبانه و با اعتماد به نفس کامل

در بسیاری از موارد کسب و کارها هنگام برقراری ارتباط با مخاطبان نمی‌توانند تعادل لازم را برقرار کنند. نکته مهمی کهدر ارتباط با مخاطبان وجود دارد این است که در کنار داشتن اعتماد به نفس کامل از تکبر و سردی نیز پرهیز شود. با توجه به این‌که برقراری ارتباط در رسانه‌های اجتماعی به صورت مجازی است و نمی‌توان از لحن و زبان بدن برای جلب اعتماد مشتری استفاده کرد. بنابراین استفاده از کلمات و ایموجی‌های مناسب می‌تواند توجه و اعتماد مخاطب را به برند شما جلب کند. به یاد داشته باشید که لحن مناسب، صمیمیت و مودب بودن تاثیر به سزایی بر ذهن مخاطب دارد. بنابراین سعی کنید با تقویت کیفیت ارتباط با مخاطبان به پیشبرد استراتژی بازاریابی احساسی کسب و کار خود بپردازید. زیرا کیفیت برقراری ارتباط با مخاطبان با افزایش فروش رابطه مستقیم دارد.

منشن کردن و یا ذکر نام مشتری هنگام برقراری ارتباط

منشن کردن یا ذکر نام مشتری هنگام برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و فرآیند بازاریابی تاثیر روانی مثبتی بر روی ذهن او دارد. زیرا شخصی‌سازی پیام برای مشتری سبب ارسال یک پالس عاطفی مثبت می‌شود. همین امر نیز سبب شکل‌گیری تعاملات بیشتر و در مجموع فروش بیشتر خواهد شد.

ارتباط سازنده با سایر کسب و کارها

یک مدیر موفق با برقراری ارتباط موثر با سایر کسب و کارهای مرتبط از تخصص و تجارب آن‌ها نیز در جهت پیشبرد استراتژی‌های کسب و کار خود استفاده می‌کند. آگاهی از اطلاعات کسب و کارها، نتایج کمپین‌ها و بازخورد مخاطبان نقش موثری در اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی کسب و کارها دارد و به تبع آن میزان فروش محصولات نیز افزایش می‌یابد. بنابراین شبکه‌سازی یکی از مهمترین وظایف کسب و کارها در عصر بازاریابی دیجیتال است. اما این نکته را فراموش نکنید که حین ارتباط با صاحبان کسب و کارها شنونده خوبی باشید و سعی کنید بیشتر از تجربه‌ی کار تیمی آن‌ها استفاده کنید.

مسئولیت پذیری

مدیر شبکه‌های اجتماعی یا مدیر فروش تیم باید فرد مسئولیت‌پذیری باشد. دقت در کار، منظم بودن و روحیه‌ی کار تیمی از مهمترین ویژگی‌های یک مدیر موفق است. با توجه به این‌که مسئولیت ارتباط با مشتری و سایر اعضای تیم به عهده این فرد خواهد بود. بنابراین خوش‌اخلاقی و آرامش این فرد در ارتباط با مشتری یکی از عوامل مهم برای اعتمادسازی در شبکه‌های اجتماعی است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

چگونه با کمک بازاریابی گردشگری به بهبود اقتصاد کمک کنیم!

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریابی گردشگری صنعتی جدید است که در بسیاری از کشور ها در حال گسترش و رونق است. این نوع از بازاریابی به صنعت بدون دود هم شهرت دارد و توانسته است سود های سرشاری را نصیب کشور ها نماید.کشور ایران با توجه به منابغ غنی نفتی و گازی اقتصادی متکی بر این منابع را دارد. هر چند که رشد درآمدی ایران از این طریق همیشه با نوسان های شدید همراه بوده است. بازاریابی گردشگری بر پایه ی منابع فرهنگی و تاریخی ایران و حتی فراتر از آن منابع فولک لوریک ایرانی استوار است. این منابع می توانند بسیار بیش تر از منابع نفتی و گازی برای کشور ما سودده باشند کما این که امروزه کشوری مانند؛ ترکیه بخش اعظمی از درآمد خود را از طریق بازاریابی گردشگری کسب می کند در حالی که این کشور از نظر میراث فرهنگی و تاریخی در رتبه ی پایین تری از ایران در رده بندی جهانی قرار دارد.

مزیت های بازاریابی گردشگری برای اقتصاد

از مزیت های بازاریابی گردشگری در اقتصاد این است که این نوع بازاریابی کمتر تحت تاثیر نوسانات ارزی و پولی قرار می گیرد. اما اگر اقتصاد کشور تنها بر پایه نفت پیش رود تاثیر نوسانات ارزی بیشتر می تواند اقتصاد را با بحران های عظیم و لاینحل روبرو کند.

در بازاریابی گردشگری صدمه به محیط زیست بسیار کم تر است. در حالی که اگر اقتصاد کشور تنها بر پایه منابع نفتی و گازی پیش رود آلودگی های زیست محیطی نیز بر کشور تحمیل می شود که باید برای رفع آن ها هزینه کرد. اما در بازاریابی گردشگری این حالت بسیار کمتر است.

بازاریابی گردشگری با رشد شغل های جدید در جامعه می تواند اقتصاد را پر رونق تر نماید. مثلا استفاده از مترجمان برای تور هایی که مسافران خارجی دارند، رشد صنعت مهمانپذیری و هتل داری، توسعه ی حمل و نقل و استفاده از تکنولوژی های مدرن در این زمینه. این موارد تنها گوشه ایی از تاثیر بازاریابی گردشگری بر توسعه ی مشاغل در کشور و به طبع آن گسترش اقتصاد کشور است.

ایران با توجه به جایگاه خوبی که در زمینه ی منابع گردشگری دارد قابلیت های فراوانی در رشد این صنعت خواهد داشت که در نهایت می تواند با توسعه ی بازاریابی گردشگری، اقتصادی پایدارتر و با ثبات تر را تجربه نماید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

پیروزی در بازاریابی چریکی

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

حرف و سخن در مورد بازاریابی چریکی زیاد است و تمامی ندارد. در این نوشته می خواهم ۱۶ راز موفقیت در بازاریابی چریکی را از نظر جی کنراد لوینسون  که در کتاب بازاریابی چریکی به آن اشاره کرده است با هم مرور کنیم و البته نظر شخصی خودم را نیز با شما در میان خواهم گذاشت. این کتاب به فارسی هم ترجمه شده که توصیه می کنم حتما آن را به طور کامل مطالعه کنید.

بدون مقدمه چینی به سراغ این ۱۶ راز می رویم

۱. نسبت به برنامه بازاریابی خود تعهد داشته باشید

تعهد یعنی یک برنامه بازاریابی بنویسید و بعد از اینکه کاملا از درستی آن اطمینان حاصل کردید از موفقیت خود نا امید نشوید و به عمل به این برنامه پایبند بمانید، نتایج برنامه های بازاریابی گاهی چندین سال بعد خود را نشان می دهد. بنابراین اگر در ماه های اول نتیجه ای مشاهده نمیکنید تعهد خودتان را از دست ندهید.

۲. به برنامه بازاریابی خود مانند یک سرمایه گذاری نگاه کنید

بازاریابی مانند یک سرمایه گذاری با بازده دراز مدت است، انتظار جهش های ناگهانی در فروش را نداشته باشید، هر چند ممکن است جهش هایی را هم تجربه کنید.

۳. از ثبات برنامه تان مطمئن شوید

ثبات در رفتار و نوع پیام ها و عدم تغییر جزئیات و زمانبندی برنامه بازاریابی است. اگر ثبات داشته باشید مشتریان نیز بیشتر به شما اطمینان خواهند کرد.

۴. به مشتریان آینده اطمینان دهید

با ثبات و تعهد به سمت این بروید که مشتریان بالقوه با اطمینان تبدیل به مشتریان بالفعل شما شوند

۵.  برای حفظ تعهدات خود شکیبا باشید

شکیبایی یک مهارت روانی است که منجر به تعهد می شود. بنابراین صبور بودن را در خود تقویت کنید.

۶. دقت کنید که بازاریابی مجموعه ای از اسلحه هاست

تا می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید، هر مشتری نیاز به یک سلاح خاص دارد. ( مگه می خوایم با مشتری جنگ کنیم J)

۷. به یاد داشته باشید که سوددهی بعد از فروش اتفاق می افتد

این را به خاطر داشته باشید که فروش یک باره چندان مهم نیست، به دنبال فروش های بعد از فروش باشید.

۸. برای مشتریانتان مفید باشید

امکانات را فراهم کنید تا مشتری اذیت نشود، اینکه فقط از طریق تلفن می توان با شرکت شما تماس گرفت یک عیب است و برای کسانی که با ایمیل زاحت تر هستند مفید نیستید.

۹. در بازاریابی شگفتی ایجاد کنید

شگفت زده کردن موجب ماندگاری در ذهن ها می شود، یک هدیه یا تخفیف غیر منتظره ساده ترین نمونه است.

۱۰. موثر بودن ابزارهایتان را از طریق ارزیابی کنترل کنید

یک نمونه از ارزیابی این است که از مشتریانتان بپرسید که کی و کجا اولین بار با شرکت شما آشنا شده اند؟ این کار می تواند منجر به پیدا کردن بهترین ابزار تبلیغات شود. این ارزیابی را در مورد همه چیز باید انجام دهید.

۱۱. با مشتریانتان تشریک مساعی کنید

یعنی سعی کنید با آنها دائما تعامل داشته باشید و هیچ وقت آنها را فراموش نکنید. یکی از نمونه ها می تواند این باشد که اسم آنها را یاد بگیرید و از آنها در مورد محصولاتتان به صورت شفاهی نظر بخواهید.

۱۲. یاد بگرید که به دیگر کسب وکارها وابسته باشید و آنها را هم به خود وابسته کنید

راز این نکته در موثر تر بودن کار گروهی است، تا می توانید ارتباطات بیشتری با شرکای تجاری مانند تامین کنندگان، همکاران و … ایجاد کنید.

۱۳. در کاربرد اسلحه چریک ها مهارت پیدا کنید

اسلحه چریک های امروزی فناوری است، بازاریابی دیجیتالی را یاد بگیرید.

۱۴. رضایت مشتریان آینده را تامین کنید و آن را تا جایی که به فروش منجر شود ادامه دهید

جلب رضایت کسی را که هنوز از شما خرید نکرده کار آسانی نیست ولی از راه تبلیغات حرفه ای ممکن است، سعی کنید در تبلیغاتتان به مخاطبانتان بگویید که نیاز آنها را می دانید و می توانید کمکشان کنید.

۱۵. محتوا را بفروشید نه ظاهر و تزئینات را

مشتریان کنونی زیاد به ظاهر و زرق و برق کالا توجهی ندارند، ماهیت اصلی کالا و آنچه که واقعا کمکی به مشتری خواهد کرد مهم است.

 ۱۶. برنامه بازاریابی خود را دائما تقویت کنید

رقبای شما همیشه در حال قوی تر شدن هستند، پس برنامه بازاریابی شما هم باید قوی تر شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

بازاریاب باید هدف خود را بشناسد

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

بازاریاب باید هدف خود را بشناسد و هدفمند نیز فعالیت کند.

بازاریاب باید هدف خود را بشناسد و هدفمند نیز فعالیت کند. همیشه به عنوان یک بازاریاب قبل از شروع کارتان از خود سوال کنید که؛ برای چه کاری تلاش می کنید؟ اگر به این پرسش ساده جواب دهید می توانید متوجه شوید که آیا:

  • روش درستی را انتخاب کرده اید؟
  • یا خوب پیش رفته و موفق شده اید؟
  • تاکتیک خوبی انتخاب کرده اید؟
  • استراتژی را متناسب با هدف طراحی کرده اید؟
  • حتی می توانید بهتر متوجه شوید که کارتان تا به اینجا چه میزان اشتباه داشته است..

بعضی از بازاریاب ها گمان می کنند این کار، بیهوده یا بسیار ابتدایی است در حالی که اینگونه نیست! به عنوان یک بازاریاب بدون شک می دانید که تکنیک های بازاریابی با کنار یکدیگر قرار گرفتن نتیجه می دهد. اگر شما هدفتان ارتباط بیشتر با مشتری است پس قطعا باید برنامه هایی را که در راستای هدفتان است دنبال کنید. اما اگر بازاریاب هدفش مثلا اطلاع رسانی در ارتباط با محصول جدید شرکت باشد باید از روش هایی استفاده کند که در نهایت به جذب شرکای تجاری بیانجامد.

این هدف است که به فعالیت ها جهت می دهد در غیر اینصورت، تمام فعالیت ها حتی اگر با برنامه ریزی یا بودجه بندی های کلان نیز پیش رود نمی تواند به موفقیت ختم شود و مثل بادکنکی در هوا رها خواهد بود.

گاهی عدم اطلاع بازاریابان از اهداف به روشن نبودن هدف ها بر می گردد. در واقع زمانی که اهداف مبهم باشند درست مثل وقتی است که اصلا وجود ندارند! همیشه تلاش کنید اهداف روشنی را پایه ریزی کنید.

گاهی نیز عدم توافق بر روی اهداف سبب می شود که بازاریاب احساس کند هدفی وجود ندارد! در این مرحله هم باید سریع تر به توافق بین تیم های مختلف در ارتباط با اهداف عالی شرکت دست یابید.

تا زمانی که ندانید چه هدفی را دنبال می کنید؟ نمی توانید برای پرسش هایی که در ابتدای متن بیان کردیم جواب خوب و مناسب پیدا کنید. این بدان معناست که گویی تمام کار ها بیهوده بوده است. یک بازاریاب موفق قبل از هر کاری هدف خود را پی ریزی می کند!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

آموزش مدیریت ارتباط با مشتری ، در چهار گام

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

آموزش مدیریت ارتباط با مشتری از آن دست آموزش های ضروری برای پرسنل سازمان به خصوص پرسنل بخش فروش هر سازمان است. ممکن است با خود بگویید که چگونه می توانیم آموزش مدیریت ارتباط با مشتری را در گام هایی مشخص به پرسنل خود منتقل کنیم؟ ما در این مطلب شما را با این گام ها آشنا می کنیم.

گام های مورد نیاز…

  1. اولین گام در آموزش مدیریت ارتباط با مشتری این است که مشتریان را گروه بندی کنیم. زمانی که مشتریان خودتان را گروهبندی می کنید بهتر می توانید رفتار آن ها را تحلیل نمایید. تحلیل رفتار مشتریان شما بسیار مهم است. این که آن ها چه چیزی را می پسندند و سلیقه و خواسته های آن ها چیست؟ از طریق تحلیل رفتار امکان پذیر است.
  2. پس از گام اول حالا نوبت گام دوم آموزش مدیریت ارتباط با مشتری است. در این مرحله با توجه به اطلاعاتی که در مرحله قبل کسب کردید باید بتوانید استراتژی شرکت خود را با توجه به رفتار و سلیقه ی مشتریانتان پایه ریزی کنید تا ارتباط بهتری با آن ها برقرار نمایید.
  3. در گام سوم آموزش مدیریت ارتباط با مشتری شما باید برنامه های حفظ مشتری را در سازمان یا شرکت خود پیاده سازی کنید. در واقع شما باید بتوانید مشتریان خود را از طریق برنامه هایی نسبت به شرکت وفادار نمایید. مثلا بن های تخفیف یا ارسال تبریک های مناسبتی از راهکار هایی است که می توانید در این مرحله انجام دهید.
  4. در گام آخر آموزش مدیریت ارتباط با مشتری سایر رفتار های مشتریانتان را نیز در ارتباط با شرکت بررسی کنید. این مرحله برای این است که بتوانید ارتباط بهتری با مشتری برقرار کنید و از این طریق اگر اطلاعاتی در ارتباط با سلیقه و خواسته های او از قلم افتاده است را کسب نمایید.

پس از طی این چهار گام شما تا حدودی توانسته اید فرآیند آموزش مدیریت ارتباط با مشتری را در شرکت خود پیاده سازی کنید. اما هر کدام از این مراحل می تواند بسیار گسترش یابد. اگر مطالب ما را در سایت مستر ویزیتور دنبال کنید می توانید برای هر گام اطلاعات بهتری را کسب نمایید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

کدام تبلیغات بهتر است؟ تبلیغات همسان یا بنری؟

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

طراحی بخشی جدا ناپذیر و بنیادی از بازاریابی است. افراد به شکل ها، رنگ ها و جمله هایی خاص واکنش نشان می دهند، بسیار ضروری است که مطمئن شوید ارتباطات بازاریابی شما به خوبی طراحی شده باشد.به دلیل وجود تغییرات دائمی در بازاریابی و ظهورکانالهای تبلیغاتی جدیدمثل رسانه های اجتماعی، لازم است که طراحی نیز تغییر کرده و تکامل پیدا کند. در زیر تلاش کرده ایم که نگاه دقیقتری به طراحی در بازاریابی داشته باشیم و ببینیم که چگونه تبلیغات بومی (Native Advertising) در حال پیشرفت هستند.

آیا تبلیغات بنری هنوز هم کارایی دارد؟

بنرها در گذشته یکی از کارآمدترین و محبوب ترین روش های بازاریابی بودند. به طور سنتی، تبلیغات بنری به بنرها و آگهی های فیزیکی گفته می شود که در مراسم های مختلف در محل های کسب و کار به نمایش گذاشته می شوند، اما با ظهور بازاریابی اینترنتی، بنرها و آگهی های تبلیغاتی دیجیتالی به شدت محبوب شده اند.

اما وقوع سریع چنین تحولاتی در بازاریابی و به خصوص در تبلیغات دیجیتالی این سوال را مطرح می کند که آیا تبلیغات بنرهای دیجیتالی کارایی دارند یا خیر؟

از دید طراحان، بنرها به شدت محدود کننده هستند. بنرها اندازه های محدودی دارند و ناشران این بنرها مجبور هستند وب سایت های خود را دستکاری کرده تا با اندازه آگهی ها متناسب شود. و در نتیجه این محدودیت ها در طراحی بنرها باعث شده است که بسیاری از وب سایت ها از از انتشار تبلیغات بنری خودداری کنند.

آیا تبلیغات بومی  گزینه بهتری برای بازاریابی است؟

در سال های اخیر ظهور و پیشرفت تبلیغات بومی باعث کمرنگ تر شدن تبلیغات بنری شده است. نمونه هایی از تبلیغات بنری مانند اینفوگرافیک و مقالات دارای اسپانسر (یعنی محتوایی که توسط یک برند یا ناشر خاص برای انتشار در بلاگ های پرمخاطب تر تهیه می شود) ثابت کرده اند که ارزش بیشتری برای مخاطبان دارند و نسبت به تبلیغات بنری که تنها برای برقراری ارتباط با پیام های بازرگانی طراحی شده اند، توجه بیشتری را به خود جلب می کنند.

سازندگان و منتشرکنندگان تبلیغ و برند بی شک علاقه زیادی به تبلیغات بومی دارند زیرا آن را به عنوان روش نوینی برای جذب مخاطب می دانند که محتوای آن ارزش بیشتری برای خوانندگان در مقایسه با تبلیغات سنتی دارد. طبق آمار به دست آمده ، ۷۰ درصد مردم مایلند از طریق محتوا در مورد یک کالا آگاه شوند نه تبلیغات سنتی. تبلیغات بومی بیشتر بر اهمیت محتوای کیفیت تاکید دارد تا بدین وسیله با ایجاد اعتماد در مورد کالای عرضه شده به مخاطبان آگاهی می دهد.

به دلیل ماهیت رقابتی بازاریابی آنلاین و آفلاین، کسب و کارها دائما در تلاش هستند که فضایی را در گوشه-ای از ذهن مصرف کننده به خود اختصاص دهند و مطمئنا طراحی های فوق العاده و بسیار زیبای تبلیغاتی در ذهن مشتریان حک شده و در خاطر آنها باقی می ماند.

تبلیغات بومی از نظر اندازه به مراتب محدودیت های کمتری ایجاد می کند و به بازاریاب ها و طراحان اجازه می-دهد که آزادانه و با خلاقیت بیشتری عمل کنند. در واقع درست است که با یک بنر به ابعاد ۲۵۰ در ۲۵۰ پیکسل می¬توان کارهای زیادی انجام داد، اما با اینفوگرافیک های بی پایان می توان صدها روش مختلف را برای تبلیغات در پیش گرفت.

به طور کلی تبلیغات بومی در ایجاد آگاهی نسبت به یک برند خاص و هدایت افراد موفق تر از تبلیغات بنری است. در نتیجه بازاریاب ها توجه بیشتری به تبلیغات بومی نشان داده و به مزیت های فراوان آن ایمان آورده اند.اگر شما تازه به تبلیغات بومی روی آورده اید و اطلاعات چندانی در مورد آن ندارید موارد ذکر شده در بالا به شما کمک می کند تا تبلیغات بومی خود را طراحی کنید.

بازاریاب ها چگونه می توانند خود را برای تغییرات در تبلیغات بومی آماده کنند؟

یک مهارت بسیار مهم و کلیدی که تمام بازاریاب ها در قرن ۲۱ به آن نیاز دارند، قابلیت وفق دادن خود با تغییرات است. به وضوح می توان گفت چیزی که امروز کارایی دارد ممکن است فردا به درد نخورد.
شما باید به عنوان کسی که به این تغییرات عادت کرده و خود را با شرایط وفق داده، تبلیغات بومی را یاد گرفته باشید و طرح های مختلف و شیوه های مختلف را آزمایش کنید و بفهمید که چه چیزی کارایی بیشتری برای برند شما دارد. تبلیغات بومی چیزهای زیادی برای یادگیری در دسترس شما قرار می دهد که شما باید از آن بهره کافی را ببرید.

بزرگ ترین مشکلی که شما با آن روبرو هستید ایجاد یک محتوای جذاب است. هر کسی می تواند یک اینفوگرافیک یا یک گردآوری بسیار عالی را انجام دهد، اما برای ایجاد یک محتوای خوب که بسیار جذاب و برجسته بوده و توسط هزاران نفر به اشتراک گذاشته می شود به فردی خاص و حرفه ای نیاز است. بدون وجود یک محتوای مناسب و خواننده محور می توان تضمین کرد که تبلیغات بومی شما فروش چندانی نخواهد داشت. شما باید هم از نظر طراحی بصری و هم از نظر محتوای کلامی خلاق باشید.

مطمئناً تبلیغات بومی در حال رشد است و ارزش امتحان کردن را دارد، و شما به این ترتیب درمی یابید که تا چه حد میتوانید از قدرت تبلیغات بومی برای افزایش موفقیت در کسب و کار خود بهره ببرید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

بازاریابی درونی چیست و چگونه به فروش کمک می کند؟

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

برای موفقیت در فروش، تیم بازاریابی باید همیشه همگام با پیشرفت تکنولوژی و جامعه خودش را با تغییرات منطبق کرده و از دستور العمل های جدیدی برای پیشبرد اهداف بازاریابی پیروی کند.با گسترش خرید اینترنتی در عصر حاضر، تاثیر برخورد فروشنده بر تصمیم‌گیری مشتری هنگام خرید رنگ باخته است. فروشندگان و مدیران فروش عصر حاضر باید با استفاده از تکنیک‌های جدید و با داشتن درک کاملی از نقش بازاریابی درونی به افزایش فروش کمک کنند. در حقیقت می‌توان گفت که امروزه استراتژی فروش، بیشتر به سمت کمک به خریدار برای انتخاب محصول مورد نظر و سپس فروش آن محصول سوق پیدا کرده است. در این مطلب نقش بازاریابی درونی در پیشبرد استراتژی فروش را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نقش بازاریابی درونی در عصر خرید اینترنتی

با توجه به افزایش خرید اینترنتی در عصر دیجیتال، بازاریابی درونی نقش موثری در پیشبرد استراتژی فروش کسب و کارهای اینترنتی پیدا کرده است. می‌توان گفت در عصر دیجیتال، خریدار مراحل آگاهی، توجه و تصمیم‌گیری را برای تکمیل خرید اینترنتی خود طی می‌کند. در این میان تیم فروش باید بتواند در مراحل شناسایی، برقراری ارتباط، کاوش و توصیه وارد عمل شده و مشتری را متقاعد به خرید کند.

یک کسب و کار اینترنتی قبل از هر چیزی باید با جلب اعتماد و امکان برقراری ارتباط با مشتری، اطمینان لازم را برای تصمیم به خرید در او ایجاد کند. تولید محتوای آموزشی و ارائه مشاوره فردی به تک تک مشتریان یکی از موثرترین روش‌های جذب مشتری و پیشبرد استراتژی بازاریابی و فروش کسب و کارها است. در ادامه به بررسی مراحل فروش و نقش بازاریابی درونی در هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

۱. شناسایی

شناسایی فرصت‌های مناسب یکی از عوامل موثر در موفقیت یا شکست استراتژی فروش کسب و کارها است. زیرا درک نیازها و علایق مشتری فرصت مناسبی را برای پیش‌بینی بازار و فروش بیشتر در اختیار مدیران فروش قرار می‌دهد. البته ناگفته نماند که بسیاری از مشتریان قبل از تعامل با پشتیبانی بخش فروش آگاهی لازم برای خرید را کسب می‌کنند. در این حالت نقش بازاریابی درونی پررنگ‌تر می‌شود. زیرا یک مدیر فروش موفق می‌تواند از طریق فرم‌های نظرسنجی یا اطلاعات بازدیدکنندگان قبلی سایت که در CRM موجود هستند، مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. در این مرحله مهارت ارتباط با مشتری، استراتژی قیمت گذاری و نحوه‌ی برقراری ارتباط با مشتری همه و همه نقش موثری در کمک به تصمیم‌گیری مشتری برای خرید دارند.

۲. برقراری ارتباط

واحد پشتیبانی فروش هنگام برقراری ارتباط با خریداران باید درک کاملی از اولویت‌بندی اهداف مشتریان داشته باشد. این امر باعث برقراری ارتباطی سازنده و اثربخش می‌شود. درک و تحلیل شخصیت مشتری در بازاریابی و فروش آفلاین نسبتا ساده است. زیرا زبان بدن، ارتباط چشمی، لحن کلام و نحوه‌ی برخورد مشتری می‌تواند اطلاعات نسبتا کاملی را در اختیار فروشندگان قرار دهد. اما در خرید اینترنتی تحلیل شخصیت مشتری سخت‌تر است از این رو نقش بازاریابی درونی پررنگ‌تر می‌شود. بازاریابان و مدیران فروش در خریدهای اینترنتی معمولا به کمک سوالات نظرسنجی و کلمات کلیدی جستجو شده به تحلیل شخصیت مشتریان می‌پردازند. شناخت شخصیت مشتری این امکان را برای فروشنگان فراهم می‌کند تا نوع ارتباط و لحن مناسب با هر مشتری را انتخاب کرده و طبق استراتژی فروش با آن‌ها به شکل مناسبی برخورد کنند.

۳. کاوش

آگاهی از چشم‌انداز و اهداف هر کسب و کار گام موثری در برقراری ارتباط با مشتریان هدف است. مدیر فروش عصر دیجیتال باید قادر باشد در زمان اندکی به کاوش نیازهای مشتری بپردازد و مشتری هدف خود را تشخیص دهد. ارزیابی و کاوش اهداف مشتری می‌تواند راهنمای مناسبی برای کنترل ارتباط با مشتری و تبدیل آن به خریدار باشد. اولین و مهم‌ترین موضوعی که در اینجا مطرح می‌شود به چالش کشیدن مشتری برای رفع نیازهای او است. این کار استراتژی ایده‌آلی را در اختیار صاحبان کسب و کارها قرار می‌دهد و نقش بازاریابی درونی را نیز پررنگ‌تر خواهد کرد. کاوش نیازهای مشتریان می‌تواند گام موثری برای ارائه چشم‌انداز و تدوین استراتژی کسب و کارها باشد. البته در این میان توجه به میزان بودجه قابل سرمایه گذاری، هزینه‌های مالی و تامین منابع انسانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

۴. توصیه

اگر تمام مراحل بالا به خوبی پیش روند به مرحله‌ای در فروش خواهیم رسید که می‌توانیم به توصیه محصول به مشتریان بپردازیم. توصیه محصولات متناسب با نیاز مشتری احساس خوبی ایجاد کرده و باعث تصمیم‌گیری احساسی او می‌شود. زمانی مشتری احساس می‌کند که ارتباط با مدیر فروش یک فروشگاه اینترنتی برای او موثر بوده است که به نیازها و علایق او توجه شود. سفارشی‌سازی محصولات و امکان طراحی محصول متناسب با سلیقه مشتری یکی ازرمزهای موفقیت در فروش است که نقش بازاریابی درونی در آن بسیار پررنگ‌تر از سایر پارامترها است. البته از این نکته نباید چشم‌پوشی کرد که تمام محصولاتی که به صورت اینترنتی خریداری می‌شوند قابل سفارشی‌سازی نیستند. اما نحوه‌ی بسته‌بندی و ارسال آن‌ها می‌تواند به انتخاب مشتری و طبق خواسته او باشد. به عنوان مثال سایت دیجی‌کالا این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است که در صورت خرید هدیه از این سایت، با انتخاب گزینه مورد نظر خود، آن را به شکل تزیین شده با روبان دریافت کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

مزایای داشتن یک سایت بازاریابی، فراتر از کاتالوگ

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در مطلب های قبلی به بعضی از مزایای داشتن یک سایت بازاریابی پرداختیم و امروز قصد داریم بیشتر شما را با این موضوع آشنا کنیم. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید!

مثل هوا…

داشتن یک سایت بازاریابی برای کسب و کارتان بسیار مفید است. اگر بخواهیم با یک مثال اهمیت موضوع را بیان کنیم می توانیم بگوییم همان طور که موجود زنده برای زنده ماندن به هوا نیاز دارد، کسب و کار شما هم در فضای تجارت های امروزی نیازمند یک سایت بازاریابی است…

بهتر از کاتالوگ…

یک سایت بازاریابی مانند یک کاتالوگ عمل می کند. البته خیلی بهتر و بروزتر… چرا که یک کاتالوگ فقط مخلوطی از متن و تصویر است اما، سایت بازاریابی بسیار فراتر از عکس و تصویر است. مثلا شما می توانید؛ فیلم های مربوط به کسب و کارتان یا شرکت در نمایشگاه های مختلف را در آن قرا دهید، یا می توانید فایل های صوتی مرتبط با تجارتتان را در آن آپلود کنید و افراد بیشتری را با تجارت خود مرتبط کنید.

داشتن یک سایت بازاریابی نسبت به کاتالوگ مقرون به صرفه تر است. زیرا شما مجبورید هر بار که کاتالوگی را برای شرکت طراحی می کنید هزینه ی طراحی و نشر آن را بپردازید. در حالی که شما یک بار هزینه طراحی یک سایت بازاریابی را برای شرکتتان می پردازید و سپس با هزینه های بسیار کم در صورت نیاز آن را به روز رسانی می کنید!

محتوایی که در سایت شرکت به نمایش می گذارید می تواند بسیار جامع تر و جذاب تر از محتوای یک کاتالوگ باشد. چون دست شما در قرار دادن محتوا در سایتتان بسیار بازتر از کاتالوگ است زیرا، محتوای کاتالوگ معمولا محدود است و جای بروز خلاقیت در آن کم است.

موتور های جستجو گر گوگل هم شما را در جذبِ مشتری بیشتر برای سایت بازاریابی شرکت شما را یاری می دهند! اگر مشتری ایی در فضای اینترنت دنبال محصول شرکت شما باشد، موتور های جستجوگر گوگل دست به کار می شوند و سایت شما را به آن معرفی می کنند.

اگر دوست دارید در تجارتتات بهتر دیده شوید به داشتن سایت نیز حتما فکر کنید و مطمئن باشید برای کسب و کارتان مفید است!


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

بازاریابی اسلامی چارچوبی برای بانکداری بین الملل

By مقالات تخصصی بازاریابی No Comments

در جهان امروز رسانه های کمی هستند که به موضوع بازاریابی اسلامی بپردازند. بازاریابی اسلامی بخشی از تفکر بازاریابان و تاجران مسلمان است که سالیان سال است که در فضای تجارت بین الملل نادیده گرفته می شود!

هدف از اشاعه ی بازاریابی اسلامی

هدف از اشاعه ی بازاریابی اسلامی، گسترش تفکر و چارچوب های اسلامی در تجارت است که مخاطب هدف آن تنها بازاریابان و تاجران نسل جوان مسلمانان و یا بازاریابان و تاجران قدیمیِ مسلمان نیست! بلکه هدف از این نوع بازاریابی پر کردن خلا تجارت بین المللی است. بازاریابی بین المللی با چارچوبی که اکنون پیش می رود در بسیاری از نقاط ضعف های عدیده ایی دارد.

بررسی صنعت بانکداری با تلفیق با این نوع بازاریابی

امروزه بازاریابی اسلامی در حوزه بانکداری در کشور های غربی مشتریان بسیاری را نسبت به سبک غربی این نوع بانکداری و بازاریابی جذب کرده است.

در انگلستان شما می توانید این رشد را مشاهده کنید که بازاریابی اسلامی در صنعت بانکداری سبب شده است شعبه هایی مطابقت با شریعت اسلام اداره شوند. این مسئله نشان می دهد این نوع بازاریابی محدود به مرز های کشور های مسلمان نمی شود و توانسته است غیر مسلمانان را نیز جذب کند.

چرا بازاریابی اسلامی در صنعت بانکداری توانسته است مشتری جذب کند؟؟؟

شاید بپرسید چرا در کشوری مانند انگلستان، غیر مسلمانان به  بازاریابی اسلامی و بانکداری اسلامی تمایل پیدا کرده اند؟ طی یک نظر سنجی در این کشور مشتریان معتقده بوده اند این سبک از بازاریابی در حوزه بانکداری اخلاق مدار است…

در زمانه ایی که اخلاقیات در تجارت رو به نابودی می رود، ایمان و اعتقادات مذهبی تاجران و بازاریابان مسلمان توانسته است مشتریانی غیر مسلمان را جذب کند! در واقع باید به گسترش این موضع بپردازیم که چگونه در قالب تفکرات تجاری دین اسلام، شرکت ها، موسسات و علم بازاریابی را گسترش دهیم. کما این که امروزه در کشور های اسلامی هنوز حدود ۹۰ درصد کتاب های تدریس شده در دانشگاه ها در این حوزه از منابع غربی نشات گرفته است. در حالی که منبع عظیم اسلامیِ آن به راحتی و با بی توجه ایی به پتانسیل های جذب مشتری به این سبک خاک می خورد!!!

اگر بتوانیم از چنین ظرفیت عظیمی استفاده ایی درست کنیم می توانیم با بازاریابی اسلامی در بخش های مختلف تجارت و سرمایه گذاری اثر گذار باشیم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!