Ingvar Kamprad
کارآفرینی در هر کجای دنیا رخ می دهد و این مهارت طیفی از انسان هایی را شامل می شود که به توانایی های خود ایمان دارند و قصد دارند به دیگران هم کمک کنند. شاید بتوان گفت یک کارآفرین از شرایط سخت سربلند بیرون می آید زیرا، به افق های روشن زندگی ایمان دارد یکی از این اشخاص موفق اینگوار کمپراد است. او شخصی بود که در تمام شرایط سخت؛ به طلوع انوار خورشید زندگی ایمان داشت، خصیصه ایی که از او یک کارآفرین ساخت و او را به یکی از ثروتمندان جهان تبدیل کرد. اینگوار در سال ۱۹۲۶ به دنیا آمد. از دید نسل امروز شاید او در یک خانواده ی پرجمعیت ۶ نفره زندگی می کرد. خانواده ایی که چهار فرزند داشت و اینگوار یکی از فرزندان این خانواده بود. او حرفه ی فروش را از ۵ سالگی در روستایی در کشور سوئد شروع کرد، بله؛ او از کودکی بزرگ فکر می کرد و ناز پرورده نبود. پس از مدتی اینگوار تصمیم گرفت فروش را بر اساس علاقه و نیازمندی های مردم گسترش دهد. در این زمان او بزرگ شده بود پس تصمیم گرفت اقلام کریسمس را در استکلهم بفروشد و با توجه به شناختی که از بازار به دست آورده بود او توانست پول خوبی را به دست آورد. یکی از مهم ترین خصیصه های اینگوار این بود که با توجه به بازار هدف فعالیت می کرد بنابر این به هیچ وجه دور از ذهن نبود که با پشتکار و تلاشی که او داشت، نتواند سود کسب کند زیرا پُشت هر فعالیت او فکر و تدبیر نهفته بود.
طلوع برندی به نام ایکیا
طلوع نام تجاری پر آوازه ی IKEA به زمان جنگ جهانی دوم بر می گردد. در این زمان فروش اقلامی مانند: قلم و نایلون جز فعالیت های بود که اینگوار انجام می داد. اینگوار شخصیتی بود که به صورت مستمر ایده های خود را نو می کرد. او دست از خلق ایده بر نمی داشت زیرا، برای اینکه او کارآفرین شود در ابتدا باید ایده های خود را بازیابی می کرد. با توجه به این که اینگوار فعالیت خود را با خرده فروشی آغاز کرده بود بنابر این تصمیم گرفت بزرگترین خرده فروشی مبلمان را در جهان ایجاد کند. ایجاد بزرگترین خرده فروشی جهان در زمینه ی مبلمان ایده ی بزرگی بود که هر کسی جرات ایجاد چنین ایده ایی را در خود نمی دید اما، اینگوار جسور بود. جسارت خصیصه لازم برای هر کارآفرینی است زیرا تا شخصی جسور نباشد نمی تواند فکر کند که فعالیت های کارآفرینی عملی شود. شرکت ایکیا در سال ۱۹۴۳ توسط اینگوار جوان، درست در زمانی که ۱۷ ساله بود، در کشور سوئد ایجاد شد. نام این برند که امروزه در تمام جهان شهره است، از ۴ حرف الفبای انگلیسی تشکیل شده است که هر کدام از این حروف آغازگر واژه ایی خاص هستند، حروفی که برای اینگوار تداعی کننده واژه هایی خاص است.
ایکیا به چه معناست؟
I حرف اول کلمه (Ingvar) نام مؤسس.
kحرف اول کلمهی (Kamprad) نام خانوادگی مؤسس.
E حرف اول کلمهی (Elmtaryd) مزرعهای که کامپراد در آن بزرگ شده بود.
Aحرف اول کلمهی (Agunnaryd) زادگاه او است.
دفتر مرکزی شرکت IKEA (ایکیا) در شهر دلفت، هلند شکل گرفت. در حدود سال ۱۹۴۸ او مبلمان را به خط تولید اضافه کرد و پس از گذشت یک دهه بالاخره او تصمیم نهایی خود را گرفته بود که بر روی اولین فروشگاهش در این زمینه تمرکز بیشتری کند. اولین فروشگاه برند ایکیا در سال ۱۹۵۸ در کشور سوئد بازگشایی شد. اینگوار جهانی فکر می کرد بنابر این اولین فروشگاه های برند ایکیا در خارج از کشور سوئد آغاز به فعالیت کرد و سپس در دانمارک تاسیس شد.
- در سال ۱۹۶۳ در نروژ
- در سال ۱۹۶۹ در دانمارک
دنیا در حال تغییر بود و نیاز ها و تقاضای مردم نیز با این تغییر ها شروع به گسترش می کرد. اینگوار همیشه به صدای بازار توجه داشت و این بار تقاضای مصرف کننده های جهانی برای تخت، صندلی و میزهای مختلف؛ در نهایت سبب شد که برند معروف ایکیا به بزرگترین خرده فروشی مبلمان در جهان تبدیل شود.
قیمت گذاری این برند معروف
قیمت گذاری همواره یکی از مسائل مهم برای هر کارآفرین است برای بسیاری از انسان ها قیمت گذاری به معنای استراتژی هایی است که سود زیادی را عاید آن ها می کند بدون توجه به این که آیا این شیوه کارایی دارد یا نه؟
بعضی از انسان ها اعتقاد دارند در قیمت گذاری باید سود زیادی را کسب کرد حتی اگر فروش کم شود اما، این شیوه همیشه جواب بازار مصرف را نمی دهد زیرا، این شیوه در قیمتگذاری زمانی باعث افزایش درآمد می شود که بازار شما محدود به یک منطقه یا نهایت یک کشور باشد ولی برند ایکیا رویکرد بین اللملی دارد و به همین دلیل با مشتریانی مختلف از سرتاسر دنیا سروکار دارد، ایکیا نمی تواند با قیمت گذاری نامناسب مشتریان خود را از دست دهد چون این به معنای از دست دادن میلیون ها دلار است. برند ایکیا به تولید مبلمان ها و صندلی هایی که جای کمی را می گیرند شهرت دارد. بنابر این، مشتریان ایکیا به طور معمول خانه های کوچکی دارند و در نتیجه به احتمال قوی درآمد کمی را هم به دست می آورند. به همین دلیل قیمت گذاری های این برند، پایین تر تعیین می شوند.اینگوار با توجه به تمام دلیل هایی که او را به سمت این شیوه از قیمت گذاری سوق می داد، قیمت پایین را تنها یک استراتژی برای فروش برند خود نمی دانست! این شیوه برای اینگوار یک اعتقاد بود. آرمانی که باعث شد مردی از جنوب کشور سوئد تصمیم بگیرد برندی را با نام ایکیا ایجاد کند. جالب است که بدانید کشور سوئد در بخشهای جنوب خود مردم فقیری دارد زیرا، این بخش از کشور سوئد حاصلخیز نیست در چنین شرایطی مردمان بخش جنوبی سوئد از الگوی خاصی در زندگی پیروی می کنند. مردم جنوب سوئد مردمی هستند که یاد گرفته اند، قناعت کنند، سخت تلاش کنند، و از امکانات کم خود بیشترین بهره را کسب کنند…؛ کاری که اینگوار در خانواده ی بسیار معمولی خود تصمیم به انجام آن گرفت و امروزه او را به یکی از ثروتمندان جهان بدل کرده است.
طراحی خاص
طراحان محصول ها در برند IKEA قبل از طراحی از قیمت ها مطمئن می شوند، سپس شروع می کنند به خلق ایده و نوآوری. آن ها محصولی را تولید می کنند که بیشترین کارایی را دارد. تلاش این برند بر آن است که مواد اولیه کمتری استفاده کند و بعلاوه در حجم های بالا تولید را ادامه می دهند تا قیمت نزول کند. این برند محصولات خود را به صورت قطعه های جدا جدا تولید می کند و سپس قطعه های محصول در زمانی که تحویل مشتری می شوند سرهم می شوند بنابر این، جای کمی برای انبار کردن محصول ها نیاز خواهند داشت و هزینه های حمل هم تا حدود زیاد کاهش می یابد و طبیعی است که قیمت محصول های این برند کمتر از رقبایش باشد زیرا، هزینه های تولید تا حدود زیادی کاهش داده شده است.
استراتژی نامگذاری محصول در ایکیا:
برند ایکیا همیشه خاص بوده است زیرا هدف اینگوار همواره این بود که متفاوت از سایر رقبای خود باشد و به همین علت سبب شده که او یک کارآفرین و یک ثروتمند فوق العاده موفق شود. شیوه های نامگذاری در این برند معروف الگوی خاص خود را دارد و طبق یک برنامه ریزی مدون و از پیش تعیین شده پیش می رود. در ادامه به نمونه هایی از نامگذاری های برند ایکیا اشاره می کنیم:
- مبلمان، میز عسلی، میزهای چوبی، قفسهی کتاب، دستگیرهی در قفسه ی CD: نام مکانهای سوئدی
- تختخواب، اثاثیهی سالن، کمد: نام مکانهای نروژی
- میز و صندلی غذاخوری: نام مکانهای فنلاندی
- کتابخانه: نام مشاغل
- وسایل مربوط به سرویس بهداشتی: دریاچهها، رودخانهها و خلیجهای اسکاندیناوی
- آشپزخانه: اسامی گرامری و سایر اسامی
- صندلی و میز مطالعه: اسامی مردانه
- پارچه و پرده: اسامی زنانه
- وسایل باغبانی: جزایر سوئدی
- فرش: نام مکانهای دانمارکی
- لامپ و تجهیزات روشنایی: اسامی مربوط به موسیقی، شیمی، فصول، ماهها و…
- روتختی، بالش و کوسن: نام گل و گیاه و سنگهای قیمتی
- لوازم کودکان: نام پستانداران و پرندگان
- لوازم جانبی پرده: واژگان ریاضی و هندسی
- وسایل آشپزخانه: اسامی خارجی، گیاهان دارویی، ماهی، قارچ و میوه
- صندوق، تزئینات دیوار، تابلو و ساعت دیواری: اسامی قدیمی، همچنین نام اماکن سوئدی
طبق گزارش های مالی در سال ۲۰۱۶ این برند ۳۴۰ فروشگاه در سرتاسر جهان دارد. تنوع محصول های این برند زیاد است به طوری که بیش از ۹۵۰۰ محصول در سرتاسر جهان را در دستور کار خود قرار داده است. برندStichting Ingka متعلق به کشور هلند بخشی از گروه Ikea است که حدود ۹۰ درصد از فروشگاه های Ikea را در سرتاسر جهان در کنترل خود دارد. بنیادی به نام Interogo، که در وادوز، لیختن اشتاین مستقر است، مفهوم برند IKEA و علامت تجاری این برند معروف را کنترل می کند. برند IKEA ثروتی معادل ۳۹ میلیارد دلار دارد. این برند یکی از بزرگترین شرکت های خصوصی در دنیا است. شعار این برند سادگی، زیبایی و کارایی است. محصول های ایکیا، محصول هایی هستند که ارزان هستند و در عین حال کیفیت خوبی دارند بنابر این مردم دنیا عاشق این هستند که محصولی از این برند را داشته باشند. اینگوار پسری از قلب یک مزرعه معمولی با خانواده ایی پُرجمعیت، که برخلاف گذشته ی پر فراز و نشیب خود، یک ثروتمند و کارآفرین است. او مالک بزرگترین برند خرده فروشی مبلمان به نام IKEA است. برندی که هرکس آرزو دارد در آن فعالیت کند.