Bernard Arnault
برنارد ژان ایتن آرنولد (Bernard Arnault) در ۵ مارس ۱۹۴۹ در روبه فرانسه به دنیا آمد. پدرش “ژان لئون آرنولد” صاحب کارخانه و مالک یک شرکت ساخت و ساز به نام “فیرت-ساوینل” بود. او کودکی خود را در همان شهر روبه گذراند و دوران دبیرستان خود را در مدرسه “مارکس” به پایان رساند. سپس برای ادامه تحصیل به پاریس رفت و در سال ۱۹۶۹ در دانشگاه “پلی تکنیک” پاریس مشغول به تحصیل شد. در ۱۹۷۱ موفق به کسب مدرک مهندسی در رشته عمران شد و به اصرار پدرش به شرکت ساختمان سازی و املاک پدر پیوست. او در سال ۱۹۷۶ پدرش را قانع کرد که با تسویه بخش تولیدی شرکت، تلاش و توان خود را بر روی معاملات املاک متمرکز کنند. آنها بخش تولیدی شرکت را با قیمت ۴۰ میلیون فرانک، تسویه حساب کردند و با تغییر نام شرکت، به فعالیت در حوزه اداره اقامتگاه های مسافرتی با امکانات خاص پرداختند.
در سال ۱۹۷۹ به عنوان ریاست شرکت، جانشین پدر شد.
او در سال ۱۹۸۰ به آمریکا مهاجرت کرد و شرکت پدری را در آنجا تاسیس نمود. در آنجا بود که ساختمانهای مسکونی در پالم بیچ را در ایالت فلوریدا احداث کرد. سه سال بعد مجدداً به فرانسه برگشت و به عنوان مدیر ارشد اجرایی یک شرکت اجناس لوکس به نام “فیانسیر آگاش”، شروع به کار کرد. آرنو با کمک گرفتن از بخش بنگاه سرمایه گذاری بانک لازارد و کمکهای دولت فرانسه، تصمیم به خرید شرکت “کریستین دیور” که در بحران ورشکستگی غوطه ور بود گرفت. او فقط ۱۵ میلیون دلار برای خرید این شرکت رو به انحطاط پرداخت کرد و ۸۰ میلیون دلار باقی مانده را بانک لازار تامین کرد. هدف اصلی آرنو از خرید “کریستین دیور” این بود که بتوانند یک فروشگاه لوازم لوکس به راه اندازد که حتی طبقه متوسط جامعه هم توان خرید از آن را داشته باشند. او دیور را از بحران مالی نجات داده، آنرا گسترش داد و برندهای جدیدی همچون “خانه مد لاکروا” و “سلین” را تحت پوشش دیور گرفت. در سال ۱۹۸۹ آرنولد به عنوان رئیس هیئت مدیره “کریستین دیور”، تمام سرمایه شرکت دیور به جز ۲ برنده “برستیژ کریستین دیور” و “لوین مارشه” را به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار فروخت تا بتواند ۴۲ درصد از سهام شرکت LVMH را خریداری کند. بدین ترتیب با بدست آوردن اکثریت سهام “ال و ام هاش”، به عنوان مدیرعامل در این شرکت فعالیت میکرد. او با موفقیتی که در این زمینه به دست آورد شروع به بنیان نهادن هدف بزرگ خود یعنی عظیم ترین تولید و عرضه کننده کالاهای لوکس در جهان کرد.
آرنو از سال ۱۹۹۰ با خرید بسیاری از تولید کننده های کالاهای لوکس در سراسر دنیا از جمله اروپا، آسیا، استرالیا و آمریکا، شرکت خود را به یک کمپانی بزرگ کالاهای لوکس تبدیل کرد. آرنو استعداد بالایی در شناسایی پتانسیل بازار و تقاضای مصرفکنندگان داشت. او می دانست که کدام محصول در کدام منطقه باید عرضه شود و حتی به راحتی می فهمید که چه محصولی در بازار مورد استقبال مشتریان قرار نمی گیرد. مثلاً تولیدات شرکت “لویی ویتون” که طیف وسیعی از کالاهای لوکس از جمله وسایل چرمی، لباس، کیف، کفش، طلا و جواهرات، عینک و … را شامل می شود، فقط در فروشگاه های این شرکت و با تابلوهای بزرگ لویی ویتون(LV) که در مناطق مرفه نشین شهرهای ثروتمند تاسیس شدهاند به فروش میرسند. این شرکت برای شش سال متوالی عنوان با ارزش ترین نام تجاری را به خود اختصاص داده بود. “کریستین دیور” و “ال و ام هاش” در مجموع ۵۰ برند از معروف ترین برندهای دنیا را در اختیار دارند که همه مارکهای معروفی بوده و در یک یا چند زمینه بهترین محصولات را تولید می کنند. آرنو همیشه بر انضباط مالی برای بازاریابی و فروش محصولات شرکت تاکید می کند. او یکی از بهترین مدیران ارشد اجرایی در دنیا محسوب می شود و در حال حاضر با ثروتی در حدود۶۳.۶میلیارد دلار عنوان ششمین ثروتمند دنیا را از آن خود کرده است. او دوبار ازدواج کرده و صاحب پنج فرزند است.
سخنانی از برنارد آرنولد .
- رقابت وجود دارد و ما از آن استقبال میکنیم. آنچه در دنیای کسب و کار خوب است این است که همیشه طراحان و کارآفرینان جدیدی به نیت رقابت یا حتی کمک به سراغ ما می آیند و ما از این قضیه استقبال میکنیم.
- گسترش کسب و کار زمان میبرد نباید خیلی عجله کنید؛ بلکه باید بر اساس بازار و گنجایش آن برای ارائه محصولات جذاب، کسب و کارتان را رشد دهید.
- من کاملاً در فعالیتهای خلاقانه شرکت میکنم. وقتی که در اولین شغلم یعنی مهندسی فعالیت می کردم فعالیتی که بیش از هر چیزی دوست داشتم کار کردن با معمار ها و ساختن ساختمان هایی بود که بعد خلاقانهای داشتند این همان کاری است که امروز در کسب و کارم انجام دادم و خلاقیت را با کسب و کار آمیختم.