Balanced Scorecard, بزاززاده

Balanced Scorecard

در عصر اقتصاد مبتنی بر دانش، فعالیتهای ارزش آفرین سازمانها فقط متکی به دارایی های مشهود آنها نیست. امروزه دانش و قابلیت کارکنان، روابط با مشتریان و تامین کنندگان، کیفیت محصولات و خدمات، فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی، دارایی هایی به مراتب ارزشمندتر از دارایی های فیزیکی اند و قدرت اصلی ارزش آفرینی آنها را رقم می زند. امروزه بیشتر فعالیتهای ارزش آفرین سازمانها حاصل همکاری های بین وظیفه ای(Cross Functional) و ارائه راه حلهای یکپارچه به مشتریان و ذینفعان است. در اوائل دهه ۱۹۹۰، رابرت کاپلان استاد دانشکده ی بازرگانی دانشگاه هاروارد باتفاق دیوید نورتون مدیر شرکت تحقیقاتی KPMG طرحی تحقیقاتی در مورد علل توفیق دوازده شرکت برتر آمریکایی و مطالعه روشهای ارزیابی عملکرد در این شرکتها آغاز کردند. این دو اقتصادان سازمان ها را از چهار زاویه دید یا منظر(Perspective) مورد ارزیابی قرار دادند:

  • منظر مالی(Financial Perspective) افزایش درآمد؛ افزایش سود و بهبود نتیجه مالی
  • منظر مشتری(Customer Perspective) ایجاد ارزش برای مشتریان با ارائه ی محصولات و خدمات با قیمت مناسب
  • منظر فرآیندهای داخلی(Internal Processes Perspective) بهبود در فرآیندهای عملیاتی به منظور ارتقاء کیفیت
  • منظر یادگیری و رشد(Learning & Growth Perspective) ایجاد فضای مناسب برای نوآوری و خلاقیت

کاپلان ونورتون این روش ارزیابی عملکرد را Balanced Scorecard یا روش ارزیابی متوازن نامیدند. بخش بازاریابی و پالایش آمریکای شمالی شرکت نفت موبیل در سال ۱۹۹۲، شرکت نفت موبیل با گردش ۱۵ میلیارد دلار در سال از لحاظ سود آوری در صنعت خودرو در رتبه آخر قرار داشت، با بازده سرمایه ی پایین و غیر قابل قبول، نیازمند تزریق ۵۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت مادر بود تا فقط بتواند تجهیزات خود را نگهداری کرده و ارتقاء دهد. در سال ۱۹۹۴ روش ارزیابی متوازن به منظور مدیریت و اشاعه ی استراتژی جدید بکار گرفته شد؛ نتایج به سرعت بدست آمد؛ پس از عملکرد پایین تر از میانگین، شامل رتبه بندی آخر در میان گروههای مشابه خود در صنعت طی سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳، شرکت موبیل توانست در سال ۱۹۹۵ با سودی که ۵۶ درصد بالاتر از میانگین صنعت بود، جایگاه نخست را در صنعت بدست آورد.

mobil

همانطور که در شکل مشاهده می شود این چرخش طی دو سال از مطرح شدن استراتژی جدید، سازماندهی جدید و بکارگیری فرایند مدیریت عملکرد براساس روش ارزیابی متوازن، حاصل شد. نکته مهمتر این است که موبیل توانست رهبری صنعت را برای چهار سال متوالی دیگر حفظ کند. Brian Baker  معاون مدیر ارشد اجرایی این واحد در اوائل سال ۱۹۹۸ در خصوص موفقیت سازمان خود چنین گفت :در سال ۱۹۹۷، ما برای سومین سال متوالی رتبه ی اول را در صنعت بدست آوردیم که برای یک شرکت نفتی بزرگ غیر قابل تصور است …. امتیاز این موفقیت را باید به روش ارزیابی متوازن داد که این روش را ما یک چارچوب فکری برای عملکرد خود ساختیم.

برگرفته از کتاب سازمان استراتژی محور تالیف رابرت اس.کاپلان و دیویدپی. نورتون


 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

81 دیدگاه روشن Balanced Scorecard

  • Avatar

    مطلبتون آموزنده و مفید بود. ممنون

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      با سلام
      از اینکه این مطلب برای شما آموزنده و مفید بود خوشحالم
      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    با سلام

    مطلب بسیار آموزنده ای بود استفاده بسیار کردم ممنون

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      با سلام
      تمام تلاش خانواده مستر ویزیتور برای به روزی رسانی دانش بازدید کنندگان و ارتقا سطح آگاهی بازدید کنندگان است از این که این مطلب برای شما آموزنده بود خوشحالم

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    با سلام متن بسیار پر محتوایی گذاشتین اگه امکان داره راهنمایی کنید این کتاب رو از کجا میشود تهیه کرد
    ودر آخر می خواستم بگم اگر امکان دارد از کاپلان مطالب آموزشی بیشتری برامون بزارین

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      سلام خانم احمدی
      از اینکه این مطلب برای گروه حسابداری جذاب بود خیلی خوشحالم و خواهشمندم از پست های دیگر دوستان استفاده نمایید و این سایت را به تمام بچه های گروه حسابداری معرفی کنید تا آنها هم با فضای کسب و کار و بازاریابی بیشتر آشنا شوند
      من این کتاب را از کتابفروش های انقلاب تهران خریدم ولی شما می توانید از نمایشگاه بهمن چهارراه طالقانی هم سوال نمایید فکر می کنم داشته باشند
      در مورد خواسته شما باید بگویم به روی چشم این کار انجام خواهد شد
      باتجدید احترام
      منتظر بازدیدهای بچه های موفق حسابداری هستیم

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    خیلی عالی بود از زحمات شما کمال تشکر را دارم
    شما در نوشتتون در مورد دوازده شرکت برتر آمریکایی اشاره کردید در صورت امکان در مورد تحقیقات دیگر کاپلان و دیوید پی یا آقای نورتون مطلب برامون بزارید با تشکر

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      با سلام
      از اینکه این مطلب برای شما جذاب بود خوشحالم
      اما در مورد درخواست شما اینجانب و اساتید و گروه تدوین محتوا در روز سه شنبه خواسته شما رو بررسی خواهیم کرد و نتیجه آن از طریق همین پست اطلاع رسانی خواهد شد
      با تشکر فراوان

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    دانیال محمدی

    با سلام
    خیلی جالب بود اگه امکان داره مطالب بیشتری از این کتاب برامون بزارین از اینکه به یک موضوع جدید پرداختین مچکرم خدا قوت

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      سلام دانیال جان به روی چشم در اولین فرصت این کارو انجام خواهم داد از اینکه این مطلبو مطالعه کردین و از این سایت بازدید کردین کمال تشکر را دارم

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    رضا تقی زاده

    باسلام
    مطلب جالبی بود

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      با سلام
      از اینکه از این مطلب برای شما جالب بود خوشحالم

      شاد و پر ازانرژی باشید

  • Avatar
    فريد محمدزاده

    ممنونم . بسيار آموزنده و پر محتوا بود .

    • Avatar
      مجید بلندخدمت طلب

      سلام جناب محمدزاده
      از اینکه این مطلب برای مدیران صنایع غذایی آموزنده و پر محتوا است خوشحالم و از طرف خانواده مستر ویزیتور از شما کمال تشکر را دارم و شما را دعوت می نمایم از مطالب دیگر دوستان که در قسمتهای دیگر سایت آمده است بازدید نمایید .
      با تجدید احترام

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    باسلام
    مطلب آموزنده ای بود باتشکر

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      سرکار خانم صادقی باسلام
      از اینکه این مطلب برای شما آموزندست خوشحالم
      خیلی لطف کردید نظر دادید
      با تشکر فراوان

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    جناب بلند خدمت مطلب بسیارمفید و کارامد بود.

  • Avatar

    بسیار مفید مختصر اموزنده و با تشکر از شما

  • Avatar

    بسیار عالی

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      جناب آقای مهندس باقری با سلام
      از اینکه این مطلب برای مهندسای آی تی مفیده خوشحالم خواهشمندم مطالب دوستان دیگر هم که توی سایت می باشد مطالعه فرموده و نظر بدین در راه
      رشد و شکوفایی این سایت
      باتشکر فراوان

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    با سلام از اینکه مثال کاربردی در پستتون استفاده کردید مچکرم
    رشد شرکت موبیل خیلی غیر قابل پیش بینی بوده روش ارزیابی متوازن خیلی جالبه با اینکه رشته من مکانیک هست ولی این مطلب برام خیلی جالب بود از شما و مدیران این سایت کمال تشکر را دارم

    • Avatar
      مجیدبلندخدمت

      با سلام و عرض ادب
      با تشکر از شما و بازدید شما از این سایت
      بله حق با شماست روش ارزیابی متوازن که توسط آقای کاپلان ابداع گردید تاثیرات بسیاری بر اقتصاد دنیا گذاشت خانواده مستر ویزیتور سعی دارد که با مطالعه و گرد آوری و انتشار مثالهای کاربردی نقش کوچکی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمون داشته باشه
      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    معصومه بابایی

    بسیار عالی و آموزنده بود.

    • Avatar
      مجیدبلندخدمت

      با سلام
      با تشکر فراوان از بازدید شما از این سایت از اینکه مورد پسند شما بود خوشحالم

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    بهاران عظیمی

    بسیار عالی…بیان مثال و بیان ۴ زاویه دید مختلف جالب بود
    ممنون

  • Avatar
    سمانه درآرام

    مطلب بسیار مفیدی بود که ارائه شد. خوشحالم که از میان روش های محاسبه کارایی نام از روش امتیاز دهی متوازن برده شد. چون بنده به شخصه با وجود انتقادات بسیاری به روش کارت های امتیاز متوازن این روش را یک روش متعادل برای محاسبه کارایی سازمان ها میدانیم و همچنین این که در این روش نیز امکان مقایسه کارایی سازمان های غیر همجنس نیز وجود دارد.

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      با سلام
      وتشکر فراوان از اینکه زحمت کشیدید و این متن بسیار زیبارو برای ما نوشتید و در ادامه باید بگویم نقشه های استراتژی و روش ارزیابی متوازن نارسایی های سیستم های ارزیابی داراییهای مشهود مربوط به عصر صنعتی را آشکار می سازد . و روابط علت و معلولی منعکس در نقشه ی استراتژی نشان می دهد که چگونه دارایی های نامشهود به نتایج ملموس (مالی) تبدیل می شوندو همچون وجوه نقد و حسابهای دریافتنی و موجودی کالاو….. ثبت و منعکس می گردد.
      باتشکر فراوان از شما برای بازدید از این سایت

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    باسلام,مطلب بسیارجالبی بود.امیدوارم بیشتری دراین مورد بگذارید.خدا قوت.

    • Avatar
      مجیدبلندخدمت

      با سلام
      با تشکر فراوان از بازدید شما
      با توجه به پستهای دوستان و درخواستها بر این شدیم در روز سه شنبه با اساتید و واحد تدوین محتوا جلسه ای داشته باشیم و مطالب سودمند و اجرایی از این اقتصاد دان بزرگ منتشر کنیم بعد از جلسه نتایج از همین پیج اطلاع رسانی می گردد
      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    هاله خلیلیان

    سلام..
    بسیار عالی..
    خدا قوت

  • Avatar
    سولماز محمدزاده

    اقاي بلند خدمت بسيار عالي و اموزنده بود

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      خانم مهندس محمدزاده باسلام
      باتشکر از بازدید شما از اینکه این برای شما آموزنده بوده خوشحالم خواهشمندم از قسمتهای دیگر این سایت هم دیدن فرمایید
      با تجدید احترام

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    قاسم قلی دوست

    با سلام
    بنظر من مشتری مداری یکی از معیار های بسیار مهم در جذب ونگه داشتن مشتری می باشد.مشتری می تواند داخلی وخارجی سازمان باشد…

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      با سلام
      و با تشکر فراوان از بازدید شما در ادامه مطلب شما باید بگویم :مشتری از دیدگاه ماهاتما گاندی:
      مشتری مهمترین ناظر بر فعالیتهای ماست
      او به ما وابسته نیست ، ما به او وابسته هستیم
      مشتری در کار ما یک هدف زود گذر نیست ، بلکه مشتری هدف و غایت همه اقدامات ماست.
      او یک فرد خارجی در سازمان ما محسوب نمی شود ، بلکه مشتری جزئی از سازمان ماست.
      ما با خدمتی که به مشتری ارائه می نماییم به او لطف نمی کنیم ، بلکه او از این طریق فرصتی برای ادامه کار به ما می دهد و در حق ما لطف می کند.

      اصول طلایی مشتری مداری:
      • مشتری مداری با استخدام هر عضوی از سازمان آغاز می شود
      • احترام در همه جا و برای همه مشتریان ضروری است
      • مشتری مداری کنار آمدن با مشتریان ناسازگار است
      • شکایات مشتری ارزان ترین راه شناخت مشتریان است
      • ارتباطات مشتری را با گوش کردن مدیریت کنید
      • رضایت کارکنان رابطه ای مستقیم با رضایت مشتریان دارد
      • مشتری داور نامریی و نهایی موفقیت یا شکست است
      • هیچ کس مجبور نیست با ما معامله کند
      • صداقت و خوشنامی دروازه ورود مشتریان به سازمان است
      • مطمئنا اولویت های مشتریان با اولویت های شما تفاوت دارد
      • مشتری بر اساس ظاهر شما و ظاهر محیط شما قضاوت می کند
      • مشتری مشاور اول ما برای بهبود مستمر است زیرا مشتری بهتر از هر کس دیگر نیازهای ما را می داند
      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar
    سمانه محمدپور

    باسلام
    مطلبتون خیلی مفیدبود.بسیارممنون
    موفق باشید

  • Avatar

    با سلام -مطلب جالبی بود خوشحالم از اینکه دیدگاههای مختلف را بیان کردید. به امید موفقیت های روز افزون.

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      جناب مهندس کابلی با سلام
      از اینکه کارشناسان بازاریابی از سایت ما بازدید می نمایند بسیار خوشحالم .
      خواهشمندم در صورت امکان از بخشهای دیگر سایت هم بازدید نمایید

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    باسلام خدمت شما مطلبتون خیلی عالی بود باتشکر از شما و مدیریت سایت.

  • Avatar

    جناب آقای بلند خدمت خیلی متشکر از متنی که گذاشتید.من دانشجوی مکانیک هستم و از متنتون در یکی از پروژه هام با اجازتون استفاده کردم و خیلی کاربردی بود.لطفا مطالب بیشتری از آقای کاپلان بزارید.ممنون

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      با سلام
      و تشکر فراوان از بازدید شما از سایت
      استفاده از این مطلب در جهت رشد و شکوفایی کشورعزیزمون ایران و در پروژه ها با آمدن نام منبع آن مستر ویزیتور بلامانع می باشد .
      من یک مطلب جدید از آقای پروفسور کاپلان تهیه نموده ام و برای واحد تدوین محتوا ارسال نموده ام در صورت تائید به زودی در این سایت بارگزاری خواهد گردید
      منتظر نوشته های جدید از آقای کاپلان باشید

      شاد و پر از انرژی باشید

  • Avatar

    سلام جناب مهندس بلند خدمت مطلب عالی بود،لطفا درباره ارزیابی متوازن توضیح بیشتری بدید.ممنون

    • Avatar
      مجید بلندخدمت

      با سلام
      و تشکر از بازدید شما
      علی جان به روی چشم مطلب جدید به زودی در سایت بارگزاری می شود از مطالب دیگر دوستان نیز در صورت امکان بازدید نمایید در اینجا پیرو درخواست شما مطلب کوتاهی قرار می دهم امیدوارم برای شما مفید باشد
      روش ارزیابی متوازن بر فرایندهایی تاكید می كند كه تاثیر قابل ملاحظه ای بر بهبود روابط با مشتری و دستیابی به اهداف مالی شركت دارد.
      در محیط رقابتی امروز، بقای بنگاههای اقتصادی درگرو بهبود مستمر عملكرد به منظور حفظ و افزایش توان رقابتی و كسب منافع بیشتر است. این مهم ازطریق تعیین اهداف و برنامه ریزی و به تبع آن ارزیابی عملكرد برای آگاهی از میزان موفقیت در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، محقق می گردد. ارزیابی عملكرد ازطریق روشهای سنتی یا جدید وضعیت شركت را در مقایسه با روند گذشته، وضعیت رقبا و اهداف ازپیش تعیین شده موردبررسی قرار داده و ازنتایج آن جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت، تدوین برنامه ها و اهداف آتی و نیز اعطای پاداش عملكرد به مدیران و كارمندان استفاده می شود.
      روشهای سنتی ارزیابی عملكرد كه عمدتاً مبتنی بر معیارهای مالی و اعداد و ارقام حسابداری نظیر سود هر سهم، نرخ بازده دارائیها و… است بسیاری از معیارهای كیفی موثر در دورنمای شــركت نظیــر رضـایت مشتریان را نادیده می گیرد. محدودیتهای متصور برای معیارهای مالی ارزیابی عملكرد سبب نیاز به روش جدیدی گردید كه ضمن توجه به معیارهای مالی از سایر معیارها نیز به منظور ارزیابی عملكرد استفاده كند. در این راستا كاپلان و نورتن (KAPLAN & NORTON) در دهه ۱۹۹۰ روش ارزیابی متوازن را معرفی كردند. دراین روش علاوه بر تحلیلهای مالی به رضایت مشتریان، رضایت و آموزش و یادگیری مستمر كاركنان و نحوه انجام فرایندهای داخلی توجه می گردد.
      در محیط رقابتی و پیچیده تجارت در دنیای امروز موفقیت بنگاههای اقتصادی درگرو فرایند بهبود مستمر است. این مهم ازطریق تعیین اهداف، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و به تبع آن ارزیابی عملكرد انجام می شود. ارزیابی عملكرد به منظور آگاهی از میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، كارایی هریك از بخشهای سازمان و كمك به بهبود فرایندهای داخلی انجام می پذیرد. در ارزیابی عملكرد براساس روشهای سنتی یا جدید وضعیت شركت در مقایسه با روند گذشته، وضعیت رقبا و اهداف از پیش تعیین شده موردبررسی قرار می گیرد و از نتایج آن جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت، تدوین برنامه ها و اهداف آتی و نیز اعطای پاداش عملكرد به مدیران و كارمندان استفاده می شود.

      شاد و پراز انرژی باشید

  • Avatar

    سلام از اینکه دیدگاه های مختلف رو مورد بررسی قرار دادید.ممنون خدا قوت

  • Avatar

    باسلام خدمت شما مهندس بلند خدمت خیلی ممنون از مطالب خوب و مفیدتون استفاده کردیم .

  • Avatar

    باسلام
    مطلبتون بسیار عالی و مفید بود.ممنون

  • Avatar

    سلام
    مطالب پر بار و مفیدی بود.متشکرم

  • Avatar
    مجید بلندخدمت

    با سلام به تمامی کاربران گرامی
    به اطلاع می رساند به پاس بازدیدهای تمامی شما بزرگواران مطلب جدید اینجانب با نام استراتژی مشتری Mobil
    در سایت مستر ویزیتور بارگذاری گردید .
    منتظر نظرات سازنده شما بزرگواران هستم .
    قسمت سوم استراتژی موبیل Mobil در حال انجام می باشد و به زودی بارگذاری خواهد شد.
    با تجدید احترام
    بلندخدمت

    شاد و پر از انرژی باشید .

  • Avatar

    با سلام
    مثال ذکر شده در مطلب به تفهیم آن کمک کرده است . با آرزوی موفقیت منتظر ارسال مطالب بعدی هستیم
    با تشکر

  • Avatar

    خیلی عالیه متنش معرکه است

  • Avatar

    عالی مرسی

  • Avatar

    عالیه

  • Avatar
    اکرم فراهانی

    سلام موفق باشید

  • Avatar

    با تشکر از مطالب زیبا و کاربردی شما.

  • Avatar

    خیلی عالی بود موفق باشید

  • Avatar

    خیلی جالب بود متشکرم

  • Avatar

    بابت مطالب مفیدی که گذاشته اید ممنون منتظر ادامه این مطالب هستیم.با تشکر

  • Avatar

    ممنون بابت انتخاب این متن زیبایی که گذاشته اید عالی بود

  • Avatar

    خیلی جالب و آموزنده بود ممنونم از شما

  • Avatar

    خیلی جالب و آموزنده بود ممنونم از شما

  • Avatar

    خیلی عالی و آموزنده با تشکر

  • Avatar
    فاطمه اکبرنژاد اسکو

    باسلام
    مطلب خوبی بود. ممنون

  • Avatar

    بسیار عالی

  • Avatar

    این مطلب خوب است و می توان در مورد آن بیشتر بحث نمود

  • Avatar
    مجیدبلندخدمت

    با تشکر فراوان از تمامی دوستان که برای این مطلب پست گذاشتند

  • Avatar
  • پینگ‌بک: writeaessay ()

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!