مشاهدات تحقیقات بازار در نظرسنجی های خرید
خرید اسرارآمیز یا نا محسوس نوعی تحقیقات بازار از نوع قوم نگاری است که در آن پاسخ دهندگان از اینکه بخشی از یک برنامه تحقیقاتی هستند بی خبرند. در یک نظرسنجی خرید نا محسوس، یک کارگر میدانی نقش عضوی از مردم را ایفا می کند که در حال خرید یا پرس و جو در مورد محصولات مورد نظر هستند، و تجربه خریدارن را تا حد امکان با جزئیات در یک پرسشنامه ثبت می کنند (معمولاً در زمان بعدی تا مشخص نباشد). این روش در هتل ها، رستوران ها و نمایندگی های خودرو بسیار رایج است. از آنجایی که هتلها و رستورانها نمیدانند که هدف تحقیقات بازار هستند، میتوان فرض کرد که رفتار آنها با خریدار نا محسوس، همان رفتاری است که با هر مشتری دیگری در زمان های معمول میکنند.
قوانین رفتاری وجود دارد، که محققان تحقیقات بازار در خریدهای نامحسوس به آن پایبند هستند. اگر هدف فروشگاه نامحسوس، ممکن باشد از نظر مالی ضرر کند (مانند نمایشگاه اتومبیل که کارگر میدانی قصد خرید ماشین را ندارد) در این صورت تماس ها به اعضای فروشگاه های حامی محدود می شود. به عبارت دیگر، فقط فروشندگان در گروه خریدار تحقیقاتی تحت پوشش هستند. هتل های خرید نامحسوس هزینه ای که قرار است پرداخت کنند شامل، پرداخت هزینه برای یک اتاق است، و بنابراین به محققان بازار اجازه میدهد تا شبکه را گسترش دهند، زیرا قیمت منصفانهای پرداخت شده و زمان هیچکس تلف نشده است.
در ابن بین موقعیت های خرید بسیار پیچیده تری نیز وجود دارد که می توان از مشاهدات تحقیقات بازار استفاده کرد. به عنوان مثال بازدید یک مشتری احتمالی از نمایشگاه یک فروشنده خودرو را در نظر بگیرید. مشتریان هنگام ورود به نمایشگاه چه می کنند؟ آیا اینطور نیست که آنها هدفمند هستند و قدم زنان خود را به یکی از ماشین های موجود در نمایشگاه میرسانند و به تماشای آن میپردازند ؟ آیا آنها برای کمک گرفتن از یک متصدی به اطراف نگاه می کنند؟ آیا فروشندگان برای ارائه خدمات و شرح ویژگی های ماشین مد نظر را برای مشتری شرح می دهند و آیا این کار را به شیوه ای مناسب انجام می دهند؟ فروشندگان خودرو چقدر در برخورد با سوالات و کمک به پیشبرد فروش موفق هستند؟ آنها چگونه با نحوه قیمت گذاری ماشین برخورد می کنند تا مشتری را قانع کنند؟ آیا آنها برای گرفتن قیمت حقیقی خودرو استعلام می گیرند؟
از دوربین ها (یا مشاهده معمولی) میتوان برای ثبت واکنشهای مشتریان هنگام ورود به هتلها، فرودگاهها یا رستورانها استفاده شود. ملاقات و احوالپرسی با ارباب رجوع چقدر دوستانه است؟ پذیرش هر یک از مشاغل گفته شده چقدر کارآمد و با درایت با فرآیند ورود یک مشتری برخورد می کند؟ آیا تمام اطلاعات و کمکی که مشتریان نیاز دارند به آنها ارائه می شود؟
بخش کلیدی هر مطالعه خرید، اندازه گیری میزان ورود است – یعنی تعداد افرادی که از یک فروشگاه یا یک انبار تبلیغاتی بازدید می کنند. تحقیقات بازار مشاهده وسیله ای آشکار برای ثبت ترافیک خرید است و می توان آن را توسط کارگران میدانی که وظیفه سرشماری را بر عهده دارند اندازه گیری کرد. (احتمالاً بهجای اینکه برای شمارش واقعی از حفظ اطلاعات در سرشان استفاده کنند، از «کلیک کنندهها» استفاده میکنند، که شمارندههای مکانیکی سادهای هستند که با فشردن یا کلیک کردن دستگاه فعال میشوند.) به همین ترتیب، ممکن است میزان اطلاعات پا به صورت الکترونیکی با استفاده از اسکنرهای نوری (سخت تر از شما) اندازهگیری و ثبت شود. همچنین ممکن است در یک گذرگاه شلوغ با مردمی که در ازدحام جمعیت هم دیگر را هل میدهند و بهطور منظم راه نمیروند اندازه گیری شود).
از آن جایی که یک محقق می تواند به راحتی برای بررسی محصولاتی که موجود هستند و همچنین برای اینکه قیمت روی اجناس را یادداشت کند وارد یک فروشگاه شود، می توان بیان کرد مشاهده در تحقیقات بازار نقش بسیار واضح و مهمی را در نظرسنجی های خرید ایفا می کند. در این مورد، محققان تحقیقات بازار هیچ ارتباطی با کارکنان خرده فروشی ندارد (غیر از اینکه شاید بپرسند آیا محصول در فروشگاه فروخته می شود). اگر محقق برای اطلاعات تکمیلی خود به دنبال عکاسی از صفحه نمایش در فروشگاه باشد، کار تحقیق پیچیده تر می شود. برای این کار، نیاز است از مدیر فروشگاه اجازه بگیرد و نمی توان تصور کرد که همیشه این اجازه داده می شود. اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران