Skip to main content

بازاریابی برای استارت‌آپ‌ها چگونه است؟

یک استارت‌آپ چگونه باید استراتژی بازاریابی خود را مشخص کند؟ آیا در استارت‌آپ‌ها بازاریابی به شکل متفاوتی انجام خواهد شد؟شروع کردن پروژ‌های استارت‌آپ مشکلات خاص خود را دارد، فراهم کردن بودجه و اتخاذ تمهیدات مختلف برای رشد پروژه به اندازه‌ای دست و پا گیر است که جایی برای در نظر گرفتن بازاریابی پروژه باقی نمی‌گذارد.

اینجاست که مدیر بازاریابی دیجیتال در مجموعه می‌تواند نقش مهمی در موفقیتِ استارت‌آپ ایفا کند، تحقیقات و زیر نظر گرفتن رقبا، جستجوی اطلاعات و استفاده از آنها به نفع پروژه، بررسی ایده‌های مختلف و ارائه راه‌کار‌های بازاریابی دیجیتال مواردی هستند که بر عهده مدیر بازاریابی دیجیتال است.

۱- ابزار گوگل آنالیتیکز (Google Analytics)

می‌توان گفت این ابزار خوش ساختِ گوگل، سنگ دستِ هر مدیر بازاریابی دیجیتال است. با گوگل آنالیتیکز می‌توان به راحتی ورودی‌های وب‌سایت را به صورت شخصی سازی در قسمت داشبورد مشاهده کرد. بازدید آنلاین و در لحظه کاربران، فرآیند ثبت‌نام کاربران، مشاهده صفحه‌های مشخصی از وب‌سایت و هر فرآیندی که علمکرد آنلاین کاربران را نشان دهد در این ابزار قابل دسترسی است.

۲- ابزار SEMRush

پروژه استارت‌آپ شما در هر زمینه‌ای هم که باشد باز هم نباید از سئو وب‌سایت خود غافل شوید، اینجاست که مدیر بازاریابی دیجیتال باید ابزاری برای درک کاملی از علمکرد تنظیمات اعمال شده جهت بهبود سئو سایت داشته باشد. در این زمینه ابزار SEMRush بهترین انتخاب است، تعداد واژه‌های کلیدی و تگ‌ها توسط این ابزار به راحتی آنالیز می‌شود، از طرف دیگر به شما کمک می‌کند تا عملکرد سئو سایت استارت‌آپ خود را با سایر رقبا زیر نظر بگیرید.

۳- ابزار Buffer

ابزار آنلاین Buffer تمامی فرآیند به اشتراک گذاری محتوا را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر می‌گیرد. با استفاده Buffer به راحتی سئومی‌توانید تمامی کانال‌های خود را در فضای مجازی در یکجا کنترل کنید، از طرف دیگر امکان به اشتراک‌گذاری محتوای ایجاد شده در بلاگ یا سایر وب‌سایت‌ها تنها با یک کلیک میسر است. به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت راحت و سریع وب‌سایت پروژه استارت‌آپ خود این ابزار را از قلم نیاندازید. یکی دیگر از امکانات جالب Buffer قابلیت زمان‌بندی اشتراک مطالب است،‌به این ترتیب مطالب منتشر شده در بلاگ یا وب‌سایت با زمان‌بندی مشخصی ارسال می‌شوند تا کاربران به ناگاه با حجم زیادی از مطالب روبرو نشوند. از طرف دیگر Buffer تمامی کدهای UTM را زیر نظر گرفته و آنالیز می‌کند، به این ترتیب تمامی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی از طریق ابزار گوگل آنالیتیکز قابل پیگیری است. با استفاده از کدهای UTM به راحتی می‌توان ترافیک بازگشت داده شده به وب‌سایت یا بلاگ را زیر نظر گرفت، با این حساب قادر هستید دقیقا از محتوای به اشتراک گذاشته شده در شبکه‌های اجتماعی که باعث شده کاربران به وب‌سایت مراجعه کنند آگاه شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای بهینه‌سازی این فرآیند از ابزار Google URL builder هم استفاده کنید و سپس نتایج را در گوگل آنالیتیکز بررسی کنید.

۴- ابزار FollowerWonk

اگر در کمپین‌های تبلیغاتی خود از توییتر زیاد استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم FollowerWonk را در کنار Buffer استفاده کنید. ابزار FollowerWonk بهترین زمان را برای ارسال توییت جهت مخاطب‌های خاص پیدا می‌کند، در مرحله بعد این اطلاعات از طریق Buffer در زمان‌های مشخص شده به راحتی توییت می‌شوند.

۵- ابزار جستجوی عکس Stockup

اگر اهل وبلاگ نویسی باشید به خوبی می‌دانید که محتوا در متن نوشته شده حرف اول را برای جذب مخاطب می‌زند، به تعبیر دیگر اگر حرفی برای گفتن نداشته باشید نمی‌توانید مخاطب جذب کنید، در این بین رنگ و لعاب دادن به محتوای ایجاد شده هم باعث می‌شود تا جذابیت بیشتری به متن داده شود، اینجاست که ابزار جستجوی عکس Stockup به کمک شما می‌آید و با استفاده از عکس‌های مربوط به موضوعی که نوشته‌اید می‌توانید به مطلب خود رنگ و بویی جذاب ببخشید. طرز کار Stockup نیز دقیقا همانند گوگل است، به این ترتیب کافی است در قسمت جستجو نام سوژه مورد نظر را تایپ کرده و عکس‌های مختلفی را در همان زمینه با کیفیت بسیار بالا پیدا کنید. لازم به ذکر است که تمامی عکس‌های Stockup رایگان نیستند و برای دانلود بعضی از آنها باید هزینه صرف شود.

۶- ابزار Statista

اگر اهل نوشتن هستید و مطالب خود را در بلاگ یا وب‌سایت‌های مختلف منتشر می‌کنید بدون شک تاکنون به اطلاعات و آمار نیاز پیدا کرده‌اید. با استفاده از Statista به راحتی می‌توانید به آمار مورد نظر در هر زمینه برای اثبات صحبت‌های خود دسترسی داشته باشید. ناگفته نماند که در این زمینه ابزار آنلاین Google Trends را نیز نباید دست کم بگیرید، البته انصافا باید گفت Statista آمار دقیق‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، برای نمونه می‌توانید میزان افزایش کاربران اپلیکیشن پرطرفدار وی‌چت را در سال‌های گذشته بررسی کنید، یا اینکه در یک نگاه از تعداد اپلیکیشن‌های قرار داده شده در فروشگاه اپلیکیشن گوگل و اپل به ترتیب سال‌‌ انتشار باخبر شوید. جالب اینجاست که Statista این آمار بدست آمده را در قالب‌های مختلفی همانند CSV برای آنالیزهای بعدی عرضه می‌کند.

۷- ابزار Mention

برای برقراری ارتباط بین توسعه‌دهندگان در پروژه‌ استارت‌آپ می‌توان از ابزار آنلاین Sinch استفاده کرد، این ابزار شباهت‌های زیادی با Google Alerts دارد. البته Google Alerts حتما باید صفحه‌های جدید وب‌سایت را مرور کرده و در صورت پیدا کردن اطلاعات تازه، پیغام می‌دهد. به این ترتیب می‌توان گفت Google Alerts اطلاعات به‌روز و در لحظه‌ را در اختیار مدیر بازاریابی دیجیتال قرار نمی‌دهد. اینجا است که ابزار Mention به کمک می‌آید. این ابزار اطلاعات دقیق و به روزی را در خصوص استارت‌آپ شما از انجمن‌های توسعه‌دهندگان دریافت کرده و با استفاده از Sinch می‌توانید به تمامی توییت‌ها در انجمن‌های دیگری نظیر Stack Overflow دسترسی داشته و آنها را زیر نظر بگیرید. لازم به ذکر است که اپلیکیشن Mention نیز برای iOS وجود دارد، به این ترتیب در هر زمان می‌توان در جریان گفتگوهای انجام شده در خصوص وب‌سایت و پروژه استارت‌آپ مورد نظر قرار گرفت.

منبع: سایت پارسیش

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!