Skip to main content

۸ اشتباه بازاریابی رسانه های اجتماعی

 رسانه‌های اجتماعی دارای پتانسیل بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما هستند، اما هنگامی که به درستی از آن استفاده نکنید ممکن است آسیب زیادی به برند شما بزند. در این‌جا هشت اشتباه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی آورده شده است که باید از هزینه روی آن‌ها اجتناب کنید.

نظارت نداشتن صحیح بر روی مدیران رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر حدود یک‎سوم از تمام ترافیک‌های ورودی را تشکیل می‌دهند، مدیران رسانه‌های اجتماعی شما صورت آنلاین شما هستند، بنابراین بسیار مهم است که مدیران رسانه‌های اجتماعی شما وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در حالی‌که همیشه از اشتباهات نمی‌توان اجتناب کرد، برخی از اشتباهات توسط کارکنان بی‌تجربه، آموزش‌ندیده و ضعیف صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال شرکت Apparel debacle آمریکایی یک عکس از انفجار شاتل فضایی را منتشر کرد، ظاهرا مدیر رسانه‌های اجتماعی این شرکت متولد ۱۹۸۶ بود و این اتفاق را با آتش بازی اشتباه گرفته بود. به راحتی با بررسی و نظارت می‌توان از این اشتباهات اجتناب کرد.

ندادن پاسخ مناسب به بازخوردهای منفی

بازخوردهای منفی همواره رخ می‌دهند. شما می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید، به عقب برگردید و یا از آن‌ها به نفع کسب‌وکارتان بهره بگیرید. برخی از برندها به سادگی نظرات منفی را بدون در نظر گرفتن عواقب آن حذف می‌کنند. برخی دیگر بر این باور هستند که نادیده گرفتن نظرات منفی ممکن است عواقب بدی داشته باشد.

به جای اجتناب از پاسخ دادن به نظرات منفی، آن‌ها را به عنوان فرصت‌هایی برای درخشش در نظر بگیرید. پاسخ متفکرانه و سریع به بازخوردهای منفی بدهید و از آن‌ استفاده کنید تا تعهد خود به خدمات به مشتریان را به نمایش بگذارید.

خرید لایک و یا فالور

خرید لایک و فالور برای یک کسب‌وکار کاملا مخاطره‌آمیز است. برخی برندها هنوز هم بر این باور هستند که پرداخت برای پیدا کردن طرفداران ساختگی زیان‌بار نیست، اما آیا می‌دانستید که خرید فالور از فیسبوک در واقع می‌تواند به برند شما صدمه بزند؟ طرفداران جعلی هرگز با صفحه شما تعامل نخواهند داشت، بنابراین سیگنال‌ها به فیسبوک اطلاع می‌دهند که مطالب شما برای مخاطبان‌تان ارزشمند و جالب نیست، این امر باعث می‌شود که الگوریتم دسترسی به پست‌های شما و دیده شدن آن‌ها را کاهش دهد. پیدا کردن طرفداران علاقه‌مند که با پست‌های شما درگیر شوند به مراتب بهتر از داشتن طرفداران جعلی است.

تکرار پی‌درپی مطالب تکراری

ارسال محتواهای تکراری و پی‌درپی این تصور را ایجاد می‌کند که برند شما خسته‌کننده است. به جای ارسال لینک بعد ار لینک و یا نقل‌قول بعد از نقل ‌قول طیف گسترده‌ای از محتواهای باارزش ارائه کنید. هنگامی که شما یک نوع محتوای تکراری ارسال می‌کنید این باعث خواهد شد مخاطبان شما کمتر با مطالب شما درگیر شوند و حتی هنگام ارسال مطالب جذاب هم اهمیتی ندهند.

ترویج مداوم محصولات خود

یک زمان و مکان خاص برای ترویج کسب‌وکار و محصولات شما حتی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. با این حال، بسیاری از برندها هنوز هم از رسانه‌های اجتماعی برای هل دادن پیام بازاریابی خود استفاده می‌کنند. فروش اجتماعی به معنی ساختن روابط و اعتماد است که در نهایت منجر به فروش خواهد شد. اصل ۲۰/۸۰ یک قاعده سرانگشتی است که می‌گوید ۸۰ درصد از زمان را به تولید محتوا و ۲۰ درصد را به ترویج محصولات اختصاص دهید. بنابراین هرگز به طور مستقیم کسب‌وکار خود را در رسانه‌های اجتماعی ترویج ندهید.

استفاده از پیام‌های ناسازگار

آیا یک زمان مشخص برای ارسال مطالب خود دارید؟ آیا از یک صدای سازگار در تمام پروفایل‌ رسانه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنید؟ آیا پروفایل و کاور شما آن‌چه را که برند شما می‌گوید انتقال می‌دهند؟ بهترین راه برای سازگاری با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی داشتن یک استراتژی است. این استراتژی شامل یک راهنمایی در مورد این‌که چگونه و چه زمانی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، راهنمایی چگونگی پاسخ به نظرات منفی، مستند سوالات متداول که اعضای مختلف تیم می‌توانند به آن مراجعه کنند. این برای اطمینان از سازگاری در پیام مناسب است.

ارائه پاسخ‌های از پیش تعیین شده

داشتن یک طرح رسانه‌های اجتماعی به شما کمک خواهد کرد تا به سوالات و نظرات به شیو‍‌ه‎‌‌ای سازگار پاسخ دهید. اما cut and paste پاسخ به نظرات، انتقادات می‌‌تواند به برخی واکنش‌های قابل‌توجهی منجر شود. در حالی که داشتن پاسخ‌های آماده برای سوالات متداول در بعضی زمان‌ها شما را نجات خواهد داد، اما باید با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در مقابل انتقادها، بازخوردهای منفی و سوالات خاص باید باملاحظه بوده و پاسخ شخصی ارائه دهید.

وجود یک شبکه‌ی اجتماعی به این معنا نیست که شما باید حتما از آن استفاده کنید، بودن در شبکه‌های متفاوت و استفاده نکردن از آن‌ها بدین معناست که شما به طور موثر از آن‌ها نمی‌توانید استفاده کنید. به جای پخش زمان خود در بین هشت سایت مختلف، پنج، سه و یا حتی دو عدد از این رسانه‌ها را انتخاب کنید و به طور کامل یک برنامه منظم برای استفاده از آن داشته باشید.

منیع: آکادمی بازار

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!