آقای بازاریاب، حامی کالای ایرانی
?>

احتمالا شما تاکنون با تبلیغ مواجه شده اید اما به راستی چه قدر از آن ها جذاب بوده اند یا چه قدر بر شما تاثیر گذاشته اند؟ یا توانسته اند بازاریابی محصول را تحت تاثیر خود قرار دهند؟ ممکن است اِنقدر ساده بوده باشند که حوصله شما را سر ببرند یا بر عکس انقدر مضامین متعدد و مختلفی را به خود سنجاق کرده باشند که اصلا سر درنیاورده باشید که مفهوم آن ها چیست؟ واقعیت این است که دنیای تبلیغ آن چنان پیچیده است که نمی توان به راحتی در آن به موفقیت دست یافت.

مارک تواین می گوید: هر منبعی که بتواند به ما توجه مطبوعی داشته باشد گرامی می داریم.

هیچ وقت فکر نکنید که تبلیغ تنها برای بازاریابی موسسه های اقتصادی یا تجاری کاربرد دارد حتی سازمان های خیریه یا دولتی نیز برای فعالیت های خود از این شیوه استفاده می کنند. در هر حال پیام هایی که به این شیوه به مشتری منتقل می شوند باید بتوانند بر ذهن او اثر گذار باشند تا  او را برانگیخته نمایند در غیر اینصورت نمی توان استفاده از آن را در بازاریابی موثر دانست. مدیران بازاریابی به صورت حرفه ایی به تبلیغ نگاه می کنند اما، خیلی از افراد تفکرات پیش و پا افتاده ایی از تبلیغ دارند. تبلیغ تنها عکس یک ساعت یا لباس روی بیلبورد های کنار بزرگراه صدر یا مدرس نیست! تبلیغ تنها لباس یا کیف یک مانکن یا بازیگر از برند های معروف چرم ایران نیست! این نمونه ها ساده ترین و دم دستی ترین نوع تبلیغات است که نمی تواند بازاریابی را متحول کند. به راستی تبلیغ چیست اگر فقط در بیلبورد ها یا ژست های سرد و خشک مانکن ها و بازیگر ها خلاصه نمی شود؟؟؟

اگر می خواهید در دنیای تبلیغ حرفه ایی باشید باید با ۵M آشنا شوید.

  • Mission رسالت
  • Money پول
  • Message پیام
  • Media رسانه
  • Measurement اندازه گیری

رسالت به این معناست که هدف از تبلیغ چیست؟ هیچ زمان نمی توان بدون هدف در هیچ کاری موفق شد بنابر این ابتدا باید بدانید که چه هدفی دارید.

در M دوم به پول پرداخته می شود. در اینجا باید بدانید که به چه میزان باید پول خرج کنید. اصلا بودجه شما چه قدر است و چه محدودیت هایی برای صرف کردن پول و بودجه خود در این زمینه دارید؟ این نکته می تواند به شدت بر بازاریابی شما نیز اثر گذار باشد.

نوع پیامی که قصد دارید از طریق تبلیغ به مشتریان خود ارسال کنید نیز مهم است. چه سبک از پیام را می پسندید یا چه سبکی اثر برانگیختگی و بازاریابی بیشتری را در مشتریان شما ایجاد می کند.

در M چهارم توجه خود را به رسانه ایی که قرار است از طریق آن تبلیغ کنید معطوف نمایید و رسانه مناسب را برای این کار انتخاب کنید.

و در نهایت نتایج به دست آمده را اندازه گیری کنید. در این مرحله شما باید به یک ارزیابی جامع دست یابید.

این شِمای کلی از ۵M  است و اگر بتوانید برای خود یک چارچوب و نقشه راهی با توجه به آن تهیه کنید می توانید امیدوار باشید که دست یابی به موفقیت برای شما در دنیای تبلیغ و سپس بازاریابی محصولتان آسان تر خواهد بود.

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

 

 

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *