Skip to main content

نقش فرآیند تجاری در آموزش بازاریابی

نقش فرآیند تجاری در آموزش بازاریابی

توجه به فرآیند تجاری در آموزش بازاریابی بسیار مورد تاکید است. در این راستا، تعریف هامر جامبی می تواند در این زمینه در نظر گرفته شود. آن ها فرآیند تجاری را به شرح زیر تعریف می کنند:

“یک مجموعه از فعالیت ها که یک یا چندتا ورودی دارد و یک خروجی مرتبط با ارزش مشتری را تولید می کند.”

هامر جامبی دیدگاه قابل انتقالی دارد و تاکید کمتری به مولفه ی ساختاری حدود فعالیت و همچنین ترتیب فعالیت ها در طول زمان دارد؛ که به همین علت در آموزش بازاریابی مورد توجه است.

رامله و براچ به عنوان دو شخصیت مهم در این فرآیند تعریفی را استفاده می کنند که تمرکز بیشتری بر مشتریان بیرونی سازمان دارد.

یک فعالیت تجاری در آموزش بازاریابی؛ یک سری از قدم های طراحی شده برای تولید خدمت یا کالا است و اغلب فرآیند ها متقاطع و فضای خالی بین مربع ها در نمودار سازمانی است، بعضی از فرآیند ها در آموزش بازاریابی؛ برای مشتریان بیرونی کالا یا خدمتی را ارائه می دهد و این فرآیند ها را فرآیند های اولیه می نامند. بقیه فرآیند ها کالا را تولید می کنند که مشتری بیرونی آن را نمی بینند ولی برای مدیریت اثر بخش تجارت لازم است و در آموزش بازاریابی آن ها را فرآیند های پشتیبانی می نامند.

تعریف بالا دو نوع از فرآیند ها را مجزا می کند؛ فرآیند های اولیه و فرآیند های پشتیبانی که در آموزش بازاریابی بستگی به این دارند که مستقیما ارزش مشتری را تولید می کنند یا به فعالیت های داخلی سازمان ارتباط دارند. بدین منظور تعریف راملر و براچ از مدل زنجیره ی ارزش پورتر پیروی می کند که براساس تقسیم فرآیند های اولیه و پشتیبانی ساخته می شود. براساس تعریف راملر و براچ ویژگی یک فرآیند موفق سازمانی این است که در فعالیت ثانویه؛ ارزش های اولیه مشتری در آن وجود ندارد. در آموزش بازاریابی فرآیند تجاری می تواند متقاطع نیز باشد، به عنوان مثال: از چند فعالیت تجاری تشکیل شده باشد.

آشنایی با فرآیند های تجاری می تواند حلقه ی اتصالی مفید بین فعالیت های تجاری یک بازاریاب  باشد و در موفقیت بازاریاب نقش مهم و کلیدی را ایفا کند و فروش را چندین برابر نماید.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!