تاکنون در ارتباط با استراتژی در مبحث های گوناگون مطلب های زیادی مطرح شده است. با کمک بعضی از استرتژی ها می توان شیوه ی تخفیف دادن به مشتری و یا تعیین قیمت محصول را آسان تر نمود بنابر این، در این مطلب قصد داریم به آموزش یکی از استراتژی های نفوذ به نام “چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟” بپردازیم.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -698

نحوه تفکر و تصمیم‌گیری انسان فرآیند بسیار پیچیده‌ای است که طبق اصل عقلانیت محدود (Bounded Rationality) چندان عقلایی نیست و این اولین اصل مورد توجه در آموزش استراتژی نفوذ است، طبق این اصل پردازش ذهن انسان با وجود ظرفیت بسیار زیاد آن دارای محدودیت‌ های فراوانی است. لذا انسان‌ ها از روش‌ های میان‌ بری برای تفکر و تصمیم‌ گیری استفاده می ‌کنند. مدت زیادی است که دانشمندان روان‌شناسی و مدیریت در تلاش اند تا این میانبر‌ ها را بیابند.

در آموزش استراتژی و بازاریابی به خصوص رفتار مصرف‌کننده، تلاش می‌ شود تا با ورود و تاثیر بر این فرآیند ‌ها و میانبر ‌ها بر تصمیم مشتری تاثیر گذارند و تصمیم‌گیری را برای مشتری راحت‌ت ر نمایند. در آموزش این نوع استراتژی در مورد تاکتیک ‌های قیمت‌گذاری و تاثیر آن بر فرآیند تصمیم‌گیری مشتری صحبت می‌شود.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -697

اولین نوع آموزش استراتژی نفوذ؛

هدایا و تخفیف‌ ها در بسیاری از موارد موجب ترغیب و تشویق مشتریان می‌گردد تا جایی که در برخی موارد مشتریان تنها به دلیل هدایا و تخفیف ‌هایی که روی یک محصول قرار دارد، آن را به محصول یا برند دیگری ترجیح می‌دهند و این نکته ایی است که باید در آموزش های استراتژی نفوذ مورد توجه یک بازاریاب و فروشنده قرار گیرد، ولی گاهی اوقات نیز داستان کاملا برعکس می ‌شود. گاهی مشتری تعبیر دیگری از هدیه و تخفیف‌ های ارائه شده روی کالا‌ ها می ‌نماید.
جامعه شناس آمریکایی “راگربیر” برای سنجش این فرضیه آزمایشی ترتیب داد. وی یک ظرف را به عنوان کالای اصلی و یک دستبند مروارید را به عنوان هدیه خرید مورد نظر؛ به تعدادی از مشتریان ارائه نمود. این آزمایش اولین بار توسط این جامعه شناس صورت گرفت تا به بررسی استراتژی های نفوذ و به گونه ایی خاص به بررسی چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟ پرداخته شد. در آموزش های استراتژی نفوذ  با توجه به ادامه ی همین آزمایش  برای ارزیابی نظر مشتریان در مورد ارزش دستبند در نظر آن ها، از دو دسته از افراد خواسته شد که بر روی دستبند ارزش‌گذاری نمایند. یک دسته افرادی بودند که دستبند به صورت مجزا به آن ها ارائه شده بود و دسته دیگر کسانی که دستبند به عنوان تخفیف خرید به آن ها ارائه شده بود. نتیجه حاصل فرضیه ابتدایی را تایید نمود. افرادی که تخفيف گرفته بودند، ۳۵ درصد کمتر از دسته دیگر قیمت‌گذاری کردند. ولی علت چه بوده است؟ بررسی این علت امروزه در آموزش های استراتژی نفوذ استفاده می گردد. در بسیاری از موارد افراد نظر مساعدی در مورد کالا ‌ها با قیمت پایین ندارند. افراد در بسیاری از اوقات تصور می ‌کنند که کالا هایی که به صورت تخفیف یا هدیه خرید؛ داده می‌شوند ارزش ذاتی پایین دارند، یا کالای بی کیفیت، کم فروش و در انبار مانده ‌ای هستند که شرکت‌ ها برای خلاصی از اضافه انبار خود آن ها را به صورت هدیه یا تخفیف ارائه می ‌نمایند. لذا ارزش زیادی برای آن قائل نمی‌شوند.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -699

در آموزش  استراتژی نفوذ راه‌حل ساده ‌ای که برای این روش وجود دارد اعلام قیمت واقعی محصول ها و پس از آن اعلام قیمت آن ها پس از تخفیف است. در این صورت مشتری قیمت واقعی محصول را دانسته و ارزش واقعی آن را درک می‌ کند و در ضمن با دیدن تخفیف داده شده برای استفاده از آن ترغیب شده و از آن استفاده می ‌کند. این روش امروزه در آموزش استراتژی نفوذ کاربرد دارد.

در مطلب های بعدی در سایت مستر ویزیتور به ادامه ی این مبحث خواهیم پرداخت.


تهیه کننده : تیم تدوین محتوا

1 پاسخ به آموزش استراتژی نفوذ، چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟
  1. اگر بخواهیم بحث استراتژی نفوذ را بطور جداگانه در نظر بگیریم
    اما در مورد تخفیف و قیمت گذاری باید این را در نظر که اول بر چه اساسی میخواهیم قیمتگذاری کنیم و تا چه میزان و بر چه اساسی میتوانیم تخفیف دهیم
    اما در مورد استراتژی نفوذ باید این مسئله را مطرح کنیم که این روش کاملا باید حساب شده و اصولی باشد چون اخلاق ها و رفتار ها کاملا باهم متفاوت است
    و اما ادغام این ۲ باهم بسیار مهم است
    اینکه وقتی میخواهیم یک محصول یا خدمات خود را ارائه دهیم باید بدانیم به چه صورت مشتری را به سمت خودمان جلب کنیم و در آن لحظه این محصول یا خدمات خود را قیمت گذاری کنیم که فرد مورد قدرت خرید آن را داشته باشد و چقدر تخفیف دهیم که مشتری جذب تر و شادتر از خرید خود شود


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.