آموزش استراتژی نفوذ، چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟
تاکنون در ارتباط با استراتژی در مبحث های گوناگون مطلب های زیادی مطرح شده است. با کمک بعضی از استرتژی ها می توان شیوه ی تخفیف دادن به مشتری و یا تعیین قیمت محصول را آسان تر نمود بنابر این، در این مطلب قصد داریم به آموزش یکی از استراتژی های نفوذ به نام “چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟” بپردازیم.
نحوه تفکر و تصمیمگیری انسان فرآیند بسیار پیچیدهای است که طبق اصل عقلانیت محدود (Bounded Rationality) چندان عقلایی نیست و این اولین اصل مورد توجه در آموزش استراتژی نفوذ است، طبق این اصل پردازش ذهن انسان با وجود ظرفیت بسیار زیاد آن دارای محدودیت های فراوانی است. لذا انسان ها از روش های میان بری برای تفکر و تصمیم گیری استفاده می کنند. مدت زیادی است که دانشمندان روانشناسی و مدیریت در تلاش اند تا این میانبر ها را بیابند.
در آموزش استراتژی و بازاریابی به خصوص رفتار مصرفکننده، تلاش می شود تا با ورود و تاثیر بر این فرآیند ها و میانبر ها بر تصمیم مشتری تاثیر گذارند و تصمیمگیری را برای مشتری راحتت ر نمایند. در آموزش این نوع استراتژی در مورد تاکتیک های قیمتگذاری و تاثیر آن بر فرآیند تصمیمگیری مشتری صحبت میشود.
اولین نوع آموزش استراتژی نفوذ؛
هدایا و تخفیف ها در بسیاری از موارد موجب ترغیب و تشویق مشتریان میگردد تا جایی که در برخی موارد مشتریان تنها به دلیل هدایا و تخفیف هایی که روی یک محصول قرار دارد، آن را به محصول یا برند دیگری ترجیح میدهند و این نکته ایی است که باید در آموزش های استراتژی نفوذ مورد توجه یک بازاریاب و فروشنده قرار گیرد، ولی گاهی اوقات نیز داستان کاملا برعکس می شود. گاهی مشتری تعبیر دیگری از هدیه و تخفیف های ارائه شده روی کالا ها می نماید.
جامعه شناس آمریکایی “راگربیر” برای سنجش این فرضیه آزمایشی ترتیب داد. وی یک ظرف را به عنوان کالای اصلی و یک دستبند مروارید را به عنوان هدیه خرید مورد نظر؛ به تعدادی از مشتریان ارائه نمود. این آزمایش اولین بار توسط این جامعه شناس صورت گرفت تا به بررسی استراتژی های نفوذ و به گونه ایی خاص به بررسی چگونه تخفیف دهیم و قیمت گذاری کنیم؟ پرداخته شد. در آموزش های استراتژی نفوذ با توجه به ادامه ی همین آزمایش برای ارزیابی نظر مشتریان در مورد ارزش دستبند در نظر آن ها، از دو دسته از افراد خواسته شد که بر روی دستبند ارزشگذاری نمایند. یک دسته افرادی بودند که دستبند به صورت مجزا به آن ها ارائه شده بود و دسته دیگر کسانی که دستبند به عنوان تخفیف خرید به آن ها ارائه شده بود. نتیجه حاصل فرضیه ابتدایی را تایید نمود. افرادی که تخفیف گرفته بودند، ۳۵ درصد کمتر از دسته دیگر قیمتگذاری کردند. ولی علت چه بوده است؟ بررسی این علت امروزه در آموزش های استراتژی نفوذ استفاده می گردد. در بسیاری از موارد افراد نظر مساعدی در مورد کالا ها با قیمت پایین ندارند. افراد در بسیاری از اوقات تصور می کنند که کالا هایی که به صورت تخفیف یا هدیه خرید؛ داده میشوند ارزش ذاتی پایین دارند، یا کالای بی کیفیت، کم فروش و در انبار مانده ای هستند که شرکت ها برای خلاصی از اضافه انبار خود آن ها را به صورت هدیه یا تخفیف ارائه می نمایند. لذا ارزش زیادی برای آن قائل نمیشوند.
در آموزش استراتژی نفوذ راهحل ساده ای که برای این روش وجود دارد اعلام قیمت واقعی محصول ها و پس از آن اعلام قیمت آن ها پس از تخفیف است. در این صورت مشتری قیمت واقعی محصول را دانسته و ارزش واقعی آن را درک می کند و در ضمن با دیدن تخفیف داده شده برای استفاده از آن ترغیب شده و از آن استفاده می کند. این روش امروزه در آموزش استراتژی نفوذ کاربرد دارد.
در مطلب های بعدی در سایت مستر ویزیتور به ادامه ی این مبحث خواهیم پرداخت.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده