سایت بازاریابی آقای بازاریاب به نقل از آکاایران :پیشرفت های تکنولوژی میتواند به صورت مستقیم بر روی آینده بازاریابی تاثیرگذار باشد به نحوی که بخش عظیمی از فرآینده بازاریابی را تغییر دهد.بازاریابان همواره نگاه رو به جلویی دارند تا بتوانند آینده بازار را پیشبینی کنند. زیرا پیشبینی بازار امکان توسعه برند و جذب مشتری جدید را افزایش میدهد. بنابراین میتوان گفت که بازاریابان موفق برای پاسخ به سوالات خود همواره در حال تحقیق و محاسبه هستند. زیرا با پیشبینی بازار و داشتن چشمانداز درستی از آن میتوان از تبلیغات و نوآوریهای پیشرفته استفاده کرد و آینده بازاریابی را نیز پیشبینی کرد. آیا تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که رهبران بازاریابی جهان مانند جف بیر چگونه میتوانند به پیشبینی بازار هدف خود بپردازند؟ در این مطلب با ۱۰ روند مهم که آینده بازاریابی را تحت تاثیر قرار میدهند آشنا میشویم.
۱۰ روند مهم که آینده بازاریابی را تحت تاثیر قرار میدهند:
۱. تلفن همراه
در چند سال اخیر تلفن همراه به یکی از عناصر کلیدی بازاریابی تبدیل شده است. امروزه تلفن همراه هوشمند، تبلت، گجتهای پوشیدنی و دستگاههای مکمل تلفن همراه به پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال تبدیل شدهاند و آینده بازاریابی را تحت تاثیر قرار میدهند. در حقیقت میتوان گفت توسعه بازاریابی موبایلی امکان برقراری ارتباطات موثر با مخاطبان را برای برندها فراهم کرده است. این امر سبب بهبود فرآیند بازاریابی نیز میشود.
۲. بهبود تعامل برند با مشتری
تعامل برند و مشتری یکی از عوامل تعیینکننده آینده بازاریابی است. مشتریان امروز همواره به دنبال یافتن راههای جدیدی برای افزایش تعامل با برندهای مورد علاقهی خود هستند. بنابراین برندها نیز میتوانند با فراهم کردن امکان تعامل اثربخش با مشتریان برای کسب و کار خود ارزش آفرینی کنند. توجه داشته باشید که تحقق این امر میتواند یک برند عادی را به یکی از رهبران بازار تبدیل کند.
۳. محتوای ناب
تولید محتوای ناب به ویژه محتوای تصویری یکی از عوامل تعیین کننده در توسعه برند و موفقیت فرآیند بازاریابی آن است. هر چند امروزه بسیاری از برندها فرآیند بازاریابی محتوایی خود را پیش میبرند. اما جالب است بدانید که بازاریابی محتوایی مانند روشهای بازاریابی معمولی نیست و نیاز به تخصص و تبحر دارد. بنابراین تولید محتوای ناب و تخصصی میتواند یکی از عوامل تاثیرگذار در آینده بازاریابی باشد.
۴. محتوای تولید شده توسط کاربر
محتوای تولید شده توسط کاربر نقش موثری در پیشبرد استراتژی بازاریابی برندها ایفا میکند. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که محتوای تولید شده توسط کاربر در بین پستهای وبلاگی و شبکههای اجتماعی محبوبیت فراوانی دارد. بنابراین ایجاد یک ذهنیت مثبت در مخاطبان از طریق اجرای کمپینهای تولید محتوا توسط کاربر و تولید محتوای تعاملی نقش تعیینکنندهای برای برندها دارند و آینده بازاریابی را تحت تاثیر قرار میدهند.
۵. شبکههای اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی به بخش جداییناپذیری از استراتژی بازاریابی تبدیل شدهاند. در حقیقت تمام برندها در سیاستگذاریهای آینده بازاریابی خود، فعالیت اثربخش در شبکههای اجتماعی را در اولویت قرار میدهند. زیرا رسانههای اجتماعی پتانسیل فوقالعادهای برای پیشبرد اهداف بازاریابی برندها دارند.
۶. مخاطبان برند
برقراری ارتباط مستقیم برندها با مخاطبان، آنها را به مشتریان وفادار و حامیان برندها تبدیل میکند. بنابراین توجه به احساسات مشتری و پاسخ به آنها سبب میشود که مشتریان راضی کلاه بازاریابی برند را سر کنند. و نقش تعیینکنندهای در آینده بازاریابی برندها داشته باشند.
۷. تمرکز به برقراری ارتباط با نسل جدید
نسل جدید هر جامعه در حقیقت مشتریان بالقوهی بازار آینده آن هستند. از این رو درک و توجه به نیازهای نسل جدید میتواند نقش تعیین کنندهای در پیشبرد فرآیند بازاریابی آینده هر برند داشته باشد. بنابراین بسیاری از برندهای دنیا بر روی نیازهای نسل جدید متمرکز شدهاند.
۸. محصول محور بودن
همانگونه که میدانید هدف شرکتهای خدماتی جلب رضایت مشتری و ارائه بهترین خدمات به آنها است. در مقابل شرکتهای محصول محور بیشتر بر روی نوآوری در محصول و استفاده از تکنولوژیهای جدید تمرکز دارند. میتوان گفتآنچه برای آینده بازاریابی بدان نیاز است استفاده از فناوریهای جدید و نوآوریهای پیشرفته است. و شرکتهایی که فقط بر روی خدمات متمرکز هستند از دور رقابت خارج خواهند شد. زیرا ارزش افزوده و نوآوریهای جدید هستند که میتوانند آینده بازاریابی را تحت تاثیر قرار دهند.
۹. تحلیل بزرگ دادهها
میتوان گفت که تحلیل بزرگ دادهها نقطه جدا کننده بازاریابی مدرن و سنتی است. لازم به ذکر است که رفته رفته تاثیر بازاریابی سرزده رنگ میبازد و بازاریابی هدفمند جای پای خود را محکم میکند. در حقیقت امروز تحلیل دادههای به دست آمده از رسانههای اجتماعی و سایتها میتواند نقش به سزایی در پیشبینی بازار آینده و تشخیص مشتریان هدف داشته باشد.
۱۰. دادهکاوی
گر چه تا چند سال اخیر تعداد بازدید و لایک پستهای یک برند معیاری برای سنجش میزان موفقیت آن تلقی میشد. اما باید بدانید که امروزه غرور حاصل از تعداد لایک یک پست بیمعنی است. بلکه این ابزارهای دقیق دادهکاوی و تحلیل دادهها هستند که میتوانند به ارزیابی موفقیت استراتژی بازاریابی برند و میزان جذب مخاطب آن بپردازند.
با توجه به آنچه که تا کنون گفته شد به نظر شما کدام یک از این روندها میتواند نقش موثرتری در پیشبینی آینده بازاریابی و جذب مشتری داشته باشد؟
منیع: آکاایران