Skip to main content

 چگونگی پیاده سازی مدل دلتا در سازمان…

در مطالب قبلی در خصوص مدل دلتا و گزینه های استراتژیک این مدل نوین تدوین استراتژی بیان شد، در ادامه قصد داریم وظایفی که این مدل در هدایت استراتژیک یک سازمان بر عهده دارد بیان کنیم.

همان طور که در گذشته بیان شد مدل دلتا بر اساس ایده های خلاقانه به استراتژی سازمان از منظر جدیدی می نگرد و برخلاف سایر مدل های تدوین استراتژی، متکی به تحولات گذشته سازمان نیست. تجربه ثابت کرده است که همیشه بهترین روش ساده ترین روش در عین کارایی است و سادگی برنامه ریزی علاوه بر افزایش سرعت اجرا منجر به سهولت به کارگیری استراتژی توسط کارکنان است. دلیل تاکید بر سادگی روش تدوین استراتژی موانعی است که در مسیر دادن هدف و جهت به یک سازمان وظیفه گرا است.

 چگونگی پیاده سازی مدل دلتا در سازمان…

بطور کلی برای پیاده سازی مدل دلتا در یک سازمان ما باید پنج وظیفه عمده را بصورت یک دستورالعمل دقیق به انجام رسانیم.

  • بخش بندی مشتریان و ارائه بهترین پیشنهاد ارزشی: اولین و مهمترین وظیفه مدل دلتا بررسی دقیق مشتریان و ارائه راهکار های ابتکاری به خلاقانه ترین شکل می باشد بطوری که پیش فرض های ذهنی خود را در خصوص ارائه خدمات به مشتریان خود کاملا فراموش کرده ایم. تمایز پیشنهاد های ما به مشتریانمان باید خصوصیات خاصی را دربر گیرد از جمله این که منحصر به فرد باشد بدین معنی که خدماتی متفاوت تر از جریان معمول بازار ارائه گردد، پایدار باشد بدین معنی که منحصر به فرد بودن خدماتمان به راحتی قابل تقلید و جایگزینی نباشد، اعتماد مشتریانمان را جلب کند بطوری که مشتری فاصله ای با ما احساس نکند، بخش بندی دقیق مشتریان در مدل دلتا مهمترین بخش تدوین استراتژی بر اساس این مدل کارآمد می باشد بنابر این باید به بهترین و واقعی ترین شکل و بر اساس تحقیقات کاملا برنامه ریزی شده صورت گیرد.

 

  • بررسی دقیق شایستگی های موجود و مطلوب شرکت: هر شرکت دارای مجموعه ای از قابلیت ها و شایستگی ها است و بر اساس چهار چوب مدل دلتا که قبلا بیان شد ما باید مشخص کنیم که شرکت مان کدام و یا چه مجموعه ای از قابلیت های تحت چهار چوب مدل دلتا را می تواند ارائه کند. این قابلیت ها بطور کلی عبارتند از ارائه محصول با پایین ترین قیمت، امکان ارائه محصول در سطح وسیع، ایجاد ارتباطی قوی با مشتریان که تغییر و عوض کردن آن بسیار مشکل باشد، ارائه محصول بصورت انحصاری، ارائه یک سبد کالای کامل که تمام نیاز های مشتریان را در بر گیرد، ایجاد تجربه ای بی همتا برای مشتری  در سرتاسر چرخه مالکیت محصول، افزایش ویژگی هایی منحصر به فرد به محصول نهایی، انتقال دانش استفاده بهینه از محصول به مشتریان.

 

  • ماموریت کسب و کار: وظیفه سوم استراتژیک مدل دلتا تدوین بیانیه ماموریت کسب و کار است. بیانیه ماموریت در واقع در بر گیرنده آن چه سازمان در آینده خواهد بود و همچنین دستاورد های سازمان پس از اجرای استراتژی های برنامه ریزی شده است از این رو تبیین بیانیه ماموریت از اهمیت به سزایی در استراتژی مدل دلتا برخوردار است. بیانیه ماموریت می تواند ابزار قدرتمندی برای هم راستا کردن اقدام های داخلی و خارجی شرکت باشد.دستورالعمل استراتژیک: دستورالعمل استراتژیک در واقع بیان دقیق و کاربردی وظایف هر یک از اعضای سازمان به ساده ترین شکل است و در برگیرنده جزییات وظایف و مسئول اجرای آن است.

 

  • پی گیری اجرای استراتژی: مسلما پس از اجرای استراتژی انتظار نتیجه بخش بودن آن را داریم. مسلما برای نتیجه بخش بودن هر استراتژی باید از اجرای صحیح آن اطمینان حاصل کنیم.مهمترین اصل برای نتیجه بخش بودن تدوین استراتژی به هر شیوه ای مدیریت سازمان باید براساس استراتژی تدوین شده است. دو ابزار قدرتمند برای اطمینان از اجرای درست استراتژی در سازمان بودجه بندی هوشمند و کارت امتیازی متوازن هستند. بودجه بندی هوشمند، اجرای درست استراتژی در سازمان را تضمین می کند و کارت امتیازی متوازن اجرای استراتژی صحیح در قبال مشتریان را تضمین میکند.  ( هکس, ۱۳۹۱)

منبع:

هکس, ا. س. (۱۳۹۱). مدل دلتا(بازافرینی کسب وکار). (م. مهدی خواه, & س. حسین زاده, Trans.) تهران: دانشگاه امام صادق

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!