Skip to main content

چگونه یک بازاریاب موفق شویم؟

با نگاهی اجمالی به صفحه نیازمندی های روزنامه، آگهی استخدام برای حرفه هایی مانند: بازاریاب، مدیرفروش، مسئول فروش، کارشناس فروش و… را مشاهده خواهید کرد که همه این عناوین در واقع به یک شغل اطلاق می شود که همان کار بازاریابی است.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ برای این که بتوانید در میان انبوهی از این آگهی ها گزینه مورد نظر خود را پیدا کنید چند نکته را به طور مختصر بیان می کنم:

مشخص کنید در چه حوزه ای تصمیم به فعالیت دارید

شرکت ها یا مجموعه هایی که متقاضی بازاریاب هستند چند نوع هستند:
الف – شرکت هایی که محصولی را تولید و توزیع می کنند؛ در این شرکت ها برای یک یا چند نوع کالا بازاریابی می شود. البته اگر کالایی که قرار است بازاریابی شود دارای برند معتبر و شناخته شده ای باشد کار ساده تر است اما بازاریابی و فروش محصول شرکت های نوپا که به تازگی وارد بازار شده اند زمان و انرژی بیشتری می طلبد. البته باید خاطرنشان کنم که به طور معمول شرکت های نو بنیان سهم بیشتری از مبلغ فروش را به بازاریاب ها اختصاص می دهند.

ب – برخی شرکت های دیگر شرکت های تبلیغاتی هستند که کار ساخت بولتن ها و بروشورهای تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ و برگزاری سمینار و همایش های مختلف را بر عهده دارند. در این شرکت ها بخشی از فعالیت بازاریابان به صورت بازاریابی تلفنی است.

ج – شرکت های دیگر شرکت هایی هستند که یک خدمت را به مشتری ارائه می دهند و برای خدمات خود به دنبال مشتری می گردند. کار بازاریابی خدمات این شرکت ها مشکل تر است. زیرا در بخش بازاریابی یک کالا، شما با یک سخت افزار روبه رو هستید که ملموس و شناخت و پیش بینی عملکرد آن ساده تر است اما معرفی یک خدمت و شناساندن آن به مشتری تا حدی دشوارتر است. مانند برخی خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و…

  1.  توجه داشته باشید که اگر به محصول یا خدمتی علاقه مند باشید راحت تر و بهتر آن را بازاریابی خواهید کرد. چرا که برای شناخت بیشتر آن مشتاق تر خواهید بود و با عشق و علاقه مضاعفی آن را معرفی کنید.
  2.  یک اصل کلی در کسب و کار وجود دارد و آن این که: همواره « امنیت شغلی » و « میزان درآمد » با یکدیگر رابطه عکس دارند. کارهایی مانند بازاریابی کارهای پر ریسکی هستند که اگرچه درآمد بالایی دارند اما امنیت شغلی کمی دارند پس اگر امنیت شغلی برایتان مهم است برای رفع این مشکل مبلغی را به عنوان درآمد ثابت به کارفرمای خود پیشنهاد کنید و مابقی را می توانید به صورت درصدی بگیرید.
  3. برای یافتن کار عجله نکنید گزینه ها و شرایط مختلف را بررسی کنید زیرا متاسفانه امروزه برخی شرکت ها بازاریاب ها را مورد استثمار کاری قرار می دهند. تا حد امکان با افراد و شرکت های معتبر کار کنید.
  4.  وقتی وارد بازار کار شدید تا جایی که می توانید داده جمع کنید. در بازاریابی مهم ترین گنج شما داده هایی هستند که به صورت اطلاعات در می آیند و بعدها و به صورت مداوم می توانیداز آن ها استفاده کنید.

همیشه با برنامه جلو بروید و برنامه ها و نقشه هایتان را مکتوب کنید از تغییر نهراسید و از تمامی افراد و موقعیت های مختلف در محیط کارتان چیزی بیاموزید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!