Skip to main content

چگونه مشتری بیشتری جذب کنیم؟

جذب مشتری وفادار برای کسب و کارهای نوپا از مهمترین مقدمات بقاء است و بدون اینگونه مشتریان ادامه کسب و کار بسیار سخت است.خیلی مهم است که خودتان و محصولتان را طوری معرفی کنید که نه تنها بتوانید جمعیتی که می‌خواهید را به سمت خودتان بکشانید، بلکه تشویقشان کنید که دوباره به سمتتان برگشته و مشتری دائمتان شوند.

در زیر به ۶ روش برای جذب مشتری و نگه داشتن آنها اشاره می‌کنیم:

۱. محل، محل، محل.

احتمالاً از همه شنیده‌اید که یکی از نکات مهم در موفق شدن یک تجارت و نگه داشتن مشتریان، محل است. فقط منظور محله‌ای که در آن کارتان را راه انداخته اید نیست، جزییاتی مثل اینکه کدام طرف خیابان باشد یا کنار کدام فروشگاه هم مهم است. مطمئناً بارها شده که بخاطر شلوغ بودن یک طرف خیابان، به فروشگاهی که در آنطرف خیابان قرار گرفته رفته‌اید یا حتماً فروشگاهی که محل پارک مناسب داشته باشد را ترجیح می‌دهید. احتمالاً از خیلی‌ها شنیده‌اید که با اینکه فروشگاهی را خیلی دوست دارند اما بخاطر شلوغ بودن محل آن یا نبودن جای پارک به آن نمی‌روند.

۲. ظاهر.

دقیقاً درست است که می‌گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است. این فقط در روابط میان‌فردی صدق نمی‌کند. در دنیای تجارت هم همینطور است. اگر کسی وارد فروشگاهی شود که باوجود بالا بودن قیمت‌ها روی زمین آشغال ریخته باشد، بوی بدی در هوا جریان داشته باشد یا اجناس همه اینطرف و آنطرف پخش باشند، مطمئناً دیگر به آن جا پا نخواهند گذاشت. مگراینکه برایشان تخفیف ۱۰۰٪ بگذارید.

۳. قیمت‌ها.

بدیهی است که این یکی از مهمترین جنبه‌های دنیای تجارت است. بااینکه می‌خواهید برای باقی ماندن در دنیای تجارت، سود کافی داشته باشید، اما لازم است قیمت‌هایتان در رقابت با محصولات یا خدمات مشابه‌تان و یا حتی کمی پایین‌تر از آنها باشد. در این حالت باید محصولات بیشتری داشته باشید تا پایین‌تر بودن قیمت‌هایتان را جبران کند. هیچ چیز برای مشتری جذاب‌تر از این نیست که بداند اگر چند متر جلوتر برود، فروشگاهی هست که می‌تواند همان جنس را با قیمتی پایین‌تر بخرد. این کار به روش‌های مختلف قابل انجام است مثل حراج، بُن تخفیف، یکی بخرید بعدی را نصفه قیمت بخرید و هزار و یک ترفند دیگر. همانطور که در بالا اشاره کردیم، می‌توانید قیمتتان را پایین‌تر آورده اما محصول بیشتری ارائه دهید که سود کمتر از هر کالا را جبران کند.

۴. آگاهی نسبت به محصولی که می‌فروشید.

خیلی مهم است که همه کارمندان دانش کامل نسبت به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می‌کند داشته باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی سوالی درمورد یک محصول یا خدمات از کارمند یک شرکت می‌پرسید، برود و کس دیگری را بیاورد تا اطلاعات لازم را به شما بدهد یا از شما بخواهد روز دیگری مراجعه کنید که با کسی که اطلاعات دارد صحبت کنید. البته شرایط خاص هم هست مثل وقتی که کارمندان تحت آموزش هستند. در این شرایط هم باید حتماً افراد مطلع از محصولات و خدمات در دسترس مشتری داشته باشید چون اگر اینطور نباشد ممکن است خیلی‌ها از در فروشگاه شما رفته و دیگر برنگردند.

۵. رفتار دوستانه.

خیلی وقت‌ها شکایت‌هایی از زبان مردم می‌شنوید که فلان کارمند در فلان شرکت بی‌ادب و بداخلاق بوده است. این مشکل بزرگی برای آن بیزنس ایجاد می‌کند. حرف‌های مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش می‌شود و همه ما می‌دانیم که وقتی چیزی می‌شنویم، آن را باور می‌کنیم و معمولاً مطمئن می‌شویم که سراغ آن شرکت نرویم، بدون اینکه خودمان امتحانش کرده باشیم. با مشتریانتان حرف بزنید، به آنها لبخند بزنید، به آنها پیشنهاد بدهید اما سعی نکنید چیزی را به آنها تحمیل کنید. مردم دوست دارند حرف بزنند، مخصوصاً زنان خانه‌دار که زیاد از خانه خارج نمی‌شوند.

۶. تبلیغات.

خیلی مهم است که بیزنستان را به روش‌های درست تبلیغ کنید. تبلیغات روش‌های مختلفی دارد، مثل روزنامه‌ها، مجلات، اینترنت، تبلیغات محلی، تبلیغات کلامی و… برای تبلیغات حتی می‌توانید از حراج دو روزه یا بُن تخفیف استفاده کنید. این باعث می‌شود مشتریان زیادی به خاطر حراج به سمتتان هجوم بیاورند اما وقتی ببینند محصولی که ارائه می‌کنید و قیمت‌هایتان خوب است و خدمات خوبی به مشتری ارائه می‌کنید، دوباره به سمتتان برخواهند گشت، چه در حراج باشید چه نباشید.

منبع: مردمان

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!