Skip to main content

تأثیر فولکلور تاریخی بر بازاریابی گردشگری

پاییز یکی از زیباترین فصل های خداست، هنگامی که به درختان با برگ های سبز و زرد و نارنجی نگاه می کنیم و خـــــش خـــــش برگ های خشک را زیر پایمان احساس می کنیم، زمانی که قطرات باران صورتمان را نوازش می کند و ما تمام ریه خود را از هوای تازه پر می کنیم یا هنگامی که صدای باز شدن چتر ها را می شنویم، واقعا پی می بریم که پاییز بهاریست که عاشق شده است… چه قدر این جمله زیباست، پاییز همان بهار است، ما ایرانیان آمدن بهار را جشن می گیریم اما از کنار پاییز بی تفاوت می گذریم، چرا؟ بسیاری از مردم کشور ما بر این باورند که اگر بهار زیباست، قداست عشق الهی زیبایی پاییز را دو چندان کرده است… آیا شما هم به این باور اعتقاد دارید؟

در ایران باستان جشن های متعددی گرفته می شد واژه جشن در فرهنگ پهلوی به صورت سیزشن به معنای نیایش و آفرین خوانی آمده است؛ در واقع مردم ایران جشن ها را از آیین ویژه خود می دانستند، برای ایرانیان باستان شادی و میهمانی ها از موهبت های الهی به حساب می آمد. جشن های متعددی در گذشته در بین مردم کشور ما رواج داشته است اما این قسمت از فولک لور ایرانی کم کم به فراموشی سپرده شد و حتی نامی هم از اعیاد متعدد و ویژه ما در دست نیست. خوشبختانه امروزه هنوز تعدادی از جشن های فولک لوریک ما کم و بیش در جامعه اجرا می شوند که عبارتند از: جشن های باستانی تیرگان، سده، مهرگان، یلدا، بهمنگان، اسفندگان، چهارشنبه سوری و نوروز.

در این نوشته شما را با جشن تیرگان یا تیر ما سیزه شو آشنا می کنیم زیرا بازاریاب موفق باید شناخت کافی از موضوعی که قرار است به وسیله آن به بازاریابی خود رونق ببخشد را داشته باشد و در مرحله بعدی تاثیر این گونه جشن ها را در جذب توریست مورد بررسی قرار می دهیم.

برگزاری جشن تیرگان در ایران علل متعددی دارد یکی از علت های برگزاری این جشن تیر اندازی آرش کمانگیر برای مشخص کردن مرز ایران و توران می باشد می گویند: آرش برای تعیین مرز کمان را تا بناگوش خود می کشد و تیر از کوه رویان به خراسان و در نهایت به درخت گردویی برخورد می کند و از آن پس ایرانیان این روز را عید نامیدند. این روز برای ایرانیان بسیار مهم بوده است زیرا به شکرانه تعیین مرز های کشورشان در این روز جشن می گرفتند، البته چون در آن زمان منوچهر و ایرانیان در محاصره دشمن بودند زمانی برای درست کردن آرد و پختن نان نداشتند بنابر این گندم و میوه های کال را می پختند و این کار در این عید رسم شد.

دومین علت جشن تیرگان این بود که فرمان نگه داری از ملک و زراعت کردن از سوی هوشنگ صادر شد. جشن تیر ما سیزه شو بازمانده جشن تیرگان است با این تفاوت که جشن تیرگان در تابستان برگزار می شد اما با گذشت زمان و با فرمانی که خسروپرویز در ارتباط با لغو سال کبیسه صادر کرد این جشن از آن به بعد در پاییز برگزار می شد در واقع مهم ترین علت برگزاری این جشن تیر اندازی آرش و پیروزی منوچهر است، تیرگان جشن آب و باران، برکت و باروری است. در این روز مردم کشورمان پس از خوردن شام سیزده الی پانزده نوع تنقلات می خورند مانند: انگور، هندوانه، خربزه، سیب، نی شکر، ازگیل، مرکبات، کنجد، نخودچی، گندم برشته، گردو، حلوا، کشمش، تخمه و انار و معمولا به بازی های گوناگونی هم می پرداختند مانند بازی لال شو، در این بازی یکی از اقوام لباس خاصی می پوشید و خود را سیاه می کرد و با کسی حرف نمی زد و به روی هم آب سرد می ریختند تا به باور قدیم ایرانیان به آرزویشان برسند، معمولا زنانی که فرزندی نداشتند یا دختران و پسرانی که ازدواج نکرده بودند این بازی را شروع می کردند. “

حال با آشنایی مختصری که با این جشن فولک لوریک و پاییزی پیدا کرده اید چه ارتباطی با برگزاری این جشن ها و جذب توریست می توانید پیدا کنید؟

شاید کم و بیش با جشن هالوین در خارج از کشور آشنا باشید، مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را به شکل های عجیب و یا وحشتناکی در می آورند و در آن شب خوش می گذرانند. جالب است بدانید که بسیاری از مردم خاورمیانه برای گذراندن تعطیلات خود تصمیم می گیرند در زمانی به اروپا و یا آمریکا سفر کنند که بتوانند در این جشن حضور داشته باشند، قاره اروپا و آمریکا با قدمت ناچیزی که در جشن های فولک لوریک دارند بسیار ماهرانه توریست ها را جذب کشورشان می کنند و با هزار ترفند این جشن را رسانه ایی کرده و بزرگ جلوه می دهند و مهم تر این که مبنای این جشن ایجاد وحشت در دل انسانی دیگر است. هوشیاری جوامع غربی تا کجا… و غفلت ما ایرانیان تا کجا می تواند ادامه یابد؟ این همه تلاش در جوامع غربی برای جذب توریست های بین المللی در حالی صورت می گیرد که مبنای جشن تیر ما سیزه شو ایرانیان آب، باران، برکت و باروری است نه علل مبهم و پیش پا افتاده…

از کنار جشن های فولک لوریک کشورتان ساده رد نشوید. بازاریابی می تواند در جذب توریست موفق باشد که نگاهی تیزبین و خلاقانه داشته باشد در غیر اینصورت در بازارهای بین المللی توریست نمی توانیم موفق عمل کنیم. ایرانیان جشن های فوک لوریک زیادی دارند که قابلیت بالقوه ایی برای جذب توریست های بین المللی را دارا می باشند. با ما همراه باشید تا در نوشته های بعدی با توجه به فصل های مختلف سال و جشن های فولک لوریک ایران شما را با این گونه جشن ها و تاثیر فوق العاده آن ها در جذب توریست بیشتر آشنا کنیم.


شماره تماس جهت مشاوره!