Skip to main content

ویژگیهای بازار هدف را چگونه درک کنیم؟

 قبل از شروع درک بازار هدف، ابتدا باید مقاله «بازار هدف چیست» را بخوانیم و سپس سعی کنیم،خصوصیات این بازار را درک کرده و برای موفقیت بهتر تلاش کنیم. به‌منظور بالا بردن اثربخشی بازاریابی و فروش خودمان، باید به‌خوبی متوجه شویم که بازار هدف ما از چه بخش‌هایی تشکیل‌شده است – یعنی هرگونه اطلاعات جزئی و کوچک را در مورد آن به دست آوریم. جمع‌آوری و تحلیل این نوع از اطلاعات به ما کمک می‌کند که محصول مان  برای چه گروه‌هایی از مخاطبین موجود در بین افراد حاضر در بازار هدف دارای جذابیت است؟ زمانی که این اطلاعات را به دست آوردیم، برای هر بخش از بازار هدف می‌توانیم استراتژی بازاریابی و فروش خاص را بکار بگیریم.

ویژگیهای بازار هدف

موقعیت جغرافیایی:

بازار هدف ما در کجا واقع‌شده است؟ باید آن‌ها را بر اساس کشور، شهر، شهرستان و منطقه محلی که در آن واقع‌شده‌اند تقسیم‌بندی کنیم. حتی می‌توانیم خصوصیات آب و هوایی موجود در هر یک از این بخش‌ها را هم در تحلیل و برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کنیم.

ویژگی‌های جمعیت شناختی:

چندین ترکیب جمعیتی مختلف وجود دارد که به این منظور می‌توانیم مورداستفاده قرار دهیم. اما معمول‌ترین آن‌ها شامل سن، جنسیت، درآمد، تعداد اعضای خانواده، سطح تحصیلات و شغل است.

صفات روان‌شناختی:

این نوع تقسیم‌بندی تلاش‌ها و فعالیت‌ها را معطوف به یک گروه خاص و کوچک از مشتریان؛ با نیازهای تخصصی بر اساس شخصیت، علائق، ارزش‌های فردی، طبقه اجتماعی و سبک زندگی می‌نماید. در این روش ما به‌شدت نیاز به تحقیق و بررسی دقیق و بسیار موشکافانه در مورد ویژگی‌های اعضاء تشکیل‌دهنده بازار هدف خود تا جای ممکن داریم تا بهترین نتیجه ممکن را هم‌کسب کنیم.

صفات رفتاری:

اینکه مشتریان نسبت به خرید یا امتحان کردن یک محصول با خدمت چگونه رفتار می‌کنند، اطلاعاتی مهم و حیاتی است که در زمان تلاش برای درک درست و کامل بازار هدف خود حتماً و حتماً باید به آن توجه داشته باشیم. ویژگی‌های رفتاری کلیدی شامل مزایای موردنظر، فراوانی خرید، حجم خرید در هر نوبت خرید، آمادگی و تمایل به خرید، وفاداری به محصول و برند، موقعیت کاربر و تصمیم وی است. تمام این معیارها و اطلاعات به ما کمک می‌کند تا از برون و درون بازار هدف خود به‌خوبی کسب اطلاع کنیم.

سپس متوجه می‌شویم که پیش‌ازاین به چه گروه‌های مردمی یا بازارهای تخصصی و در کدام مناطق جغرافیایی محصولات و خدمات خود را ارائه می‌کردیم. درنتیجه اطلاعات کامل و کافی برای توسعه دادن مؤثر استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود در اختیار خواهیم داشت تا هر گروه موردنظر را به‌خوبی به برند و محصول خود جذب کنیم و این‌گونه بازار هدف اصلی خود را که متشکل از بازارهای تخصصی کوچک‌تر است تشکیل دهیم.

بازاریابی جاویژه بدون شک یک‌راه مطمئن برای افزایش فروش در هر کسب‌وکاری است. پس اگر نمی‌خواهیم در آینده نزدیک کسب‌وکار خود را از دست بدهیم، همین امروز شروع به استفاده از آن بکنیم. نتیجه‌ای که می‌خواهیم از این مطلب بگیریم، کاملاً واضح و روشن است که – امروزه خریداران آنلاین از هر زمان دیگری هوشیارتر هستند و هیچ تمایلی به ‌قرار گرفتن در کنار گروه‌های دیگری از مشتریان در یک دسته و دریافت یک پیام تبلیغاتی یکسان و ثابت نیستند. به‌منظور جلب‌توجه آن‌ها باید در سطحی شخصی‌تر آن‌ها را درک کرده و نیازها و خواسته‌های آن‌ها را بشناسیم تا فروش و موفقیت بیشتری را از آن خود بکنیم.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

 

شماره تماس جهت مشاوره!