Skip to main content

ویروس های بازاریابی

ویروس های بازاریابی

طبق نظریه  انگیزش مازلو نیازهای اجتماعی در طبقه  سوم نیاز های انسان قرار دارد و انسان از طریق تبادل اطلاعات به این نیاز خود پاسخ می دهد. با آمدن اینترنت و رشد سریع  آن ارتباطات اجتماعی افراد با یکدیگر بسیار بیشتر از قبل شده است و حجم بیشتری از اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. براساس یک تحقیق که توسط موسسه بین المللی ORCI صورت گرفته است بیان می شود که هنگامی که فردی از شبکه های اینترنتی خرید می کند درباره تجربه خود به طور متوسط با ۱۲ نفر دیگر گفت و گو می کند حال این تجربه می تواند خوشایند باشد یا ناخوشایند!

پس قبل از هر عمل تبلیغاتی باید از ارائه محصول با کیفیت و مورد رضایت مشتری آگاهی کاملی داشته باشیم؛ زیرا با ارائه کالای نامطلوب و تبلیغ از طریق بازاریابی ویروسی نه تنها سود نمی کنیم  بلکه دچار ضرر هم می شویم زیرا بازاریابی ویروسی نقاط منفی را هم در بر می گیرد و باعث از دست رفتن اعتماد مشتریان بالقوه و بالفعل ما و نیز از دست دادن اعتبار شرکت می شود. با توجه به اهمیت شناخت ویروس های بازار یابی به معرفی هر یک می پردازیم:

  • ویروس ارزشی: مادامی که فرد تجارب شخصی خود را درباره کیفیت کالا به اشتراک می گذارد؛ ویروسی به وجود می آید که ویروس ارزشی نامیده می شود؛ شرکت هایی که از این بازاریابی بهره گرفته اند عبارتند از Yahoo و Amazoon.
  • ویروس ترغیبی: زمانی که افراد در ازای دریافت پاداش تلاش می کنند که دیگران را برای استفاده از یک محصول ترغیب کنند از این شیوه بهره برده اند. مانند سایت های mypoints وQuixtar که از این روش بهره برده اند.
  • ویروس چرخشی: زمانی که افراد در صدد بر می آیند تا تجربیات خوشایند و خنده دار و یا جالب خود را با دیگران در میان بگذارند از این شیوه استفاده کرده اند. گروه های دوستی yahoo مثال خوبی برای این روش می باشند. این شیوه کمتر برای محصولات استفاده می شود زیرا مطالب ارائه شده برای این ویروس بیشتر جنبه سرگرمی دارد و از سوی مخاطبین کمتر جدی گرفته می شود.
  • ویروس حیاتی: فردی که می خواهد تجربیات خود را در مورد استفاده محصولی با فرد دیگر به اشتراک گذارد و متقابلا وقتی فرد مقابل نیز چنین قصدی داشته باشد از  ویروس حیاتی بهره برده است. وب سایت هایی که از این ویروس بهره برده اند عبارتند از:  ALO و eBay. در مورد این گونه مکانیسم ویروسی کردن وظیفه بازاریاب ایجاد احساسی در مصرف کننده است، که محصول مورد نظر ارزش کافی برای مبادله به عنوان یک محصول خوشایند را دارد.
  •   ویروس تخریبی: هنگامی که افراد دوستان خود را از تجربیات منفی و نامطلوب خود نسبت به یک پدیده آگاه می نمایند از این ویروس استفاده می کنند، این ویروس برخلاف سایر ویروس ها که برنامه بازاریابی شرکت را تقویت می کنند قدرت تخریب بالایی دارد مانند سایت Real.

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!