Skip to main content

نگرش سیستمی در فعالیت های بازاریابی

نگرش سیستمی در فعالیت های بازاریابی

تفکر سیستمی نوعی نگاه به جهان هستی و پدیده‌های آن است. این شیوه تفکر، روش‌شناسی مؤثری را برای سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی در محیط آکنده از آشفتگی و پیچیدگی ارائه می‌دهد. در تفکر سیستمی، صرفا به اجزاء و جزئیات یک سیستم نگاه نمی‌شود بلکه چگونگی تعامل بین اجزاء و نیز برهم‌ کنش اجزاء و محیط بررسی می‌شود.

هر فعالیت بازاریابی برای آن که بتواند موثرتر و کارآتر باشد، لازم است نوعی نگرش متفاوت از نگرش عادی را حکمفرما کند که ادراکی کلی و همه جانبه و سیستماتیک از فعالیت های بازاریابی را فراهم آورد. این نوع دیدگاه را نگرش سیستمی نامیده اند. در نگرش سیستمی به فعالیت های بازاریابی بر خلاف نگرش صرفا جزیی نگر و نگرش صرفا کلی نگر، همه تبعات و اثرات حرکات و تصمیم ها در بازار مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به ویژگی های نگرش سیستمی در فعالیت های بازاریابی می توان بازار را به عنوان یک سیستم به شرح زیر تحلیل کرد:

۱) هدف: هدف های بازار با توجه به نظام ارزشی و امکانات و محدودیت ها ی هر جامعه شکل می گیرد؛ هدفها باید اصولی و عملی باشند.

۲) اجزا: مهمترین اجزای بازار عبارتند از:

  • تهیه کنندگان : کلیه افراد حقیقی و حقوقی که در تامین و تهیه نیازمندی های تولیدکنندگان نقش دارند و عرضه مواد اولیه تولید کنندگان در اختیار آنان است.
  • سازندگان و عرضه کنندگان محصولات و خدمات گوناگون که بنا بر نیاز و خواسته ی مشتریان و بازار به تولید مشغولند.
  • خریداران: این گروه شامل مشتریان، مصرف کنندگان و عوامل موثر در تصمیم خرید هستند که می توان آنان را به خریداران بالقوه و بالفعل تقسیم کرد.
  • عوامل واسطه ای: این گروه شامل همه کسانی است که از تولید تا مصرف نقشی را بر عهده دارند. مانند خرده فروشان، عمده فروشان، نمایندگی هاو. . .
  • عوامل تسهیلاتی و خدماتی: مثل گروه های بانک، بیمه، حمل و نقل، ترخیص و گمرک، رسانه ها، اتاق های بازرگانی و موسسات مشاوره ای و. . .

۳) منابع: مهمترین منابع یک سیستم مواد، انرژی واطلاعات است .

۴) محیط: از آنجا که بازار یک سیستم اجتماعی بازاست، با انواع محیط های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، رقابتی، تکنولوژیک و اقلیمی ارتباط دارد، یعنی با آنها به مبادله ی ماده، انرژی واطلاعات می پردازد. بازاریابی امروزی از خارج از سازمان، یعنی از نیازها و خواسته های مشتریان و مصرف کنندگان، آغاز می شود و تا راضی کردن آنان وارائه خدمات لازم به آنان ادامه می یابد.

۵) مدیریت: اگر مدیریت را فرایندی از برنامه ریزی، اجرا و کنترل تمام فعالیت های بازار بدانیم، بازار باید مدیرانی داشته باشد که با توان، دانش، بینش و روش مناسب و مطابق با زمان خود بتوانند همه امور را از قوه به فعل درآورند. بازار دارای فرهنگ، رفتار، گفتار و پندار خاص خود است. مدیران و همه ی دست اندر کاران بازار باید با این فرهنگ آشنا شوند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!