Skip to main content

نوآوری، کاتالیزور رونق بازاریابی گردشگری ایران

The illiterate in the 21 st century are not those who can not read and write, but those who can not throw away old teachings and learn a new

نوآوری، کاتالیزور رونق بازاریابی گردشگری ایران

بی سوادان قرن ۲۱ کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی هستند که نمی توانند آموخته های کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند(الوین تافلر).

  • تا به حال چقدر به نوآوری در بازاریابی گردشگری ایران توجه کرده اید؟
  • به نظر شما آیا صنعت گردشگری ایران با همین روند می تواند به موفقیت دست یابد؟
  • یا برای رقابت در دنیای امروز به نوآوری نیاز دارد؟

نوآوری مقوله وسیعی است که تنها مختص صنعت گردشگری نیست، زیرا هر صنعتی به نوآوری نیاز دارد، اما با توجه به تمدن غنی ایران و در عین حال رتبه پایین صنعت گردشگری کشورمان در جذب توریست نیاز به نوآوری در این صنعت بیش از پیش احساس می شود. شما می توانید مطالب مربوط به نوآوری را که در این نوشته مطرح می کنیم در کسب وکار خودتان هم امتحان کنید.

برای موفقیت در صنعت گردشگری، ما باید بتوانیم در توریست ها احساس رضایت ایجاد کنیم، اما احساس رضایت به تنهایی کافی نیست، زیرا باید علاوه بر این که باعث شویم یک گردشگر برای بار دوم به ایران سفر کند باید بتوانیم  با فعالیت های درست همان گردشگر را تبدیل به یک بازار یاب توریست برای ایران کنیم، این به معناست که آن گردشگر کشور ما را برای گذراندن تعطیلات به دوستان یا اقوام خود پیشنهاد کند، در چنین حالتی شما از یک فرصت یعنی آن یک گردشگر توانسته اید چند فرصت دیگر هم برای رونق صنعت گردشگری کشورتان فراهم کنید. اما تمام نکات ذکر شده وابسته به این سوال کلیدی می باشد که:

  • چرا یک گردشگر باید از سفرش به ایران احساس رضایت کند؟

این سوال را اگر بخواهید سطحی و ساده گرایانه جواب دهید دو جواب بیشتر ندارد، اول این که ایران زیباست و این زیبایی ظاهری هر کسی را شیفته می کند و دوم، شاید ایران مقصد جدیدی برای بسیاری از گردشگران باشد. این دو جواب درست است اما، برای یک بازاریاب خلاق و نوآور قطعاً کافی نیست، هیچ کدام از این دو جواب باعث نمی شود که یک گردشگر برای بار دوم به ایران سفر کند؛ این دو جواب باعث ایجاد پایبندی در توریست ها نمی شود و این دقیقاً مشکل صنعت گردشگری کشور ماست. معمولاً ما با این دو جواب قانع می شویم و فکر می کنیم باید گردشگران نیز قانع شوند، آن هم در صنعت رقابتی گردشگری در دنیای امروز. جوابی که ما را به سمت نوآوری در بازاریابی گردشگری می برد این است که:

  • ایران باید بتواند برای گردشگران کاربرد داشته باشد.

برای این که درک بهتری از مطلب داشته باشید نتیجه یک تحقیق واقعی را که اینجانب انجام داده ام مطرح می کنم: فرض کنید شما تصمیم  می گیرید که برای تعطیلات عید نوروز امسال به شیراز سفر کنید؛ شما قبلاً پنج بار دیگر هم به شیراز سفر کرده اید و هر پنج بار از تخت جمشید دیدن کرده اید، امسال عید، برای بار ششم است که به شیراز می روید، آیا باز هم برای ششمین بار از تخت جمشید دیدن می کنید؟ لطفاً صادقانه جواب دهید و بدون احساسات ملی گرایانه محض، این سوال را تحلیل کنید. با توجه به نتیجه تحقیقات ۸۰% ایرانیان این جواب را می دهند: خیر ، حال چرا یک ایرانی برای بار ششم به تخت جمشید نمی رود؟ دلایل افراد را با هم مرور می کنیم:

“زیباست، اثر هنری خارق العاده ایی می باشد، نشانه ایی از تمدن غنی ایران است اما، اگر پنج بار تخت جمشید را دیده ایم چرا برای بار ششم به آن جا برویم، تکراری است، جدید نیست و…”

دلایل این افراد درست است، تخت جمشید اثر هنری فوق العاده زیبایی است؛ ممکن است برای بعضی از افراد هم یک مقصد گردشگری جدیدی باشد اما، کاربردی نیست معمولاً وقتی وارد محوطه می شوید فردی شما را راهنمایی می کند؛ مثلاً اینجا یکی از تالار ها می باشد به نام…. یا این منطقه ورودی اتاق خواب های سلطنتی است با عنوانِ….. و این روند هر پنج بار برای شما تکرار شده و بار ششم هم همین روند تکرار می شود،… اما نکته جالب این است که اگر به این افراد بگوییم: در محوطه تخت جمشید رستورانی باز شده است یا یکی از همان کاخ ها که فقط ستون هایش باقی مانده به طور کامل بازسازی شده، تمامی آن افراد می گویند برای بار ششم هم به تخت جمشید می روند. شما چه طور؟ چه اتفاقی رخ داده است؟

جوابی که ما را به سمت نوآوری می برد: تخت جمشید کاربردی شد. حال همان سوال سفر عید را برای بازار وکیل می پرسیم؛ فرض کنید پنج بار به شیراز سفر کرده اید و امسال برای بار ششم به شیراز می روید، هر پنج بار بازار وکیل را دیده اید، برای بار ششم هم به بازار وکیل می روید؟ صادقانه جواب دهید؛ ۹۵% افراد می گویند: بله، چرا افراد برای ششمین بار به بازار وکیل می روند؟ دلایل آن ها جالب و قابل تامل است:

“زیباست، اثری هنری است، مقصد جدیدی برای دیدن است و…مهم تر از همه دلایل ،کابرد دارد. بله… آن ها هر بار در بازار کالای جدیدی می بینند، خرید می کنند، بازار کاربردی است، زنده و پویاست و در آن نوآوری دیده می شود.”

در ارتباط با توریست های بین المللی هم همین نکات صادق است؛ اگر خدمت گردشگری که ایران ارائه می کند یک نیاز واقعی را برای گردشگران برطرف کند یا بتوانیم با سهولت بسیار گردشگر را دقیقاً به هدف ذهنیش از سفر به ایران هدایت کنیم اعتماد او را جلب کرده ایم، یعنی او به ایران بر می گردد، در واقع او ایران را به دوستانش برای گذراندن تعطیلات پیشنهاد می کند. گردشگری که به ایران سفر می کند، بازار یابی می شود برای رونق صنعت گردشگری ایران. در نهایت به این طریق ما از فرصت ها به بهترین نحو ممکن استفاده کرده ایم.

این مرحله اول نوآوری است. در واقع نوآوری در صنعت گردشگری کشورمان به این معناست که راهی را پیدا کنیم که علاوه بر این که خدمات گردشگریمان، زیبا و جدید باشد فایده و کاربرد فوق العاده ایی هم برای توریست ها داشته باشد. با نوآوری یک خدمت گردشگری معمولی و یا یک بنای تاریخی تکراری را می توان جذاب، استثنایی و فوق العاده کرد، اما این کار نیازمند تفکر صحیح و تمرکزی درست است. نوآوری در صنعت توریست، کشور ما را متمایز می کند.

در مطالب بعدی شما را با گام های مختلف نوآوری در این صنعت بیشتر آشنا می کنیم؛ پس با ما همراه باشید….

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!