Skip to main content

مقیاس های درجه بندی کلامی در تحقیقات بازار

مقیاس های درجه بندی کلامی در تحقیقات بازار

در تحقیقات بازار مقیاس‌های رتبه ‌بندی کلامی به مقیاس لیکرت معروف هستند که به افتخار رنسیس لیکرت، روان‌ شناس آمریکایی که مقیاس روان‌ سنجی را رایج کرد و معمولاً پنج گزینه ارائه می‌کند، نام ‌گذاری شده است.

مثلا:بههمین ترتیب، یک مقیاس رتبه بندی کلامی می تواند در مورد احتمال انجام کاری سوال کندمثلا:

پاسخ به یک سوال فرضی مانند این لزوما قابل باور نیست. وقتی در یک نظرسنجی تحقیقات بازار از شخصی خواسته می‌شود بگوید چقدر احتمال دارد که یک محصول را امتحان کند یا بخرد، با وضعیت خرید واقعی که در آن پول رد و بدل می‌شود بسیار متفاوت است. به طور کلی، پاسخ به چنین سؤالی احتمالاً بیش از حد گفته شده است، زیرا افراد در یک مصاحبه تحقیقات بازار بسیار راحت ‌تر می‌گویند که احتمالاً یک محصول را امتحان یا خریداری می‌کنند تا زمانی که با یک وضعیت خرید واقعی مواجه می ‌شوند. با این حال، پاسخ‌ ها همچنان می‌توانند مفید باشند، زیرا نشان می‌ دهند که کدام گروه از پاسخ‌دهندگان بیشتر از سایرین به این محصول تمایل دارند و بنابراین ما را به جایی که بهترین هدف قرار دارد راهنمایی می‌کنند. ما همچنین می‌ توانیم از چنین سؤالاتی برای پیگیری میزان تغییر

نگرش‌ها استفاده کنیم ، آیا مردم در حال حاضر تمایل بیشتری به امتحان یا خرید محصول نسبت به نظرسنجی قبلی نشان می‌دهند؟

یک تغییر در مقیاس درجه بندی کلامی این است که به پاسخ دهندگان تعدادی گزینه ارائه شود و آنها باید بگویند موافق یا مخالف هستند. مثلا:

Q. من برخی از اظهاراتی را که مردم در مورد ماشین xxx گفته اند را می خوانم. آیا امکان دارد از ۵ به گزینه های موافق و یا مخالف خود امتیاز بدهید ؟ امتیاز ۵ به معنی کاملاً موافق و امتیاز ۱ به معنای مخالفت شماست. نمره ۶ را هم برای نمی دانم یا نمی توانم بگویم در نظر می گیریم.

 

کاملا مخالف کاملا موافق نمی دونم/ نمیتونم بگم
ماشینی که دیدنش لذت بخشه ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
ماشینی که امیدوارم نشان دهنده من به دیگران چیزی بگوید ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶

 

کاملا مخالف کاملا موافق نمیدونم/ نمی تونم بگم
خودرویی که متمایز است اما پر زرق و برق نیست ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
انتخاب منطقی ماشین ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
انتخاب احساسی ماشین ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
ارزان ترین ماشین مناسبی که پیدا کردم ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
ماشینی که از رانندگی سریع لذت می برم ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
ماشینی که زیاد جلب توجه نمی کند ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
ماشینی با شخصیت شاد مخصوص به خود ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶
ماشینی که به مردم می گوید من متفاوت هستم ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶

 

پاسخ به این سؤالات در تحقیقات بازار می تواند برای تقسیم بندی مشتریان بر اساس نگرش روانشناختی آنها به اتومبیل استفاده شود.

مقیاس های تفضیل معنایی (مقیاس های اوسگود) در تحقیقات بازار

در تحقیقات بازار یک تغییر در مقیاس کلامی و یا معنایی این است که از پاسخ دهندگان بپرسیم چه کلمه ای یک شرکت یا یک محصول را به بهترین شکل توصیف می کند. صفت ها می توانند مثبت و منفی باشند و اغلب متضاد هستند. چنین مقیاس ‌هایی معمولاً به عنوان مقیاس‌ های تفظیل معنایی شناخته می‌شوند و توسط چارلز اوسگود، روان ‌شناس آمریکایی معرفی شدند و این فرضیه را مطرح کرد که می‌توانیم ارتباطات و تداعی ‌های عاطفی را با درخواست از مردم برای انتخاب بین کلمات متضاد درک کنیم.

مثلا:

Q. من می خواهم کلماتی را بیان کنم که افراد را توصیف می کنند. برای توصیف خود باید از هر جفت یک کلمه انتخاب کنید. اگر فکر می‌کنید هیچ کدام مناسب نیستند، باید نزدیک‌ ترین مورد را انتخاب کنید. آیا می گویید که هستید:

 

درونگرا ۱ یا برونگرا ۲
سنت گرا ۱ یا مدرن و امروزی ۲
خوش استیل ۱ یا از مد افتاده ۲
جاه طلب ۱ یا راضی و قانع ۲
غیر اجتماعی ۱ یا گروهی ۲
روشن فکر ۱ یا روشنفکر نیست ۲

 

این نوع سوال توسط محققان تحقیقات بازار برای کشف وابستگی عاطفی افراد به برند ها استفاده می شود. به عنوان مثال:

 

Q. لطفاً از هر دو کلمه زیر یکی را انتخاب کنید، که آیا فکر می‌کنید لوگوی این محصول کاملا یک کلمه را به دیگران منتقل می‌کند یا خیر. هر چه مقیاس به کلمه نزدیک تر باشد، آن کلمه قوی تر منتقل می شود. نقطه خنثی در وسط به این معنی است که هیچ یک از کلمات کاملا از دیگری از طریق لوگو ارتباط برقرار نمی کند.

 

خنثی
تخصصی  جامع
کلاسیک  مدرن
 پر زرق و برق  ساده
 با ارزش  مناسب
محصولات خدمات
پویا پایدار

 

 

سوالات رتبه بندی در تحقیقات بازار

محققان تحقیقات بازار اغلب نیاز دارند که ترتیب اهمیت عوامل مختلف را از یک فهرست دریابند. معمولاً این با ارائه لیست و پرسیدن اینکه کدام مهمتر است، کدام در درجه دوم اهمیت قرار دارد و غیره به دست می آید. در تحقیقات بازار سؤالات رتبه‌ بندی، معمولاً درخواست از پاسخ ‌دهندگان برای رتبه‌ بندی فراتر از سه گزینه برتر معتبر نیست، زیرا هر چه این عامل اهمیت کمتری داشته باشد، تعیین سطح رتبه دشوارتر است.

Q. اکنون کارتی را به شما نشان می دهم که در آن تعدادی از عواملی که می توانند هنگام انتخاب یک علف کش و کود ترکیبی برای شما مهم باشند ذکر شده است. آیا می توانید به لیست نگاه کنید و به من بگویید که مهمترین عامل در انتخاب شما کدام است؟ به ترتیب گزینه ها شروع به خواندن لیست کنید و فقط سه گزینه را انتخاب کنید.

و دومین عامل مهم از نظر شما چه خواهد بود؟

و همچنین سومین عامل مهم را نیز انتخاب کنید؟

امتیاز گزینه
در مرکز باغ موجود است
قیمت رقابتی
باز بودن در هر زمان از سال
علف های هرز و خزه ها را از بین می برد
برای کودکان و حیوانات خانگی سمی نیست
توسط یک شرکت معروف ساخته شده  

 

 

رتبه بندی سوالاتی که خوانده می شوند نباید خیلی طولانی باشد در غیر این صورت پاسخ دهندگان آنچه را که پرسیده شده فراموش خواهند کرد. شش فاکتوری که در این فهرست موجود است در مورد حداکثر زمانی است که مصاحبه انجام می شود و برای پاسخ دهندگان خوانده می شود.

در تحقیقات بازار رتبه بندی ابزار ساده ای برای تعیین اهمیت اقلام است و برای مهمترین و دومین فاکتورها به خوبی کار می کند. با این حال، ممکن است برای موضوعات با رتبه پایین گمراه کننده باشد، زیرا اگرچه ممکن است در انتهای لیست ظاهر شوند، اما همچنان می توانند برای برخی از پاسخ دهندگان مهم باشند.

سوالات طبقه بندی در تحقیقات بازار

اغلب مشتریان در تحقیقات بازار به ما می گویند که می خواهند نظرسنجی ها سریع انجام شود و فقط به سه یا چهار سوال دارند پاسخ می دهند. تقریباً مطمئن هستیم آنها نیاز به پرسیدن سؤالات بر حسب طبقه بندی را فراموش کرده اند. به این سوالات طبقه بندی شده که بسیار هم مهم هستند “سوالات سیندرلا” میگوییم زیرا به ما امکان طبقه بندی و جدا کردن داده ها را می دهند.

سوالات طبقه بندی در تحقیقات بازار برای ساختن پروفایل پاسخ دهندگان با تعیین سن، جنسیت، طبقه اجتماعی، محل زندگی، وضعیت تاهل، نوع خانه ای که در آن زندگی می کنند، تعداد افراد خانواده و غیره استفاده می شود. همین سوالات طبقه بندی ممکن است برای کنترل سهمیه افراد یا شرکت هایی که با آنها مصاحبه می شود نیز مورد استفاده قرار گیرد. اکثر سوالات طبقه بندی واقعی یا رفتاری هستند. چندین سؤال طبقه بندی استاندارد به طور مداوم در نظرسنجی های تحقیقات بازار ظاهر می شوند. از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنسیت – مرد یا زن.
  • سن – در یک نظرسنجی از عموم مردم ما همیشه می خواهیم سن پاسخ دهنده را بدانیم.

 

Q. سن شما در کدام یک از محدوده های زیر قرار می گیرد؟

زیر ۱۸ سال
۱۸–۲۴ ۴۵–۵۴
۲۵–۳۴ ۵۵–۶۴
۳۵–۴۴ ۶۵+

 

این رنج های سنی با تجزیه و تحلیل جمعیتی بیشتر کشورها در مورد جمعیت آنها مطابقت دارند.

 

وضعیت تأهل

این معمولاً با گفتن “آیا شما …” پرسیده می شود.

مجرد

متاهل

بیوه

جدا شده

جدا از هم

 

درجه اجتماعی-اقتصادی (SEG) در تحقیقات بازار

این مورد یک طبقه بندی خاص برای محققان تحقیقات بازار بریتانیا است و برای بررسی جامع مطالعه کنندگان در طبقه بندی خوانندگان روزنامه ها ایجاد شده است. پاسخ دهندگان بر اساس شغل «سرپرست خانوار» طبقه بندی می شوند. بنابراین، ویژگی های درآمد، تحصیلات و وضعیت شغلی را ادغام می کند. علاوه بر امتیازات اجتماعی، محققان تحقیقات بازار گاهی اوقات پاسخ دهندگان را بر اساس گروه درآمد یا سبک زندگی طبقه بندی می کنند. نمرات اقتصادی-اجتماعی در نظرسنجی ‌های بریتانیایی قرن بیستم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه از محبوبیت کمتری برخوردار است، زیرا شغل سرپرست های خانوار بسیار نا مشخص است.

به طور خلاصه، نمرات اجتماعی-اقتصادی عبارتند از:

      1. مدیران رده بالا، اداری یا دارای یک شغل با مهارت خاص
      2. مدیریتی، اداری یا حرفه ای متوسط
      3. سرپرستی، دفتری، اداری مبتدی یا حرفه ای C2: کارگران یدی ماهر
      4. کارگران یدی نیمه ماهر و غیر ماهر
      5. مستمری بگیران دولتی، زنان بیوه، کارگران معمولی و رده پایین

    اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران

    شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در قالب شرکت رسمی ایده سازان بازار فردا به عنوان مجری انواع پروژه های تحقیقات بازار کمی و کیفی آماده ارائه خدمات مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی به شما عزیزان می باشد.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………..

    درباره موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بیشتر بدانیم!

    شرکت ایده سازان بازار فردا به شماره ثبت ۵۹۴۸۶۴، که به اختصار ” موسسه تحقیقات بازاریابی ایده ” نامیده می شود، کار خود را از سال ۱۳۹۴ بصورت حرفه ای شروع کرد؛ لازم به ذکر است شرکت تحقیقات بازار ایده دارای دو مجوز دولتی از مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای اجرای فعالیت های تحقیقات بازار و همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت برای تکمیل پرونده های اعتبارسنجی مشتریان صادراتی است. این شرکت تحقیقات بازاریابی در ابتدای امر فقط در حوزه اجرای پروژه های تحقیقات بازار میدانی و بیشتر از نوع تحقیقات کمی فعال بود؛ در سال ۱۳۹۷ همزمان با تاسیس شرکت تحقیقات بازاریابی ایده، فعالیت های تحقیقاتی خود را در حوزه های داخلی و برون مرزی نیز گسترش داد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در طول ۸ سال گذشته پروژه های میدانی و عملیاتی متعددی را در حوزه داخلی و همچنین خارجی انجام داده است؛ در این بین در طی سال های گذشته بخشِ کلینیک مشاوره کسب و کار ایده نیز با تمرکز بر سه حوزه آموزش، مشاوره و نظارت بر پروژه های بازاریابی صادراتی فعالیت داشته است. مدیریت گروه تحقیقات بازاریابی ایده بر عهده آقای دکتر بزاززاده است؛ ایشان سوابقی درخشان در حوزه صادرات به کشورهای امارات متحده عربی(دبی)، عراق، عمان و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی دارند. لازم به ذکر است این شرکت در شهرهای تهران و دبی دفتر کار تحقیقات بازاریابی دائم  و رسمی دارد.

    شرکت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت تحقیقات بازاریابی را می توان در ایران یافت که در عرصه بین المللی نیز فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در کشورهای عربی و آفریقایی در سال های قبل، می توانید از خدمات این مجموعه به عنوان مجری پروژه های تحقیقات بازاریابی خود در حوزه داخلی و صادراتی استفاده کنید. با توجه به حضور دائمی شرکت ایده سازان بازار فردا در کشورهای عربی و آفریقایی و همچنین داشتن یک آفیس دائم در شهر دبی، امکان اجرای انواع پروژه های تحقیقاتی، از محاسبه Market Size گرفته تا Brand Awareness برای این شرکت آسان می باشد.

    بدون شک کشور امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، هاب اقتصادی منطقه خاورمیانه است؛ از اینرو اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازاریابی در این منطقه برای شروع امر صادرات می تواند کمک شایانی به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در عرصه بین الملل بنماید. روش کار شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در امر اجرای پروژه های تحقیقات بازار به دو بخش Desk Research و تحقیقات بازار میدانی تقسیم می گردد. در بخش اول بعد از یک جلسه مشاوره ابعاد مسئله و نیاز شما به بحث بازاریابی و تحقیقات بازار مشخص می گردد و بعد از تکمیل فایل RFP در قالب یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ روزه یک Desk Research حرفه ای برای فروش محصول شما انجام خواهد گرفت؛ در صورتی که نتایج بخش اول رضایت بخش بود وارد فاز دوم که همان تحقیقات بازار میدانی می باشد خواهیم شد. در فاز دوم بر اساس پراکندگی جغرافیایی مشتریان هدف در سطح بازار دبی و یا هر کشور عربی و یا آفریقایی، طول مدت زمان اجرایی پروژه و همچنین هزینه های عملیاتی آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. برای آگاهی از فرایند اجرایی پروژه های تحقیقات بازار صادراتی با شماره واتس اپ ۰۰۹۷۱۵۶۱۵۴۴۱۷۷ تماس حاصل فرمایید.

    تیم تحقیقاتی شرکت تحقیقات بازار ایده در داخل کشور نیز قوی می باشد و با در اختیار داشتن پرسشگران آموزش دیده خود در تمامی استان های کشور امکان اجرای انواع پروژه های پایش، آمارگیری و پرسشگری در حوزه های مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را دارد. با عنایت به اینکه تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بر روی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک کشور می باشد بنابراین اکثر پروژه های اجرا شده در حوزه صنایع روغن موتور، قیر، فولاد، پتروشیمی، انواع مواد غذایی و خوراکی، برق و الکتریک، فرش، مبلمان، صنعت ساختمان، کاشی و سرامیک، انواع مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سایر صنایع فعال در کشور بوده است.

    در انتها باید به این امر اشاره بکنیم که موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی راهنمایی شما برای اجرای انواع پروژه های تامین منابع مالی صادراتی، اعتبارسنجی خریداران خارجی، ارائه انواع پوشش ها و تضمین های دولتی فروش صادراتی بر اساس اعتبار و ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد را دارد. شایان ذکر است این صندوق با همکاری سازمان جهانی آنکتاد، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و به پشتوانه حمایت های مالی دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار در قالب انواع پوشش برای ریسک های سیاسی و تجاری صادرات و انواع ضمانتنامه های اعتبار ریالی و ارزی، به صادرکنندگان کالاها و خدمات و همچنین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی کمک کرده است. لذا ما در دپارتمان خدمات برون مرزی خود این توانایی را داریم که در کنار سایر خدمات تخصصی تحقیقات بازاریابی، به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان کمک نماییم تا مشتریان خارجی خود را اعتبارسنجی نموده و با حمایت یک سازمان دولتی با کمترین ریسک ممکن، کالا و یا خدمت خود را صادر کنند و در صورتی که متحمل خسارت شدند بنا به نوع خسارت وارده و بعد از بررسی های واحد خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، بین ۹۰ الی ۹۵ درصد خسارت خود را از این صندوق دولتی دریافت نمایند.

شماره تماس جهت مشاوره!