Skip to main content

مدیریت زنجیره تامین

من در رقابت با هیچکس جز خودم نمی باشم. هدف من مغلوب نمودن آخرین کاری است که انجام داده ام. “بیل گیتس”

مدیریت زنجیره تامین

زنجیره تامین ، تأمین کننده تا مصرف کنندگان نهایی سازمان را در بر می گیرد. سازمانهایی که در زنجیره تامین حضور دارند شامل تولیدکنندگان، نمایندگیها، توزیع کنندگان، عمده فروشان، واسطه و خرده فروشان هستند. اخیراً مؤسسات حمل و نقل، سازمانهای خدمات مالی و دیگر سازمانهای تسهیل کننده نیز جزء فعالیتهای زنجیره تامین قلمداد می شوند. درگذشته، زنجیره تامین به معنی پیوند بین تأمین کننده و تولید کننده بود، درحالی که کانال توزیع به پیوندهای موجود از تولید کننده تا مصرف کنندگان نهایی اشاره داشت. واژه زنجیره تامین که به آن زنجیره تامین ارزش افزوده نیز گفته می شود، برای شناسایی مجموعه سازمانهایی که به دنبال آن هستند تا کالاها و خدمات را از منبع تأمین به سمت مصرف کنندگان نهایی حرکت دهند، استفاده می شود. به این ترتیب، زنجیره تامین به شبکه ای از فرآیندها و سازمانهای کسب و کار گفته می شود که مواد خام را از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان به مصرف کنندگان و سازمانهای مصرف کننده نهایی انتقال می دهند.

مدیریت زنجیره تامین به دنبال آن است که به سطوح بالایی از اثر بخشی و کارآیی دست پیداکند. اثربخشی مستلزم زنجیره تامین است که مؤثر ترین ترکیب سازمانها را فراهم می کنند. کارآیی مستلزم عمل کردن زنجیره تأمین در بالاترین سطح ممکن کارآیی است. تعیین اینکه کدام یک از زنجیرهای تأمین استفاده شود و زنجیره های مختلف چگونه به صورت یکپارچه استفاده شوند، ابتکار استراتژیک مهمی به شمارمی رود. این تصمیم ها ممکن است توسط تولیدکنندگان و دیگر عوامل حاضر در زنجیره تامین اتخاذ گردد. ممکن است بین زنجیره های تأمین متفاوت، اختلاف به وجود آید، ولی اگر استراتژی های چندگانه استفاده نشوند، احتمالاً فرصت ها از دست خواهند رفت. رشد بیش ازحد اینترنت باعث شده که به دلیل ایجاد دسترسی مستقیم به مصرف کنندگان نهایی و اعضای زنجیره تأمین، بعد جدیدی به مدیریت زنجیره تأمین اضافه شود.

ارتباط مستقیم، استفاده از واسطه ها:

اولین گام مهم در تنظیم استراتژی زنجیره تأمین، تصمیم گیری درباره ارتباط مستقیم با مصرف کنندگان نهایی یا دسترسی به آنها از طریق سازمانهای واسطه است. معمولاً این تصمیم ها توسط تولید کنندگان کالاها یا خدمات اتخاذ می شود. درعین حال، ممکن است این تصمیم توسط سازمانی دارای پایگاه اینترنتی مانند(آمازون) گرفته شود.

شرکت کامپیوتری (دل) نمونه ای از تولید کنندگانی است که با استفاده از فروشندگان، ارتباطات مخابراتی و اینترنت با مشتریان صنعتی خود از توزیع مستقیم استفاده می کند. عوامل متعددی ممکن است به استفاده از توزیع مستقیم اشاره داشته باشد، البته این عوامل الزاماً در تصمیم گیری مربوط به یک توزیع مستقیم خاص به کارنمی رود. این عوامل به سه گروه مهم تقسیم   می شوند؛

  • ملاحظات مربوط به خریداران،
  • ویژگی های کالا،
  • ملاحظات مالی و کنترلی.

اینترنت به ویژه برای تولیدکنندگان کالاهای مختص مؤسسات صنعتی و سازمانهای دیگر، امکان توزیع مستقیم مهمی رافراهم کرده است. بسیاری از تولید کنندگان به عنوان بخشی از استراتژی های چند زنجیره ای خود، دسترسی اینترنتی به مصرف کنندگان نهایی خود را فراهم کرده اند. این شرکت ها می توانند از طریق اینترنت به صورت (برخط) کاتالوگ ها را ببینند.  ۱۳۲۰۰۰مصرف کننده در ۱۴۴ کشور جهان در سایت اینترنتی شرکت ثبت نام کرده اند و هر روز بالغ بر ۱۳۰۰۰۰ تماس با این سایت برقرار می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!