Skip to main content

مدیریت اطلاعات بازاریابی چگونه بر بازار اثر می گذارد؟

مدیریت اطلاعات بازاریابی برای مدیران شرکت ها و سازمان ها و یا حتی موسسه های کوچک نیز اهمیت فراوان دارد. مدیریت هر سازمانی برای دسترسی به اینکه مشتریان چه چیزی را می پسندند؟ یا تقاضای بازار به چه صورت تغییر کرده است؟ و یا رقیبان چگونه فعالیت می کنند؟ به اطلاعات نیاز دارد. وظیفه ی تهیه این اطلاعات به عهده ی مدیریت اطلاعات بازاریابی است. در سازمان های بزرگ معمولا واحدی به نام مدیریت اطلاعات بازاریابی اطلاعات به هنگام، در این زمینه را در اختیار مدیران قرار می دهد اما، در سازمان کوچک واحد جداگانه ایی وجود ندارد و معمولا یک نفر وظیفه ی مدیریت اطلاعات بازاریابی را به عهده می گیرد.

“اداره کردن درست یک حرفه، مستلزم مدیریت آینده آنست و مدیریت آینده، مدیریت اطلاعات است. ماریون هارپر”

چرا مدیریت اطلاعات بازاریابی؟؟؟

هنگامی که بازاریابی در طی زمان تغییر کرد سه عامل سبب شد نیاز به مدیریت اطلاعات بازاریابی بیش از پیش حس شود:

  • به هر میزان شرکت ها گستره ی جغرافیایی فعالیت های خود را افزایش می دادند نیاز به مدیریت اطلاعات بازاریابی بیش تر احساس می شد.
  • با گذشت زمان و با بهبود درآمد خریداران؛ آن ها نسبت به کیفیت و یا شیک و به روز بودن کالای خریداری شده بیش تر حساس شده اند بنابر این، نیاز به داشتن اطلاعات از بازار و خریداران بیش از پیش شده است.
  • رقابت های غیر قیمتی بین تولید کنندگان و ارایه کنندگان خدمات افزایش یافته است و امروزه آن ها بیش تر به علامت تجاری خود، تبلیغ و تنوع کالایی و…. توجه نشان می دهند بنابر این، نیاز به مدیریت اطلاعات بازاریابی به یک ضرورت تبدیل شده است.

سه عامل در مدیریت اطلاعات بازاریابی

مدیران برای این که بتوانند موفق تر باشند نیاز دارد که اطلاعات دریافتی به هنگام و به روزی را داشته باشند در واقع آن ها باید اطلاعات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن نیز به دست آورند. اگر مدیریت اطلاعات بازاریابی اطلاعات مورد نیاز را به صورت به روز به مدیران بالادستی خود منتقل کند اما، این روند سرعت کندی داشته باشد در نهایت چندان برای مدیران  اثربخش نخواهد بود. سه مولفه ی به روز بودن، به هنگام بودن و سریع بودن را می توان سه فاکتور کلیدی در مدیریت اطلاعات بازاریابی دانست.

خوشبختانه امروز دسترسی به فن آوری هایی مانند کامپیوتر ها، ماشین های فکس، دیسک های فشرده، و…. توانسته اند اطلاعات بازاریابی را با سرعت هر چه تمام تر به دست مدیران برسانند.

در هر حال اگر مدیری نتواند به اطلاعات بازاریابی دست یابد نمی توان انتظار داشت که او موفق عمل نماید. زیرا برای این که اِشراف بهتری به بازار داشته باشد نیازمند دریافت اطلاعات است این کار برای یک مدیر با توجه به مشغله های او بسیار سخت  و دشوار است و در اینجاست که می توان به نقش مدیریت اطلاعات بازاریابی و تاثیر آن بر بازار پی برد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

شماره تماس جهت مشاوره!