Skip to main content

محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی…

در جلسه های قبل در رابطه با عناصر کلیدی در تدوین استراتژی های بازاریابی صحبت شد.

در این جلسه قصد داریم در مورد ایجاد آگاهی استراتژیک و اهمیت ان مطالبی را بیان کنیم ، « محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی » .

فرض کنید شما مدیر بازاریابی یک شرکت بزرگ هستید و به دنبال معرفی یک محصول مهم و جدید. حال چگونه به مشتریان اطلاع رسانی می کنید؟ مدیران بازاریابی ابتدا با برنامه های تبلیغاتی کار را شروع نموده و مشتریان را آگاه می کنند(ایجاد اگاهی)، سپس فرآیند فروش را بررسی نموده تا سهم بازار شرکت را مشخص کنند و این که کنترل و ارزیابی می کنند که آیا مشتریان وفادار مانده و یا تبلیغ های شفاهی و دهانی داشته اند یا خیر؟ و به طور مداوم ارزیابی و کنترل انجام می شود تا بتوانند محصول جدید را در بازار جا بیاندازند. حال تصور کنید که شما مدیر عامل یک شرکت بزرگ هستید و در صدد هستید که استراتژی جدید و مهمی را در سازمان خود تدوین و اجرا کنید. فرآیند انجام این امر چگونه است؟ در این بخش به توضیحی پیرامون این فرآیند خواهیم پرداخت.

در ابتدای امر باید محیط سازمانی را شناسایی نمود. این محیط می تواند در داخل یا خارج از سازمان باشد. در این جلسه به معرفی محیط کلان می پردازیم.

محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی…

محیط کلان :  محیطی است که به طور غیر مستقیم بر تصمیم های بلندمدت سازمان اثر می گذارد.

عوامل موثر در محیط کلان و اتخاذ استراتژی های بازاریابی عبارتند از:

  • عوامل اقتصادی: عواملی نظیر روند تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره، عرضه پول، نرخ تورم،  درصد بیکاری، کنترل قیمت/دستمزد، توزیع درآمد بین طبقه های اجتماعی، صادرات سرمایه و نیروی کار در کشور، روند بازار بورس، نوسان قیمت و…

 

  • عوامل تکنولوژیکی: شامل میزان بودجه تخصصی جهت تحقیق و توسعه، حمایت از مالکیت معنوی، انتقال تکنولوژی و سرعت تغییر در تکنولوژی، میزان استفاده از کامپیوتر در صنایع و…

 

  • عوامل سیاسی_قانونی: شامل قوانین مالیاتی، مقررات تجارت خارجی، قوانین استخدام و ارتقای شغلی، بازار های کار، نفت و ارز، قوانین ضد تراست، میزان یارانه های دولت و…

 

  • عوامل اجتماعی_فرهنگی: بررسی ها نشان می دهد که گروه سنی بالای ۵۰ سال در اغلب کشور ها من جمله ایران رو به افزایش است. لذا اگر مدیر استراتژیک و بازاریابی نیم نگاهی به آینده داشته باشد می تواند فرصت های بسیاری را در عرضه محصول ها و خدمات به این گروه سنی پیدا کند. این عوامل شامل تغییر در سبک زندگی، نگرش در مورد کیفیت محصول و ارائه خدمات، نحوه مصرف انرژی، سطح رفاه عمومی، درآمد سرانه و عادات خرید و… است.

 

  • عوامل جهانی: برخلاف تصور برخی افراد که معتقدند جهانی شدن می تواند موجب مشکل های فراوان برای شرکت ها شود، تحقیق ها نشان می دهد که فرصت های بسیار در این امر نهفته است که اگر مدیر بازاریابی یک شرکت، کمی دقت استراتژیک داشته باشد می تواند از آن در راستای منافع شرکت استفاده کند. این عوامل عبارتند از: نرخ های تبدیل ارز، تجارت جهانی، ظهور قدرت های جدید اقتصادی ماننند هند و چین، توافق نامه های تجاری بین بلوک های منطقه ای مانند نفتا و…

 

  • عوامل جمعیت شناختی: ویژگی های سنی جمعیت یک عامل تعیین کننده در محیط عمومی و کلان سازمان ها است. مثلا در سال ۲۰۰۲، ۱۴ درصد از کارکنان آمریکایی در سن ۵۵ سال و بالاتر بودند در حالی که در سال ۲۰۱۲ این نسبت به ۲۵ درصد افزایش یافته است. بنابراین مدیران باید توجه ویژه ای به فرآیند استخدام نیروی انسانی  نموده و روش های جدیدی را به کار گیرند. به طور کلی این عوامل شامل شرایط سنی، سطوح طبقه ایی و درآمدی، توزیع جغرافیای جمعیت، جنسیت و… می شود.

تحقیق ها نشان می دهد بین این عناصر ارتباط وجود دارد ،مثلا؛ قانون دولت در زمینه واردات دارو یک نکته مثبت برای داروخانه است اما، همین امر می تواند برای شرکت های دارویی یک نکته منفی باشد. 

منابع : 

  • رسولی، رضا؛ صالحی، علی(۱۳۹۲)، مدیریت استراتژیک پیشرفته، دانشگاه پیام نور.
  • فروزنده، لطف الله؛ امینی، محمدتقی؛ خباز باویل، صمد(۱۳۹۲)، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک با رویکرد تدوین استراتژی، دانشگاه پیام نور.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!