Skip to main content

ماجرای عمو «شی» و اقتصاد ترک خورده چین

By فروردین ۲۹, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

ماجرای عمو «شی» و اقتصاد ترک خورده چین

شی جین‌پینگ، در سال ۲۰۱۳ یعنی یک سال پس از آنکه رهبری کشور چین را به عهده بگیرد طی اظهاراتی به سایر مقامات رسمی کشور اینگونه هشدار داد: «حزب فعلی حتی نمی‌تواند مسئله امنیت غذایی را به خوبی مدیریت کند و دائماً در این زمینه به مشکل برمی‌خورد، آن‌وقت توقع دارید مردم در مورد شیوه حکمرانی ما تردیدی نداشته باشند.» این جملات از دهان رهبر حزب کمونیست شنیده می‌شد، کسی که همیشه ادعا می‌کرد از حمایت «توده مردم» برخوردار است. اظهارات شی نشان می‌دهد که او از خطرات افزایش نارضایتی به دلیل ناکارآمدی و فساد مقامات مسئول در کشورش به خوبی آگاه است. به این ترتیب آقای شی صدها هزار نفر از مقامات دولتی فاسد را از کار برکنار کرد و جنگی تمام‌عیار علیه فساد به راه انداخت؛ جنگی که این کشور از زمان راه‌اندازی حزب کمونیست در سال ۱۹۴۹ تا کنون به خود ندیده بود. بسیاری از افراد این کار او را عملی درست و شایسته می‌دانستند.

امروز اما چین بار بزرگ‌ترین رسوایی در زمینه بهداشت و سلامت عمومی را در سال‌های گذشته به دوش می‌کشد. ده‌ها میلیون واکسن تاریخ‌گذشته و نامناسب که در بازار سیاه میلیون‌‌ها دلار ارزش دارد به مراکز بهداشتی دولتی فروخته شده‌است. آنجا انباری از واکسن‌های فاسد است که دولت با فروش آن‌ها به بیماران، پول کلانی به دست می‌آورده‌است.

جنگ آقای شی علیه فساد، تغییر محسوسی در زندگی افراد معمولی ایجاد نکرده‌است. زندگی و سلامت آن‌ها هنوز هم تحت تأثیر فساد است. طی چند هفته اخیر، نارضایتی‌هایی نیز در سطح روشنفکران از عملکرد شی جین‌پینگ ایجاد شده‌است: رسانه‌های رسمی به صورت آشکار از وضعِ محدودیت‌ها بر فعالیت‌های خود شکایت و گلایه می‌کنند، نمونه‌های آن نیز تاجری است که اظهار کرده به وبلاگ شخصی او حمله شده‌است یا سردبیری که چندی پیش به دلیل نارضایتی‌ها به نشانه اعتراض استعفا کرد. آقای شی نسبت به تمامی رهبران پیشین چین از زمان مائو زدونگ تا کنون، بیشترین قدرت را کسب کرده‌است. این قدرت بنا بود به او اختیار انجام کارهای بسیاری را بدهد. اما مشکل کجاست؟

  • شکاف اعتبار و پذیرش

آقای شی از ابتدا با خشم و عصبانیت مقاماتی مواجه شد که به آن‌ها در مورد فساد تذکر داده شده‌بود. او در این سه‌سال و نیمی که قدرت را به دست گرفته، بیشترین القاب را به خود اختصاص داده‌است. او نه تنها رئیس حزب، رهبر کشور و بزرگ‌ترین قدرت در چین است بلکه بنیانگذار اصلاحات مدرن و ایجاد اقتصاد ایمن در این کشور نیز به شمار می‌رود. به این ترتیب آقای شی به رئیسِ «همه‌چیز» تبدیل شده‌است.

در عین‌حال او یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های حزب را در مورد مکتب شخصی به سخره گرفته‌است، مکتبی که از سال ۱۹۸۲ در چین مورد استفاده رهبران چینی قرار گرفته‌است. رسانه‌های رسمی پُر شده از تصاویر «عمو شی» و همسرش پنگ لیوآن که طرفدارانش او را «ماما پنگ» صدا می‌کنند. همین موارد ساده باعث شده بسیاری از مردم تصور کنند شی شخصیتی کاملاً متفاوت از مائو دارد؛ او با روحیه ظالمانه و عشق به چاپلوسی، کشور را به مرز خشونت کشانده بود و آشوبی به پا کرده‌بود. امروز اکثر چینی‌ها معتقدند کشورشان به سمت چنین خشونت‌هایی حرکت نمی‌کند.

اما واقعیت این است که شی نیازی هم ندارد مانند مائو باشد تا قدرتِ متمرکز او به عموم مردم آسیب برساند. او مبارزات خود برای از بین بردن نارضایتی‌ها با خشونت و بی‌رحمی انجام داده‌است. انتقادهایی که در حال حاضر به حزب کمونیست وارد است از سال ۱۹۸۹ در زمان کشتار میدان تیانانمن تا کنون بی‌سابقه بوده‌است. سانسورچی‌ها بیشترین فعالیت را در اینترنت داشته‌اند تا بتوانند پیام‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به جریان رسوایی واکسن‌ها را از بین ببرند.  در بین این پیام‌ها، اظهارات آقای شی در سال ۲۰۱۳ درباره عدم کارایی حزب کمونیست از همه برجسته‌تر است. نامه‌های بسیاری خطاب به شی آمده و از او درخواست شده که از سمت خود استعفا بدهد. بیش از ۲۰ نفر از مردم عادی در جریان این ماجرا دستگیر شدند. اما این داستان هنوز به پایان نرسیده‌است. مردم همچنان تلاش می‌کنند علیرغم‌ها سانسورها و محدودیت‌ها باز هم از طریق اینترنت صدای اعتراض خود را به گوش دیگران برسانند.

رئیس‌جمهور چین با وجود اینکه تلاش کرده خود را در اوج نگه دارد اما نه توانایی تأمین امنیت خودش و نه توانایی ایجاد ثبات در چین را دارد. دولت برای انجام بازجویی‌ها به قدر کافی هزینه نمی‌کند و به همین‌خاطر به لحاظ اجرایی همیشه عقب است. واقعیت ماجرا این است که این اقدامات حزب کمونیست چین را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد و در نتیجه اعتبار شی را زیر سوال می‌برد.

شی بیش از هر چیزی نیروهای فعال در بازار را خطاب قرار داده و از آن‌ها درخواست کرده با حکمرانی قانون، نقشی قاطع را در بازار جهانی بازی کنند. اما او تا کنون موفق نشده برای کشورش ثروتی به ارمغان بیاورد، علاوه بر آن بازار جهانی را نیز بی‌ثبات کرده‌است. خشم و نگرانی در مورد چین در بازارهای جهانی هر روز بیشتر می‌شود. ابتدای قدرت گرفتن شی، امیدهایی برای اصلاح بود اما اکنون با گذشت زمان همه ناامید شده‌اند. پرتنش‌ترین دوران برای حزب کمونیست زمانی بوده که بین روشنفکران اختلاف وجود داشته و اکنون کشور در همین شرایط است. تاریخ ۶۶ساله حکمرانی حزب کمونیست در چین نشان می‌دهد هر چه آقای شی برای مبارزه با فساد و دشمنان از تاکتیک‌های ترس و خشونت بیشتری استفاده کند، دشمنان بیشتری را برای خود خواهد تراشید.

  • منبع. اتاق بازرگانی تهران

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!