Skip to main content

فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی

فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی

 فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی یک اصطلاح صنفی است که برای یک روش بازرگانی و تجارت مورد استفاده قرار می­گیرد. در این روش یک کارخانه، کالا و خدمات خود را از طریق حضوری و همچنین پذیرش سفارش اینترنتی و حتی گاهی اوقات با استفاده از کتابچه راهنمای فهرست کالا، ارائه داده و به فروش می­رساند. علاوه بر این، برخی از مردم سفارش تلفنی و یا استفاده از اپلیکیشن­ های تلفن همراه و یا حداقل تامین پشتیبانی فروش(ضمانت) تلفنی را انتخاب می­کنند. به ویژه ظهور شبکه­های تلفن همراه، استفاده از این روش تجارت را رواج داده است، زیرا استفاده از این روش بدین معناست که مشتری­ها می­توانند بدون صرف زمان و نیاز به دسترسی داشتن به اینترنت و کامپیوتر، کارهایی نظیر خریدهای شخصی خود را انجام دهند. برخی از این کاربران ترجیح می­دهند که از جایگاه های فروش سیار استفاده نمایند.

یکی از نمونه­های رایج این روش تجاری، فروشگاه­ های زنجیره­ای هستندکه مشتری را قادر می­سازند که محصول های مورد نیازشان را بصورت برخط(آنلاین) و یا حضوری، از یکی از فروشگاه­ های آن ها سفارش دهند. همچنین مشتری ­ها می­توانند سفارش­ های خود را مستقیما از یکی از شعب محلی دریافت کنند و یا درب منزل تحویل بگیرند. از این نوع از روش کسب و کار، ترکیب­ های جایگزین متعددی وجود دارد. موفقیت این روش در تعدادی از واحدهای صنفی، اعتماد برخی از تحلیلگران را کاهش داده است و چنین استدلال می­کنند که فروش بدون واسطه کالا، خرده­فروشان قدیمی را از کار خواهد انداخت.

نخستین مورد بکارگیری روش تجاری فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی برای فروش محصول های یک دکه پیتزافروشی بود، که از طریق اینترنت یک فروشگاه، سفارش می­گرفت. شعبه تولیدی پیتزای برخط(آنلاین)، نوعی مدل تقویت شده است، که از نظر تعداد جمعیت تحت پوشش، به کسب و کار پر رونقی دست یافته است. شرکت تحویل پیتزای زنجیره­ای گزارش می­دهد که هم­اکنون، به تنهایی در بریتانیا، بیش از ۶۹.۷% از سفارش ها با کسب درآمد ۲۰۴.۷ میلیون پوند(تقریباً ۳۲۹ میلیون دلار)، پیش از ارسال به فروشگاه مربوط، بصورت برخط(آنلاین)به انجام می رسد. موج اصلی پیاده­سازی این مدل کسب و کار، در حدود سال ۲۰۰۰ بوجود آمد. خرده­فروشانی از قبیل والمارت، با راه­اندازی وبسایت­ هایی، مصرف­کنندگان را قادر می­ساختند که کالایی مشابه با کالا های موجود در فروشگاه را براحتی در درب منزل خود تحویل بگیرند.

مزایای این روش تجارت

مزایا برای واحدهای اقتصادی این روش بطور مشخص، توسط خرده­فروشان قدیمی، که امکانات پشتیبانی گسترده­ای داشتند، مورد استفاده قرار گرفت و زنجیره­ هایی بوجود آمده بود؛ اما با وجود فروشگاه­های قدیمی، آن ها بخوبی شناخته شده و اغلب مورد اقبال عمومی قرار گرفتند. برخی از دلایل موفقیت این روش این است که راه­اندازی سامانه فروش اینترنتی برای یک خرده­فروش سنتی، بسیار آسانتر از بکارگیری یک روش فروش بکلی برخط (آنلاین)، برای یک شرکت تولیدی تازه­تاسیس؛ و یا برپایی یک حضور سنتی که شامل برند(نشانه معتبر) قوی و شناخته شده باشد، بدون داشتن بودجه یک فروشگاه بزرگ، برای یک خرده­فروش برخط(آنلاین) است.

 همچنین می­توان گفت که، درحالیکه مشتری می­تواند اجناس خریداری شده را به فروشگاه باز گرداند، پیاده کردن این روش بازرگانی می­تواند اتلاف هزینه بارگیری و ارسال کالا های تحویل نشده و مرجوعی را کاهش دهد.

مزایا برای مشتری­ها به این گونه است که این تجارت می­تواند برای اقشار مختلف مشتری­ ها مزایایی داشته باشد. بعنوان مثال سوپرمارکت­ ها اغلب انواع متفاوتی از مشتری ­ها را دارند که خود سبب وجود گزینه های خرید متنوعی می­شوند. گروهی از آن ها تمایل دارند که کالا را پیش از خرید، مستقیما ببینند و همچنین دوست دارند که خرید خود را در حال حرکت انجام دهند. درحالی که گروه دیگر ممکن است با خرید  اینترنتی راحت تر باشند و اجناس خود را بصورت سفارشی خریداری نموده، در منزل تحویل بگیرند. داشتن این مدل تجارت به معنی راضی نمودن هر دو گروه است. دیگر خرده­فروشان صرفا برخط( آنلاین) سنتی، اعتقاد داشتند که افزودن یک حضور ”Bricks and mortars”  به کسب و کار بکلی برخط(آنلاین)آن ها، بطوری که مشتری­ها بتوانند پیش از خرید، محصول ها را بطور عینی دیده، آزمایش نموده و برای کلیه کالاهای خریداری شده مشورت و پشتیبانی دریافت کنند، به نفعشان است.

 علاوه بر این، اگر مشتری­ ها جنس را از طریق یک فروشگاه  ”Bricks and mortars” بشناسند، با خرید به روش  ”Bricks and Clicks”  احساس امنیت و راحتی بیشتری می­کنند.

معایب این روش برای واحدهای اقتصادی…

عامل اصلی تعیین­کننده موفقیت یا شکست این روش کسب و کار، کنترل قیمت هاست. بطوریکه معمولا بهبود یک ارائه حضوری کالا، ( هزینه­های پیش فرض و کارمندان یک فروشگاه فیزیکی) هزینه و سرمایه­گذاری بزرگتری را می­طلبد؛ که یک کسب و کار برخط(آنلاین)اینگونه نیست. برعکس، در تجارت و برنامه فروش تجملی­تر، اغلب گرانتر و یا فروش گاه گداری(متناوب) محصولاتی مانند اتومبیل، اگرچه خریداران ممکن است که کسب اطلاعات برخط( آنلاین) از محصول ها را در نظر داشته باشند،(بدلیل طبیعت مشروط و نیاز به توجه بیشتر برای تصمیم به خرید )، امکان بازاریابی با استفاده از فروشگاه های حضوری بیشتر است. اگرچه برخی از کارخانه­های اتومبیل­سازی، تشکیلات معرفی برخط(آنلاین) محصول ها را دارند، که به مشتریانشان امکان می­دهد که گزینه­ های انتخابی و امکان  سفارشی اتومبیل را بطور برخط(آنلاین) انجام دهند، اما فقط با رفتن به یک مرکز معامله، فرآیند خرید خودرو تکمیل می­گردد که این امر بوسیله خریداران عمومیت پیدا کرده است.

از سوی دیگر، خدمات­رسانی صرفا برخط(آنلاین) می­تواند بهترین کارآیی را داشته باشد، زیرا عملکرد آن فقط بر تجارت برخط(آنلاین) متمرکز است. ثابت شده است که پیاده­سازی روش تجاری  ”Bricks and Clicks” سخت­تر از روش سراسر برخط(آنلاین) است. این روش ممکن است که در آینده موفقیت­آمیزتر باشد، اما تا سال ۲۰۱۰ برخی از بنگاه­ های سراسربرخط (آنلاین)، تا ۳۰% رشد داشته اند، درحالیکه رشد بسیاری از مراکز تجاری  ”Bricks and Clicks” تا حد ناچیز ۳% بوده است. عامل کلیدی موفقیت این روش، بمیزان زیادی بوسیله توانایی کارخانه در مدیریت تخفیف­های جداگانه و یکپارچه شعبه های آن و تجارت اینترنتی، تعیین خواهد گردید.

  معایب این روش برای مصرف­کنندگان…

برخی چنین استدلال می­کنند که فروش برخط( آنلاین)، با تسهیل امکان مقایسه قیمت­ها برای مشتریان، رقابت برای کاهش قیمت­ها را گرم تر می­کند؛ بطوریکه خرده­فروشان فقط بر روی قیمت­ها رقابت کرده، منجر به کاهش کیفیت کالا و خدمات می­گردد. این فرآیند بویژه هنگامی که وبسایت­های مقایسه خرید از قبیل  ”Mysupermarket”  مقایسه قیمت کالاها و خدمات را حتی بدون بازدید از وبسایت یک فروشگاه امکان­پذیر می­سازند، تشدید می­گردد.

قیمت­هایی که بصورت برخط(آنلاین۹ فهرست می­شوند، ممکن است که با قیمت­های عادی همخوانی نداشته باشند؛ این امر ناشی از عدم مدیریت صحیح و شرایط اقتصادی است(هنگامی که هزینه­های بالاسری در برآورد قیمت­ها متفاوت باشد)، که خود سبب سردرگمی و انحراف انتظار های خریداران می­گردد.

خریداران ممکن است که خرید خود را به اقلام مورد نیازشان محدود نمایند، زیرا واحدهای تجاری برخط(آنلاین) قادرند کالاهای بیشتر، پیشرفت­ها و ارتقا بیشتر و آگهی­های بیشتری را به نمایش گذارند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!