Skip to main content

عناصر سیاسی موثر بر بازاریابی بین الملل

شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.”کیم ووچونگ”

محیط سیاسی بازاریابی بین المللی، شامل عوامل و عناصری هستند که بر تصمیم گیری ها یا عملیات بازاریابی تأثیر می گذارند. عناصر محیط سیاسی شامل مواردی همچون: نقش دولت در اقتصاد، ایدئولوژی اقتصادی و سیاسی، روابط بین المللی، روابط دولت-تجارت، ناسیونالیسم است. در گذشته و امروزه تمام دولتها، نقشهای مهمی در اقتصاد کشورشان ایفا می کنند. نقش های دولت عبارتند از:

  • نقش مداخله کننده
  • نقش تنظیم کننده

اکثر دولت ها هر دو نقش را ایفا می کنند اما با درجات مختلف.

ایدئولوژی: مدیران بازاریابی ممکن است عقاید محکمی درباره دموکراسی، سوسیالیزم، یا یک ایدئولوژی خاص مثل تبعیض نژادی داشته باشند. داشتن این عقاید مناسب است ولی آنها نباید برنامه بازاریابی را تعیین کنند.      علاقه مندی به پتانسیل سود بلند مدت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • پتانسیل بازار کشور مورد بحث
  • امکان عمل مخالف توسط دولت میزبان
  • واکنش مصرف کنندگان در بازارهای دیگر

ناسیونالیزم یک ایدئولوژی مشخص و مشترک برای تمام ملل است و آن عقیده ای است در میان افراد یک ملت، که آنها متفاوت و بهتر از افراد ملل دیگر هستند. در شکل محترمانه ناسیونالیزم “وطن پرستی” نامیده می شود. ناسیونالیزم وطنی نباید به برنامه بازاریابی شرکت تغییر رنگ دهد. شرکت به صورت یک خارجی در تمام بازارهای بین المللی اش ممکن است قربانی ناسیونالیزم محلی “تنفراز جانب” شود.

ثبات: یکی از نگرانی های عمده بازاریاب بین الملل عدم ثبات محیط سیاسی یک کشور است. لازم نیست که تغییر اصلاً در یک کشور وجود نداشته باشد بلکه تغییر باید تدریجی باشد. بسیاری از تصمیمات بازاریابی بین المللی دارای خط و افقی بلند مدت هستند. چیزی که شرکت در بازارهای بین الملل به دنبالش است، استمرار معقول سیاست های دولت در جهت بازرگانی، خصوصاً بازرگانی بین الملل است. شاخص های بی ثباتی سیاسی عبارت است از:

  • تکرار تغییرات در رژیم سیاسی است: یعنی تغییر در حکومت، احزاب و    گروه ها که معمولاً به معنی تغییر در محیط سیاسی سازمان است.
  • برخورد قدرت ها و تظاهرات در یک کشور است.
  • وجود اختلافات فرهنگی در یک کشور است.

روابط بین المللی: شرکت بین المللی نگران بازاریابی در محدوده هر یک از بازارهایش است. نگرانی از سیاست های روابط بین الملل دو دلیل به شرح زیر دارد:

  • اول اینکه شرکت بین الملل به صورت یک خارجی، به صورت یکی از گروه “آنها” در هر یک از بازارهایش دیده می شود. بنابراین بیطرف بودن مهم نیست زیرا به صورت اتوماتیک درگیر روابط بین المللی کشور می شود.
  • بسیاری از عملیات ملی شرکت ها، به عملیات آنها در سایر شرکت ها چه در زمینه عرضه و تقاضا یا هر دوی آنها مربوط می شود. بنابراین شرکت به عنوان بازاریاب بین المللی تقریباً درگیر روابط بین المللی کشورهای میزبانش می شود.

برگرفته از کتاب بازار یابی بین الملل دکتر میرزا حسن حسینی


 

شماره تماس جهت مشاوره!