Skip to main content

عقب‌ماندگی صنعت بازاریابی در ایران

 توجه به بازاریابی و تبلیغات در ایران ناکافی است و در این زمینه حتی از کشورهای همسایه نیز عقب‌تر هستیم.  ناصر پاشاپور‌نیکو در این نشست که به منظور تشریح گردهمایی و هم‌اندیشی فعالان اصلی صنعت بازاریابی کشور با عنوان «گردهمایی سالیانه بازاریابی» و بررسی چالش‌های این صنعت برگزار شد، گفت: سرانه تبلیغات در ایران ۸/ ۶ دلار است.

این عدد در ترکیه ۲۴ دلار و در عربستان سعودی ۳۲ دلار است. وی ادامه داد: این سوال مطرح است که چرا در کشور ما به صنعت بازاریابی به نسبت مابقی صنایع توجه کمتری می‌شود یا اینکه آیا می‌توان از سرانه تبلیغات بهره‌برداری بهتری کرد؟ برای پاسخگویی به این سوالات نیاز به پژوهش کیفی جامعی بود که آن را اجرایی کرده‌ایم. پاشاپور نیکو تاکید کرد: پژوهش «بررسی نیازهای مارکتینگ کشور» برهمین اساس شکل گرفته و در گردهمایی سالانه بازاریابی نتایج آن در اختیار تمامی فعالان مارکتینگ کشور قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه در این گردهمایی سالانه افراد تاثیرگذاری از شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی فعال در ایران حضور دارند، افزود: بررسی برخی از نتایج تحقیق با دقت بیشتر در این گردهمایی محقق شد.

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید به کمک صنعت بیایند تا روز به روز برندهای جدیدی را خلق و به جهان صادر کنند، افزود: امروزه کشورها با برندهایشان به کشورهای دیگر نفوذ می‌کنند. اگر دقت کنید، هر ایرانی در منزلش چند نماینده از کشورهای دیگر دارد. این نمایندگان، همان برندها هستند. در ادامه سعید نبویان مشاور ارشد تحقیقات ‌کیفی نیز با اشاره به نتایج پژوهش موردنظر گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد فعالان در این حوزه به بازاریابی نگاهی تجربی و به دور از یافته‌های علمی دارند.

این نگاه تجربی باعث ایجاد ذهنیت ناخوشایند در فعالان حوزه مارکتینگ کشور شده و منجر به اجرای فعالیت‌ها به‌صورت آزمون و خطا می‌شود. وی افزود: آموزش بازاریابی در ایران، همگام با پیشروی صنعت و کسب‌وکارها در بازار و علم روز، اجرایی نمی‌شود. بازاریابی آموزش داده شده در ایران؛ در بهترین حالت مطابق علوم ۳۰ سال پیش اروپا و آمریکا است؛ همین موضوع باعث کاهش میزان کارآمدی فعالان بازاریابی در ایران شده است. نبویان گفت: پیامد این آموزش نامناسب، شناخت نادرست فعالان صنعت نسبت به بازاریابی است. پیامدی که باعث اجرای نادرست تبلیغات و پژوهش‌های این حوزه می‌شود. در این میان، برخی از شرکت‌های خارجی فعال در ایران شیوه‌های نوینی را اجرایی می‌کنند و برای ادامه درست عملکردشان نیاز به مشاوره‌ شرکت‌های تخصصی در این حوزه دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

شماره تماس جهت مشاوره!