Skip to main content

ظرفیت های بازاریابی گردشگری ایران: تهران

«بارها و بارها دیده‌‌ام که آدم ها درباره میزان مسافتی که در یک روز یا در یک هفته طی کرده‌اند صحبت‌کنند، اما به ندرت دیده‌ام که آنها از آنچه طی مسافت‌ها دیده‌اندحرف بزنند.» از «لوئیز آمور»

در ادامه پست زیبای سرکار خانم مرضیه رحیمی درباره ظرفیت های بازاریابی گردشگری تهران، بر آن شدیم تا این پست را درباره این شهر بزرگ منتشر کنیم…

استان تهران با ۱۸۸۱۴کیلومتر مربع مساحت و ۱۳۴۲۲۳۶۶ نفر جمعیت در شمال فلات مرکزی ایران قرار گرفته است. این استان از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از شرق به استان سمنان، و از غرب به استان قزوین محدود شده است. بلندترین نقطه استان قله دماوند، با ۵۶۷۱ متر ارتفاع و پست ترین قسمت آن با ۷۹۰ متر ارتفاع از سطح دریا، دشت ورامین در جنوب شرقی استان است.

  • آب و هوا

گرم ترین ماه های سال در مرداد و شهریور با متوسط ۲۸-۳۰ درجه و سردترین ماه سال، دی ماه با یک درجه سانتی گراد گزارش شده است. میانگین بارندگی سالانه استان تهران، در حدود ۴۰۰ میلی متر گزارش شده است. بیشترین بارش سالانه در ماه های زمستان روی می دهد. استان تهران به علت پوشش برفی سنگین به ویژه در دامنه ها و شیب های البرز جنوبی، شرایط مساعدی را برای ورزش های زمستانی از جمله اسکی فراهم می آورد.

  • فرهنگ و تاریخ

طهران که زمانی قریه ای بیش نبود، امروز به تهران بزرگ با بیش از یازده میلیون نفر جمعیت تبدیل شده است. در سال ۱۲۰۰ هجری به پایتختی ایران برگزیده شده است. این استان فراز و نشیب های تاریخی فراوانی داشته است. در هر حال تهران امروزی، به مرکز بزرگ  تحولات تاریخی و فرهنگی تبدیل شده است.

  • آثار تاریخی

 

عمارت باغ فردوس

این عمارت توسط حاج میرزا آقاسی در زمان محمد شاه قاجار بنا شد و به خاطر زیبایی و سر سبزی به باغ فردوس معروف شد. وسعت باغ حدود ۲۰ هزار و مساحت بنای آن هزار متر مربع و در سه طبقه ساخته شده است.

شمس العماره

این قصر در سال ۱۲۸۴ به دستور ناصر الدین شاه و توسط معیر الممالک ساخته شد. شمس العماره عمارتی بلند با دو برج که در دهه اخیر مرمت و نو سازی شده است.  کاخ و پادگان عشرت آباد، کاخ گلستان، کاخ مرمر، کاخ صاحبقرانیه و…از دیگر آثار تاریخی این شهر بزرگ است.

بازار تهران

از آثار دوره فتحعلی شاه قاجار است و مجموعه ای است از دالان ها و کوچه های تو در تو با ردیف دکان ها. این بازار از مراکز اصلی داد و ستد تجاری شهر تهران و کشور به شمار می رود و بخش های مهم آن عبارت اند از: بازار امیر، تیمچه امین اقدس، تیمچه صدر اعظم و تیمچه کتاب فروشان.

سوغاتی و صنایع دستی

عمده ترین صنایع دستی استان را قلم زنی روی، مس و برنج، خراطی و سبد بافی، نقاشی روی چرم، سفال گری، قالی بافی و… تشکیل می دهند. مراکز مهم مبادله شهر تهران عبارت اند از: مراکز خرید عتیقه منوچهری، مراکز خرید صنایع دستی- خیابان طالقانی و استاد نجات اللهی، مرکز خرید فرش- بازار بزرگ و خیابان فردوسی و مرکز خرید کتاب- روبه روی دانشگاه تهران.

شهرها

  • دماوند: از قدیمی ترین شهر های ایران است، که شهری آباد بوده است اما به دلیل نزدیکی به کوه دماوند، زمین لرزه های بسیاری باعث خسارات فراوانی و ویرانی های پیاپی آن شده است. فردوسی بارها در شاهنامه این شهر را نام برده و کوه دماوند را آشیانه ی سیمرغ، آموزنده ی زال پدر رستم دانسته است.
  • ری: یکی از شهرهای قدیمی ایران و در حدود ۳۰۰ سال ق.م یکی از جانشینان اسکندر( سلوکوس )، نام “اوریوس” را بر ری نهاد. اما این نام در زمان اشکانیان به “ارساکیا” و “ارشکیه” و در زمان ساسانیان به ری تغییر یافت. شمیرانات، ورامین و فیروزکوه را می توان جزء شهرهای این استان نام برد.
  • گورستان های قدیمی

گورستان بهشت زهرا: این گورستان بزرگ، شهدای انقلاب از جمله شهدای روز تاریخی ۱۷ شهریور، شهدای دفتر حزب جمهوری اسلامی، شهدای هشت سال جنگ تحمیلی، مقبره آیت الله طالقانی و دیگر شهدای انقلاب را در خود جای داده است. مرقد امام خمینی نیز در جوار این گورستان مشهور قرار دارد.

گورستان دولت: این گورستان با ۲هزار متر مربع مساحت در خیابان دولت واقع شده است. تاریخ آخرین دفن در این جا به حدود ۵۰ سال پیش مربوط است و یاد بودی از جنگ جهانی دوم به شمار می آید.

گورستان ابن بابویه: این گورستان قدیمی در زمینی به مساحت ۵.۹ هکتار ایجاد شده است. این گورستان موزه ای ارزشمند از مردان تاریخ معاصر ایران از جمله: میرزازاده عشقی، دهخدا و دکتر حسین فاطمی است.

گورستان ظهیرالدوله: در خیابان در بند در باغی به مساحت ۳هزار متر مربع واقع شده است. مدفن بسیاری از هنرمندان و شاعران از جمله: رهی معیری، ایرج میرزا و فروغ فرحزاد است.

  • جاذبه های طبیعی

جاذبه های طبیعی این استان قله دماوند، قله توچال، دریاچه سد امیر کبیر، سدلار، سدلتیان، دریاچه تاروممج و رودخانه های این استان که از کوه های البرز سر چشمه می گیرند و آب آن ها حاصل باران و برفی است که در این مناطق انباشته می شود. حبله رود از فیروزکوه، سواد کوه و کوه های شهرزاد سرچشمه می گیرد و پس از مشروب ساختن رودخانه دشت گرمسار به سوی نمک زارهای شرق حوض سلطان جاری می شود. رودخانه جاجرود، کرج، لار و طالقان رود جزء رودخانه های این استان بزرگ است.

  • پارک های جنگلی

در محدوده استان تهران، فضاهای جنگلی گسترده فراوانی وجود دارد که هر یک از آن ها محل گذراندن اوقات فراغت مردم است. پارک جنگلی چیتگر با۱۴۵۰ هکتار فضای سبز و یک پیست دوچرخه سواری در غرب تهران قرار دارد. پارک ملی کویر، مجموعه ای با ارزش از ذخایر گیاهی و جانوری متنوع و نیز آثار فرهنگی و تاریخی است. پارک ملی خیبر و سرخه حصار، منطقه حفاظت شده لار، پارک جنگلی لویزان و باغ وحش تهران از سایر جاذبه های گردشگری این استان است.

  • اماکن مذهبی

مسجد امام خمینی در انتهای ناصرخسرو واقع شده است و به بازار تهران محدود است. از آثار دوران فتحعلی شاه قاجار است و در زمان ناصرالدین شاه دو مناره سردر مسجد به آن اضافه شد. مسجد رجب علی، مسجد جمعه سلجوقی، مسجد شهید مطهری، مسجد جامع شهید مطهری، مسجد جامع ورامین، بقعه آقا، گنبد بی بی شهربانو و… سایر مساجد قدیمی و مقبره های استان تهران است.

و این گوشه ای از پایتخت بود…

شماره تماس جهت مشاوره!