طراحی پرسشنامه در تحقیقات بازار
پرسشنامه ها فهرستی از سؤالات یا مواردی هستند که برای جمع آوری اطلاعات در تحقیقات بازار از پاسخ دهندگان در مورد نگرش آنها، تجربیات یا نظرات شان استفاده می شود. از پرسشنامه ها می توان برای جمع آوری اطلاعات کمی و یا کیفی استفاده کرد.
پرسشنامه ها معمولاً در تحقیقات بازار و همچنین در علوم اجتماعی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است در مورد تجربه های اخیر خود از خدمات مشتری ها بازخورد بخواهد، یا محققان روانشناسی ممکن است با استفاده از پرسشنامه،خطراتی که سلامتی انسان ها را تهدید میکنند درک و بررسی کنند.
پرسشنامه در مقایسه با نظرسنجی ها در تحقیقات بازار
نظرسنجی ها در تحقیقات بازار یک روش تحقیق است که در آن دادههای گروهی از افراد را جمعآوری و تجزیه و تحلیل میکنید. پرسشنامه وسیله یا ابزار خاصی برای جمع آوری داده ها است. طراحی پرسشنامه به معنای ایجاد سوالات معتبر و قابل اعتماد است که به اهداف تحقیق شما می پردازد، آنها را به ترتیب اهمیت قرار می دهد و روش مناسبی برای اجرا انتخاب می کند. اما طراحی پرسشنامه تنها یکی از اجزای تحقیق پیمایشی است. تحقیق پیمایشی همچنین شامل تعریف جامعه مورد علاقه شما، انتخاب روش نمونه گیری مناسب، اجرای پرسشنامه، پاکسازی و تجزیه و تحلیل داده ها و تفسیر آنها است.
نمونه گیری در تحقیقات بازار پیمایشی مهم است زیرا اغلب هدف شما تعمیم نتایج خود به جامعه است. داده ها را از نمونه ای جمعآوری کنید که گستره دیدگاه جامعه را برای نتایج معتبر نشان میدهد. همیشه تفاوت هایی بین جامعه و نمونه وجود خواهد داشت، اما به حداقل رساندن این تفاوت ها به شما کمک می کند از چندین نوع سوگیری تحقیقاتی، از جمله سوگیری نمونه گیری، سوگیری قطعی، و سوگیری پنهانی جلوگیری کنید.
روش های پرسشنامه
پرسشنامه ها می توانند به صورت خود ایفا یا پژوهشگر باشند. پرسشنامه های خود ایفا رایج تر هستند، زیرا پیاده سازی انها آسان و ارزان تر است، اما پرسش نامه های تکمیل شده توسط محقق تحقیقات بازار رویکرد های عمیق تری را امکان پذیر میکنند.
پرسشنامه های خود ایفا
پرسشنامه های خود ایفا می توانند به صورت آنلاین یا در قالب های کاغذ و قلم، حضوری یا از طریق پست تحویل داده شوند. همه سؤالات استاندارد شده اند به طوری که همه پاسخ دهندگان سؤالات یکسانی را با عبارات یکسان دریافت می کنند.
پرسشنامه های خود ایفا می توانند عبارتند از:
- مقرون به صرفه
- آسان برای گروه های کوچک و بزرگ
- ناشناس و مناسب برای موضوعات حساس
- خود گام
اما آنها همچنین ممکن است:
- برای افراد با سواد یا افرادی که مهارت های کلامی محدودی دارند، نامناسب است.
- مستعد سوگیری عدم پاسخ (اکثر افراد دعوت شده ممکن است پرسشنامه را تکمیل نکنند).
- نسبت به افرادی که داوطلب می شوند تعصب دارند زیرا درخواست های نظرسنجی غیرشخصی اغلب نادیده گرفته می شوند.
پرسشنامه های تکمیل شده محققان تحقیقات بازار
پرسشنامه هایی که توسط محققان تحقیقات بازار تکمیل و تنظیم می شوند مصاحبه هایی هستند که به صورت تلفنی، حضوری یا آنلاین بین محققان تحقیقات بازار و پاسخ دهندگان انجام می شود.
پرسشنامه های تکمیل شده توسط محققان تحقیقات بازار می توانند:
- به شما کمک می کند مطمئن شوید که پاسخ دهندگان نماینده مخاطبان هدف شما هستند.
- اجازه توضیح سوالات و پاسخ های مبهم یا نامعلوم را بدهید.
- نرخ پاسخ دهی بالایی دارند، زیرا وقتی توجه شخصی به پاسخ دهندگان داده میشود، امتناع از مصاحبه دشوارتر است.
اما پرسشنامه های ساخته محققان تحقیقات بازار می تواند از نظر منابع محدود کننده باشد. آن ها این موارد هستند:
- انجام آن پرهزینه و زمان بر است
- اگر پاسخ های کیفی داشته باشید، تجزیه و تحلیل دشوارتر است.
- احتمالاً دارای سوگیری های محقق است.
- احتمالاً به دلیل ناشناس نبودن، سوگیری مطلوبیت اجتماعی در پاسخ ها مشخص باشد.
اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران