Skip to main content

ضرورت به کارگیری ایکس ری در همه مرزهای کشور

ضرورت به کارگیری ایکس ری در همه مرزهای کشور

در هفته های گذشته بازار میوه از میوه های قاچاق پر شد و گمرک در بخشنامه ‌ای جدید میوه‌ های وارداتی را موظف به عبور از ایکس‌ ری کرده است. معمولا برخی اظهارات این است که قاچاق با کالایی که وارد می‌شود متفاوت است. به همین علت بررسی کردن کالای وارداتی با نوع محصول توسط ایکس ری راحت تر از این است که کالا را تخلیه کنند و آن را نگاه دارند. بسیاری از اظهارات خلاف، مانند عمل قاچاق عملا به این صورت جلوگیری می‌شود.

اگر مغایرتی در زمان بررسی کردن کالا مشاهده شد، می‌تواند باز کردن کالا و جزئیات بیشتر را هم به دنبال خود آورد. قاچاق میوه مانند دیگر محصولات و کالا های ممنوعه موضوع تازه ای نیست که کشور به تازگی با آن مواجه شده باشد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم به همین دلیل تاسیس شد. با توجه به اینکه طی هفته های گذشته سوالاتی درباره اینکه چرا گمرک قبل از قاچاق میوه ها این اقدام را انجام نداد؟ باید بگویم که گمرک این اقدام را در سال های گذشته انجام داده و برای تاکید، استفاده از ایکس ری را در بخشنامه ای ارائه کرده است.

به هر حال تعداد دستگاه های ایکس ری در مرز ها کم بوده و گمرک با تاکید بر این مساله به دنبال همه جانبه شدن این طرح است. متاسفانه امروز، همه مرز های کشورمان مجهز به ایکس ری نیستند و باید هر چه زودتر این اقدام صورت گیرد. بنابراین قاچاق از برخی مرز ها با این طرح کاهش خواهد داشت. باید در تمامی مرز های ورودی و خرجی کشورمان این تجهیزات آماده شود تا از قاچاق بی رویه جلوگیری شود. به کارگیری ایکس ری باعث می‌شود که ورود و خروج کالا ها به صورت قانونی با سرعت بیشتری انجام ‌شود.

درباره میوه های تابستانه ای که در روز های اخیر به کشورمان قاچاق شد، نظارت بیشتر گمرک مدنظر است. باید مرز هایی که شناخته نشده اند و راه هایی که به صورت مرز رسمی معرفی نمی‌شود بیشتر بررسی کنند. باید به این مساله توجه داشت که قاچاقی که با آن مواجهیم به صورت شبانه و تجهیزات کامل انجام می‌شود، از مرز های رسمی و مشخص شده اتفاق نمی‌افتد، از مرز هایی قاچاق صورت می‌گیرد که مرز رسمی تلقی نمی‌شوند. به طور کلی، می‌توان گفت که قاچاق از مرز های گمرکی خیلی کمتر صورت می‌‎‌گیرد.

به عنوان مثال، بسیاری از بنادر جنوبی کشورمان به عنوان مرز رسمی تلقی نمی‌شوند و بیشتر قاچاق هم از این مرز های غیر رسمی وارد کشورمان می‌شود. مرز هایی که قاچاق گسترده از آنها انجام می‌گیرد، به کرانه وسیعی که با خلیج فارس و دریای عمان داریم مربوط می‌شود. بنابراین عموما قاچاق از معابری که زیر نظر گمرک نیست انجام می‌شود. قاچاقی هم که از معابر گمرکی انجام می‌شود بلافاصله با آن برخورد می‌شود. هر جایی که فساد گسترده باشد تیم هایی به وجود می‌آید که ممکن است با یکدیگر رابطه داشته باشند که در جایی هم ثبت نمی‌شوند، حتی می‌توان نام مافیا نیز روی آنها گذاشت. حتما این حجم از قاچاقی که هر ساله صورت می‌گیرد دارای عقبه محکمی بوده که محصولات حساس و آسیب پذیر همچون میوه های تابستانه از طریق سالم ترین و مجهز ترین شکل ممکن در بازار مرکزی پایتخت عرضه می‌شوند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!