Skip to main content

شلوغی و ازدحام در بازار، مشکل یا مزیت بازاریابی؟

By فروردین ۲۵, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

در تولید محصول و خدمات همان طور که روند سریعی طی می شود باید دانست که این روند با شلوغی و ازدحام در بازار نیز توامان شده است که با این حالت شکل گرفته این سوال پیش می آید که تنوعی که از محصول ها و خدمات در بازار ایجاد شده، مشکلی پیش روی بازاریابی است و یا می توان آن را مزیتی در بازاریابی دانست؟

در بازاریابی سنتی معتقدند که عرضه ی بیش از حد کالا و یا خدمات می تواند ضربه ایی بر پیکر رقبا باشد. به همین دلیل در گذشته یکی از راهکار های فتح بازار که توسط بازاریابان تجویز می شد این بود که آن ها برای به دست آوردن قدرت بهتر در بازاریابی معتقد بودند که باید بازار شلوغ و پُر ازدحامی از محصول های متنوع در سطوح مختلف ایجاد شود. بنابر این می توان گفت که بازاریابی در گذشته این حالت را یک مزیت قوی محسوب می کرد.

در شیوه مدرن چارچوب های گذشته با تردید مواجه شد زیرا، پس از مدتی بازاریابان متوجه شدند که عرضه ی بیش از حد از مدل های متنوعِ محصول و خدمات منجر به شکل گیری پیچیدگی در انتخاب شده است که می تواند بازاریابی را با مشکل مواجه کند. سال ها پیش دانشمندان معتقد بودند که تنوع زیادی از محصول می تواند برای مشتری حق انتخاب ایجاد کند بنابر این بازاریابی می تواند رونق یابد. اما به عنوان نمونه باید دانست که هنگامی که ۲۵ نوع از یک محصول را پیش روی مشتری قرار می دهید او حق انتخاب ندارد زیرا به شدت سردگم می شود و این حالت فرضیه ی حق انتخاب را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد به دلیل این که؛ متقاعد کردن مشتری سردرگم به شدت دشوار است!

شلوغی و ازدحام زمانی اتفاق خواهد افتاد که؛

محصول و خدمات افزایش غیر منطقی در تعداد و ویژگی های خود دارند.

تبلیغ های زیادی ایجاد شده است که رسانه های متعددی را درگیر کرده است.

شاید بتوان گفت ازدحام بیش از حد در بازار درست مانند این است که بخواهیم شعله های خطر در بازاریابی را به جای آب با گازوئیل خاموش کنیم!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!