Skip to main content

شبکه‌های مبادله در تحقیقات بازار (sIMaLTO – معاملات سطح چند ویژگی شبیه‌سازی شده)

شبکه‌های مبادله در تحقیقات بازار (sIMaLTO – معاملات سطح چند ویژگی شبیه‌سازی شده)

شبکه‌ های مبادله در تحقیقات بازار رویکردی برای جمع‌ آوری اطلاعات از پاسخ ‌دهندگان است که تشخیص می ‌دهد یک مشتری نمی‌ تواند همه چیز را داشته باشد. برای به دست آوردن بهترین محصولی که کسی می تواند بخرد، به ناچار یک مبادله انجام می شود. مبادله کلاسیک بین قیمت و کیفیت است، اما در عمل هنگام در نظر گرفتن اکثر خریدها، ما بین ویژگی‌ ها و سطوح خدمات مختلف و حتی عوامل احساسی مانند برند ها مبادله می‌کنیم.

مدیریت شبکه ‌های مبادله آسان‌ تر از ادغام است، زیرا نیازی به مشاهده ۳۰ صفحه مختلف از سوی پاسخ ‌دهنده ندارند که هر کدام دارای چهار یا پنج گزینه است. شبکه مبادله در تحقیقات بازار را می توان به صورت آنلاین تکمیل کرد یا اگر شبکه از طریق ایمیل برای مخاطب ارسال شود، می توان مصاحبه را از طریق تلفن انجام داد. هنگامی که پاسخ دهنده شبکه را در مقابل خود داشته باشد، مصاحبه کننده می تواند سوالات را بررسی کند.

یک مثال ساده از یک شبکه مبادله در جدول ۱۱.۳ نشان داده شده است. این تکنیک که توسط ریاضیدان جان گرین در تحقیقات بازار توسعه یافته است، SIMALTO نامیده می شود، که مخفف عبارت Simulated Multi-Attribute Level Trade-off است. به عبارت دیگر، به پاسخ دهندگان ویژگی های مختلف با سطوح مختلف عملکرد داده می شود. از آنها خواسته می شود که بگویند کدام یک را ترجیح می دهند و آنها را با یکدیگر معاوضه کنند، بنابراین شبیه سازی می کنند که در موقعیت خرید چه کاری انجام می دهند.

در تحقیقات بازار یک شبکه مبادله، یک محصول یا خدمات بر حسب ویژگی‌ها و سطوح به همان شکلی که به صورت مشترک وجود دارد، توصیف می‌شود. یک ویژگی عمومی مانند زمان تحویل یا مدت زمانی را که یک تامین کننده طول می کشد تا به تلفن پاسخ دهد، را توصیف می کند. سپس یک ویژگی از سطوح تشکیل می شود: به عنوان مثال، زمان پاسخگویی به تلفن دارای چهار سطح در مثال زیر در جدول نشان داده شده است. یک محصول یا خدمات معمولی را می‌توان به طور کلی بر حسب ۱۰ تا ۱۵ ویژگی تعریف کرد، اما گاهی اوقات می‌تواند به بیش از ۵۰ ویژگی نیز برسد.

 

جدول ۱۱.۳ شبکه تبادل سیمالتو

ویژگی ها سطوح
زمان جواب دادن به تلفن تلفن می تواند زنگ

بزند و زنگ بخورد

همیشه قبل از ۱۰

زنگ پاسخ داده شده است

همیشه قبل از ۶ زنگ پاسخ داده شده است تلفن همیشه قبل از ۳

زنگ پاسخ داده می شود

عمل به وعده ها تنها به ۳۰ درصد

از وعده ها عمل کنید

به ۵۰ درصد وعده ها

عمل کنید

به ۸۰ درصد وعده ها عمل کنید همیشه به وعده ها

عمل کنید

دانش کسب و کار من هیچ علاقه ای به دانستن در   مورد کسب و کار من نداشتند چیزی نمی دانم، اما به      نظر می رسد که مشتاق یادگیری است کسب و کار را به     طور کلی درک می کند خیلی با جزئیات

کسب و کارم آشنا هستند

کیفیت مشاوره توصیه ضعیف است و            می تواند نادرست باشد نصیحت از نظر واقعی   درست است اما از نظر   کمکی محدود است مشاوره دقیق و مفید است، اما می تواند فرصت های بزرگتری  را از دست بدهد مشاوره دقیق است و احتمالات جدیدی را برای کسب و کار من مشخص   می کند

 

سپس پاسخ دهنده چندین کار مربوط به شبکه را تکمیل می کند. معمولاً در تحقیقات بازار از پاسخ دهندگان سؤال می شود که در حال حاضر چه سطحی از خدمات را دریافت می کنند. سپس نشان می ‌دهند که چه سطحی از خدمات را می‌خواهند دریافت کنند و در نهایت، امتیازاتی برای نشان دادن همه پیشرفت‌ هایی که درخواست داشتند و ارزشمند هستند، به آنها داده می‌شود.

یکی از جنبه های مفید اندازه گیری عملکرد در تحقیقات بازار بر اساس سطوح توصیف شده با کلمات این است که بسیار واضح است که چه چیزی مورد نیاز است. در نتیجه درک دقیقی از قسمتی که مردم مایل به بهبود آن هستند و اینکه این بهبودها چه چیزی را شامل میشوند پیدا میکنند.

خلاصه

پرسشنامه ها در قلب نظرسنجی های تحقیقات بازار قرار دارند. آنها ابزاری هستند که از طریق آنها می توانیم رفتار و نگرش به محصولات و خدمات را دریابیم. سؤالات، برای طبقه بندی پاسخ دهندگان به منظور تجزیه و تحلیل، همیشه لازم است.

پرسشنامه‌ها در تحقیقات بازار که ساختار بسیار بالایی دارند و در نظرسنجی‌های بزرگ استفاده می‌شوند می‌توانند متفاوت باشند تا برای راهنمایی موضوعات بدون ساختار در مصاحبه‌های عمیق و گروه‌های کانونی استفاده ‌شوند.

سوالاتی که می توانند در پرسشنامه گنجانده شوند ممکن است باز یا بسته باشند. سؤالات بسته در تحقیقات بازار در پرسشنامه های ساختار یافته هنجار هستند و برای جمع آوری داده های رفتاری، نگرشی و طبقه بندی استفاده می شوند.

تعدادی از انواع سوالات ویژه در تحقیقات بازار برای آزمایش ارزش هایی که افراد به ویژگی های مختلف نسبت می دهند استفاده می شود و این ها می توانند از انواع مختلف مقیاس استفاده کنند. مقیاس های عددی، مقیاس های کلامی و رتبه بندی، اغلب برای تعیین اهمیت ویژگی های مختلف استفاده می شود.

تحلیل ترکیبی از مدل سازی پیچیده برای محاسبه مطلوبیت یا ارزشی که به سناریوهای محصول مختلف متصل است، استفاده می کند. از شبکه ‌های مبادله می‌ توان با روشی ساده‌ تر برای یافتن اینکه کجا می‌توان در محصولات و خدمات بهبود هایی ایجاد کرد و برای این بهبودها چقدر باید هزینه کرد، استفاده می شود.

به طور خلاصه، در هنگام طراحی پرسشنامه باید به ۱۰ نکته توجه کرد:

  1. در مورد اهداف نظرسنجی تحقیقات بازار فکر کنید: با این کار این اطمینان حاصل می شود که نظرسنجی تمام نکات لازم را پوشش می دهد.
  2. در مورد نحوه انجام مصاحبه در تحقیقات بازار فکر کنید: روشی که مصاحبه انجام خواهد شد بر چارچوب سؤالات تأثیر خواهد داشت (پرسشنامه های آنلاین نیاز به ساختاری متفاوت از مصاحبه های حضوری دارند).
  3. به معرفی و غربالگر فکر کنید: این امر برای اطمینان از مصاحبه با فرد مناسب و جلب علاقه پاسخ دهنده برای شرکت در نظرسنجی بسیار مهم است.
  4. در مورد قالب بندی در تحقیقات بازار فکر کنید: پرسشنامه باید از فضای خالی استفاده موثری کند تا واضح و آسان باشد. سؤالات و گزینه های پاسخ باید در قالبی استاندارد تنظیم شوند و در صورت لزوم باید فضای کافی برای نوشتن در نظرات با پایان باز وجود داشته باشد.
  5. در مورد پاسخ دهنده تحقیقات بازار فکر کنید: پاسخ به سؤالات باید به گونه ای دوستانه تنظیم شوند و پرسشنامه نباید خیلی طولانی یا خسته کننده باشد.
  6. به ترتیب سؤالات در تحقیقات بازار فکر کنید: سؤالات باید به راحتی از یک سوال به سوال دیگری جریان یابد و در یک دنباله منطقی در موضوعات گروه بندی شوند.
  7. در مورد انواع سؤالات در تحقیقات بازار فکر کنید: ترکیبی از سبک های مختلف سؤالات باعث ایجاد علاقه در طول مصاحبه می شود.
  8. همزمان با فکر کردن به سؤالات، به پاسخ‌های احتمالی فکر کنید: اگر نمی‌توانید به طور کامل آنچه را که پاسخ ‌دهندگان می‌گویند پیش ‌بینی کنید، سؤال نیاز به طراحی مجدد دارد.
  9. به نحوه پردازش داده ها فکر کنید: چگونه داده ها از پرسشنامه ها برداشته و تجزیه و تحلیل می شوند؟ (این می تواند از نرم افزار اختصاصی مورد استفاده توسط آژانس های تحقیقات بازار گرفته تا صفحه گسترده اکسل متفاوت باشد.)
  10. در مورد دستورالعمل های مصاحبه کننده و پاسخ دهنده فکر کنید: هرکسی که در مصاحبه شرکت دارد به راهنمایی روشن نیاز دارد تا بداند در هر مرحله چه کاری باید انجام دهد.

طراحی پرسشنامه باید در سه مرحله باشد: ابتدا طرح سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شود، سپس سوالات مشخص به شکلی که همراه با کدهای پاسخ مناسب پرسیده می شود، و در نهایت تست نهایی برای اینکه مطمئن باشید پرسشنامه از نظر جریان، منطق و حس کار می کند. اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران

شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در قالب شرکت رسمی ایده سازان بازار فردا به عنوان مجری انواع پروژه های تحقیقات بازار کمی و کیفی آماده ارائه خدمات مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی به شما عزیزان می باشد.

……………………………………………………………………………………………………………………………..

درباره موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بیشتر بدانیم!

شرکت ایده سازان بازار فردا به شماره ثبت ۵۹۴۸۶۴، که به اختصار ” موسسه تحقیقات بازاریابی ایده ” نامیده می شود، کار خود را از سال ۱۳۹۴ بصورت حرفه ای شروع کرد؛ لازم به ذکر است شرکت تحقیقات بازار ایده دارای دو مجوز دولتی از مرکز آمار ایران وابسته به سازمان برنامه و بودجه برای اجرای فعالیت های تحقیقات بازار و همچنین صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت برای تکمیل پرونده های اعتبارسنجی مشتریان صادراتی است. این شرکت تحقیقات بازاریابی در ابتدای امر فقط در حوزه اجرای پروژه های تحقیقات بازار میدانی و بیشتر از نوع تحقیقات کمی فعال بود؛ در سال ۱۳۹۷ همزمان با تاسیس شرکت تحقیقات بازاریابی ایده، فعالیت های تحقیقاتی خود را در حوزه های داخلی و برون مرزی نیز گسترش داد. موسسه تحقیقات بازاریابی ایده در طول ۸ سال گذشته پروژه های میدانی و عملیاتی متعددی را در حوزه داخلی و همچنین خارجی انجام داده است؛ در این بین در طی سال های گذشته بخشِ کلینیک مشاوره کسب و کار ایده نیز با تمرکز بر سه حوزه آموزش، مشاوره و نظارت بر پروژه های بازاریابی صادراتی فعالیت داشته است. مدیریت گروه تحقیقات بازاریابی ایده بر عهده آقای دکتر بزاززاده است؛ ایشان سوابقی درخشان در حوزه صادرات به کشورهای امارات متحده عربی(دبی)، عراق، عمان و برخی از کشورهای عربی و آفریقایی دارند. لازم به ذکر است این شرکت در شهرهای تهران و دبی دفتر کار تحقیقات بازاریابی دائم  و رسمی دارد.

شرکت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی زیادی در ایران فعال هستند؛ اما کمتر شرکت تحقیقات بازاریابی را می توان در ایران یافت که در عرصه بین المللی نیز فعال باشد؛ با توجه به سوابق درخشان تیم شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در کشورهای عربی و آفریقایی در سال های قبل، می توانید از خدمات این مجموعه به عنوان مجری پروژه های تحقیقات بازاریابی خود در حوزه داخلی و صادراتی استفاده کنید. با توجه به حضور دائمی شرکت ایده سازان بازار فردا در کشورهای عربی و آفریقایی و همچنین داشتن یک آفیس دائم در شهر دبی، امکان اجرای انواع پروژه های تحقیقاتی، از محاسبه Market Size گرفته تا Brand Awareness برای این شرکت آسان می باشد.

بدون شک کشور امارات متحده عربی و به طور خاص شهر دبی، هاب اقتصادی منطقه خاورمیانه است؛ از اینرو اجرای انواع پروژه های تحقیقات بازاریابی در این منطقه برای شروع امر صادرات می تواند کمک شایانی به واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور در عرصه بین الملل بنماید. روش کار شرکت تحقیقات بازاریابی ایده در امر اجرای پروژه های تحقیقات بازار به دو بخش Desk Research و تحقیقات بازار میدانی تقسیم می گردد. در بخش اول بعد از یک جلسه مشاوره ابعاد مسئله و نیاز شما به بحث بازاریابی و تحقیقات بازار مشخص می گردد و بعد از تکمیل فایل RFP در قالب یک بازه زمانی ۵ الی ۱۰ روزه یک Desk Research حرفه ای برای فروش محصول شما انجام خواهد گرفت؛ در صورتی که نتایج بخش اول رضایت بخش بود وارد فاز دوم که همان تحقیقات بازار میدانی می باشد خواهیم شد. در فاز دوم بر اساس پراکندگی جغرافیایی مشتریان هدف در سطح بازار دبی و یا هر کشور عربی و یا آفریقایی، طول مدت زمان اجرایی پروژه و همچنین هزینه های عملیاتی آن محاسبه و به شما اعلام خواهد شد. برای آگاهی از فرایند اجرایی پروژه های تحقیقات بازار صادراتی با شماره واتس اپ ۰۰۹۷۱۵۶۱۵۴۴۱۷۷ تماس حاصل فرمایید.

تیم تحقیقاتی شرکت تحقیقات بازار ایده در داخل کشور نیز قوی می باشد و با در اختیار داشتن پرسشگران آموزش دیده خود در تمامی استان های کشور امکان اجرای انواع پروژه های پایش، آمارگیری و پرسشگری در حوزه های مختلف تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی را دارد. با عنایت به اینکه تمرکز اصلی موسسه تحقیقات بازاریابی ایده بر روی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک کشور می باشد بنابراین اکثر پروژه های اجرا شده در حوزه صنایع روغن موتور، قیر، فولاد، پتروشیمی، انواع مواد غذایی و خوراکی، برق و الکتریک، فرش، مبلمان، صنعت ساختمان، کاشی و سرامیک، انواع مواد آرایشی و بهداشتی و شوینده و سایر صنایع فعال در کشور بوده است.

در انتها باید به این امر اشاره بکنیم که موسسه تحقیقات بازاریابی ایده به عنوان کارگزار و نماینده رسمی صندوق ضمانت صادرات ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت، توانایی راهنمایی شما برای اجرای انواع پروژه های تامین منابع مالی صادراتی، اعتبارسنجی خریداران خارجی، ارائه انواع پوشش ها و تضمین های دولتی فروش صادراتی بر اساس اعتبار و ضمانتنامه های مبتنی بر قرارداد را دارد. شایان ذکر است این صندوق با همکاری سازمان جهانی آنکتاد، به عنوان تنها شرکت بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس گردیده و به پشتوانه حمایت های مالی دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون بیش از ۲۵ میلیارد دلار در قالب انواع پوشش برای ریسک های سیاسی و تجاری صادرات و انواع ضمانتنامه های اعتبار ریالی و ارزی، به صادرکنندگان کالاها و خدمات و همچنین تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی کمک کرده است. لذا ما در دپارتمان خدمات برون مرزی خود این توانایی را داریم که در کنار سایر خدمات تخصصی تحقیقات بازاریابی، به صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور عزیزمان کمک نماییم تا مشتریان خارجی خود را اعتبارسنجی نموده و با حمایت یک سازمان دولتی با کمترین ریسک ممکن، کالا و یا خدمت خود را صادر کنند و در صورتی که متحمل خسارت شدند بنا به نوع خسارت وارده و بعد از بررسی های واحد خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، بین ۹۰ الی ۹۵ درصد خسارت خود را از این صندوق دولتی دریافت نمایند.

شماره تماس جهت مشاوره!