Skip to main content

سیستم اخبار و اطلاعات بازاریابی

By اردیبهشت ۴, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

سیستم اخبار و اطلاعات بازاریابی

سیستم اخبار و اطلاعات بازاریابی، مجموعه ای از روش ها و منابعی است که مدیران برای دستیابی به اطلاعات روزمره درباره تحولات محیط بازاریابی از آن ها استفاده می کنند. روش های جمع آوری اطلاعات از دید مدیران:

  1. مطالعه کتب
  2. روزنامه و مجلات اقتصادی
  3. گفتگو با مشتریان
  4. فروشندگان منابع به شرکت
  5. توزیع کنندگان
  6. مذاکره و گفتگو با مدیران و کارکنان شرکت های دیگر

با توجه به شرایط چنانچه اطلاعات بازاریابی ارزشمند از دست برود و در زمان مناسب در اختیار نباشد، مدیر ممکن است از یک تحرک رقابتی، یک نیاز مشتری و یا مشکل واسطه ها آگاه نشود. شرایط لازم برای بهبود کیفیت و کمیت یک شرکت موفق:

  • کارکنان فروش خود را آموزش داده تا با انگیزه کافی به دنبال تحولات جدید در بازار باشند و آن را گزارش کنند.
  • نمایندگان فروش “چشم ها و گوش های” شرکت هستند. این افراد بهترین موقعیت برای دستیابی به اطلاعات را دارند که از طریق دیگر افراد امکان پذیر نیست ولی با توجه به مشغله و کار سنگینی که به عهده دارند اغلب گزارش خود را ارسال نمی کنند به خاطر همین مسئله شرکت باید مدام مسئولیتشان را گوشزد و تفهیم کند.

کارکنان فروش باید در نظر داشته باشند چه اطلاعاتی در اختیار کدام مدیر قرار بگیرد برای مثال کارگزاران فروش موسسه پرنتیس هال که در زمینه آموزش عالی فعالیت دارند از جمله منابع اطلاعاتی مهم شرکت هستند. آنها اطلاعاتی در زمینه تحولات جدید رشته های آموزشی و اینکه چه تحقیقات هیجان انگیزی  و توسط چه کسانی انجام شود و یا اینکه چه کسانی در حال تالیف کتاب های جدید هستند.

یک شرکت موفق همچنین باید توزیع کنندگان، خرده فروشان و سایر واسطه ها را ترغیب کند تا اخبار و اطلاعات بازاریابی دقیق را به موقع ارسال کنند. برخی از شرکت های بازاریابی برای جمع آوری اخبار و اطلاعات از متخصصین استفاده می کنند، برای مثال خرده فروشان برای آگاهی از اینکه کارکنان خود با مشتریان به چه صورت رفتار می کنند، از خریداران مخفی استفاده می کنند. این خریداران به گونه ای رفتار می کنند تا شرایط معامله را بسنجند و اقدام به خرید نهایی را انجام دهند. در زیر به نمونه ای از این مطلب اشاره می کنیم:

شهرداری دالاس اخیرا با شرکت فیدبک پلاس که یک آژانس خرید حرفه ای است در بررسی اینکه رفتار کارکنان پارکینگ وسایط نقلیه با مشتریانی که اتومبیل خود را از آن محیط خارج می کردند چگونه است. حال فروشگاه نیمان مارکوس نیز از طریق همین آژانس تعدادی از خریداران مخفی را به ۲۶ تا از شعبه های خود در سراسر کشور فرستاد.

یکی از مدیران ارشد نیمان می گوید: فروشگاهی که در خدمت رسانی به مشتریان از امتیاز بالایی برخوردار شود به طور تصادفی صاحب بالاترین درصد فروش نمی شود. زمانی این امر امکان پذیر است که فروشگاه ها پس از مراجعه خریداران مخفی نسخه ای از گزارش خریدار مخفی را در اختیار فروشندگان خود قرار می دهند. برای نمونه پرسش های زیر مد نظر قرار می گیرد:

  • نحوه خوش آمدگویی فروشنده
  • رفتار فروشنده در خرید شما
  • داشتن اطلاعات کافی فروشنده درمورد کالاها

در زمینه بهبود یک شرکت مورد دیگری نیز نقش دارد، از همین رو شرکت می تواند اطلاعات بازاریابی مورد نیاز خود را از فروشندگان این اطلاعات خریداری کند مثل شرکت سی نیلسون که داده های اطلاعاتی فروشگاهی و مصرف کننده را ارزان تر از خود شرکت ارائه می دهد. درپایان می توان گفت که شرکت ها برای جمع آوری اطلاعات و اخبار بازاریابی یک مرکز اطلاعات بازاریابی داخلی ایجاد می کنند تا از طریق مجلات،اخبار دقیق خود را به مدیران گزارش دهند و این امر باعث بهبود کیفیت اطلاعات موجود نزد مدیران می شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!