Skip to main content

سکوی پرش در بازاریابی گردشگری

By اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

سکوی پرش در بازاریابی گردشگری

کشور ایران جزو ده کشور برتر جهان از نظر گردشگری می باشد. از لحاظ تنوع گردشگری، ایران جزو پنج کشور برتر دنیا و از نظر مکان های تاریخی و فرهنگی دارای جذابیت های خارق العاده می باشد. متاسفانه صنعت گردشگری ایران تاکنون به صورت مطلوبی از این قابلیت ها استفاده نکرده است. گرچه عوامل زیادی در شکل گیری این روند دخیل بوده است اما، قطعاً فقدان نوآوری در صنعت گردشگری بسیار مشهود است.

بسیاری از نوآوری ها در دنیا به دنبال مشاهده شکل می گیرد. اگر شخصی را مشاهده کنید که ظرفی را از آب پر می کند، اولین تعبیر ذهنی این است که شیر تامین کننده آب می باشد، اما پاسخ خلاقانه اینگونه است که؛ واقعاً چه عملی در شرف انجام است؟ و چگونه می توان این عمل را بهبود بخشید.

اگر مشاهده یکی از مسیر های رسیدن به نوآوری باشد، به همان اندازه آزمون مناسبی نیز برای سنجش خلاقیت است. به بیان بهتر دنیای واقعی صنعت گردشگری بهترین مکان برای آزمون های خلاق است، در دنیای واقعی می توان  رفتار گردشگر ها را مشاهده کرد و به مشکل ها پی برد، در این عرصه می توان فهمید که آیا نوآوری در صنعت گردشگری ایران رخ داده است؟ و اگر این نوآوری رخ داده آیا مشکلی حل شده است؟ اگر خدمات و محصول های گردشگری جدیدی عرضه شده اند آیا توانسته اند، بازاریابی گردشگری این صنعت غنی ایران را متحول کنند؟

برای ملموس شدن مطلب به این مثال توجه کنید: اگر برنج را در پلوپز درست کنید به مقدار آب دقیقی نیاز دارید، اما اگر ماکارونی درست کنید اضافه شدن و یا کم شدن اندکی آب احتمالاً شما را با مشکل شدیدی مواجه نخواهد کرد، بازاریابی صنعت گردشگری ایران نیز به همین صورت است. اگر اضافه شدن اندکی آب در محصول ها و خدمات گردشگری ایران مشکل اساسی ایجاد نمی کند بنابر این، ارزش نوآوری صنعت گردشگری کشور بسیار پایین خواهد آمد و در نهایت بازاریابی گردشگری نیز موفق نمی شود.

بازاریابی که در صنعت گردشگری فعالیت می کند باید همواره به این نکته ها توجه کند که، آیا نوآوری ارزش افزوده ایجاد می کند؟ آیا درصد قابل توجه ایی از گردشگر ها از آن بهره می برند؟ آیا نوآوری های صنعت گردشگری تنها تغییر ظاهری بوده است؟ و یا توانسته است در دوره زمانی محدودی فروش را بالا ببرد اما، هنوز ضعف سیستم گردشگری را حل نکرده است.

مواردی که به آن اشاره شد از جمله مواردی است که بازاریاب های ایرانی را به شدت با بحران مواجه کرده است. در صنعت گردشگری کشور بسیار دیده شده که نوآوری به صورت جزئی رخ داده است و بدون شک نیز توانسته روش های بازاریابی گردشگری را متحول کند اما، متاسفانه رفتار های قدیمی در صنعت گردشگری ایران به شدت ریشه دار و رسوب کرده است، به طوری که برای ایجاد تغییر در رفتار نیازمند تشویق و تلاش های زیادی، هم در گردشگر ها و هم مسئولین خواهیم بود.

مشاهده به بازاریاب کمک می کند که پی ببرد آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟ بعلاوه مشاهده هزینه زیادی در برندارد. یک بازاریاب می تواند با هزینه ایی کم الگویی نوآورانه برای صنعت گردشگری ارائه کند و واکنش گردشگر ها بازخورد هایی را به بازاریاب ارائه می کند، در نتیجه بازاریاب پی می برد که آیا سرمایه گذاری بر روی نوآوری مورد نظر عاقلانه می باشد یا خیر؟ در واقع گردشگر ها با واکنش های خود خواهند گفت: آیا نوآوری را دوست دارند؟ و آیا واقعاً از آن استفاده خواهند کرد؟

اطلاعات حاصل شده از مشاهده در صنعت گردشگری برای یک بازاریاب بسیار ارزشمند تر از بررسی های  طولانی مدت و یا فرایند بحث گروه های متمرکز می باشد. این اطلاعات بازاریاب ها را قادر می سازد که همزمان نکته های مثبت و منفی مرتبط با ایده خود را مشاهده کنند.

یک بازاریاب  حرفه ایی می تواند از این اطلاعات به عنوان سکوی پرش به سوی بسیاری از ایده ها بهره ببرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!