Skip to main content

سه راس مثلث بازاریابی ویروسی کدامند؟

در این نوشته شما را با ضوابط بازاریابی ویروسی آشنا می کنیم. طبق نظریه پروفسور اندرس کاپلان و مایکل هینلین برای شروع یک بازاریابی ویروسی به ۳ استاندارد نیازمندیم: ” دادن پیغام درست، به فرستنده مناسب، در محیطی مناسب”

  • فرستنده پیام به چه معناست؟

این افراد که وظیفه ارسال پیام اصلی را برعهده دارند شامل: کارشناسان فروش و کانون های اجتماعی و فروشندگان نهایی( فروشندگانی که مستقیما در ارتباط با مصرف کننده نهایی هستند) می باشند. کارشناسان بازاریابی افرادی می باشند که به طور مداوم در ارتباط با محصول هستند و اولین انتقال دهنده محسوب می شوند و به سرعت به انتقال پیام درباره محصول در شبکه های اجتماعی می پردازند. بعلاوه کانون های اجتماعی افرادی می باشند که به طرز قابل توجهی دارای روابط و ارتباطات بسیار زیادی می باشند و پل ارتباطی میان فرهنگ های گوناگون هستند. فروشندگان نهایی باید با استفاده از قدرت ارتباطات به متقاعد کردن خریداران بپردازند. وظیفه آنان تقویت علل مطلوبیت محصول می باشد زیرا کارشناسان بازاریابی ممکن است به تنهایی قادر به انتقال پیامی متقاعد کننده نباشند.

  • پیام باید دارای چه خصوصیاتی باشد؟

    تنها پیام هایی که دارای ویژگی قابلیت یادآوری و هیجان انگیزی به میزان کافی باشند توانایی و پتانسل انتقال و گسترش پیام های بازاریابی ویروسی را دارند. برای ایجاد پیغامی که دارای این دو ویژگی مذکور باشد هرچه پیغام ساده تر شود ثاثیرات آلوده کنندگی آن به مراتب بیشتر می شود اما این بدین معنی نیست که محتوای درونی باید تغییر کند اگر به موارد جزیی تر اشاره شود پیام سازگارتر خواهد بود. پیام ما باید منحصر به فرد باشد و ذهن دریافت کننده پیام را درگیر ایده اصلی کند و باید بتوان آن را با تعداد وسیعی از دوستان خود به اشتراک گذاشت. این بدین معنی است که پیغام باید دیده شود.

  • منظور از محیط مناسب چیست؟

    محیط یکی از عناصر ضروری و مهم در تعیین افزایش میزان موفقیت بازاریابی است. با اندکی تغییر در محیط شاهد تغییرات وسیع و چشمگیری در نتایج خواهیم بود زیرا انسان ها نسبت به تغییرات محیطی حساس ترند. زمان بندی و محتوای اظهارات پیام در کمپین های بازاریابی ویروسی بخصوص زمانی که اولین ارائه آن است باید درست و به جا باشد. ضوابط بازاریابی ویروسی از عواملی است که باید برای موفقیت در این حیطه مورد توجه مدیران کار آمد قرار گیرد زیرا به منزله زیر ساخت لازم برای ورود به حیطه گسترده بازار یابی ویروسی است. پیام و فرستنده و محیط در بازار یابی ویروسی سه راس مثلثی را تشکیل می دهند که سازمان ها را به سوی موفقیت سوق می دهند.


شماره تماس جهت مشاوره!