Skip to main content

روسیه و فرصت های صادراتی ایران

By فروردین ۲۳, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

روسیه و فرصت های صادراتی ایران

روسیه، پهناورترین کشور دنیا با وسعت ۱۷ میلیون کیلومتر مربع؛ با آب و هوایی سرد و جمعیتی حدود ۱۴۳ میلیون نفر؛ کشوری که به تازگی مدل بازار رقابتی را تجربه کرده و به دلیل پر پول بودن جیب های شهروندانش به صورت لجام گسیخته ای عطش مصرف گرایی را تجربه می کند. آمار ها نشان می دهد درآمد سرانه  هر فرد روس حدود ۱۴ هزار دلار است یعنی دو برابر یک فرد ایرانی و این یعنی یک بازار هدف خوب!! شرایط آب و هوایی منجر گردیده روس های بیشتر اقلام خوراکی خود را وارد کنند و در این بین محصولات باغی و کشاورزی بیشترین سهم واردات را دارند.

به تازگی روابط روسیه و ترکیه به دلیل مسائل جنگ سوریه شکرآب شده و رئیس جمهور پوتین تصمیم به قطع روابط تجاری با ترک ها می کند و این یعنی ضرر ۱۲ میلیارد دلاری ترکیه در صادرات محصولات خود به این کشور. به تازگی یکی از فعالان بازار محصولات میوه و باغی کشور روسیه با سابقه ای ۱۵ ساله به ایران آمده تا از فرصت های پیش رو برای هموطنان بازرگان خود بگوید و اینکه فرصت را باید غنیمت شمرد و شاید این فرصت همیشه پایدار نباشد.

وی در جلسه ای که با خانم دکتر مقیمی و همکارانش صورت گرفت به تشریح پتانسیل سرمایه گذاری این محصولات در روسیه می پردازد. از سختی کار با روس های می گوید و اینکه آنها در خوراک خود بسیار دقیق هستند و هر چیزی را نمی خرند؛ برای آنها کیفیت محصولات از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کسب رضایت آنها در کوتاه مدت کار دشواری است و ایجاد حس اعتماد سازی در آنها زمان بر است.

ایشان تجارب جالبی را مطرح می کنند، به عنوان مثال وقتی به یک بچه ۵ ساله روس می گویید چه نارنگی دوست داری؟ او درجواب می گوید نارنگی مراکشی؛ یعنی آنها بهترین محصولات مصرفی خود را می شناسند و برای این کار وقت صرف می کنند؛ و این کار ورود محصولات جدید را سخت می کند.

یک مثال جالب دیگر سیب زمینی است که ایشان اعلام می کند در ایام سردی هوا که هنوز محصولات سیب زمینی روس ها عمل نیامده این کشور روزانه ۵۰۰۰ تن از این محصول را از مصر وارد می کند و این جریان تا ۴ ماه ادامه خواهد داشت و این در حالی است که ما در همان ایام با مازاد تولید این محصول رو به رو هستیم و بنا به سیاست های اشتباه اقتباس شده، بعضا در بعضی از سال ها سیب زمینی ها را امحا هم می کنیم. مثال دیگر توت فرنگی مصری است که برای زمستان به روسیه فرستاده می شود که بیش از ۱۰ دلار برای هر کیلو فروخته می شود یعنی چیزی حدود ۳۴ هزار تومان …. و از این دست مثال ها زیاد است.

این مثال ها نشان می دهد که کشور عزیز ما به دلیل پتانسیل بالای نیروی انسانی و موقعیت های عالی آب و هوایی(چهار فصل بودن) توانایی تولید انواع میوه ها و محوصلات صیفی صادراتی را دارد و یکی از مقاصد صادراتی می توان پهناورترین کشور جهان با میزان بالای واردات این محصولات باشد. جای تأسف است که علی رغم  همجواری و مراودات خوب سیاسی با این کشور سهم ما از این بازار فقط نیم میلیارد دلار است؛ لذا ما فعالان این بخش انتظار آن را داریم با مساعدت مسئولان امر و حمایت های اتاق های ایران و تهران بتوان سهم صادرات محصولات باغی ایرانی را در این کشور افزایش داده و به مرز دو میلیارد دلار برسانیم.

نویسنده: سید حجت بزاززاده

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!