Skip to main content

خصوصیت های توریست ، باید ها و نباید ها

چارچوب  وسیعی از عوامل وجود دارند که در توریسم ها ایجاد انگیزش می کنند و باعث می شوند آن ها محصولات توریستی را بخرند. محرک هایی که در توریسم ها ایجاد انگیزش می کنند به دو گروه تقسیم می شوند:

  • آن هایی که توریست ها رابرای رفتن به تعطیلات و گشت گذار  تحریک می کنند.
  • آن هایی که توریست ها رابرای خرید یک برنامه سفر مخصوص مثلا تعطیلات عید نوروز به یک مقصد مشخص و در چارچوب  زمانی مشخص تحریک می کنند.

محرک های بالقوه خاصی هم  وجود دارند که  می توان به یکی از دو گروه بالا یا هر دوی آن ها نسبت داد. بنابراین ابتدا باید با خصوصیت های توریسم آشنا شویم:

  • گردشگران  می توانند انتظار بالایی از محصولات توریسم داشته باشد مثلا می توانند امیدوار باشند که شغل جدیدی با مزایای بهتر در سفر خود پیدا کنند.
  • مراکز و اداراتی که محصولات توریستی را بازار یابی می کنند مالکیت همه محصولات رادر اختیار ندارند به عنوان نمونه ادرات منطقه ایی توریسم معمولا مالک اماکن اقامتی نیستند.
  •  محصولات را می توان به روش های مختلفی فروخت مانند فروش مستقیم به توریست ها و یا فروش از طریق  نمایندگی ها هم می تواند روش مناسبی  باشد.
  • محصولات توریستی در سطح های مختلف جغرافیایی شکل می گیرند، محلی مانند(شیراز)، ملی مانند(ایران)، منطقه ایی مانند (خاورمیانه)، قاره ای مانند (اروپا).
  • عوامل خارجی هم در تصمیم گیری خرید توریست ها تاثیر دارند مانند آشنایان و اقوام.
  • همیشه قیمت ها بازتابی از  کیفیت یا ارزش واقعی محصولات نیستند به عنوان نمونه برخی از قسمت های محصولات توریستی رایگان ارائه می شود؛مانند ساحل دریا ها و یا بعضی از موزه ها و مکان های تاریخی اما بعضی از محصولات به دلیل یارانه هایی که برای آن ها در نظر گرفته می شود با قیمتی پائین تر از قیمت واقعی خود عرضه می شوند مانند برخی از تئاترها و نمایش ها.
  • محصولات توریسم را به دو روش می توان  فروخت: به صورتی جداگانه مانند اتاق اماکن اقامتی و یا ترکیبی مانند بسته های سفر های تعطیلاتی در زمان های بخصوص. بازاریابان نیز از روش های متفاوتی باید استفاده کنند تا بتوانند توریست ها را در بازار های بین المللی توریسم وفادار نگه دارند.
  •  محصولات توریستی یک محصول خدماتی هستند، این نکته فوق العاده مهم است بنابر این محصولات توریستی دارای مشخصه های لمس ناپذیری، تجزیه ناپذیری و نابود شدنی می باشند.
  • محصولات توریستی فقط به خریداران تحویل  داده می شود،  مثل حق استفاده از اتاق هتل به مدت  پنج روز.
  • محصولات توریستی معمولا کمیاب هستند و قیمت بالایی دارند.
  • بین مصرف کنندگان و مشتری باید تفاوت قائل شد، مسافران شغلی که از خدمت استفاده می کنند  مصرف کننده هستند ولی اداره ایی که هزینه سفر کارمند خود را می دهد  باید  مشتری به حساب آید.

بسیاری از کشورها ابتدا مشخصه های توریسم را در رابطه با توریست های کشورشان مورد تجزیه وتحلیل قرار می دهند و بعد از محرک ها برای انگیزش بهره می گیرند این در حالی است که ایران با داشتن جاذبه های مختلف و علاقه توریست های بین المللی برای بازدید از کشورمان از این دسته بندی ها کمتر استفاده می کند. البته با نگاهی درست و بازاریابی به هنگام می توانیم در جذب توریست ها در بین کشورهای مختلف جهان  دارای رتبه بالایی شویم  و بیشترین بهره برداری را از این صنعت عظیم داشته باشیم اما نباید از این نکته غافل بود که تمام برنامه ریزی ها و بازاریابی ها در صنعت گردشگری با کار گروهی تکمیل می شود زیرا همان طور که می دانید گردشگری یک صنعت بین رشته ایی می باشد که در آن کار گروهی حرف اول را در پیشبرد هدف و کسب سود می زند.


شماره تماس جهت مشاوره!